03.07.2019

TEST: Mitsubishi L200 Black Edition – poctivé japonské železo. Kujte, kým sa dá

Mitsubishi sa bohatou výbavou Black Edition lúči so súčasným pikapom L200. Už o pár mesiacov príde nová verzia.

Nebude to nová generácia, no povedzme si úprimne, Mitsubishi si na generáciách príliš nezakladá a je doslova majstrom v udržiavaní áut pri živote dlhé roky. Kým niekto môže túto stratégiu malej automobilke slepo vyčítať, zákazníci značky ju majú radi. A svedčí aj štatistikám spoľahlivosti.

L200 je presne také. Je tu už nejaký ten piatok, a síce ho značka priebežne aktualizuje, spomedzi konkurentov ho možno považovať za najväčšieho seniora. Aj keď dátumovo nie, technikou áno. Veď ktorá značka ešte dnes ponúka cca dva a pol litrový naftový radový štvorvalec? Ktorá značka ho spája s „iba“ päťstupňovým automatom? Jedine Mitsubishi. Dokonca aj Navara už pred rokmi vymenila svoj 2,5 litrový naftový motor za menší agregát sesterského Renaultu. Menší motor a viac stupňov automatickej prevodovky dostane aj L200. Netvrdím, že je to zlé, ale poviem vám, objem nenahradíš. Minimálne pocitovo nie.

Pozrime sa najprv do kabíny. Palubná doska je z odolných tvrdých plastov, sedadlá sú textilné a vhodne anatomicky tvarované. Vpredu sa pohodlne rozvalia veľké postavy, sedadlá ich výraznejším bočným vedením dobre držia na mieste. Aj citlivejšie chrbty prežijú dlhé trasy bez ujmy. Vzadu je miesta pomenej. Porovnať sa dá napríklad s urasteným hatchbackom segmentu B. To znamená, že za vysokého spolujazdca a vodiča sa zmestia najmä menšie postavy. Mitsubishi si však pomáha úzkymi sedadlami bez pevných prekážok na zadnej časti. To je výhoda najmä pre kolená posádky vzadu. Nad hlavou už dlháni nemajú žiadnu rezervu. Dvojicu detí v sedačkách, no i bez nich vzadu odveziete bez problémov. Operadlá ale nemajú príliš pohodlný sklon, takže ak vzadu poveziete dospelých, treba ich pred dlhými cestami dovybaviť nejakým tým vankúšom.

Auto dostane dnes moderných asistentov až po hĺbkovom facelifte. Dnes si vystačí s asistentom jazdy v pruhoch, ktorý je pri pikapoch z môjho pohľadu celkom zbytočný – veď skúste pri tomto hebede chvíľu nedávať pozor... Dôležitejší je stabilizačný systém aj pre jazdu s prívesom, či asistent rozjazdu do kopca – to aby jazdu s týmto autom poľahky zvládol ktokoľvek.

Potešila ma navigácia. Vzhľadom nepatrí k najkrajším, ale infomačne je nasýtená dostatočne a dá sa s ňou pracovať intuitívne a ľahko.

Posed za volantom je ako v pikape. Sedíte vysoko, v ľavom rohu veľkého auta a miestami máte problém vidieť na predmety v tesnej blízkosti. Bez cúvacej kamery ani na krok, bez senzorov tiež. Ani jedno ale nepomôže pri výraznom slepom uhle pri pohľade vpred. Veľké stĺpiky dokážu vymazať nielen chodcov, aj cyklistov. Pri parkovaní nemusí ani cúvacia kamera stačiť, no poviem vám, s týmto autiskom s dĺžkou viac ako 5,2 metra sa manévruje prekvapivo dobre. Má malý rajd, porovnateľný s malými hatchbackmi. Parkovalo sa mi s ním lepšie ako so súbežne testovanou Daciou Duster. Niežeby sa auto vedelo zázračne pomknúť. Iba je dobre vidieť na hrany karosérie a veľké spätné zrkadlá tiež pomôžu. No a cúvaciu kameru spomeniem ešte raz. Bez nej idete na slepo.

Motor a prevodovka – rokmi overená dvojica

Sú ako starí manželia. Na prvý pohľad vyzerajú, že už nemajú veľa spoločnej radosti, no rozumejú si aj bez slov. Prevodovka presne vie čo motor potrebuje, čo má kedy robiť, ako motoru najviac pomôcť. Má možno len päť prevodov, ale keď potrebuje, pomôže si preklzom meniča, pomôže si aj režimom plachtenia. Motor má pritom toľko krútiaceho momentu už na neutrálnych otáčkach, že v dopravnej zápche vodič plynový pedál ani nepotrebuje. Iba to krotiť brzdami, aby autiak nevyliezol niekomu na kufor. Na diaľnici má zas pri rýchlosti 130 km/h približne 2800 ot/min. Spotreba je... no, o tom neskôr.

Black edition je v porovnaní so štandardnými výbavami odlíšená predovšetkým čiernymi doplnkami meniacimi imidž vozidla. K tomu verzia ponúka xenónové svetlá, či bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Doplniť auto môžete metalízou, či navigáciou Pioneer.

Black edition má v ponuke len dve verzie. S manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, alebo s päťstupňovým automatom. V oboch prípadoch ide o vozidlo vybavené pohonom všetkých kolies Super Select II s uzávierkou zadného diferenciálu a redukciou. V oboch prípadoch ide o naftový štvorvalec s objemom 2442 cm3 s oficiálnym označením 2,4 DI-D. Motor má maximálny výkon 133 kW (181 k) a maximálny krútiaci moment 430 Nm pri 2500 ot/min. Maximálnu rýchlosť má s automatickou prevodovkou 177 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebieha za 11,8 sekundy. Ani jeden z parametrov nie je dychberúci, no ani byť nemusí. Vyššie uvedené naznačuje, že vodič má pod pravou nohou stále dosť koní na to, aby nielen prechádzal náročným terénom, či ťahal ťažké bremená, ale tiež, aby dynamikou vydesil posádky o polovicu menších áut, či aby dynamikou potešil vlastné ego.

Lebo aj o egu toto auto je. Nielen o práci. A o sedliackom šťastí.

L200 je so štandardným podvozkom typickým pikapom minulých dní. Na cestách mu to príliš nejde a jediné, v čom je prvotriedny – je jazda v teréne. Možno aj preto slovenský importér vybavil testovaciu Black Edition novými tlmičmi, vynutými i listovými pružinami od austrálskeho špecialistu ARB. Auto má duralové kryty podvozku. Obuté pneumatiky typu All Terrain s rozmerom 245/65 R17. Úpravy vykonané v Handlovej u Cbone boli v hodnote cca 3500 eur s DPH. Netreba tiež zabudnúť na kompletný kryt nákladovej časti. Tá robí z pikapu také gigantické terénne rodinné kombi. Tí, čo majú psov, alebo veľa batožiny, prípadne pravidelnú potrebu prevozu vecí nepatriacich do kabíny takýto kryt ocenia. Hardtop s oknami pomôže práve napríklad psom prežiť aj dlhšie prevozy bez ujmy.

I s takouto doplnkovou výbavou dokázala L200-vka pružne zrýchľovať s oduševením podstatne menších vozidiel. Pružné zrýchlenie bez prípravy a so záťažou ďalších 200 kilogramov prebiehalo nasledovne. Zo 60 na 100 km/h za 6,83 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 8,92 sekundy. V oboch prípadoch ide o pekné hodnoty, s ktorými je možné bez väčších problémov predbiehať. Platí, že čím vyššia rýchlosť, tým väčší odpor vzduchu musí vozidlo prekonávať. Napriek tomu sa na rýchlosť 120 km/h dostane relatívne rýchlo. Najsilnejšie je auto pri pružnosti v nižších rýchlostiach, avšak aj vďaka prevodovke nemá problém pružne zrýchliť aj na diaľnici.

Namerané hodnoty nezachytávajú rešpekt, ktorý auto s takouto pružnosťou vyvoláva. Prevodovka pri potrebe maximálne akcelerácie neradí najrýchlejšie, avšak pomáha motoru preklzom meniča a udržiavaním vyrovnaných otáčok. To je hukot! Sila agregátu je rovnako prítomná aj pri pokojnom tempe s miernou dynamikou a je ju cítiť aj v kolóne v meste. To ako si motor pokojne chrchoce a hýbe s dvoma tonami ocele a plastu je veľmi príjemné, je to taká náplasť za kolónu. Rovnako tak silná a účinná klimatizácia, ktorá nedovolí ani najhorúcejšiemu slovenskému počasiu narušiť komfort posádky. To bude domovinou modelu L200. Veru, pochádza z Thajska. V prípade tohto auta nie je veľkým problémom ani absencia zadných výduchov. Nie je nutná.

Ako som už spomenul, jazda s L200 na spevnených povrchoch so sériovým podvozkom nepatrí k radostným zážitkom. Na trhu sú pikapi schopné zvládať asfaltové povrchy s výrazne vyšším komfortom i jazdnou istotou. Avšak podvozok od ARB nielenže zvýšil auto a zlepšil jazdné vlastnosti v teréne, pomohol aj jazde na spevnených povrchoch. Škoda väčšieho vrzgotu od zadnej nápravy na väčších nerovnostiach v nízkych rýchlostiach a pri zmene smeru.

Väčšie, menšie diery, nekvalitný povrch, kvalitný povrch, s takto upraveným podvozkom L200 pohodlne prekonáva i tých najlepších v segmente, a to v každom smere. Jedinou výnimkou sú celkom pochopiteľne náklony pri prudkých manévroch. Auto vám však od začiatku jasne hovorí, že je riadne vysoké a že prudké manévre v zákrutách príliš neobľubuje. Napriek tomu si zachováva slušnú schopnosť úhybných manévrov napríklad pri hroziacom kontakte so zverou. Bez asistenčných systémov by ste ale auto vedeli postaviť na bok celkom rýchlo.

Nuž toľko k spevneným povrchom. Takéto úpravy sú síce fajn aj tam, v skutočnosti si ich nikto pre vyššie pohodlie na ceste po mlieko robiť nedá. I keď... No ale nechajme to.

Japonský velociraptor – aj tak by sa dal charakterizovať tento pikap. Vzhľadom nie je najkrajší, ani najmasívnejší, ale keď popustíte uzdy v teréne, nehanbí sa skákať. Mám sa vôbec rozpisovať? Veď sa na to auto pozrite.

A teraz si predstavte, že s ním môžete doslova letieť po poľnej ceste sedemdesiatkou a s vypnutou kontrolou trakcie zdvíhať prachové mraky, preskakovať cez diery a hrboly. Tiež môžete byť ohľaduplnejší a užívať si pohodu. Alebo môžete zamieriť do kopcov, či do bahenného zábalu a vyskúšať sa pohrať s otočným ovládačom s redukciou a dvojicou uzamykateľných diferenciálov.

Priznávam, L200 mi práve vďaka terénnym úpravám zachutila. A zachutila aj vďaka výbave Black Edition. Tá je nielen bohatá, ale i veľmi pekne nacenená. S automatom máte japonský pikap za 33-tisíc (s DPH). Nemá síce šesťvalec, nie je to kráľ pikapov, ani nie je hi-tech. Avšak má všetko, čo by pikap mal mať. Robustnosť, odolnosť techniky, veľký nakladací priestor, možnosť finalizácie na obraz zákazníka. 7 z 10 bodov.

 

 

Technické údaje

Model: Mitsubishi L200 Double Cab 5AT 4WD 2,4 DI-D
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 2442
Prevodovka: 5-stupňová automatická planétová
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 133/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 430/2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 177
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinácia NEDC (l/100 km): 7,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5285/1815/1775
Rázvor náprav (mm): 3000
Objem palivovej nádrže (l): 75
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1950
Užitočná hmotnosť (kg): 960
Nákladový priestor: dĺžka/šírka/výška  1520/1470/475
Rozmer pneumatík 245/65 R17 111S
Ceny bez DPH:  
Základná cena modelu L200 Double Cab (Invite 2,4 DI-D MT) 23 750 
Akciová cena modelu L200 DC (Invite 2,4 DI-D MT) 22 250 
Základná cena verzie Black Edition MT: 29 250 
Základná cena verzie Black Edition AT 31 417 €
 
Akciová cena verzie Black Edition AT 27 750 
Akciová cena verzie Black Edition AT s DPH 33 300 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku