18.10.2019

TEST: BMW X7 40i xDrive – Mníchovská katedrála na kolesách

BMW X7 je najväčšie BMW aké kedy vzniklo. Väčšia je už len samotná fabrika.

Aspoň tak tvrdí strýko Google. Či už sa vyhľadávač (a komunikačné zariadenie) mýli, alebo nie, isté je, že BMW X7 je najväčší osobný automobil značky. S dĺžkou 5,15 metra, sedemmiestnym usporiadaním a pohotovostnou hmotnosťou bez doplnkovej výbavy na úrovni 2320 kilogramov ide o ozajstného obra medzi SUV. Testoval som „základný“ benzínový motor v podobe radového šesťvalca s označením 40i xDrive.

Cenník modelu je aktuálne pomerne jasný: dve benzínové a dve naftové špecifikácie. Vyberať môžete zo šesťvalcov a jedného osemvalca. Benzínovú ponuku zastupujú 40i xDrive a M50i xDrive. Naftovú ponuku reprezentujú šesťvalce 30d xDrive a M50d xDrive s quad turbom.

Cena štartuje na úrovni 84 650 eur za 30d. Benzínová 40i je za 85 350 eur. M50i s V8 motorom dostanete za cenníkových 111 050, naftová M50d je za 109 tisíc eur. V prípade X7 je ale veľmi nepravdepodobné, že finálna cena bude pod úrovňou 100-tisíc eur. Na toto auto nemožno nahliadať ako na sedemmiestne BMW. Takým je BMW 2 Gran Tourer. Toto je superSUV, luxusná limuzína... Či katedrála na kolesách. Nie pre hlboké náboženské korene, ani pre európsku výrobnú linku, ale pre vonkajšie i vnútorné rozmery, pre pocit z jazdy i manévrovania v meste.

Nestrácajte vieru, toto je naozaj BMW medzi full-size SUV modelmi. Konkurentov možno spočítať na prstoch jednej ruky – minimálne tu v Európe sú len dvaja. Mercedes GLS a Cadillac Escalade. Obe autá majú oficiálne zastúpenie, obe patria do triedy luxusných full-size SUV.

X7 do tejto triedy prináša svieži vietor a prísľub dynamiky. Pravdou je, že hovoríme o dynamike s obrovskými a vysokými autami, preto netreba mať prehnané očakávania. Na druhú stranu, ak ste niekedy jazdili s GLS, či s Escalade, X7 vás svojimi schopnosťami šokuje. Skrýva sa za tým podvozkové know-how značky a najmodernejšie technológie. Kombinácia obrovských kolies s pneumatickým podvozkom je známa, no nie je pneumatika ako pneumatika. X7 má aktívne stabilizátory. Dokáže nimi brániť náklonom v zákrutách, model má tiež k dispozícii riaditeľnú zadnú nápravu. Toto v spolupráci so silným motorom, výborným rozložením hmotnosti a systémom pohonu xDrive s prioritou vzadu robí z X7 naozaj veľmi, veľmi pohybovo nadanú katedrálu...

Na svoju veľkosť jazdí mimoriadne, v zákrutách sa v človeku mieša údiv z výšky, v ktorej ich prekonávate s údivom s chuťou prechádzať nimi pod plynom. Mokrá cesta rýchlo rozpíska veľké gumy auto sa začne tlačiť von zo zákruty všetkými kolesami, stačí trocha plynu a priorita zadku sa prejaví. Rátajte s tým, že na takýto prejav potrebujete naozaj viac miesta, než s inými vozidlami. Stačí plynu ubrať, či kopnúť brzdu a zasa získate kontrolu. Hravé hebedo...

Mestské úzke uličky vďaka riaditeľnej zadnej náprave tiež zvláda dobre. I ostré zákruty medzi obrubníkmi a zaparkovanými autami prechádza s prehľadom. Stačí si trošku nadbehnúť a technika dorobí zvyšok. Krása.

Mám tu dve výčitky. Prvá sa týka mesta. Pozor si treba dávať na nízke predmety. Vysoké obrubníky sú síce malou hrozbou (svetlosť 221 mm), pneumatika v prípade obáv pomôže. Horšie je to s predmetmi, ktoré siahajú nad hranu nárazníka. Auto má senzory o dobrých tridsať čísel vyššie než je samotná hrana nárazníka. Ten predný je v spodnej časti výraznejšie tvarovaný, auto tak nevidí predmety kolmo pod sebou. To nevadí, ak sa k prekážke približujete v priamom smere, no ak prichádzate pod uhlom, do mŕtvych uhlov senzorov sa dokážu zmestiť predmety s výškou do 40 centimetrov. Podobne to má aj GLE a s istotou to bude mať podobne aj GLS. Senzory nikdy nemali byť smerodajné, mali by iba pomáhať, no keď bez senzorov a kamier z auta nevidieť predmety, či postavy aj s výškou okolo jedného metra, začnete sa na senzory spoliehať viac. Vysoká, takmer kolmá predná maska, k tomu dĺžka kapoty a vzdialenosť vodiča od prednej časti auta, či vysoko postavené zadné okno, sedem hlavových opierok, masívne stĺpiky, to sú všetko okolnosti zvyšujúce riziko škrabancov, či drobných nehôd pri parkovaní, či cúvaní.

Druhá výčitka je jazda po vyjazdených koľajách a vlnách na horších cestách. To, čo sa dialo pri X5 s pneumatickým podvozkom sa pri X7 opakovalo. Iba to bolo ešte o kus nepríjemnejšie. Koľaje i vlny vám budú mykať autom, posádkou a volant sa bude snažiť vytrhnúť sa z rúk. Práve tam, na zlej ceste, si uvedomíte aké obrovské auto s obrovskou hmotnosťou a výškou to vlastne máte. Na cestách bez koľají a vĺn je auto veľmi pohodlné, pokojne sa pohojdáva v rytme nerovností ako loď na rozbúrenom mori. Športový režim doslova pritlačí kolesá k vozovke, dôsledkom čoho viac vnímate nerovnosti. Pohojdávanie obmedzí len mierne. Našťastie ide len o pocit, na ktorý je možné si zvyknúť a pocit, ktorý k týmto veľkým autám na pneumatike patrí. Možno som ho od BMW nečakal, ale to je môj problém. Podstatné je, že auto a asistenti v spolupráci s enormnými pneumatikami (vzadu rozmer 315) držia uzdu pevne.

Mohlo by sa zdať, že k takému obrovi je radový benzínový šesťvalec málo. Nie je to pravda. Je obdivuhodné s akou eleganciou sa aj tento základný motor vysporiada s hmotnosťou a čelnou plochou automobilu. 250 kW (340 k) a 450 Nm znamenajú v dynamike a pružnosti takmer to isté ako pri X5. Pri tomto motore, no i pri ostatných si uvedomujem motorársky um značky.

X7 zrýchli zo 60 na 100 km/h v tejto výbave a s dodatočnou hmotnosťou cca 100 kg za 4,9 sekundy bez prípravy v komfortnom režime. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 5,37 sekundy. Kým rozdiel v pružnosti je zanedbateľný a o to je dynamika so „základným“ benzínovým motorom pri X7 zaujímavá, rozdiel v spotrebe je zreteľný. Kým s X5 som v rovnakých podmienkach a na rovnakých cestách jazdil za 9,8 litra, s X7 to bolo za 12,4 litra. Išlo o nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest a 10% mestských presunov. Zo začiatku bolo viac mestských presunov, tam sa spotreba pohybovala nad 13-timi litrami, medzimesto klesla hlbšie pod 12. Pri pokojnom pohojdávaní som na úseku bez výraznejšieho prevýšenia dosiahol takmer rovných desať litrov. Auto vyslovene neláka k dynamike. Jeho gigantizmus a pohupovanie v rytme nerovností človeka skôr upokojuje, no dobre znejúci motor, rýchle reakcie prevodovky a motorom ponúkaná pružnosť tento deficit miernia zhruba rovnako ako športový režim podvozku mierni náklony karosérie. Veru, s týmto obrom sa dá jazdiť dynamicky. O to desivejšie je to pre okolie. Netreba zabúdať na obrovské ladvinky, ktoré v spätných zrkadlách menších áut vyzerajú ako nozdry rozzúreného býka. Nozdry, ktoré sú schopné vtiahnuť motorkárov do útrob vozidla... Aspoň tak to vyzerá.

To v spolupráci s prísnym pohľadom LED svetiel, vysokou úrovňou kapoty, takmer kolmou maskou a znakom BMW pôsobí skutočne odstrašujúco. Toto auto je spolu s modelmi ako Trieda G, či GLS zvrchovaným vlastníkom lavého pruhu diaľnice. S veľkou mocou prichádza veľká zodpovednosť, a tak sa k poddaným treba správať slušne a zbytočne ich nestrašiť prílišnou prítomnosťou v spätných zrkadlách... V preklade: dodržujte odstup prosím. Pri X7 a podobných to platí trikrát viac.

Interiér – typické BMW

Palubná doska, displeje, sedadlá, kvalita spracovania, použité materiály. To všetko od začiatku hovorí jasnou rečou. Sedíte v luxusnom BMW. Sympatická je farba kože i obloženie palubnej dosky. Priznám bez mučenia, že by mi na radiacej páke chýbal krištál. Pri cene presahujúcej sto tisíc eur nie je príplatok 800 eur za aplikáciu Crafted Clarity veľkým problémom. Ovládače skrývajúce sa v okolí radiacej páky idú aj tak stlačiť pomerne ťažko a treba im venovať náležitú pozornosť. Problém hlavice radiacej páky v čiernom lesklom plaste je, že sa ľahko zacápe, ľahšie aj pošrkiabe, podobne ako všetky povrchy s aplikáciou imitácie klavírneho laku. Pri X7 pôsobia hodnotne aj lakované drevené povrchy. Z hľadiska údržby sú najlepšie tie povrchy s matným finišom – napríklad drevené imitácie s otvoreným pórom, či brúsený hliník. Výčitky smerujúce ku klavírnym lakom dobre dokumentujú fotografie stredového tunela. Krátko pred fotením boli utreté.

Keď už sme pri detailoch, farbách a lakoch, BMW X7 pôsobí najlepšie v nudných odtieňoch sivej. Zoštíhľujú toto auto. Predpokladám však, že každý, kto chce X7, zároveň chce, aby auto bolo dobre vidieť. Takže taká individual červená, či bledohnedá, nebodaj biela budú najlákavejšie. Rovnako tak 22-palcové kolesá k autu patria viac ako ku ktorémukoľvek inému a tento rozmer pri X7 vôbec nevyzerá tak uletene ako pri X5.

Dôležitým benefitom modelu je okrem sily a rešpektu jeho priestrannosť. V prospech sedemmiestneho usporiadania hrajú veľké zadné dvere. To najzaujímavejšie je elektrické ovládanie všetkých sedadiel. Žiadne naťahovanie sa s posledným radom a posúvaním toho druhého nehrozí. Stačia na to tlačidlá umiestnené ako v kufri, tak po bokoch sedadiel druhého radu. Konfigurácia pripúšťa tri rady po dvoch sedadlách, alebo tri rady so strednou lavicou. Celkovo tak môžete mať v aute šesť, alebo až sedem miest. Pri zachovaní maximálnej výšky účastníkov zájazdu na úrovni 180 cm sa pohodlne odvezú všetci. Keď vodič a spolujazdec tento priemer prevýšia, potenciál v zadných radoch sa zmenší. Päticu detí v pätici detských sedačiek ale odveziete. Skutočne luxusné a vysoko jazdiace MPV.

Len tie pevné monitory profesionálneho systému zábavy na operadlách prvého radu sú z hľadiska vozenia menších detí rizikové. Vyslovene lákajú, aby ich človek pri nastupovaní schmatol a „pomohol si“ nimi pri vstupe do kabíny. Navyše s pevnými monitormi výrazne klesá praktickosť vozidla pri prevoze väčších predmetov. Riziko ich poškodenia je veľké. Počas testu sa navyše tieto displeje ukázali ako nespolupracujúce. „Pustiť si vzadu telku“ bola pre mňa úloha vysoko prevyšujúca moje schopnosti, dostupný čas a kapacitu nervovej sústavy. Pustiť dieťaťu cez carplay video z youtube bolo rovnako nesplniteľné, najmä keď do toho potomkovia spustili krik... Myslím, že kľúčom k rozlúsknutiu tohto problému bude nutnosť inštalácie aplikácie BMW a pevného prepojenia mobilného zariadenia s vozidlom (registrácia...). No tiež dôkladnejšie preštudovanie systému po kúpe vozidla. Keď si prezerám fotografie, tuším kde som robil chybu. Skrátka, systém vyžaduje dôkladné prvé nastavenie a pochopenie.

Z môjho pohľadu je lepšie kúpiť si len predprípravu na pripojenie tabletov na operadlá predných sedadiel s USB-C konektormi. K tomu odnímateľné držadlá a nejaké tie tablety prepojené cez Wi-Fi hotspot a spokojnosť i praktickosť zaručená.

Chvíľu trvá i naučiť sa pracovať s tlačidlami na ovládanie celej sústavy sedadiel. Kľúčom je naučiť sa, že niektoré pohyby sedadiel musia byť pred inými príkazmi dokončené. A neodporúčam so sedadlami pohybovať v momente, keď už na nich, či na tých na okolí niekto sedí. Auto síce je vybavené kontrolou proti ublíženiu na zdraví, no človek nikdy nevie kam dieťa vopchá končatinu.

BMW X7 je obor. Obor v dobrom aj v zlom. Vďaka rafinovaným riešeniam dokáže jazdiť lepšie než by ste od takého obra čakali. Stále však platí, že ide o minimálne dva a pol tonový kolos, s ktorým je obzvlášť v európskych mestách enormne ťažké len tak niekde na ulici zaparkovať. Auto totiž zapadá do typického európskeho parkovacieho miesta ako tlačiareň do svojej krabice – nemá takmer žiadnu rezervu. To obzvlášť pri pozdĺžnom parkovaní vyžaduje veľkú dávku zručnosti, trpezlivosti a niekedy aj aspoň jedno vedľajšie parkovacie miesto voľné. Existujú síce väčšie autá – napríklad veľké MPV až s deviatimi miestami, dodávky, kamióny, tanky... Rozdiel je však v tom kde sedí vodič, aký má z kabíny výhľad a rozdiel sú tiež posuvné dvere. A tiež ten predný kanón by sa X7-čke občas hodil. I pancierovanie.

Toto auto je reprezentatívnym kolosom pre viacčlennú veľmi dobre zabezpečenú rodinu. Vo verzii s benzínovým motorom dodáva obdivuhodnú pružnosť, výkon i hladkosť chodu a krásny zvuk. Spotreba bude vyššia, s tým treba rátať. 8 z 10 bodov.

 

 

Technické údaje

Model: BMW X7 40i xDrive
Počet valcov/ventilov: 6/24
Zdvihový objem motora (cm3): 2998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Výkon (kW/ot.): 250/5500-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/1500-5200
Maximálna rýchlosť (km/h): 245
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,1
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 8,7-9,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5151/2000/1805
Rázvor náprav (mm): 3105
Objem batožinového priestoru (l): 2120/750/326
Objem palivovej nádrže (l): 83
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2320
Užitočná hmotnosť (kg): 835
Maximálna hmotnosť (kg): 3155
Základná cenníková cena verzie: od 85 350 €
Cena testovaného auta: 113 542  €
 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku