31.10.2019

TEST: Volkswagen Amarok Aventura – precízny Nemec medzi pikapmi

Volkswagen pred dvomi rokmi dodal Amaroku nové srdce. Srdce, ktoré si auto jeho veľkosti zaslúži.

Naftový šesťvalec ešte pred pár mesiacmi dodával Volkswagen v troch výkonnostných variáciách. Dnes tú najslabšiu s maximálnym výkonom 120 kW nekúpite, i keď na stránkach ju ešte nájdete. Vyberať si môžete z dvoch silnejších – s výkonom 150 a 190 kW. Testovaná verzia mala Podkapotou tú najsilnejšiu. Trojlitrový šesťvalec s valcami do V ponúkol nielen 190 kW (258 k), ale tiež 550 Nm krútiaceho momentu. Verzia Aventura so špeciálnymi dizajnovými prvkami, veľkým Sportsbarom a ochranným povrchom ložného priestoru Durabed, s uzávierkou zadného diferenciálu, s permanentným pohonom všetkých kolies, s automatom, s veľkými kolesami, so xenónmi a s kvantom luxusnej výbavy začína na cene 55 236  eur. So slabšou verziou šesťvalca s výkonom 150 kW (204 k) a s krútiacim momentom 500 Nm dostanete Amarok v tejto výbave za 53 604 eur. Vo výbave Comfortline so šesťvalcom s výkonom 150 kW môžete Amarok dostať za 41 004. S akciou Ideal môžete získať zlavu 5700 eur (doplnkové prvky výbavy). Všetky ceny sú už s DPH.

Keď sa pozriete na konkurentov, hneď je jasné, prečo kolegovia novinári nazývajú Amarok kráľom triedy. Najsilnejší a „najviacvalcový“ motor, seriózne terénne schopnosti so solídnou jazdou po cestách, pekná výbava, množstvo doplnkov, široký ložný priestor a veľmi dobrý pomer ceny a protihodnoty. Samotné auto s týmto motorom dostanete za naozaj neopakovateľnú cenu. Výbava je tým, čo ťahá Amarok čoraz vyššie.

Ja som pri každej dišpute o pikapoch s kolegami novinármi vždy šiel proti prúdu a napriek všetkým ich argumentom som dookola opakoval jedno meno: Ranger, Ranger, Ranger. A mohli do mňa hustiť všetci naraz. Aj tak som mal na všetko tú istú odpoveď. Zmenil to test?

Pravdu? Nezmenil. Ale s istotou môžem prehlásiť, že kolegov konečne chápem. Z môjho pohľadu naďalej patrí Amarok do TOP 3. Akurát sa z tretieho miesta posunul na druhé. A na prvé mu chýba skutočne málo, zatiaľ čo od tretieho sa poriadne vzdialil. Pardon Mercedes...

Lenže akokoľvek sa snažím, keď si mám predstaviť pikap, ktorý je najviac pikapom spomedzi všetkých v Európe, je to Ranger. Je to najviac full package, bez kompromisov, s tou fantastickou mastnou hamburgerovou americkou príchuťou. Má charakter, ktorý nemožno zreplikovať, má motor, ktorý nemá obdoby (kým tu päťvalec stále je).

Je to ako porovnávať T-Bone steak z kravy z texaského veľkochovu s dokonalým steakom z dokonalej sviečkovice od alpskej voľnovýbehovej kravy. Kým prvý je sotva rare, druhý je dokonalé medium. Kým prvý je len pre výhradných masožrútov a rastové hormóny z neho doslova tečú, kvality druhého ocenia skoro všetci, i príležitostní vegetariáni...

Tak či onak, ako Ford, tak Volkswagen môžu byť spokojní. Veď ich pikapy sú to najlepšie v Európe. Ani jeden z nich sa tak do budúceho partnerstva nepúšťa s holým zadkom a my motoristi môžeme veriť, že odlišný charakter zostane zachovaný aj potom, čo títo „najväčší“ konkurenti presadnú na jednu spoločnú platformu. Lebo áno, to sa stane – ak ste o tom ešte nepočuli.

Amarok i Ranger sú takmer rovnako starí. Kým Amarok prišiel na trh v roku 2010, Ranger je tu od roku 2011. Je jasné, že náhradníci sa už risujú, i keď pri úžitkových vozidlách je životnosť modelu podstatne dlhšia ako pri osobných autách (obvykle).

Volkswagen nás prvé roky existencie modelu presviedčal, že to najlepšie, čo môže auto tejto veľkosti mať, je dvojturbové dvojlitrové naftové TDI-čko. Od roku 2017 to tvrdí o naftovom šesťvalci. Tentoraz mu to žeriem aj s navijakom. Lebo áno, nič lepšie európsky pikap nemôže postihnúť. Darmo sa Ranger trasie od zlosti, jeho 3,2 litrový surový radový päťvalec na výkon a kultivovanosť V6 motora jednoducho nestačí. Nemusím asi opakovať, že to čo stráca vo výkone a kultivovanosti dobieha v charaktere... Ako auto, tak motor. Veď kto jazdil na starom Zetore vie, že správny poľnohospodársky stroj hučí a vibruje... A smrdí, ale to je našťastie iný príbeh...

V6 motor nie je len srdcom auta, je jeho svetožiarou. Ten motor Amarok rozžiaril ako vianočné osvetlenie. Vďaka nemu všetko zapadlo do správnych miest. Auto je kultivovanosťou takmer porovnateľné s veľkými SUV modelmi. Aj napriek tuhej zadnej náprave a rebrinovému rámu sa na spevnených povrchoch správa veľmi príjemne. Motor netrpí vibráciami, nie je zbytočne hlučný, a keď už hlučný začne byť, na kolesá dodáva maximum krútiaceho momentu i výkonu. V Amaroku sedíte vyššie ako v podobne veľkých SUV. Sedíte tak vysoko, že si pozeráte do očí s vodičmi modelov X7, GLS, či Escalade. Kým na spevnených povrchoch vám hlavne prvý menovaný s istotou ujde, v teréne proti vám nemajú šancu. Dokonca s Amarokom ľahšie zaparkujete ako s jedným z týchto prerastených SUV, darmo budú krútiť zadnými kolesami, darmo budete čumákovať do kamier rozmiestnených po celom aute. S Amarokom sa manévruje lepšie, má väčšie spätné zrkadlá, má kratší a menej vyvinutý nos a z kabíny si vidíte na hrany karosérie podstatne lepšie ako napríklad z X7. Nehovoriac o tom, že všetci títo obri sú minimálne dvakrát drahší... Pravda, odvezú viac pasažierov, vezú tiež viac voľného vzduchu ale hlavne viac luxusu.

Motor ponúka autu obdivuhodnú dynamiku. Dokazujú to i testy pružnosti. Auto bez špeciálneho režimu a bez prípravy podradením zrýchľuje zo 60 na 100 km/h v priemere za 5,55 sekundy. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 6,82 sekundy. Zhruba sekundu z týchto časov zaberia podradenie. Ranger s 3,2 litrovým päťvalcom s automatickou šesťstupňovou prevodovkou zrýchli zo 60 na 100 km/h za 6,69 sekundy. Z 80 na 120 km/h je to za 8,54 sekundy. Trieda X s motorom V6 s takmer identickým výkonom a krútiacim momentom a so 7-stupňovou automatickou prevodovkou od MB zrýchli zo 60 na 100 km/h za 5,77 sekundy. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 7,05 sekundy. Rozdiel medzi šesťvalcami je teda úplne minimálny, Amarok je trošičku rýchlejší. Ranger zaostáva viac.

 Prevodovka Amaroka radí presne, rozumne, a keď sa zohreje i veľmi hladko. Priemerná spotreba počas testu bola 11 litrov. Najnižšia dlhodobá (mimo mesta) 9,1. Priemerka zahŕňala jazdy v pomere 50% diaľničných presunov, 40% jázd bolo mimo mesta a 10% jázd po meste. Auto bolo väčšinu času zaťažené iba posádkou, ložný priestor bol prázdny so zatiahnutou roletou. Silný motor a solídna dynamika patria k sebe. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h je spotreba v rozmedzí 11 až 14 litrov v závislosti od profilu, záťaže... Pri rýchlosti 130 km/h má motor tesne nad 2200 ot/min.

Jazdné vlastnosti vďaka výške i svetlosti udivujú. Auto netrpí výraznými náklonmi v zákrutách, a síce pri prudkých manévroch dokazuje, že fyzika sa oklamať nedá, istota za volantom je veľmi vysoká. Podvozok, obzvlášť zadná náprava, začína naplno fungovať až pri vyššej záťaži. Kombinácia zlých ciest a vyšších prejazdových rýchlostí dostáva Amarok bližie k tomu na čo je stavaný. V teréne naďalej platí, že ide o ťažký pikap. Nedokáže to, čo malý ľahký offroad, no rozhodne patrí do skupiny naschopnejších nosičov ťažkých bremien mimo spevnených ciest. So silným motorom, s automatickou prevodovkou, uzávierkou zadného diferenciálu a s permanentným pohonom všetkých kolies obzvlášť. 192 mm svetlosti je dosť na to, aby ste auto nepoložili na brucho ani pri cestách v horách. S dobrým obutím, či s reťazami i v snehu kamkoľvek... Vzhľadom na ročné obdobie a zemepisné šírky, v ktorých sa nachádzam som v teréne skúšal najmä dynamiku. No dobre, nebudem sa vyhovárať na zemepis, pravdou je, že práve dynamika v teréne je najväčšia zábava a občas podľahnem pokušeniu zabaviť sa s autom.

Ale späť od ničenia lúk a špinenia auta čerstvým blatkom  k dôležitejším veciam.

Precízny Nemec, no tiež Vlk pôvodom z Vlčieho mesta (náhoda? Nemyslím si. Áno, Amarok v jazyku inuitov znamená vlk) si toto titulkové označenie (precízny Nemec) nezaslúžil len jazdnými vlastnosťami a vysokou mierou úžitkovosti (najmä lacnejších verzií). Ide mi o spracovanie interiéru. Nehľadajte tu také zženštilosti ako mäkčené plasty. No kvalitu a presnosť v kabíne naozaj cítiť. Cítiť aj prvotriednu ergonómiu. Na predných sedadlách vládne úplné pohodlie. Čierne kožené sedačky by si už len ventilovanie pýtali.

Problém by pri ventilovaní sedadiel nastal pri mieste na zadných sedadlách. To je jedna z mála oblastí, kde Amarok reálne stráca na Ranger. Kabína disponuje len priemernou ponukou priestoru. Cítia to najmä tí s dlhšími kosťami. Usadiť protichodnú sedačku typu „vajco“ za vodiča s výškou 190 cm+ je nemožné. Usadiť väčšie dieťa v sedačke, či na podsedák už nebude také ťažké. Rovnako nemožné je, aby si pohodlne dozadu sadol rovnako vysoký dospelec ako ten vpredu s výškou 190 cm. Tetris tieto problémy hravo vyrieši. Štvorica dvojmetrových robotníkov sa v aute síce odvezie, no iba krátko a so značným priestorovým obmedzením. Veľmi podobné je to aj v Triede X, Navare. Lepšie je to v L200 (vďaka extra úzkym operadlám predných sedadiel) a najlepšie v spomínanom Rangerovi. Aj Amarok ale dokáže slúžiť ako výborné rodinné vozidlo. Ak máte v osádke staršie kosti, patria na predné sedadlo. Inak sa budú dozadu kiepiť s veľkým sebazaprením. Môžu za to menšie zadné dvere i vysoká pozícia kabíny a sedadiel. To ale k pikapom patrí.

Zaujala ma uzamykateľná roleta nakladacieho priestoru. Pokiaľ vzadu nechcete voziť psiská, je to asi to najšikovnejšie riešenie. Pokušenie kúpiť k autu hardtop chápem, toto je kompromis medzi otváracím deklom a práve vysokým hardtopom. S roletou sa ľahko manipuluje, pritom je skutočne robustná. Navyše pochádza priamo od výrobcu a tomu sa nejakým zázrakom podarilo odstrániť problém, ktorý pikapy iných výrobcov majú – nenormálne náročné uzamykanie a veľmi nekvalitné zámky a kľúče. Obzvlášť v zime som sa pri každom testovanom pikape s nadstavbovými zámkami vytrápil do krvi. Tu je všetko jednoduché, zrozumiteľné a funkčné. Roleta sa uzamkne otočením solídneho ovládača umiestneného zo spodnej strany rolety pri zámku. Zamknutie tak prebieha prostredníctvom zámku samotného ložného priestoru – teda kľúčom k vozidlu. A to funguje výborne. Je to také... nemecké.

To isté platí aj o ovládacích prvkoch. Všetko hneď pochopíte, okamžite si zvyknete. Nič nemusíte hľadať a všetko funguje. Volkswagen sa nezaprie. Teší ma atermické čelné sklo. Dnes celkom bežná vec pri drahších SUV stále nie je bežnou vecou pri všetkých autách. S čiernym čalúnením je ale sklo znižujúce účinok slnečných lúčov skutočne dôležité.

Dobre svietia xenónové reflektory. Kým sa pri autách dajú ešte kúpiť, preferujem ich pred ledkami. Kvalitné xenóny posledných generácií svietia v zásade lepšie ako mnohé LED svetlá. S viditeľnosťou v noci ale v aute týchto rozmerov nebudete mať problém ani bez xenónov.

Amarok je produkt ušitý európskou ihlou. I keď je jeho silným trhom Južná Amerika a práve tam sa predstavil a zároveň sa pre tento kontinent vyrába v Argentíne, jeho DNA je európske. Je to racionálna voľba, v súčasných akciách má spomedzi všetkých pikapov jeden z najlepších pomerov ceny a protihodnoty. Ak váhate, či pikap, respektíve ktorý pikap, Amarok je stávka na istotu. 8 z 10 bodov má istých. Verzia Aventura je štýlová a naozaj veľmi dobre vybavená. Odporúčam ako roletu, tak xenóny, atermické sklo i túto výkonnú verziu motora s výborným automatom. I veľké disky stoja za hriech. Nezhoršujú komfort a vyzerajú výborne.

 

 

Technické údaje

Model: Volkswagen Amarok Aventura 3,0 TDI 8AT
Počet valcov/ventilov: 6/24
Zdvihový objem motora (cm3): 2967
Prevodovka: 8-stupňová automatická planétová
Poháňaná náprava predná aj zadná/stály 4MOTION
Výkon (kW/ot.): 190/2500-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 580/1400-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 177
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,3-7,6
Spotreba kombinácia (l/100 km): 8,3-8,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5254/1954/1834
Rázvor náprav (mm): 3097
Brodivosť (mm) 500
Objem palivovej nádrže (l): 75
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2145
Užitočná hmotnosť (kg): 935
Maximálna hmotnosť jazdnej súpravy 6000
Rozmer pneumatík 255/60 R18 
Ceny s DPH:  
Základná cena modelu Double Cab 3,0 TDI 150 kW AT8 40 004 
Základná cena motorizácie (Highline) 44 112 
Základná cena testovanej verzie  55 236 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku