2019-10-20 09:50:00
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Zdroj: Ford

Nový Ford Ranger Raptor dorazil na Slovensko. Poznáme cenu

Ford priviezol nový unikátny športovo offroadový model Ranger Raptor aj na Slovensko. Zverejnil ceny.

Cenník je pritom celkom jednoduchý. Ak si odmyslíme doplnkovú výbavu, ide len o jednu sumu. Vlastne o dve. O tú s DPH a o tú bez DPH. Takže bez dane je Ranger na Slovensku za 47 990 eur. S daňou je to 57 588 eur. Základná výbava je bohatá a obsahuje vlastne všetko čo sa v cenníku nachádza vrátane množstva asistentov, prvkov komfortnej výbavy. Dokúpiť si môžete akurát tak polepy Raptor za 745 eur, 2200 eur dáte za programovateľné nezávislé kúrenie a 550 eur za metalický lak. 75 eur je za zámok rezervy. Všetky doplnky sú v cene bez DPH. Zážitky z prvých jázd s týmto tvorom nájdete tu. 

Úplne prvý terénny Ranger Raptor, ktorý vyvinula divízia Ford Performance pre nadšencov, poháňa 2,0 litrový vznetový motor EcoBlue s dvomi turbodúchadlami, ktorý dosahuje výkon 213 koní a krútiaci moment 500 Nm. Kombinuje sa s novou 10-stupňovou automatickou prevodovkou, taktiež vyvinutou výrobcom auta.

Dominantný vzhľad tohto modelu Ranger podporuje jedinečný podvozok od divízie Ford Performance optimalizovaný s ohľadom na rýchlu terénnu jazdu a všestranné jazdné schopnosti.

Zdroj: Ford

„Zabudnite na všetko, čo si myslíte, že viete o pick-upoch,“ povedal Leo Roeks, riaditeľ divízie Ford Performance v Európe. „Náš nový Ranger Raptor je celkom iný druh – čistokrvný púštny pretekár a terénny automobil pre extrémny životný štýl, ktorý dokáže zvládnuť aj tie najnáročnejšie pracovné podmienky.“

Ford Ranger je najpredávanejším pick-upom v Európe. Za prvý štvrťrok 2019 predala automobilka Ford 13 600 týchto vozidiel, čo v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka predstavuje nárast o 15 percent.

Drsný a zároveň kultivovaný

Vystužený rám podvozka modelu Ranger Raptor je postavený tak, aby odolával terénnej jazde s vysokou mierou nárazov. Využíva nízkolegované ocele s vysokou pevnosťou, aby vydržal neľútostné zaobchádzanie pri pretekoch v teréne.

Pretekárske zavesenie kolies verzie Raptor bolo špeciálne spracované tak, aby zvládalo obávaný terén vo vysokej rýchlosti pri súčasnom zachovaní úplnej kontroly nad vozidlom a dokonalého komfortu. Prispieva k tomu o 150 mm širší rozchod kolies a o 51 mm vyššia svetlá výška než vo verzii Ranger XLT.

Tlmiče FOX s polohovo citlivým tlmením (Position Sensitive Damping) zabezpečujú v extrémnych situáciách vyššie tlmiace sily, čím vozidlo získava nebývalé terénne schopnosti, a v miernejších podmienkach zasa nižšie tlmiace sily, čo zaručuje hladšiu jazdu na spevnených cestách. Dráha predných tlmičov sa predĺžila o 32 percent a zadných tlmičov o 18 percent.

Vysokovýkonným tlmičom s priemerom 63,5 mm pomáhajú hliníkové priečne ramená, spoločne s vyčnievajúcimi výlismi v karosérii na upevnenie tlmičov vpredu. Nové na mieru vytvorené zavesenie zadných kolies s vinutými pružinami tlmičov využíva zabudovaný Wattov priamovod, vďaka čomu sa náprava môže pohybovať nahor a nadol s minimálnym bočným pohybom.

Brzdenie predných kolies zabezpečujú dvojpiestikové predné strmene, ktoré majú v porovnaní so štandardným pick-upom Ranger o 20 percent väčší priemer piestov (celkovo 51 mm), a odvetrávané kotúče s rozmermi 332 mm na 32 mm. Zvýšiť sa podarilo aj brzdný účinok na zadných kolesách, k čomu prispeli zadné strmene s priemerom 54 mm a odvetrávané kotúče s rozmermi 332 mm na 24 mm.

Univerzálne pneumatiky BF Goodrich 285/70 R17 boli vyvinuté špeciálne pre Ranger Raptor. Pneumatiky s rozmermi 838 mm na 285 mm sa vyznačujú odolnou bočnicou, ktorá s istotou zvládne aj tie najnáročnejšie podmienky, a tiež agresívnym terénnym vzorom dezénu, ktorý zabezpečuje silný záber na mokrom povrchu, blate, piesku i snehu.

Ku konštrukcii podvozka sa pridáva optimalizovaná terénna geometria kolies, čo zabezpečuje svetlú výšku 283 mm a hĺbku brodenia 850 mm. Predný nájazdový uhol 32,5 stupňa, ako aj prejazdový a zadný nájazdový uhol 24 stupňov dodávajú vozidlu pôsobivé všestranné jazdné schopnosti.

Okrem toho disponuje Ranger Raptor jedinečnou ochranou spodnej časti karosérie pred terénnymi prekážkami. Okrem štandardného spodného krytu motora a prevodovky modelu Ranger sa používa nový kryt podvozka vyrobený z ocele s vysokou pevnosťou a hrúbkou 2,3 mm, čo znamená, že je o 60 percent hrubší než štandardný kryt podvozka.

Vyladený do každého terénu

V modeli Ranger Raptor si vodiči môžu vyberať spomedzi šiestich režimov systému Terrain Management System, ktoré im pomáhajú zvládnuť širokú škálu terénov a jazdných situácií, a síce:

  • štandardný režim (Normal) – kladie dôraz na pohodlie, spotrebu paliva a jazdné správanie,

  • športový režim (Sport) – poskytuje citlivejšie riadenie a temperamentnejšiu jazdu po spevnených cestách,

  • režim tráva/štrk/sneh (Grass/Gravel/Snow) – je určený na bezpečnú a sebavedomú jazdu po šmykľavých a nerovných povrchoch v teréne,

  • režim blato/piesok (Mud/Sand) – vyladí reakcie vozidla tak, aby poskytovalo optimálny záber kolies a hnaciu silu na hlbokých a poddajných povrchoch ako sypký piesok a blato,

  • režimy jazdy po skalách (Rock) – špeciálne určený pre pomalú jazdu v skalnatom teréne, kde je rozhodujúca plynulá kontrola nad vozidlom,

  • režim Baja – vyladí reakcie vozidla s ohľadom na rýchlu terénnu jazdu, presne podľa potreby jazdcov slávnej púštnej rely Baja.

Konštruktéri spoločnosti Ford podrobili výkonný 2,0-litrový motor EcoBlue s dvomi turbodúchadlami a 10 stupňovú automatickú prevodovku nového modelu Ranger Raptor rozsiahlemu testovaniu, aby potvrdili ich odolnosť v tých najúnavnejších podmienkach. Napríklad vysoko- aj nízkotlakové turbodúchadlo nechali v prevádzke nepretržite 200 hodín, až pokým sa nerozpálili úplne do červena. Obe turbodúchadlá pracujú sériovo pri nízkych otáčkach motora, čím poskytujú vyšší krútiaci moment a lepšiu odozvu. Pri vyšších otáčkach väčšie nízkotlakové turbodúchadlo dodáva špičkový výkon.

Vozidlo má 10-stupňovú automatickú prevodovku od spoločnosti Ford, ktorá je rovnaká ako v modeli F-150 Raptor. Pri jej výrobe sa v záujme optimálnej odolnosti a hmotnosti použila oceľ s vysokou pevnosťou, hliníková zliatina a kompozitné materiály. Širší rozsah prevodových pomerov prináša lepšiu akceleráciu a citlivejšie reakcie, ako aj spotrebu paliva 8,9 l/100 km a emisie CO2 na úrovni 233 g/km. Adaptívne algoritmy na rozvrhovanie radenia v reálnom čase zabezpečujú voľbu správneho prevodového stupňa v správnom čase. Jedinečne kalibrovaná prevodovka navyše obsahuje funkciou Live in Drive, pričom sú neustále k dispozícii radiace páčky na ručnú voľbu prevodových stupňov.

Medzi asistenčné technológie pre vodiča a bezpečnostné technológie, ktorú dodávajú vodičom viac istoty zoči-voči neznámym terénnym výzvam alebo náročným pracovným podmienkam, patrí vylepšená verzia stabilizačného systému Ford s funkciou ochrany pred prevrátením vozidla a elektronickým ovládaním stability, ďalej stabilizačný systém pri ťahaní prívesu, asistent rozjazdu do kopca, systém riadenia zjazdu z kopca a systém adaptívnej regulácie zaťaženia.

Praktické technológie na dosah ruky

Dômyselné technológie, ktoré novému modelu Ranger Raptor dodávajú pohodlie a praktickosť na cestách aj mimo nich, zahŕňajú komunikačno-zábavný systém Ford SYNC 3, ktorý vodičom umožňuje obsluhovať audiosystém, navigáciu a pripojené inteligentné telefóny pomocou jednoduchých hlasových povelov na úrovni hovorovej reči. Systém ponúka služby Apple CarPlay a Android Auto™ bez dodatočných nákladov, a obsahuje tiež rozhranie SYNC na hlasovú aktiváciu celého radu aplikácií inteligentného telefónu.

Súčasťou systému je centrálny farebný dotykový displej s uhlopriečkou 8 palcov, ktorý môžete obsluhovať dotykovými gestami priblíženia a oddialenia prstov či potiahnutím prsta po obrazovke. Okrem toho zahŕňa technológiu satelitnej navigácie, ktorú najlepšie využijete pri terénnej jazde vo vzdialených oblastiach. Dokonca ponúka funkciu sledovania prejdenej trasy, ktorá vám zanecháva stopu pri skúmaní nezmapovaných oblastí. Technológia zabudovaného modemu FordPass Connect zabezpečuje pripojenie počas jazdy.

K dispozícii je Raptor v modrej farbe Ford Performance Blue, červenej Colorado Red, čiernej Shadow Black, bielej Frozen White a sivej Conquer Grey s kontrastnými prvkami v sivom odtieni Dyno Grey.

Ranger Raptor je aj naďalej skutočný pracant. Do upraveného zadného nárazníka je zabudované ťažné zariadenie s ťažnou silou 2 500 kg. Dva predné odťahovacie háky dokážu zniesť záťaž 4 635 kg a dva zadné 3 863 kg. Pri navrhovaní ložnej plochy s rozmermi 1 575 mm na 1 743 mm mali tvorcovia na mysli víkendové prieskumné vozidlo, ktoré by dokázalo okrem pracovných nástrojov a zásob odviezť aj špinavé bicykle alebo vodný skúter. Dvere nákladového priestoru s asistentom zdvíhania poskytujú praktický prístup pomocou novej zostavy torznej tyče, vďaka čomu potrebuje majiteľ vozidla na ich zatvorenie vynaložiť o 66 percent menej sily.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Ford

Komentáre k článku


Stream naživo