2019-06-05 14:10:00
Škoda Fabia 1,0 TSI
Škoda Fabia 1,0 TSI Combi Style
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Fabia Combi – malé a šikovné. Dynamikou predbieha väčších

Škoda Fabia Combi je jedným z posledných malých kombi na trhu. Kradne zákazníkov väčším autám.

Fabia Combi v sviežej zelenej a v bohatej výbave Style u nás v redakcii nahradila väčšieho, ťažšieho, komótnejšieho, naftovejšieho, ale tiež modernejšieho Karoqa. Fabia Combi je s benzínovým trojvalcovým turbomotorom a s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou nečakaný majster dynamiky medzi malými autami.

Niežeby pohľad na parametre nesľuboval dynamiku, obzvlášť pri ďalšom pohľade na celkovú hmotnosť automobilu. Ale predsa len od malého kombi s veľkým kufrom čakáte všeličo, len nie zábavnú dynamiku. Ona ju ale má. Najprv sa pustime do rýchleho a stručného videotestu.

Fabia Combi vyzerá, akoby sa Škoda zabudla a naďalej vyrába niečo, čo už vlastne nikto nechce. Skutočnosť je ale iná, Fabia Combi je u nás jedným z najpredávanejších áut vôbec. Dôvodov je viacero. Prvým je, že ide o Škodu Fabiu s naozaj veľkým kufrom a nielen vzhľadom na triedu vozidla. Veď litrami, ale tiež praktickosťou predbehne aj autá mnohonásobne drahšie.

Ak teda človek pokukuje po malom aute, v našich končinách zvolí s najväčšou pravdepodobnosťou "istotu" v podobe Fabie. Ak ale pritom túži po niečom s väčšími prepravnými kapacitami, pozrie si cenníky iných modelov. No a potom sa pomerne často vráti k Fabii, pretože zistí, že to, čo mu ponúka jej kombi verzia, ponúkajú o tisíce drahšie autá. Ako to už býva, cena auta je na prvý pohľad vysoká, keď sa ale veci zrátajú a odrátajú...

O priestrannosti, ktorú tento drobec ponúka už písal kolega. Ja uvediem len pár dojmov. A síce, ten kufor je neuveriteľne veľký, navyše nejde len o litre skryté niekde nad roletkou. Všetky sú rozložené do širokého, dlhého a vysokého kvádra, ktorý tromfne podstatne väčšie autá. Napríklad aj testovaný Karoq... Navyše je kufor veľmi praktický. Háčiky, dvojité dno, miesto na rezervu, dobre fungujúca roletka i možnosť dokúpiť si nejaké to Simply Clever riešeníčko.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pred kufrom ide o štandardnú Fabiu. Vpredu sa dvojica odvezie naozaj pohodlne. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa zlepšila nielen vizuálna stránka palubnej dosky, zlepšila sa intuitívnosť i funkčnosť. Najmä je o triedu lepší posed za volantom. Dokonca ani dlhé cesty nespôsobujú bolestivosť chrbtice, polohu za volantom si nájdu malý, dlhý, široký aj úzky. Iba tá radiaca páka by mohla byť lepšie dostupná – najmä v prípade ak zvolíte lakťovú opierku. Ak by bola radiaca páka dlhšia, mohla by zhoršiť presnosť a ľahkosť radenia a o to zas nikto nestojí. Jednoducho treba lakťovku nastaviť tak, aby si človek neuhnal zápal karpálneho tunela. Radenie je pritom veľmi príjemné. Dlhé roky som tvrdil, že sa Volkswagen dostatočne nevenuje kulise manuálnych prevodoviek, no Fabia je výnimkou zo starého pravidla už od svojho príchodu na trh.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazdenie s Fabiou je ďalším veľkým prekvapením. Keďže máme doma Fabiu minulej generácie – už desať rokov používanú primárne ako nákupnú tašku do mesta, rozdiel vidím zreteľne a neomylne. Význam má predovšetkým tichší a komfortnejší podvozok. I keď dvojková Fabia jazdí predvídateľne a vodič vie o krízových situáciách skôr než nastanú, Fabia tretia k predvídateľnosti a priateľskosti jazdných vlastností pridáva aj značný komfort jazdy. O ňom môžu všetci majitelia dvojkovej Fabie iba snívať. Hlučnosť je celkovo nižšia. Za to však môžu aj turbomotory točiace nižšie otáčky pri vyšších rýchlostiach. Do kabíny prepĺňaný trojvalec prenáša  minimum vibrácií, necítiť ich v podstate ani pri státí na križovatke – nielen preto, lebo má štart-stop.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto je komfortné a tiché zhruba toľko ako dobre postavené autá o segment vyššie. Pokojne znesie porovnanie s priemerom triedy zvanej "Golf". Nie, nepíšem, že je ako Golf, to nie je ani Scala, a predsa sa v aute sedí dobre a jazdí sa s ním dobre.

Ani aerodynamický šum nie je taký výrazný ako pri staršej generácií. Auto tiež menej podlieha bočnému vetru na diaľnici.

V porovnaní so súčasnou priamou konkurenciou si Fabia tiež vedie dobre. Lepšie tlmí celú škálu nerovností. Či už Francúz, Rumun, ba aj Japonec tejto veľkosti (porovnávam s hatchbackmi) nie sú tak pohodlné ako Fabia. Možno len odchádzajúca 208-čka drží krok. I keď tá na nerovnostiach odskakuje viac.

Zdroj: Ján Hargaš

Radenie je hladké, práca s plynom, jeho dávkovanie i odozva na stlačenie sú výborné. V porovnaní so starším štvorvalcom, ktorý sa často choval ako hluchý a ešte aj sprostý, je toto pán motor. Pre mňa jeden z najlepších trojvalcov, ak nie najlepší – najmä ak ide o jeho kultivovanosť a jazdný zážitok.

Zdroj: Ján Hargaš

Často som sa pristihol, že ho držím v otáčkach viac než je vzhľadom na dynamiku jazdy žiaduce. Aj preto, lebo sa na vysoké otáčky nijako nestažuje a naďalej je tichý a tiež minimálne smädný. Šeststupňová prevodovka pritom jeho dynamický potenciál premieňa najmä na širokospektrálne využitie. Dlhšie prevody ho ale nedusia, majú ideálne rozostupy. Kým päťka je pre bežné tempo mimo mesta, šestka je skutočne diaľničná rýchlosť. Vďaka nej má motor pri rýchlosti 130 km/h cca 2550 ot/min. Priemerná spotreba bola počas môjho testovania 5,4 litra benzínu na 100 km. Spotreba zrkadlí nájazd v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% mestských presunov. Motor ma zabával, v súčinnosti s ľahkosťou auta i presným riadením som s autom nespomalil, skôr naopak. Pokojnejšie tempo priemer okresalo na 5,1. Krásna priam ľudová spotreba. Na diaľnici sa pohybovala v oblasti šiestich litrov. Horšia poveternosť a udržiavanie tempa 140 km/h zvyšovalo spotrebu na 6,5 l/100 km. Stále pekná hladina.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor má maximálny výkon 81 kW (110 k) a maximálny krútiaci moment 200 Nm. Aktuálne je verzia s manuálnou prevodovkou nedostupná, nahradiť by ju mal ešte silnejší variant s maximom výkonu 85 kW. Táto verzia zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je 199 km/h. Poďme na to najpodstatnejšie – a síce na reálne pružné zrýchlenie.

Obe disciplíny zrýchlenia som meral aj na 3. aj na 4. stupni bez radenia - pre lepšiu predstavu. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebiehalo na 3. stupni za 6,17 sekundy. Na 4. stupni to Fabia zvládla za 8,17 sekundy. Z 80 na 120 km/h Fabia Combi zrýchlila na 3. stupni za 7,18 sekundy. Na 4.stupni to zvládla za 9,26 sekundy. Časy so zaradenou štvorkou pritom najviac ovplyvňovala čas, ktorý motor potreboval na to, aby nafúkol turbo a využil tak jeho plný potenciál. Pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h možno auto ešte zrýchliť, a to podradením na 2.stupeň. Otáčky síce vyletia, ale stále nie toľko, aby to škodilo motoru.

V oboch prípadoch ide o časy, ktoré nedosahujú ani niektoré drahšie autá. Napríklad pružnosť z 80 na 120 km/h je lepšia než pri najsilnejších naftových motoroch áut ako Peugeot 3008 GT, či Insignia GSi, ale tiež Škoda Superb. Samozrejme, ide o úplne iné autá pre úplne iný typ zákazníka, no myslím, že je dobré poznať perspektívu. Najmä preto, lebo s autom ako Fabia Combi vás budú majitelia aj mierne väčších áut považovať za "zavadzačov". Nie raz sa mi niekto lepil na chrbát len preto, lebo videl chrbát Fabie Combi. Poznáte ten typ vodičov – nech idete akokoľvek rýchlo, oni musia byť rýchlejší a obehnú vás, aj keby ich to malo stáť život. Mentálny výkvet východu Európy... Priznávam, že som mal občas sto chutí ponáhaňať ich. Nech vidia, že malý neznamená pomalý... Aspoň nie vždy.

Zdroj: Ján Hargaš

Škoda Fabia Combi je kauf, aký sa v dnešnej dobe už nevidí. Isteže sa diskutéri budú zadúšať drístami, no tí z nás žijúci vo svete reálnom, nielen klávesnicovom vieme, že dostať toľko za toľko vôbec nie je ľahké. Moja výčitka smeruje azda len na zadné sedadlá. A síce mať o päť centimetrov viac miesta na nohy vzadu, by určite pomohlo. 

Ako naznačil kolega: Fabia je odpoveďou aj na trend predražených crossoverov a SUV modelov. Lebo aj pri tejto „Fabči“ som si overil, že to auto zvládne v teréne to isté, ak nie viac, ako vysoké a ťažké hrče s predným náhonom tváriace sa takmer na offroady. I na nespevnených povrchoch pritom oceníte nielen svetlosť podvozka, ale tiež jeho mäkkosť. Ak máte odvahu a na zadných sedadlách nepotrebujete voziť vysoké postavy, Fabia Combi patrí do výpočtu vhodných vozidiel.

Súčasná Fabia je tu už päť rokov, nedávno prešla faceliftom. Ten je pridal hneď niekoľko zaujímavých doplnkov známych skôr z väčších áut. Pravda, mnohé z týchto doplnkov zároveň predražujú auto, preto si treba každý cent dobre premyslieť. Fabia vo verzii kombi je síce malé, ale inak dobré rodinné i služobné vozidlo. Za cca 16-tisíc eur v najvyššej výbave, s najsilnejším motorom a s množstvom doplnkov. Môže byť? Odomňa 8 z 10 bodov. Tu nájdete video na youtube.com.

Zdroj: Ján Hargaš


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku