2019-08-01 08:55:00
BMW 320d xDrive AT
BMW 320d xDrive AT
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 320d xDrive Luxury Line – presvedčivé v každom ohľade

BMW predstavilo nový rad 3. Jeho úloha je ťažká. Udržať, ba zvýšiť predaje v kľúčovej prémiovej strednej triede.

Konkurencia v prémiovej strednej triede už roky nebola taká silná. Nie je to vplyv len tradičných konkurentov ako Audi A4, či Mercedes Triedy C. Do boja sa zapája aj Alfa Romeo Giulia, ale najmä Tesla 3. Nie je žiadnym tajomstvom, že práve veľkosériový model americkej značky Tesla robí (nielen) BMW vrásky na čele. Kým v Európe má pôdu pod nohami aktuálne istú, v USA sa krátko po spustení predaja Tesla 3 vyšvihla na vrchol rebríčka modelov v triede, ktorú tu poznáme ako prémiová stredná trieda. Nová generácia radu 3 sa pritom pre svoju elektrickú konkurenciu nestala z večera do rána elektromobilom. Nie, vsádza na odkaz bavorskej automobilky a na vlne nových technológií prináša to, na čo sme roky zvyknutí. Akurát v lepšom, krajšom a modernejšom balení. Podkapotou nájdete moderné, no stále predovšetkým spaľovacie motory. To sa z pohľadu obrovských predajov Tesly môže zdať ako chyba, z hľadiska celého trhu to ale chyba nie je. I keď do budúcna potrebuje svet elektromobilov rad 3 od BMW. Či skôr BMW potrebuje svoj elektrický rad 3? To nechám na posúdenie analytikov.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď rad 3 prišiel na trh a mal som možnosť okoštovať ho pri prvých jazdách, ohúrenie, nadšenie, či pobláznenie ma obišli ako pointa intelektuálneho vtipu študenta vysokej školy života.

Auto bolo dobre postavené, dobre naladené, pekne vyzerajúce, no ako prišlo, tak odišlo a nezanechalo nič. Iba prekvapený pohľad. Pripisoval som to práve tomu, že som v tom týždni jazdil na elektrickom automobile inej značky.

Zdroj: Ján Hargaš

Poviem vám otvorene, je neuveriteľne ľahké podľahnúť kúzlu elektromobilu, najmä dnes, keď sa už nemusíte potiť po každom neuváženom stlačení plynového pedálu. Vytriezvenie z elektromobility v našich končinách prichádza celkom rýchlo. Zhruba v okamihu, keď sa ukazovateľ dojazdu za necelé dva dni kompletne zbaví akéhokoľvek reálneho dojazdu... A treba tankovať. Na chvíľu pomôže rýchlonabíjačka, ale bez vlastného wallboxu, či bez hustejšiej siete pomalých nabíjačiek v POI nemá zmysel čo i len uvažovať týmto smerom.

Zdroj: Ján Hargaš

BMW 320d xDrive dá na jednu nádrž nejakých 900 kilometrov (so zväčšenou nádržou), ďalších sto kilometrov môžete mať pri najhoršom odložených v bandaske v kufri, prípadne si rovnakú dávku 900 kilometrov dobijete za tri minútky v sieti „nabíjacích“ staníc, ktorá má aj v najvyššej špičke voľný stojan minimálne každých pár kilometrov.

Zdroj: Ján Hargaš

Prečo to všetko píšem? Len tak, aby ste boli v obraze. Aby ste vedeli aké je dlhšie spolužitie s BMW. Pretože potom, čo vytriezviete z elektromobilu zistíte, že aj spaľovací motor môže byť z istého hľadiska prejavom luxusu. Najmä ak je úsporný, emisne nezávadný, a pritom všetko silný a agilný.

(Takmer) dokonalá konfigurácia

Keď sa pozerám na konfiguráciu testovaného automobilu, pomyselne tlieskam. Toto auto ťaží z noviniek pre rad 3 to najlepšie v dokonalom mixe zvýrazňujúcom silné stránky novej generácie tohto modelu. Prvotriedna sivá metalíza Mineral Grey, koža Vernasca Cognac, dizajnové doplnky balíka výbavy Luxury Line, silný naftový motor s plne postačujúcim výkonom, krútiacim momentom, vynikajúco radiaca intelektuálne zameraná osemstupňová prevodovka Steptronic, ideálne 18-palcové disky kolies, športové sedadlá vpredu, športový kožený volant, LED hmlovky, drevené interiérové lišty Oak Grain s otvoreným pórom, palubná doska potiahnutá kožou, automatická klimatizácia s výduchmi aj pre zadné sedadlá, prémiový zvuk Harman/Kardon, Connected Professional, akustické sklá, komfortný prístup a štartovanie, driving assistant professional, balík first class upgrade, head-up displej, Gesture control, laserové svetlá, balík inovácií, či mobilná kompatibilita vrátane bezdrôtového nabíjania. Celkovo za 67-tisíc eur. Krásne auto, výborný motor, prevodovka a populárny pohon všetkých kolies.

Zdroj: Ján Hargaš

Mojou obľúbenou činnosťou je vyhadzovať prvky výbavy, ktoré osobne považujem za nepotrebné. Najlepšie to vidieť cez konfigurátor. Poľahky som tak cenu skresal na 50-tisíc a ani to veľmi nebolelo. Pravda, veľkú časť tých pekných prvkov, ktoré vidíte na fotografiách som naozaj vyškrtal. No pre krištál, či prémiovú kožu a asistenčné systémy, ktoré aj tak vypínam nevyroním ani slzu. Koža je krásna, no bez chladenia a vyhrievania nepraktická, klasické čierne čalúnenie sa hodí viac. Ani laserové svetlá neprešli mojim sitom. Pokojne stačia adaptívne LED. A sitom neprešiel ani xDrive. Nevidím jediný významný dôvod načo by konfigurácia 320d potrebovala xDrive. I keď je nespochybniteľné, že auto s tým jazdí predvídateľnejšie a vodič môže mať dobrý pocit. Dnes už pohon všetkých kolies k bezpečnosti jazdy neprispieva takým veľkým dielom ako v minulosti. Dôležitejšie sú kvalitné pneumatiky a nepochybne asistenčné systémy najmä kontrola trakcie a stabilizačný program. Pre mňa je to len zbytočná hmotnosť navyše, zbytočná spotreba navyše, i keď chápem, že ľudia túžia po istotách, BMW 3 je aj o zadnom náhone.

Ak chcete jazdiť divoko, čo tak sa odhodlať a kúpiť 330i s výborným benzínovým turbomotorom? Aj s nim sa dá jazdiť úsporne, no zábavnosť bude dramaticky vyššia... 320d má ale dynamiky dosť. 

Zdroj: Ján Hargaš

Mimochodom, do mojej konfigurácie za necelých 50-tisíc sa dostal adaptívny tempomat s funkciou stop and go. To je v kolónach skvelá pomoc, rovnako tak na prázdnych diaľniciach. Adaptívne tlmiče, ba športový podvozok som nechal na sklade. Verte, práve absencia športového podvozku je pre radosť z jazdy v našich končinách kľúčovým prvkom. I keď adaptívne tlmiče sú fajn, nie sú nevyhnutné.

Zdroj: Ján Hargaš

Komfort jazdy, aký ste v rade 3 doteraz nezažili

Jedným z dôležitých prvkov výbavy tohto automobilu bol sériový podvozok. Síce auto stálo na 18-palcových diskoch, vďaka sériovému podvozku nepôsobilo tak tvrdo ako testované vozidlá na prvých jazdách. Športovému podvozku potom nepomôže ani nastavenie adaptívnych tlmičov do komfortného režimu. Stále bude auto tvrdé. Síce nijak zvlášť tvrdé v porovnaní s odchádzajúcou generáciou, no na naše cesty tvrdšie, než je žiaduce.

Zdroj: Ján Hargaš

Sériový podvozok ponúka veľmi príjemnú jazdu pri zachovaní vynikajúcich jazdných vlastností. Nie je to dodatočne zmäkčený povoz, je to maximum komfortu pri minimálnej strate zábavnosti. Osobne mám moderné autá radšej s mäkšími podvozkami. BMW radu 3 nevynímajúc. Nie je to pre nejaké prehnané nároky na komfort jazdy. Aj toto auto je medzigeneračne výrazne tuhšie vďaka novej konštrukcii, využitiu pevnejších materiálov. Konštruktéri si tak môžu dovoliť mäkšie naladenie bez obáv o jazdné vlastnosti. Auto okamžite po naštartovaní dáva najavo príslušnosť k športovo orientovanej značke. Typicky bavoráckym spôsobom vás vtiahne do deja. Stačí pár zákrut, aby ste sa s autom zžili, aby ste mu začali rozumieť.

Zdroj: Ján Hargaš

Vtiahne vás do deja ako máloktoré auto. Úplne prirodzene začnete jazdiť dynamickejšie, nájazdy do zákrut budú tesnejšie, rýchlejšie, výjazdy širšie dozaista pod plynom. S xDrive sa správa mimoriadne neutrálne, museli by ste sa veľmi snažiť rozhodiť ho, aby s bežným naftovým motorom auto začalo strácať prehľad a vrtelo bokmi. Ale iste, na mokre sa aj týmto smerom dá zabaviť. Na aute cítiť jeho výraznú tuhosť, pevnosť. V riadení zas cítite presnosť, ľahkosť. Aj keď to auto nie je vôbec ľahké a nie je ani malé. Predsa pôsobí ľahučké i drobné (hmotnosť má 1615 kg, dĺžka je 4701 mm). Jazdí jednoducho vynikajúco a platí to aj pri jazde po enormne rozmlátených úsekoch slovenských ciest.

Zdroj: Ján Hargaš

Vynikajúcu prácu odvádza automat. Pri tejto motorizácii som tuším ani raz nepoužil pádla pod volantom. Načo, veď prevodovka vždy robí to, čo od nej chcete, tak rýchlo ako chcete. Motor vytočí, ako to chcete, no motor tiež drží v ideálnych otáčkach – ak to chcete. Nezaváha. Pri manévrovaní na parkovisku sú mnohé autá s klasickými automatmi neohrabané, vrcholom neohrabanosti je dlhodobo Ford, aj s novým automatom. Steptronic reaguje na zmeny jazdy vpred a vzad bleskurýchle – na úrovni dvojspojkových prevodoviek. Aj rýchle radenie pri oduševnenej jazde zvláda tak rýchlo. Zároveň ale s prstom v nose zvláda zápchy, kolóny a pri pokojnej jazde radí úplne neciteľne. Iba studené štarty za chladného počasia vám pripomenú, že prevodovka naozaj radí. Keď sa ale zohreje, hladkosť sa jej prinavráti.

Zdroj: Ján Hargaš

Dvojlitrový štvorvalcový turbodiesel má maximálny výkon 140 kW (190 k) pri 4000 ot/min a maximálny krútiaci moment 400 Nm od 1750 do 2500 ot/min. Motor reaguje veľmi rýchlo na stlačenie plynu, záťah je intenzívny a dlhotrvajúci. Pružnosť je výborná. Spotreba tiež. I keď som presvedčený, že bez xDrive by bolo auto úspornejšie. Počas testu si pýtalo 6,4 litra nafty na 100 km. Najazdené kilometre možno rozdeliť na 50% diaľničnej jazdy, 40% okresných ciest a 10% z nájazdu padá na mestské presuny. Mimo mesta spotreba pohodlne klesá pod 6 litrov a to pri zachovaní solídnej dynamiky. Na diaľnici stúpa k 7-litrom, no prekročí ju len krátkodobo (ak pravda dlhodobo nejazdíte 150+).

Poďme na pružnosť

Ako som už spomenul, nielenže má 320d xDrive silný naftový motor, má tiež vynikajúco radiaci viacstupňový automat. Ten do značnej miery prispieva k obdivuhodnej pružnosti vozidla. A to aj napriek pohonu všetkých kolies. Ten pomáha dynamike skôr v zákrutách pri neutrálnych prejazdoch, či za zhoršených podmienok v nízkych rýchlostiach. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebehlo za 5,15 sekundy. Ide o pružnosť v štandardnom režime, bez prípravy. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h prebehlo za 6,35 sekundy. Ide o pružnosť pri zaťažení + 100 kg. V oboch prípadoch je pružnosť výborná a umožňuje bezpečné predbiehanie i väčšieho množstva vozidiel na prehľadnom úseku, alebo jedného vozidla na krátkom úseku cesty.

Zdroj: Ján Hargaš

Zvuk motora je príjemný, a síce domiešavaný cez reproduktory, znie uveriteľne. Na palube je mimoriadne ticho a pokoj. Nejde len o podvozok, ale tiež o utlmenie vibrácií a nepríjemných zvukov z motorového priestoru, od kolies, či od vzduchu svištiaceho okolo kabíny. Veľkou devízou vnímateľného zvuku je akustické čelné sklo. Dramaticky znižuje hluk na úrovni uší a posúva hlučnosť hlbšie pod úroveň priemeru. Obzvlášť pri aktívnej audiosústave si uvedomíte, že auto sa prediera skutočne „hustou kašou“ vzduchu, až v rýchlostiach vysoko nad naše povolené rýchlosti, respektíve pri intenzívnom vetre.

Zdroj: Ján Hargaš

Interiér a pár pozitív z bohatej výbavy

Zdá sa mi, že sa v ostatnej dobe opakujem, no predsa len je opakovanie matka múdrosti a pri BMW mi ani nič nezostáva – obvykle. Aj tu platí, že posed za volantom je športový, vodič je „vhodne usadený“ a teda nízko, no vo výhľade von mu nič neprekáža. Sedadlá sú anatomicky tvarované, tvrdšie, a pritom príjemné i na dlhších trasách. Polohu za volantom si nájde azda každá postava. Teší ma inovovaný displej infotainmentu. Je natočený mierne na vodiča, svetlo mu až taký problém nerobí (ako pri nižších radoch). Neprekáža vo výhľade, no pritom je veľký a uhlopriečkou prekonáva mnohých. I nový vizuál infotainmentu na mňa pôsobí dobre, rovnako tak prehľadný digitálny prístrojový štít. Potešila ma priestranná kabína i dostatok priestoru pre pasažierov vzadu. Je prirodzené, že nadpriemerne vysoké postavy budú mať vzadu menšiu rezervu nad hlavou, avšak pre kolená je i za vyšším vodičom dosť miesta. Kľúčové pre pohodlnú jazdu sú najmä dva faktory – dĺžka sedáku a sklon operadiel. V oboch prípadoch je rad 3 i vzadu veľmi pohodlný. Dokonca ani pasažieri vzadu sa počas testu nesťažovali na tvrdosť podvozku. To by ste so športovým podvozkom nedosiahli. Batožinový priestor a jeho 480 litrov postačí aj štvorčlennej rodine na dovolenku, ak nie, stále môžete svoje auto zohyzdiť truhlou. Za podobnú ohyzdnosť možno považovať aj kombi, bez ohľadu na to aké pekné nové kombi je, platí, že sedan bude vždy elegantnejší. Kúpiť rad 3 bez batohu je ale v našich končinách vecou skutočnej odvahy.

Zdroj: Ján Hargaš

BMW radu 3 bolo prvé BMW, ktoré som testoval, vybavené možnosťou sledovania aktuálnej dopravnej situácie priamo na mape. Aktuálne informácie v mape zabudovanej navigácie. Skvelá vec. Ešte lepšia je vzhľad a grafika rozhrania pre Apple CarPlay i ďalšie možnosti konektivity. Najväčšou top fičúrou je ale bez pochýb Apple CarPlay pracujúci cez Wi-Fi bez potreby fyzického pripojenia smartfónu. Pritom je stále možné pripojiť mobil aj cez Bluetooth, či cez kábel. Skutočnosť, že sa vám CarPlay (i android auto) zapne okamžite po naštartovaní bez toho, aby ste sa babrali s káblom je vynikajúca. Pôsobí nielen v prospech komfortu využívania tejto služby, no najmä k jej hojnejšiemu rozšíreniu. Zapájať mobil po každom štarte človeka omrzí. I keď je jasné, že práca cez Wi-fi vás časom prinúti mobil zapojiť pre rýchly úbytok batérie, moderné smartfóny disponujú dostatočnou kapacitou batérie, aby ste tak nemuseli robiť pri každej jazde. A ešte modernejšie smartfóny možno len hodiť do priečinku pre bezdrôtové nabíjanie a o všetko bude postarané. Výborne!

Počas testu sa nevyskytla žiadna závada, výnimku tvorí zahmlený ľavý predný svetlomet po intenzívnom lejaku. Vidieť to aj na fotografii v galérii. 

Zdroj: Ján Hargaš

Dizajn – slepá ulička alebo správny smer?

V ostatnom čase sa pri BMW často písalo o tom, že značka stratila drajv – v ohľade dizajnu. Ikonický dizajn akoby nestačil, jeho postupná evolúcia tiež nie. Udržať si ale vlastnú cestu v dobe keď sa každý po každom opičí, to je umenie, ktoré nezvláda každá značka. BMW je v udržiavaní vlastnej identity prvotriedne. Je to benefit aj pri jazdených autách. Vždy viete, že ide o BMW, minimálne pri klasických sedanoch, ba kombi modeloch. Nový rad 3 je pri detailnom pohľade výrazne odlišný od predchodcu, no nie natoľko, aby predchodca okamžite po jeho príchode morálne zostarol. Aj pri dizajne platí to, čo pri celkových dojmoch z vozidla. Najprv to nehraje, no keď zvolíte vhodnú farbu a prejde trocha času, uvedomíte si, že vám to auto učarovalo. Aspoň v mojom prípade to tak bolo. BMW vyšiel nielen dizajn prednej časti, bočných línii, ale tiež dizajn svetiel. A aj tých zadných. A ani obličky nie sú nezdravo veľké...

Jednoducho nový rad 3 je krásne auto. BMW na (ne)šťastie ponúka množstvo dizajnových doplnkov, ktorými môžete auto okrášliť, no zároveň doslova zabiť jeho potenciál. Taký sériový tuning – cesta ako urobiť z pekného auta menej pekné auto. Najkrajšie je BMW radu 3 také aké je. S peknými diskami, v konzervatívnej farbe, prípadne s M paketom. Výborné auto. Táto verzia to má za 8 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: BMW 320d xDrive
Počet valcov/ventilov na valec: 4/4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Výkon (kW/ot.): 140/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 233
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,9
Spotreba kombinovaná (spätný prepočet na NEDC) (l/100 km): 4,5-4,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4701/1827/1445
Rázvor náprav (mm): 2851
Objem batožinového priestoru (l): 480
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1615
Užitočná hmotnosť (kg): 600
Rozmer pneumatík vpredu a vzadu: 225/45 R18
  255/40 R18
   
Cena modelu od: 36 650 €
Cena verzie 320d xDrive AT: 43 950 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku