2019-09-06 07:45:00
Mercedes GLC 300d 4MATIC
Mercedes GLC 300d 4MATIC
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes GLC 300d 4MATIC SUV – nový motor v aute s novou tvárou

Mercedes dodal faceliftovanému modelu GLC nielen balík technologických inovácií, ale tiež nové motory.

Zabudnite na 250d. Prichádza nový výkonnejší biturbo štvorvalcový naftový motor s maximálnym výkonom 245 koní a maximálnym krútiacim momentom 500 Nm. Motor z novej generácie príkladne efektívnych a emisne čistých dvoj a trojlitrových naftových motorov značky Mercedes je ozdobou naftovej ponuky. Azda ešte väčšou ozdobou je verzia GLC 400d 4MATIC. Veru tak, aj radový šesťvalcový naftový motor s masívnym výkonom 330 koní našiel miesto v stredne veľkom SUV. A tak si človek ani nevšimne, že okrem 250d tu už vlastne nie je ani 350d. 300d totiž nahrádza oba tieto motory. A robí to naozaj dobre, najmä ak v cenníku stále možno nájsť aj naftový šesťvalec 400d (pre náročných). Ponuku dopĺňa základný motor 200d 4MATIC s výkonom 163 koní a 220d 4MATIC s výkonom 194 koní.

Benzínová ponuka je skromnejšia, aspoň ak ide o „bežné“ motorizácie. Základný motor s označením 200 4MATIC dopĺňa verzia 300 4MATIC. V oboch prípadoch ide o dvojlitrové štvorvalcové turbomotory vylepšené systémom EQ Boost, teda remeňovým štartér-generátorom, ktorý je schopný nielen pomáhať motoru pri rozbehoch v nízkych rýchlostiach, ale tiež pomôže pri prudkom zošliapnutí plynového pedálu. Prvá verzia 200 má maximálny výkon 197 koní, 300 ich má 258.

Zdroj: Ján Hargaš

Finále ponuky tvoria verzie AMG. Základovka je 43 AMG s novým šesťvalcom s výkonom až 390 koní. No a vrcholom ponuky je osemvalec s označením 63 S AMG a s výkonom 510 koní. To ak by sa vám verzia 400d zdala príliš slabá a obyčajná.

Ponuka tak aktuálne vyhovie tradičným vyznávačom kombinácie SUV s naftovým motorom i novodobých záchrancom planéty fandiacich benzínovej vôni.

Nie vážne, či benzín, či nafta, ide len o váš vkus a preferencie. Obe palivá vyhovejú ako dynamickým potrebám, tak i potrebám nižšej spotreby paliva (než má sused).

Zdroj: Ján Hargaš

GLC SUV začína na cene 48 390 eur (200 4MATIC), respektíve 49 830 (200d 4MATIC). Ako vidieť, v oboch prípadoch dostávate auto s pohonom všetkých kolies už v základe. V základnej výbave je i automatická prevodovka s 9-timi stupňami.

Testovaná verzia GLC 300d 4MATIC začína na 55 140 eur. Šesťvalec získate buď za 63 234 (400d), alebo 70 668 (43 AMG). Testovaný model bol za 68 244 eur (všetky ceny vrátane DPH). Ja som si 300d nakonfiguroval za 62 114 eur. Vymazal som pár čačiek-mačiek, asistentov a balíkov výbav. Zostalo mi auto s pekným obložením kabíny, s konektivitou CarPlay a AndroidAuto, s klasickým tempomatom a obmedzovačom, bez lane assistu a bez kontroly mŕtvych uhlov. Iba s núdzovým brzdením a so zvýšeným podvozkom. Do danej ceny sa zmestilo aj nezávislé vykurovanie, ozvučenie Burmester a krásna červená designo farba.

Zdroj: Ján Hargaš

Musím napísať, že aj testovaný automobil bol konfigurovaný racionálne a protivný lane assist v ňom napríklad absentoval. Zato mal balík interiéru Exclusive, voňavku do kabíny, Keyless systém, MBUX s väčším displejom a digitálnym prístrojovým panelom a zopár ďalších prvkov vrátane adaptívneho tempomatu Distronic a asistenčného systému pre automatické parkovanie.  Žiadne kože, žiadne ultraluxusné sedadlá. Skrátka dobré auto so silným motorom.

Medzi konkurentmi najviac vynikajú tí priami. Medzi nich treba zaradiť autá s rovnakou koncepciou pohonu a podobnou priestorovou ponukou prameniacou z podobných vonkajších rozmerov. Skrátka SUV modely s klasickým pohonom a strednou veľkosťou. To je BMX X3 a Audi Q5. Zaujímavé je, že ako BMW, tak Audi ponúkajú pri obdobnom výkone naftové šesťvalce. Audi Q5 tam má verziu 45 TDI s výkonom 231 koní. Podkapotou má motor V6. BMW z ponuky vyhodilo biturbo naftový motor 25d, ktorý mohol byť považovaný za priameho konkurenta (231 k). Zostali iba verzie 20d a 30d. 30d má radový šesťvalec s výkonom 258 koní. BMW X3 30d som si s porovnateľnou výbavou nakonfiguroval za rovnakú sumu ako v prípade GLC 300d – 62 146 eur. Audi Q5 s daným motorom podlieza ako MB tak BMW a začína na cene 53 780 eur (BMW 58 tisíc). Znamená to, že pri Q5 máte podstatne viac miesta na to, aby ste sa s výbavou rozšupli a môžete si prikúpiť nejakú tú zbytočnosť navyše. Nuž áno, Mercedes je najdrahší, BMW je v strede a Audi je najlacnejšie. Prekvapuje to niekoho? Mňa nie. Priam ma to teší, všetko totiž zapadá do správnych škatuliek. Mercedes má na otázku z tohto cenového porovnania prameniacu tú správnu odpoveď – The Best or nothing. Či to tak naozaj je, to môžete posúdiť sami. Ja k tomu pridám svoj postoj.

Zdroj: Ján Hargaš

Ale aby som ešte nezabudol. Medzi konkurentov pre GLC totiž pri širšom pohľade možno prisúdiť viacero áut. Viaceré z nich dokonca vyznávajú rovnakú koncepciu. Je to Alfa Romeo Stelvio a Jaguar F-Pace. F-Pace ponúkne aj naftový biturbo štvorvalec s výkonom 240 koní. Začína na 55 578 eur. Stelvio naftový šesťvalec neponúkne a jeho 2,2 dosiahne maximálne 210 koní. Tá začína na 50-tisíc. Landrover ponúkne podobné autá dve – Discovery Sport a Range Rover Velar. Tu sa už od priamej konkurencie rýchlo vzďaľujem, avšak na ilustráciu ešte pokračujem. Spomenúť treba napríklad Volvo XC60 a teoretické šance na úspech majú aj konkurenti v rámci samotných značiek – nová trieda GLB, či BMW X1. A takto by som mohol pokračovať ďalšie dva odseky, až kým by som sa do toho úplne nezamotal. Stručne a skrátka – stredne veľkých SUV a SUV s porovnateľnou priestorovou ponukou je na trhu ako maku, no porovnávať ich navzájom je už niekedy poriadne od veci.

Zdroj: Ján Hargaš

GLC 300d – dynamika a spotreba

Testovaný model bol vybavený základným podvozkom a relatívne komfortné bolo aj obutie. 18-palcové disky a na nich solídne gumáky určovali maximum trakcie relatívne nízko. Podvozok bol primárne pohodlný, dobre žehlil a utišoval veľké i menšie nerovnosti. Auto jazdilo vláčne, pohodlne, a keď som mu začal trošku stúpať po krku, v zákrutách sa opúšťalo rýchlejšie než by som čakal. Opúšťalo sa ale všetkými kolesami naraz, za zvukov úpenlivého pišťania gúm. Kontrola trakcie sa v komfortnom režime rozblikala rýchlo a hamovala zväčša nedotáčavé šmyky v zle klopených zákrutách. Trošku viac priestoru v zákrutách a ešte väčšie nadšenie pri ich opúšťaní a prioritne poháňaná zadná náprava už o sebe dala vedieť. Auto pri prudších manévroch zamávalo osadenstvom kabíny, no ako asistenti, tak najmä vodič a mechanika so silným motorom vpredu hravo zvládali akékoľvek problémy. Jednoducho keď chcete od Mercedesu GLC viac dynamiky v zákrutách, prikúpte si športový podvozok, adaptívne tlmiče. Ak zas chcete väčšie disky pri zachovaní pohodlia – kupujte vzduchové odpruženie. Priečne nerovnosti v zákrutách vedeli s vysokým autom urobiť neplechu. Prudší zjazd z diaľnice a dilatačná špára na mokre a aj skúsenejší zatúžia po hnedých bezpečnostných trenkách. Auto je však dobre ovládateľné, no predovšetkým je to SUV od Mercedesu so základným podvozkom. To vysvetľuje všetko.

Zdroj: Ján Hargaš

Načo je k základnému podvozku silný naftový štvorvalec? Možno vás prekvapím, ale aj tu platí, že všetko bolo s kostolným poriadkom. Máloktorý zákazník túžiaci po silnejšom naftovom štvorvalci bude reálne túžiť po dynamike v zákrutách. Skôr ho zaujíma silný a úsporný motor pri dlhých cestách. No a ak predsa len bude chcieť na tých dlhých cestách pár zákrut prejsť istejšie a ostrejšie, cenník mu ponúka viacero možností.

Zdroj: Ján Hargaš

Výrobca uvádza zrýchlenie z 0 na 100 km/h za sympatických 6,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je 231 km/h. Silnému motoru výborne sekunduje 9-stupňový klasický automat s meničom. Nielenže dokáže držať spotrebu nízko, dokáže tiež hladko radiť a v prípade potreby pružného zrýchlenia robí presne to, čo má. Vidieť to aj na meraniach pružnosti. Zo 60 na 100 km/h zrýchli GLC v komfortnom režime bez prípravy za 5,08 sekundy. Z 80 na 120 zrýchli za 5,73 sekundy. Necelá sekunda z toho patrí podradeniu. Mercedes ho zvláda aj bez športového režimu naozaj rýchlo. Vďaka vyššiemu výkonu nemusí motor natoľko trápiť, nemusí tlačiť otáčky príliš vysoko a dosiahne naozaj solídnu dynamiku. Ďalšia vec je, že v porovnaní s 250d sa nemusí až tak trápiť emisiami, pretože ich má zvládnuté o generáciu lepšie a tak môže ponúknuť viac. Takáto pružnosť nielenže bez problémov stačí na mimomestské predbiehanie, poteší neprestávajúcim ťahom i vo vyšších rýchlostiach. 500 Nm sa nezaprie a auto má priehrštia sily v akejľkovek rýchlosti a v akomkoľvek rozpoložení. Zabúdať netreba ani na overboost. Ten by mal pridať krátko ďalších 30 Nm. Na dramatické predbiehačky a ostré manévre v zákrutách treba ale trošku istejší podvozok. Na pohodlnú dynamiku viac netreba.

Zdroj: Ján Hargaš

Na diaľnici základný podvozok funguje ozaj dobre. Auto je tiché, komfortné a hlavne veľmi rýchle. Ani pri 160 km/h nemáte v kabíne pocit, že by ste porušovali predpisy, či jazdili príliš rýchlo a ani spotreba touto rečou nehovorí. Veď pri 140 km/h nemá motor ani 2000 ot/min.

Priemerná spotreba počas testu bola 6,3 litra nafty na 100 km/h. Išlo o viac než 500 kilometrov v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% mestských presunov. Na diaľnici pri tachometrových 140 km/h si za dobrej poveternosti a miernom profile trasy pýtal motor cca 7 litrov. Takmer dvojtonové auto so stálym pohonom všetkých kolies? Výborné hodnoty. Pokojnejšie tempo mimo mesta by dostalo spotrebu dokonca pod 6.

Zdroj: Ján Hargaš

V kabíne žiadne výstrelky, miesta akurát

Cestovanie s GLC je vďaka vyššiemu posedu príjemné. Vďaka komfortným sedadlám ešte príjemnejšie. Tu by ste nenašli plne automatické predné sedadlá. Posun bol manuálny, no beztak som si polohu za volantom našiel rýchlo a vydržal v nej dlho.

Vďaka kvantu ovládacích možností vrátane plôšok na volante, vrátane touchpadu a vďaka dotykovému centrálnemu displeju si svoju cestu k infotainmentu a jeho možnostiam nájde každý.

Za kolieskom je mi smutno. Touchpad nie je tak prepracovaný ako pri (základných) notebookoch. Navyše je listovanie ovládané opačne. Síce v sekciách menu listujete ako v smartfóne, na touchpade musíte robiť opačný pohyb, ako v mobile. Už tretí Mercedes v priebehu štyroch týždňov a zakaždým som s tým mal problém. To platí aj na dotykových plochách na volante. Jediné logické ovládanie je práve na displeji. Pýtať sa prečo by bolo asi zbytočné. Menu je každopádne prehľadné a úroveň nastavovania skutočne hlboká. Radšej než sledovanie navigácie som mal sledovanie údajov o motore, prípadne obráštek aktuálnej skladby s popisom – píšem o stredovom displeji. Navi mi viac pasovala do digitálneho prístrojového panelu. S takýmto nastavením človeku ani netreba head-up displej.

Zdroj: Ján Hargaš

Iba ten trčiaci displej infotainmentu nepôsobí príliš dobre. Síce tam sedká lepšie ako v minulosti, na tento typ prichytenia si asi nikdy nezvyknem. Jeho rozlíšenie a farebnosť si kritiku rozhodne nezaslúžia. Rovnako tak pekné „drevené“ obloženie. Otvorené póry, drsnejší povrch a hneď sa to ľahšie udržiava. Určite si nekupujte klavírový lak. Zvážil by som tiež imitácie kožky. Buď textil alebo skutočnú kožu. V GLC určite.

Vyšším postavám bude vadiť masívny stredový panel. Je to však len malá daň za koncepciu pohonu. Navyše pri nehode nehrozí poranenie o trčiace plasty a dotyk s panelom je príjemný. Škoda, že vďaka ambientnému osvetleniu ten istý panel dokáže zavrzať. Vo všeobecnosti vrzgoty v autách nemám rád a ambientné osvetlenie tiež nie. Lenže ja nie som štandardizovaný zákazník, ktorý vrzgoty odpustí, ak dostane pekné svetielka, ktorým možno meniť farebný odtieň. Áno, pod silným tlakom zavŕzgajú okraje stredového tunela, kde sa akože drevo stretáva s pochrómovaným okrajom, plastom a medzi nimi sa nachádzajú diódy. To je z vŕzgotu všetko a je toho naozaj málo. 

Zdroj: Ján Hargaš

Mbux tu bol, aj linguatronic. Iba ma nebavilo s ním, či skôr s ňou komunikovať. Ale bol tam, rovnako tak konektivita pre smartfóny. Nezabudnite na redukciu, prípadne si kúpujte káble s usb-c. Inak sa nepripojíte.

Aj štandardné vysokovýkonné LED svetlá, ktoré má faceliftované GLC v základe svietia naozaj dobre. Matrixy to nie sú, ale asistent diaľkových svetiel urobí čo má. Od stretávacích som ale čakal vyššiu intenzitu pri osvecovaní najmä pravej krajnice.

Zdroj: Ján Hargaš

Spolujazdec má priestor v každom smere. Pasažieri vzadu nie sú obmedzovaní. Ak som si sadol „sám za seba“ vzadu bol dostatok priestoru i s malou rezervou na nohy. Počas testu som skúšal jazdu i v pätici. Dve deti v sedačkách a medzi nimi dospelec menších rozmerov. Sedačky ukroja z miesta veľa, no piate stredné sedadlo ako núdzovka stačí. O pohodlí pri ceste na dovolenku nemôže byť reč, ale odolnejší zvládnu aj zopár hodín. Škoda len, že zadné sedadlá nemožno polohovať. Pri X3 si túto fičúru môžete objednať.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

550 litrov v kufri a dvojité dno potešia. Rovnako tak rovina po sklopení zadných operadiel. Škoda, že ich nejde sklopiť aj z kabíny. Tam sa dá len otvoriť stredový priezor.

Jednoducho GLC 300d je seriózna ponuka v tejto triede. Silný motor, pohodlný podvozok, kopa technológií. Vhodne navolená konfigurácia sa ešte dá osekať o pár drobností, no podstata zostáva zachovaná. Ide o úsporný a pritom silný naftový variant. Auto v tejto verzii je vynikajúci spoločník na dlhé trasy. Má výkon, nežerie veľa a vyžehlí aj slovenské cesty. BMW X3 je už v základe športovejšie a tak ako Q5 ponúkne za rovnaké, či menšie peniaze rovno šesťvalec.

Isto budú obe autá pažravejšie, to je nepochybné. Zato budú aj bez doplnkov lepšie v zákrutách. Mercedes je na vrchole triedy v technológiách. BMW X3 zas ponúkne viac miesta a pohodlia na zadných sedadlách. Mercedes GLC je pre vodiča veľmi príjemným vozidlom.

V podstate ho mám medzi Mercedesmi na mieste č. 2. Hneď za Triedou C. To sa mi pri SUV modeloch nestávaf - aby boli tak vysoko. Musím ale priznať, že po facelifte mi príliš nevyhovuje predná maska. Nech som ju fotil z akejkoľvek strany, stále opticky zmenšovala auto. Vzhľadom sa príliš približuje k novej menšej GLB. Zato pri pohľade z boku a zo zadu je to auto vyslovene pekné a svojské. Pri dizajne prednej časti pôsobí lepšie auto s AMG balíkom. 

 Konkurentov je veľa, ak ale túžite po hviezde, 300d vyhovie veľmi dobre. 8 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku