02.09.2019

TEST: Lexus UX 250h AWD – prémiový kompaktný crossover nabúra zavedené pravidlá

Nový model prémiovej japonskej automobilky Lexus je ako nová šťuka v novom rybníku. Trošku rozhýbe tlstnúce kapre.

Segment prémiových kompaktných crossoverov je relatívne mladý. Nemeckí premianti ho v podstate vytvorili a dnes v ňom pohodlne plávajú. Lexus doň vstupuje tiež. Opäť bude robiť alternatívu, no po pravde, to mu ide naozaj veľmi dobre.

Tak čo tu máme? Čo vlastne je segment prémiových kompaktných crossoverov? V skutočnosti je to ešte vágnejšie pomenovanie než sa zdá. Začleniť doň možno všetko možné aj nemožné. Typický zástupcovia sú napríklad modely ako Audi Q2, Q3 Sportback, BMW X2, či Mercedes GLA. Lexus sa nesnaží zamerať sa na týchto priamo. Svojimi rozmermi zachádza aj do segmentu kompaktných prémiových SUV modelov. Tam patrí napríklad Q3, X1, či nové GLB. Z neprémiových hráčov tu máme napríklad Peugeot 3008, ktorý tvorí akúsi spojnicu medzi prémiou a štandardnými autami. Pokojne sem môžeme zaradiť Volkswagen T-Roc, ale aj bratskú Toyotu CH-R.

Pravdou je, že Lexus UX je šikovne zaradený medzi svojich populárnejších bratrancoch stojacich na rovnakých základoch – CH-R je menšie, zatiaľ čo RAV4 je väčšia. UX má celkovú dĺžku 4495 mm a rázvor 2640 mm. Spomedzi modelov SUV značky Lexus, je UX skutočne najmenšie. Keďže však stojí na novej platforme, priestorová ponuka v kabíne je takmer porovnateľná s väčším NX.

Pri pohľade z boku karoséria UX-ka pripomína práve novú RAV4. Ide mi najmä o spodnú líniu pod dverami a blatníky. Akoby sa RAVka trošku zmenšila a čupla si. Lebo práve nižšia svetlosť (160 mm) a s tým spojené nižšie ťažisko (594 mm) robia z UX crossover. Staršie ročníky si pri pohľade na svetlosť tohto auta odfrknú a zahlásia niečo v duchu, že kedysi mali takúto svetlosť klasické autá a nikto ich crossovermi nenazýval. Veru, doba sa mení. Veľké terénne radosti nečakajte, podvozok je pomerne nízko - treba opatrnejšie. Rozbitu a rozbahnenú poľnú cestu ale počas testu auto zvládlo bez problémov.

Ak by sme ignorovali moderné trendy, pokojne môžeme auto zaradiť do európskej nižšej strednej triedy (nejde o vyjadrenie luxusu ale veľkosti, i keď to obvykle súvisí). V preklade to znamená jediné – trieda Golf. V rámci modelov SUV (a crossoverov) značky Lexus je toto najmenšie a zároveň najmladšie auto. Nad ním stoja ako NX, tak RX. S rozlíšením áut Lexusu mám problém. Niežeby sa medzi nimi nedali nájsť odlišnosti, iba tie názvy sú ťažko zapamätateľné. UX som si ale zapamätal dobre. Nejde o názov. Ale o to, z koľkých pomyselných poličiek si toto auto berie to najlepšie. Vytvára tak prekvapivo dobrý koktail.

Oficiálne je to mestský crossover a vďaka hybridnému ústrojenstvu sa skutočne cíti najlepšie v meste. Vďaka najvyššej dostupnej motorizácii sa ale testovaná verzia cíti dobre ako na diaľnici, tak na okresných cestách. Lebo Lexus UX v testovanej verzii 250h E-Four a vo výbave F-Sport TOP vie a chce jazdiť zábavne.

UX – ako urban crossover – je prvý model značky Lexus postavený na novej platforme GA-C. Z nej vychádzajú ako RAV4, tak napríklad CH-R, či Corolla. Platforma sa vyznačuje výrazným nárastom tuhosti konštrukcie, či väčšou ponukou priestoru. Práve to sú veľké benefity nového UX v porovnaní so staršími modelmi značky. Vysoká tuhosť konštrukcie zabezpečuje nielen veľkú odolnosť, či bezpečnosť, ale najmä umožňuje lepšie nastavenie podvozku. Ten má UX skutočne výborný. Aspoň ak ide o tlmenie nerovností, stabilitu a istotu v zákrutách. Jazdné vlastnosti UX sú porovnateľné s dobre postavenými hatchbackmi v nižšej strednej triede. To je na crossover veľmi pekné hodnotenie. Obzvlášť v športových režimoch sa spájajú vyššie uvedené výhody konštrukcie s nízkym ťažiskom, dobrý pocitom z ovládateľnosti vďaka elektrickému posilňovaču, strmému riadeniu a rýchlym reakciám na stlačenie plynu.

Podkapotou modelu UX sa nachádza tá istá pohonná jednotka ako v hatchbacku a touring sports karosárskych verziách modelu Corolla s prívlastkom Dynamic Force. Nový veľmi účinný a ľahký benzínový dvojlitrový štvorvalec a elektromotory ako nedeliteľná súčasť prevodovky eCVT. V prípade testovaného vozidla treba k obvyklej dvojici elektromotorov prirátať ešte jeden na zadnej náprave. Práve Lexus UX využíva riešenie, po ktorom som volal v teste Corolly TS Dynamic Force. Poháňanú má aj zadnú nápravu podobným spôsobom ako má model RAV4. Elektromotor v jednom balení s diferenciálom ponúka „pripojiteľný“ pohon zadnej nápravy. Zázraky ale nečakajte. Motor má maximálny výkon 7 koní a krútiaci moment 55 Nm. Auto s elektromotorom vzadu je dokonca pomalšie ako čistá predokolka pri šprinte na 100 km/h. Viniť za to možno dodatočnú hmotnosť. Takýto motorček je tak určený skôr na pomoc pri prejazde zablatenou cestou, než by v zákrutách bojoval výraznou mierou proti prirodzenej nedotáčavosti vozidla s predným pohonom. V zákrutách ale autu môže pomôcť a podľa nastavení sa o to aj snaží a na svoje parametre to robí dobre. V spolupráci so systémom VSC sa tak možno baviť o naozaj veľmi dobre jazdiacom „hatchbacku.“ Do značnej miery nastavenie podvozku a tieto technológie pomáhajú maskovať nielen výšku, ale i solídnu hmotnosť vozidla. Nečakajte, že vás v ozaj ostrom prejazde zákruty pohon všetkých kolies vtiahne do deja, ba až spôsobí pretáčavý šmyk. Je to veľmi dobrá "takmer" predokolka, čo sa snaží byť neutrálna, vo finále ide po predku.

 Zážitok z jazdy však ovplyvňuje otočný ovládač nad prístrojovým panelom. Ten mení nastavenie jazdného režimu. V športových režimoch je auto jazdne dravšie, reakcie na plyn sú rýchlejšie, podvozok je tuhší, prejazd zákrutami zábavnejší. Zábavné je aj zrýchlenie. Kým v režime eko je zábavné len pre solídnu dynamiku, v športových režimoch je zábavné aj pre uletenú simuláciu športového zvuku motora a radenia. Prevodovka eCVT dokáže byť vo svojej novej generácii veľmi rýchla a rozumná. V takej Corolle, či v RAV4 prirodzene simuluje radenie a dokáže udržiavať prevodový pomer tak, aby si človek pripadal ako v bežnom vozidle, ktoré zrýchluje s rastom otáčok a nie s plynulou zmenou prevodového pomeru a udržiavaním motora v rovnakej hladine otáčok. V Lexuse sa ale prevodovka o niečo také vôbec nesnaží, správa sa úplne ako CVT, aj keď je možné simulovať radenie pádlami pod volantom.

Skutočný benefit pre dynamiku ale pádla nie sú a nie je to ani zvyšovanie otáčok. Lexus UX zvýši otáčky tak, aby bol benzínový motor v ideálnom zábere. Vďaka dobrému odhlučneniu a utlmeniu vibrácii to síce vodič spozná, no neobťažuje ho to. Reálne je nadpriemerne výkonný a pružný crossover schopný až pirátskej jazdy. UX-ko dokonca zrýchľuje lepšie ako ľahšia Corolla TS (+120 kg pri maximálnej pohotovostnej hmotnosti). Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebieha za 5,52 sekundy. Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h prebieha za 6,33 sekundy (Corolla TS 6,86 s).

Rozdiel možno prisúdiť nielen pomoci zadného motora, najmä ide o rozdiel v správaní prevodovky. Namiesto „strácania“ času udržiavaním prevodového pomeru a rastu otáčok pre lepší pocit vodiča ide motor v UX plný kotol od začiatku až do konca. Pocit zo zrýchlenia je veľmi dobrý. Hlavným dôvodom je fakt, že elektromotory a benzínový motor spolupracujú a na kolesá dodávajú svoju silu spoločne. Ďalším dôvodom je, že reakcia na stlačenie plynového pedálu je okamžitá. Žiadne čakanie na podradenie, žiadne čakanie na natlakovanie turbodúchadla. Elektromotor kopne hneď, následne sa pripojí benzínový motor. Vysoká dynamika auto neopúšťa ani na diaľnici. Porušovanie predpisov je ľahké, niekedy až príliš. Auto je tiché, dobre odhlučnené a jazda je s ním zábavná. Viac než diaľničné rekordy (vzhľadom na obmedzenú maximálnu rýchlosť 180 km/) je radosť jazdiť po okresných cestách. Úprimne píšem, že som si už dlhšiu dobu jazdu s crossoverom neužil ako práve s UX-kom. Azda od Cupry Atecy s výrazne vyšším výkonom som nemal v rukách nič lepšie v tejto kategórii vozidiel.

Na rozdiel od Cupry Atecy (ktorá je fun factorom naozaj inde) v prípade Lexusu UX zabávanie sa nestojí veľa peňazí. Aspoň čo do nákladov na palivo. Priemerná spotreba počas testu bola 6,1 litra benzínu na 100 km. A to som si užil prinajmenšom každý tretí kilometer. Spotreba zodpovedá nájazdu v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% mesto. Najmä na diaľnici a na okresných cestách som pridal vždy, keď to bolo možné. Predbiehanie bolo bezproblémové, prejazdy zákrut zábavné. Ten najväčší benefit tohto vozidla a jeho nastavenia je, že aj takého „šneka“ akým som ja (v nudných autách a v modeloch SUV – teda najnudnejších autách) jazda s ním bavila. Auto sa tvári ako malé, vrtké a pritom má 1660 kg. No skrátka klame telom.

Lexus ponúka UX v troch verziách. Základom je variant s čisto benzínovým atmosférickým motorom UX 200. Dvojliter veľmi podobný tomu v hybride dokáže ponúknuť bez turba až 126 kW (171 k) a krútiaci moment 205 Nm pri 4800 ot/min. Dosiahne vyššiu maximálnu rýchlosť ako hybrid – 190 km/h (hybrid 177 – 180 km/h podľa tabuľky) a má podobné zrýchlenie z 0 na 100 km/h (9,5 s vs. 8,7 s e-four). I keď má vysokú tepelnú účinnosť a prevodovku CVT, priemerne bude papkať viac. Hybridná 250h môže byť ako vo verzii s pohonom prednej, tak oboch náprav. V oboch prípadoch je maximálny výkon benzínového motora 107 kW (146 k) a maximálny krútiaci moment 180 Nm pri 4400 ot/min. K tomu treba prirátať vysokorýchlostný elektromotor s maximálnym výkonom 80 kW (109 k) a krútiacim momentom 202 Nm. V prípade verzie e-four ešte aj spomínaný motor na zadnej náprave. Celkový maximálny systémový výkon je 130 kW (178 k). Elektromotor môže ísť bez pomoci zážihovej jednotky až do rýchlosti 115 km/h. Pri vyššej záťaži oba motory spolupracujú a to aj vo vysokých rýchlostiach.

Lexus už dlhšiu dobu predvádza naozaj výrazné dizajnové počiny. Keď sa odlíšiť, tak asi takto. Autá sú svieže, úplne iné než Nemci a vôbec nevyzerajú zle. Azda najkrajšie pôsobia sedany, či športové kupé LC. Vyslovene pekné, oku lahodiace krivky. Typickými sú pre nový dizajn Lexusu úzke svetlomety a veľká rezaná mriežka chladiča. Pôsobí obdivuhodne športovo. Model UX sa nesie v tomto duchu, verzia Sport F k tomu pridáva ďalší rozmer. Iná je samotná mriežka chladiča, iné sú hmlové svetlá, iné sú tvary predného a zadného nárazníka. Podobné sa deje vo vnútri. Toto je prvý Lexus, pri ktorom som si povedal niečo v duchu: nielenže je to kvalitné, ešte to aj dobre vyzerá. Palubná doska vyzerá veľmi dobre, špeciálny F Sport displej infotainmentu má veľkú uhlopriečku, no netrčí do priestoru, rozhranie infotainmentu pôsobí dobre a cez touchpad sa výborne ovláda.

Chce to trocha zvyku, ale funguje to. Je jasné, že základ systému je rovnaký pre Toyotu aj Lexus. Azda preto je miestami ťažké využiť plnú funkčnosť. Intuitívnosť by mohla byť lepšia, ovládanie jednoduchšie. Často si ale technici spájajú zjednodušenie rozhrania so znížením možností nastavenia (windows štýl). Treba byť preto opatrný so želaniami. Pochváliť treba audiosystém Mark Levinson. Zo začiatku testu sa bez ohľadu na zapnutý, či vypnutý systém audiosústavy objavovalo praskanie, bublanie a rezonancie v pravom hornom reproduktore. A to aj bez „zapnutého“ audia, pôjde asi o kontakt, kolegovia, čo testovali auto po mne písali, že sa to zhoršuje. Servis + záruka takéto drobnosti ale ľahko vyrieši. 

Postupom času to ustalo a mohol som si tak naplno užiť dobrý zvuk. Audiosústava znesie porovnanie s tými v nemeckých i švédskych prémiových autách. Subjektívne sa mi zdá zvukový prejav pri streamovanej hudbe ešte čistejší a kvalitnejší ako napríklad u Harmana s Kardonom. Systém je bezpečne lepší než doplnková audiosústava JBL v Toyotách.

Radosť mi robil ako posed za volantom, tak samotné sedadlá a volant i rozloženie ovládacích prvkov. Všetko, čoho sa dotknete pôsobí kvalitne, na vrzgoty tu môžete bezpečne zabudnúť. Možno to nie je také vyčančané ako u Nemcov, no opakujem, vrzgoty sa vyskytujú podstatne menej často a okázalosť môžete dobehnúť takýmto fajnovým červeným prevedením.

Výhľad z vozidla je dobrý. Nečakajte posed vo výške, auto má nízke ťažisko a aj športovejšie sedenie, než neprémioví konkurenti. Matricové LED svetlá svietia ozaj intenzívne, neoslňujú protiidúce vozidlá, aspoň sa nikto počas testu nesťažoval blikaním. Myslím, že miestami reagujú na zmenené podmienky pomalšie ako by mohli, výsledkom čoho je ako pomalšie zapínanie, tak vypínanie segmentov. No a samotných segmentov nie je až tak veľa ako pri vrcholných svetlách s touto technológiou.

Teší ma funkčnosť asistenčných systémov i spôsoby ich zásahov a možnosti nastavenia. Ešte som nezažil rozumnejšie fungujúci adaptívny tempomat. Ani pri vysokom rozdieli medzi rýchlosťou samotného auta a „dobiehaného“ vozidla nezačne pri vzdialenosti X intenzívne brzdiť. Toto robia v podstate všetci. Výnimkou je práve Lexus. Ten spomaľovanie postupne zintenzívňuje tak, ako by to robil vodič v situácii, že dobiehané auto nemôže obísť zmenou pruhu (za ním sa rúti ešte rýchlejší). Jazda s adaptívnym tempomatom je tak príjemnejšia, pohodovejšia a pritom rovnako bezpečná. Nevynášam do nebies, no rozhodne chválim.

Priestorová ponuka je slušná. Vzhľadom na celkovú dĺžku a rázvor sa o inom ani nedá hovoriť. Každému je jasné, že toto je auto určené prioritne pre jedného až dvoch členov posádky. Faktom zostáva, že vzadu sa dieťa v sedačke, či dospelec priemerných rozmerov celkom pohodlne odvezie. Štvorica basketbalistov bude mať k sebe bližšie, no štvorica basketbalistov asi k malému prémiovému crossoveru nezamieri. Ani batožinový priestor pri tejto karosérii neurazí (ide v podstate o SUV Coupe), avšak ani nenadchne. Je dosť plytký. Batérie sú našťastie skryté pod zadnými sedadlami, takže dvojité dno sa koná a poslúži. Priestoru však na veľkosti uberá napríklad štandardná motorová batéria, no a jeho plytkosť spôsobuje i elektromotor. Bez pohonu zadných kolies má auto vzadu 320 litrov, s ním 283.

Lexus UX je zaujímavá ponuka v tejto čoraz populárnejšej triede. Aj keď sprvu pôsobí ako malé auto, ponuka vnútorného priestoru je lepšia, než by ste čakali. Zázraky sa nekonajú, no súčasné GLA, či X2 sú v tomto ohľade horšie. Auto pôsobí vnútri veľmi kvalitne, palubná doska i detaily to hrajú na robustnosť a ide im to ozaj dobre. Auto má svojský štýl zvonku aj zvnútra. Páčiť sa nemusí každému, o to mu nejde. Stačí, že zaujme, že je hneď každému jasné, že ide o Lexus a že svojich budúcich majteľov bude hýčkať. Hybridná motorizácia s pohonom všetkých kolies dáva autu ďalšie plus. Nielenže vie jazdiť dynamicky na rovinke i v zákrute, nepýta za to veľa peňazí a je to taký dobre naondulovaný ekológ. Iba na vyslovene zlých povrchoch môže auto pôsobiť tvrdo. Keďže je vyslovene zlých povrchov na Slovensku veľa, sťažnosti na tvrdosť podvozku sú pravdepodobné. Z môjho pohľadu je ale dôležité, že auto dokáže aspoň čiastočne utlmiť aj veľké diery a že prepruženia nekončia tvrdými ranami. Poteší, že podvozok je tichý.

No a cena? Cena je v rámci triedy, do ktorej auto patrí úplne prijateľná. Dokonca sa môže zdať ako lákavá. Že rozmeroví konkurenti od neprémiových značiek sa do cenovky tohto auta dokážu zmestiť aj dvakrát, je už úplne iná káva. K prémii ale vyššia cena patrí. Je radostným zistením, že auto za svoju cenovku ponúka aj adekvátnu protihodnotu. Je iné, je rýchle, je zábavné, je bezpečné, je úsporné, je nabité technológiami vrátane výborne slúžiacich asistenčných systémov a je dobre postavené. Naozaj dobre. A ešte má aj výborne umiestnené „hodziny“. Svieže auto, zdravý predátor poľujúci na tučnučké nemecké wursty. 8 z 10 bodov. I keď je tento model dostatočne zaujímavý, aby očaril aj v bielej metalíze, Lexus k autu pribalil aj naozaj pekné a kvalitné farby-laky. Azda najzaujímavejšie sú práve odtiene zelenej (therane khaki) a oranžovej (blazing carnelian), obe sú špeciálne určené pre toto auto. Dobre pôsobí aj v sivej metalíze (sivá mercury). To len tak, aby sa nezabudlo.

 

Technické údaje

Model: Lexus UX 250h F Sport Top AWD
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1987
Výkon (kW/ot.):  112/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 190/4400 - 5200
Prevodovka: automatická e-CVT
Elektromotor výkon vpredu (kW):  80
Elektromotor výkon vzadu (kW):  5,3
Maximálny systémový výkon (kW) 135
Poháňaná náprava predná aj zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 177
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,5
Spotreba kombnovaná (l/100 km): 4,4-4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4495/1840/1540
Rázvor náprav (mm): 2640
Objem batožinového priestoru po kryt/po strechu (l): 283/401 (AWD)
Objem palivovej nádrže (l): 43
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1540-1680
Užitočná hmotnosť (kg): 610
Rozmer pneumatík run flat: 225/50 R18
   
Základná cenníková cena modelu UX 200 (Elegance 2WD): 36 400 €
Základná cenníková cena 250 h (Elegance AWD) 39 900 €
Základná cena verzie (F Sport Top AWD): 56 700 €
   

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku