17.10.2019

FOTO: Nové BMW radu 2 Gran Coupé - najmenšie zo štvordverových kupé

BMW predstavilo svoju odpoveď na čoraz vyšší záujem zákazníkov o kompaktné sedany a štvordverové kupé.

S úplne prvým modelom BMW radu 2 Gran Coupé sa značka BMW rozhodla priniesť do prémiového kompaktného segmentu karosériu štvordverového kupé, ktorý slávil veľký úspech vo vyšších triedach vozidiel. Nápadnejšia alternatíva ku klasickému sedanu sa odlišuje výraznejším, emotívnejším dizajnom, bezrámovými dverami a športovejším nastavením. Najbližším konkurentom je Mercedes CLA. 

BMW radu 2 Gran Coupé sa bude vyrábať v závode v Lipsku a verejnosti sa predstaví vo svetovej premiére v novembri 2019 počas autosalónu v Los Angeles. Nováčik má všetky predpoklady pre to, aby pre značku BMW typickou radosťou z jazdy očaril všetkých automobilových priaznivcov z miest, ktorí si zakladajú na dizajne. Predstavuje zaujímavé rozšírenie modelového radu najmä na trhoch, ktoré vyhľadávajú karosérie typu sedan. Novinka sa dostane na trh v roku 2020, pričom odporúčané ceny na Slovensku sa začnú od 29 650 € za model BMW 218i, od 37 850 € za BMW 220d a od 50 350 € za špičkový model BMW M235i xDrive s najnovším štvorvalcovým turbomotorom.

Narozdiel od stále predávaného Radu 2 Coupé, toto auto stojí na novej kompaktnej platforme s prioritným pohonom predných kolies. Vidieť to aj na líniách auta. Karoséria je akoby nahnutá dopredu, auto má kratší nos, no pritom si zachováva výborné rozloženie hmotnosti medzi nápravami.

Auto sa prezentuje výrazným uprednostňovaním expresívnych dizajnových prvkov. Najlepšie to vidieť na verzii M235i xDrive s vypletanou vnútornou časťou typických, no predsa veľkých obličiek mriežky chladiča s vrúbkovaním. Zaujať sa snaží výraznými zadnými svetlami, natiahnutými prednými svetlami, lištičkami a prelismi.

BMW radu 2 Gran Coupé meria na dĺžku 4 526 milimetrov, a na šírku 1 800 milimetrov, pričom je vysoké iba 1 420 milimetrov. Napriek nízkej stavbe a športovému vzhľadu si posádka užíva mnoho priestoru. K tomu pomáha aj rázvor s hodnotou 2 670 milimetrov. Navyše, batožinový priestor s objemom 430 dm3 sa dá rôznymi spôsobmi zväčšiť. Každý z týchto spôsobov výrazne zvyšuje možnosti každodennej využiteľnosti vozidla.

Všetky verzie BMW radu 2 Gran Coupé dostanú disky kolies z ľahkých zliatin s priemerom siahajúcim od 16 palcov v prípade základného modelu až po 18 palcov leštených diskov kolies modelov M Sport a verzie BMW M235i xDrive. Na požiadanie sa dodávajú aj leštené disky kolies z ľahkých zliatin s priemerom až 19 palcov či elektricky ovládané panoramatické strešné okno.

Interiér modelu BMW radu 2 Gran Coupé spája športový nádych s vyberanými materiálmi a s usporiadaním vnútorného priestoru, ktoré osloví potreby menších rodín, či slobodných dvojíc a zároveň aj nároky na cestovanie na veľké vzdialenosti. Modernu podčiarkujú inovatívne riešenia detailov ako na požiadanie či vo vyšších verziách výbavy dodávané lišty s možnosťou voľby spomedzi šiestich farieb podsvietenia. Zadní pasažieri využijú výrazne jednoduchšie nastupovanie a v porovnaní s modelom BMW radu 2 Coupé majú v priestore na kolená k dispozícii extra 33 milimetrov. Zároveň sa o 12 milimetrov zvýšilo aj ukotvenie sedadla. Batožinový priestor pojme 430 dm3 nákladu (o 40 dm3 viac ako v prípade dvojdverového kupé), ktorý sa dá zväčšiť sklopením operadiel zadných sedadiel delených v pomere 40 : 20 : 40. Tie sa dajú ovládať aj z batožinového priestoru. Jeho veko sa po stlačení tlačidla otvára automaticky, v prípade voľby na požiadanie dodávaného Komfortného prístupu stačí pohyb nohy pod zadným nárazníkom.

Viaceré ovládacie prvky sú natočené priamo na vodiča a spojené do logických celkov ako vykurovanie, klimatizácia či rôzne jazdné režimy, čo uľahčuje ovládanie. Prístup k ďalším funkciám nového informačného a zábavného systému s označením BMW Operating System 7.0 sprostredkúvajú dve veľké obrazovky s uhlopriečkou až do 10,25 palca s rozhraním BMW Live Cockpit Professional, pričom jeho tvary a usporiadanie pripomínajú prednú časť vozidiel značky BMW so štyrmi očami. Na požiadanie môže vodič ovládať systém aj gestami. V strede umiestnený a pre značku BMW typicky na vodiča natočený Control Display s vysokým rozlíšením a s dotykovým ovládaním poskytuje možnosť usporiadať informácie podľa aktuálnych a individuálnych potrieb. Na požiadanie dodávaný plnofarebný 9,2-palcový BMW Head-up displej premieta informácie na čelné sklo, takže vodič počas šoférovania nemusí spustiť zrak z cesty.

Na požiadanie sa do vozidla dodáva aj systém BMW Live Cockpit Professional, ktorý obsahuje aj BMW Intelligent Personal Assistant a vychádza z nového operačného systému BMW Operating System 7.0. Medzi významné prvky patria adaptívny navigačný systém a multimediálny systém využívajúci zabudovaný pevný disk. Na požiadanie dodávané ovládanie gestami obsahuje sedem rôznych gest, pričom dve z nich si môžu užívatelia priradiť k ľubovoľným funkciám.

Päť línií výbavy a jeden vlajkový model

BMW radu 2 Gran Coupé ponúka záujemcom základnú a päť ďalších verzií výbavy. Napríklad model Luxury Line využíva na zvýraznenie komfortného zamerania dizajnové prvky z lešteného hliníka a čalúnenie sedadiel kožou Dakota. Sport Line prináša vysoko lesklé čierne prvky a vysoko lesklé rámy okien Shadow Line z ponuky BMW Individual. Model M Sport štylisticky približuje majiteľov o čosi bližšie k vlajkovej lodi, ktorou je model BMW M235i xDrive, napríklad tým, že využíva jeho predný nárazník so špeciálne tvarovanými otvormi na vstup vzduchu a s vysoko lesklými čiernymi prvkami, priečky obličiek s lešteným hliníkom a zadný nárazník BMW M s aplikáciami Dark Shadow. Medzi spoločné prvky so špičkovým modelom patria aj volant M Sport a štandardne dodávané športové sedadlá s poťahom kombinujúcim materiály Trigon a Sensatec.

Ovládateľnosť a jazdné vlastnosti

Technológia samosvorného diferenciálu s aktívnym členom umiestneným priamo v rozvodovke (ARB) pochádza z modelu BMW i3s a tvorí súčasť štandardnej výbavy modelu BMW radu 2 Gran Coupé, kde výrazne zlepšuje trakciu pri rozjazde, zatáčaní alebo zrýchľovaní na suchých aj mokrých cestách ako aj na zmiešaných, zasnežených a zľadovatených vozovkách a umožňuje oveľa precíznejšie a rýchlejšie kontrolovať preklzovanie kolies než kedykoľvek predtým. Ovládacia jednotka preklzu sa nachádza priamo v riadiacej jednotke motora, kam sa presunula z ovládacej jednotky stabilizačného systému DSC. Eliminácia dlhých signálnych dráh znamená, že informácie prúdia trikrát rýchlejšie a vodič potom dostane hroziaci šmyk pod kontrolu desaťkrát rýchlejšie. Ovládací člen regulácie preklzu kolies úzko spolupracuje so stabilizačným systémom DSC a výrazne zmenšuje tendenciu k nedotáčavosti, čo je typický prejav vozidiel s pohonom predných kolies. Nepotrebuje na to žiadne korekčné zásahy na stabilizovanie priečnych dynamických prejavov vozidla.

Systém ARB spolupracuje pri plnení svojich úloh so systémom na rozdeľovanie momentu stáčania BMW Performance Control. Ten tvorí súčasť štandardnej výbavy modelu BMW radu 2 Gran Coupé a zvyšuje svižnosť ovládateľnosti inteligentným pribrzďovaním vnútorného kolesa v zákrute ešte pred tým, ako by sa mohli dosiahnuť medzné hodnoty šmyku. Technológie ARB a BMW Performance Control sa nachádzajú aj v modeli BMW M235 i xDrive. Jeho štandardná výbava obsahuje okrem pohonu všetkých kolies aj novo vyvinutý samosvorný mechanický diferenciál Torsen, ktorý zvyšuje obratnosť vozidla tým, že vytvára samosvorný efekt na predných kolesách. Diferenciál sa nachádza priamo v 8-stupňovej prevodovke Steptronic Sport. Funkcia Launch Control potom umožní preniesť na prvom a druhom prevodovom stupni na vozovku krútiaci moment s hodnotou až 450 Nm. K zvýšeniu ovládateľnosti vozidla a k svižnejšiemu prejazdu zákrut prispieva aj ostrejší prevodový pomer a rýchlejšie reakcie riadenia M Sport. Brzdy M Sport sa údajne vyznačujú vynikajúcou odolnosťou voči vädnutiu a prebytkom brzdného výkonu za akýchkoľvek okolností. Riadenie M Sport a brzdy M Sport sa na požiadanie dodávajú aj do ostatných modelov BMW radu 2 Gran Coupé.

Výber z troch možností odpruženia

Záujemcovia si z ponuky prvkov dodávaných na želanie môžu vybrať odpruženie M Sport so svetlou výškou zníženou o 10 mm alebo Adaptívne odpruženie s variabilnými elektronicky ovládanými tlmičmi VDC. Všetky verzie modelu BMW radu 2 Gran Coupé, vrátane základných verzií, používajú viacprvkovú zadnú nápravu. V záujme ponúknuť všetkým záujemcom vozidlo presne podľa ich dynamických preferencií, pristúpila značka BMW k trom možnostiam výberu. Od komfortného nastavenia so štandardným odpružením až po extrémne športovú jazdu s odpružením M Sport doplneným o riadenie M Sport a brzdy M Sport. Kombinácia Adaptívneho odpruženia vrátane VDC s brzdami M Sport poskytuje najširšie spektrum možností nastavenia.

Tri motory

Nové BMW radu 2 Gran Coupé bude od začiatku ponúkať na výber z troch motorov (jeden naftový a dva benzínové), ktoré pochádzajú z najnovšej generácie motorov s označením BMW EfficientDynamics. Viacero individuálnych opatrení prispelo k lepšej spotrebe, zníženiu emisií a v niektorých prípadoch aj k vyššiemu výkonu. Vstupný motorom je trojvalcový agregát v BMW 218i s výkonom 103 kW (140 k), zatiaľ čo dvojlitrový naftový motor v modeli BMW 220d dodáva 140 kW (190 k). Ponuku dopĺňa najvýkonnejší štvorvalcový motor spoločnosti BMW Group. Jeho maximálny výkon je 225 kW (306 k). Z pokoja na 100 km/h zrýchli za 4,9 sekundy (s balíkom M Performance to trvá 4,8 sekundy) a zrýchľovanie sa končí až pri elektronicky obmedzenej rýchlosti 250 km/h. Oba motory, BMW M235i xDrive a BMW 218i dostali filter pevných častíc pre benzínové motory. BMW 220d využíva filter pevných častíc, absorpčný katalyzátor NOx a technológiu selektívnej katalytickej redukcie SCR. Všetky tri motory spĺňajú prísne predpisy emisnej normy Euro 6d-TEMP. Model BMW 228i xDrive, ktorého dvojlitrový štvorvalcový motor dodáva výkon 170 kW (231 k), bude dostupný iba v USA.

Tri rôzne technológie prevodovky

V modeli BMW 218i sa motor štandardne spája s aktualizovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, pričom zákazníci si môžu na požiadanie vybrať aj 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku Steptronic. Vylepšenia sa týkali komfortu radenia a akustických vlastností 8-stupňovej prevodovky Steptronic v modeli BMW 220d ako aj 8-stupňovej prevodovky Steptronic Sport v modeli BMW M235i xDrive. Inteligentná konektivita umožňuje obom automatickým prevodovkám, aby sa stratégia ich radenia prispôsobila naplánovanej ceste a jazdnej situácii.

Asistenti

BMW radu 2 Gran Coupé ťaží zo širokého radu inovatívnych asistenčných systémov vodiča, ktoré sa osvedčili vo vyšších modelových radoch automobilov značky BMW. V závislosti od systému sa obrazy z kamery a údaje získané z radarov a ultrazvukových snímačov používajú na snímanie okolia vozidla a následne vystríhajú vodiča pred hroziacim nebezpečím, prípadne aktívnymi zásahmi do bŕzd či riadenia predídu nehode. Štandardná výbava v Európe obsahuje Predkolíznu výstrahu s identifikáciou chodcov s funkciou City Brake, ktorá varuje vodiča aj pred prítomnosťou cyklistov. Súčasťou štandardnej výbavy je aj Varovný systém opustenia jazdného pruhu s aktívnym vracaním do jazdného pruhu. Tento systém je aktívny v rýchlostiach od 70 do 210 km/h. Na požiadanie sa dodáva aj Aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop and Go, ktorý pracuje v rýchlostiach až do 160 km/h a systém Driving Assistant.

Jeho súčasťou je aj Varovný systém zmeny jazdného pruhu, Zadný predkolízny systém a Zadný varovný systém pred premávkou zboku. BMW radu 2 Gran Coupé na požiadanie ponúka v podobe systémov ako Parkovacie senzory Park Distance Control (PDC), zadná kamera či Parkovací asistent aj široké možnosti asistencie s parkovaním a s manévrovaním. Posledný spomínaný umožňuje automatické parkovanie do parkovacích miest umiestnených pozdĺžne aj kolmo na vozovku ako aj automatické vyparkovanie z pozdĺžnych parkovacích miest. Na zozname prvkov sa nachádza aj inovatívny Asistent cúvania. Ten zaznamenáva a následne ukladá všetky pohyby volantom, ktoré vozidlo spraví počas jazdy smerom dopredu rýchlosťou nižšou ako 36 km/h. Systém potom počas cúvania do vzdialenosti 50 m a rýchlosti 9 km/h dokáže automaticky zopakovať pohyby volantu a vycúvať tak napríklad z úzkej uličky bez zaťažovania vodiča.

Mobilný telefón sa mení na kľúč od vozidla

Na požiadanie sa dodávajú aj premyslené prvky prebraté z modelov značky BMW z vyšších tried: BMW Digital Key a Inteligentný osobný asistent BMW Intelligent Personal Assistant. Na požiadanie dodávaný digitálny kľúč BMW Digital Key umožňuje zamknutie a odomknutie vozidla pomocou mobilného telefónu s použitím technológie komunikácie blízkych polí Near Field Communication (NFC). Vozidlo sa odomkne priložením mobilného telefónu ku kľučke vozidla a to aj v prípade, ak je batéria telefónu vybitá. Motor sa následne naštartuje po umiestnení mobilného telefónu do držiaku na mobilné telefóny, prípadne do priečinka na bezdrôtové nabíjanie.Vodič môže sprístupniť funkciu BMW Digital Key až piatim ľuďom. Funkcia je dostupná pre špičkové modely Samsung Galaxy kompatibilné s funkciou NFC, ktoré využívajú operačný systém Android 8.0 a vyšší.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku