12.02.2019

TEST: Mercedes X 350d 4MATIC – spojenie génov dokončené a úspešné

Spojenie silných génov dlhoročného výrobcu pikapov s génmi trojcípej hviezdy dáva v tejto verzii skutočný zmysel.

Trieda X bola od začiatku svojej existencie prijímaná tak trošku cez prsty. Mnohí motoristickí fanúšikovia nabrali dojem, že prebrať pikap od Nissanu sa na Mercedes akosi nepatrí. Pritom práve pri pracovných strojoch sú spoločné platformy čoraz častejšie, ba často až nevyhnutné. Ak vám to ušlo, len pre istotu to zopakujem. Mercedes pre svoj prvý pikap využil ako základ Nissan Navaru NP 300 (D23). Solídny základ s rebrinovým rámom a mnohými zlepšeniami, ktoré pred pár rokmi priviezol aj do Európy. Svoju verziu Navary pridal aj Renault. Jeho Alaskan je azda najkrajší, ak sa krása vôbec dá merať objektívne. Hneď je jasné, že Trieda X bude z trojice tá najluxusnejšia. I keď už verzia s motorom a prevodovkou Nissanu 250d bola zaujímavá a okrem dizajnu priniesla Mercedes aj do kabíny, stále to nebolo ono. Až keď Mercedes konečne priviezol verziu 350d s vlastnou sedemstupňovou prevodovkou 7G Tronic a s vlastným stálym pohonom všetkých kolies, až vtedy sa potenciál japonsko-nemeckej fúzie naplnil. Tu je prvá časť videotestu: 

A tu je druhá časť: 

Silné gény sa spojili a vzniklo auto, ktoré dokáže v mnohých ohľadoch prekonať konkurenciu. Slabou stránkou zostáva to, čo pri Navare i Alaskane – a síce kabína, ktorá nereflektuje vonkajšie rozmery. Na zadných sedadlách skutočne nie je toľko miesta, ako by človek čakal. I keď sa vo vozidle štvorica pasažierov odvezie, aj v Triede A je vzadu viac miesta ako v X-ku. To možno sklame fanúšikov pikapov, ktorí veria, že im toto auto prejde ako náhrada veľkého SUV, či MPV. No iba ak sa potlačíte. Ložná plocha je vzhľadom na veľkosť kabíny adekvátna, no Trieda X neponúka verzie s menšou kabínou. X-ko nekúpite ani ako Single Cab, ani King Cab. Aj z toho vyplýva, že X nie je až tak orientovaná na prácu, i keď ani Navara sa v Európe neponúka ako Single Cab. Práve ložnú plochu považuje Mercedes za problém pre uvedenie svojho pikapu na trhu v USA. Aspoň tak si mnohí vysvetľujú „špionážne“ fotografie X-ka s predĺženou ložnou plochou.

Medzi európskymi pikapmi si ale X-ko nemusí robiť starosti ani v jednom. Síce sú tu lepší, rozdiely sú veľmi malé. 2,4 m2 ložnej plochy nie je rozhodne málo. A na zahodenie nie je ani nosnosť do jednej tony. Pritom celková hmotnosť súpravy presahuje šesť ton a šplhá sa na 6180 kg (brzdený príves do 3,5 tony).

V kabíne vládne hviezda, o tom nie je pochýb. Kvalitné materiály, perfektné lícovanie i ovládacie prvky ako z Mercedesu. Aj keď radiaca páka nie je pod volantom, nevadí to. Ak presadnete zo svojho Mercedesu do Triedy X, budete sa cítiť ako doma. Všetky funkcie nájdete tam, kde ich budete intuitívne hľadať. I menu funguje rovnako. Fajnšmeker nájde zopár rozdielov, najmä vzhľadom na najnovšie systémy Mercedesov. Tu stačí pripomenúť, že X-ko je opäť pracovný stroj a tie najnovšie funkcie jednoducho nemá. Hlavné je, že všetko dôležité ovládate cez touchpad na stredovom tuneli.

Potešia dobre svietiace LED svetlá. Nečakajte zázraky, ani výkon laserových svetlometov, ale vzhľadom na výšku posedu i výborný výhľad z kabíny, sú LED-ky skutočne viac ako dostačujúce. Ak ide o výhľad, veľmi dobrým spoločníkom je kamerový systém s výhľadom do všetkých smerov. Štvorica kamier výrazne uľahčí manévrovanie s obrom.

Motor a prevodovka

Pohonné ústrojenstvo sa v prípade verzie 350d môže kompletne napísať na vrub Mercedesu. Motor z Renaultu Master, prevodovka Nissanu a pohon všetkých kolies Nissanu tak nateraz odložme a vyberme sa do krásnej krajiny dokonalej spolupráce motora V6 so sedemstupňovou automatickou prevodovkou. Mimochodom, Trieda X nedostala najnovší radový šesťvalec nielen preto, lebo je v hierarchii vozidiel až pod klasickými osobnými vozidlami, ale aj preto, lebo rokmi overená V6-tka nemá toľko elektricky ovládaných komponentov ako nový ultra-moderný motor. To nie je problém pri osobnom aute, no auto, ktoré má zvládnuť brodenie sa bez pokročilých čačiek a mačiek iste zaobíde.

Sedemstupňová automatická prevodovka je s motorom V6 výborne zohraná. Radí hladko, chápe i terénne nástrahy a chápe i netrpezlivého vodiča. Kým väčšinu času sa motor prevaľuje na úrovni 1200 ot/min, v prípade potreby prevodovka neváha a vyženie otáčky bližšie k vrcholu výkonu.

190 kW (258 k) je dostupných pri 3400 ot/min. Krútiaci moment 550 Nm dostanete v rozmedzí od 1400 do 3200 ot/min. Je teda jasné, že na ťažkú prácu so záťažou, či v náročnom teréne motor nepotrebuje vysoké otáčky, aby rozbehal turbo. Všetka sila je v pomerne nízkych otáčkach, to sľubuje vytrvalosť, ktorú pikap naozaj potrebuje.

Na diaľnici je 350d takmer rovnaký suverén ako v teréne, či na zlých cestách. Na diaľnici má motor cca 2350 ot/min pri rýchlosti 130 km/h. To je viac, než sú majitelia Mercedesov s 9-stupňovými prevodovkami zvyknutí, ale zmysel to má. Pri predbiehaní nepotrebuje radiť a aj so silným protivetrom je vozidlo stále schopné okamžite akcelerovať. Dosahuje to pružnosť.

Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 5,77 sekúnd, z 80 na 120 km/h za 7,05 sekundy. Pritom ide o údaje bez prípravy v štandardnom režime. V oboch prípadoch je to dôkaz impozantnej dynamiky. S autom, ktoré v pohotovostnom stave váži viac ako 2,3 tony je toto ozaj mimoriadne zrýchlenie. Najciteľnejší rozdiel medzi slabšími pikapmi a X 350d je práve v rezerve výkonu a v zrýchlení nad 100 km. Iste ste to pri predbiehaní zažili. Na dlhšom rovnom úseku predbiehate kolónu vozidiel, odrazu sa vpredu zjaví auto. Pohodlné predbiehanie sa razom mení na pretek. Kým so štvorvalcom by som sa pekne zaradil, tu mi stačí len viac stlačiť plyn a bezpečne predbehnem všetkých. Situácia sa nedá generalizovať, ale kto zažil, vie. Je očarujúce mať niečo také v pracovnom pikape.

Priemerná spotreba bola počas testu 10,1 litra nafty na 100 km. 73 litrová nádrž teda zaručí dojazd na úrovni okolo 700 km. Rezerva je cca 10 litrov, teda približne 100 kilometrov. Je dôležité spomenúť to, keďže po poklese pod 50 km sa ukazovateľ úplne vypne. Počas testu si auto pýtalo opätovné tankovanie AdBlue, aj keď ukazovateľ hlásil takmer polovicu kapacity 17 litrovej nádrže a dojazd cez 600 kilometrov. Otázka je, ako rýchlo by sa dojazd zmenšil, ak by som za auto zavesil karavan. Treba na to skrátka myslieť.

Pri jazde diaľnicami ma prekvapil aerodynamický hluk. Niežeby sa vyššia hlučnosť medzi pikapmi nevyskytovala. Pri X 250d som za problém vyššieho hluku považoval skôr motor. Počas testu bolo mimoriadne veterno, takže sa mi nepodarilo odmerať hlučnosť bez vetra. Kým protivietor pri 120 km/h zvýšil hlučnosť až na 70 db, vietor v chrbte ju zas znížil na 65 db. Masívny rozdiel. Priemer 67,5 matematicky. Pocitovo je hlučnosť na úrovni modelu Ranger, možno o kúsok vyššia. V oboch prípadoch ide ale o výborné hodnoty, ktoré prekonajú len výrazne drahšie modely SUV, respektíve limuzíny. Tie nemusia zápasiť s takým tlakom vzduchu pri diaľničných rýchlostiach.

Podvozok auta je vynikajúci. Vďaka využitiu multilinku v kombinácii s tuhou nápravou vzadu je zadná časť pokojnejšia najmä na menších nerovnostiach. Citeľný rozdiel je napríklad v meste. X-ko citeľne menej skáče na výtlkoch v meste ako ostatní konkurenti na listoch. Ani Ranger toto nezvláda lepšie.

Na druhú stranu, listy sú listy, skutočnú záťaž z dlhodobého hľadiska zvládnu lepšie. Ford ich navyše nastavil tak dobre, že iba v tom spomínanom meste prezrádzajú svoju náturu i náturu samotného auta a jeho rebrinového rámu. Trieda X je ale v tesnom závese, ak ide o komfort pruženia na rozbitých cestách a necestách i v jazdných vlastnostiach.

Trieda X 350d je mimoriadny stroj. Spolu s Amarokom sú to najvýkonnejšie pikapy v Európe. Sila ich šesťvalcov je nepopierateľná. X350d k tomu pridáva šmrnc Mercedesu, jeho služby, pohodlie i status. Trieda X 350d je jednoznačne najprestížnejší pikap na trhu. Je to auto pre podnikateľa, ktorý potrebuje pracovný stroj, no nechce ukrajovať zo svojich nárokov na pohodlie.

Ak ide o kompletný balík, Ford Ranger je stále na vrchole. Aspoň kým má svoj starý radový päťvalec. Práve ten je tromfom, esom v rukáve tohto „afrického“ pikapu. Keď päťvalec odíde, nahradí ho síce silnejší štvorvalec, no nebude to ono. Tak ako to nebolo ono v Amaroku a nie je to ono ani v Navare. Miesto kráľa zostane voľné a podľa mňa si ho zaslúži práve Trieda X vo verzii 350d. 8 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: Mercedes Triedy X 350d 4MATIC  
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2987
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  190/3400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 550/1400-3200
Maximálna rýchlosť (km/h): 176
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 9,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5340/1920/1819
Rázvor náprav (mm): 3150
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2389
Užitočná hmotnosť (kg): 1001
Objem nádrže (l) 73
Ložná plocha valníka (m2) 2,466
Rozmer pneumatík: 255/65 R 17
   
Cena modelu od: 36 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku