13.06.2018

TEST: Mercedes X 250d 4MATIC – overený pikap s polevou od Mercedesu

Mercedes sa pustil do čoraz populárnejšieho segmentu stredne veľkých pikapov. Má čo ponúknuť?

Pracovný titulok tohto testu bol Mercedes X – najlepšia Navara. Lebo keď je Alaskan najkrajšia Navara, Trieda X je dozaista najlepšia. Testovali sme zatiaľ najvýkonnejšiu aliančnú verziu.

Áno, Trieda X je prerobený Nissan Navara. Nemusíme chodiť okolo horúcej kaše, je to jasný fakt. Mercedes sa vybral do neprebádaných vôd. Rozhodol sa ponúknuť model pikapu svojim zákazníkom. Lenže ako to urobiť tak, aby to zákazník prehryzol a najmä, aby to prehryzlo ekonomické oddelenie? No jasné, treba využiť aliančné zdroje. Projekt G pikap teda škrtáme ešte predtým než to niekto povie nahlas a ide sa do Navary. A prečo nie? Keď začať s neistým projektom, prečo riskovať veľké straty, stačia malé...

Nissan Navara je stálicou na trhu pikapov. Ide o jeden z najpopulárnejších stredne veľkých pikapov s nosnosťou cca 1 tony. Aj jej najnovšia generácia je dobre postavené solídne auto.

Testovaný model bol silnejšia a lepšie vybavená verzia zo štvorice aktuálne dostupných verzií. V blízkej budúcnosti pribudne vrcholná verzia Navary. Tá už bude Mercedesom minimálne z polovice. Podkapotou jej bude vrčať motor od Mercedesu, prevodovka od Mercedesu a aj pohon všetkých kolies od Mercedesu. Treba teda čakať na šesťvalcovú verziu?

Nuž predaje hovoria jasne. Triedu X s vnútornosťami od Nissanu zákazníci Mercedesu príliš nechcú. Predaje doslova čakajú na príchod najvyššej verzie. Je však nissaňácka verzia taká zlá? To vôbec nie. Pravdou ale je, že tú istú motorizáciu získate v Nissane v originálnom podaní o pár tisíc lacnejšie. Nebude to však Mercedes.

Je to Mercedes bez ohľadu na to, kto dodal komponenty

Niesť trojcípu hviezdu na čele nemôže len tak hocijaké vozidlo. Musí si ju zaslúžiť. A Trieda X 250d 4MATIC si ju zaslúži.

Dnes už meno značky nerobia len doma vyrobené a vyvinuté technológie. Značka je skôr vyjadrenie určitých štandardov, dizajnu a statusu. V prípade Mercedesu ide o prémiové štandardy a to ako v oblasti dizajnu, kvality spracovania i komfortu. A presne v týchto oblastiach je Trieda X lepšia ako súrodenci. Nie o veľa, ale o pár tisíc áno.

Jazda – kalibrácia pre potreby zákazníka Mercedesu

Auto jazdí komfortne, pocitovo komfortnejšie než súrodenci. Skutočnosť by vyplynula iba z priameho porovnania, no z jazdných vlastností auta mám veľmi dobrý pocit. Jazda je pohodlná, plavná, no pritom istá a suverénna. Menšie nerovnosti filtruje s nemeckou dôslednosťou, tie väčšie až s francúzskou ležérnosťou. Podvozok je tichý, na pikap skutočne výrazne.

Najsilnejšou stránkou tlmenia vonkajších vplyvov je ale tlmenie vibrácií a aerodynamického šumu. Tu cítiť ruku Mercedesu azda najviac. Ani jazda rýchlosťou presahujúcou 140 km/h nenarušuje komunikáciu v kabíne. Vzduch pritom okolo karosérie sviští ako naschvál, no konštruktéri urobili čo mohli, aby utlmili všetky rušivé frekvencie. Mercedes si tiež pri pocitovej hlučnosti pomáha malým fígľom – postupným zvyšovaním úrovne hlasitosti audia vzhľadom na rýchlosť automobilu. Nič svetaborné, ale tu výraznejšie.

Najpozitívnejšie je utlmenie vibrácií. Ani pri vysokom zaťažení, ani pri státí, motor netrasie autom. To je pri pikapoch skutočne chvályhodné. V porovnaní s nekorunovaným kráľom segmentu menom Ranger je to až neslušné. Lebo starý päťvalec, na ktorom si Ranger urobil meno je všetko len nie kultivovaný. No aký by bol Ranger bez 3,2 litrového motora? Ani pomyslieť... 

Jazda v teréne je rovnako pohodlná a suverénna. Sedíte vysoko, vidíte ďaleko a podvozok príkladne filtruje i veľké diery. Pravda, nejazdíte na lietajúcom koberci a nejaké informácie musíte dostávať a tie aj dostávate. O schopnostiach v teréne písať nebudem. Verzia sa v ničom neodlišuje od Navary a jej schopnosti si pamätám ešte živo. Testom v ťažkom teréne by som nezistil nič. Iba to, že letné cestné gumy v teréne nepomôžu.

Dynamika a spotreba

Biturbo naftový štvorvalec s objemom 2,3 litra disponuje maximálnym výkonom 190 koní a maximálnym krútiacim momentom 450 Nm. To bohato stačí na ťahanie ťažkých bremien i jazdenie po diaľnici. Avšak motor vie byť na diaľnici poriadne pažravý a nehanbí sa pýtať si viac ako 11 litrov nafty na 100 km. Z dojazdu tak diaľnica ukrajuje veľmi rýchlo. Priemerná spotreba počas vyše 600 kilometrového testu bola 9,2 litra nafty na 100 km. Som si istý, že šesťvalec by si nepýtal výrazne viac a pritom by bol pri diaľničnom maxime podstatne menej zaťažený. Najnižšia spotreba dosahovala počítačovú úroveň 7,5 l/100 km. To pri jazdení po diaľnici pokojnejším tempom do 125 km/h a jazdou najmä po okresných cestách s občasným predbiehaním.

Pružnosť je na veľký pikap slušná. Z 80 na 120 km/h to X-ko zvládne v automatickom režime prevodovky za 9,3 sekundy (iba vodič). To nie je zlé, ale ani zvlášť ohurujúce. Predbiehanie určite skráti ručné podradenie. Mimochodom, odchýlka tachometra je pri X-ku veľmi malá. Ukazuje v priemere o 2-3 km/h viac, než je reálna hodnota podľa GPS.

Postrehy a hodnotenie

Trieda X vyzerá naozaj výborne. Budí rešpekt prinajmenšom rovnako ako iné Mercedesy, respektíve pikapy od iných značiek. V súčasnosti tiež budí záujem, najmä z pohľadu majiteľov, či fanúšikov nemeckej značky.

Nepotešil ma lak vozidla. Nejde o prvé offroad vozidlo so slabým lakom. Spomeniem napríklad legendárny offroad Toyota Land Cruiser, ktorého čierna farba bola rovnako náchylná na poškodenie ako čierna farba X-ka. Žiadna sláva. Viditeľné škrabance zanechajú aj jemné konáriky popri ceste. Viditeľnú ryhu urobíte aj nechtom a nemusíte k tomu volať polovičku s umelými... Iste, môže za to odtieň i typ laku, no aj tak je to sklamanie. Nič iné, než časté voskovanie kvalitným voskom, respektíve kvalitné fóliovanie vám lak neochráni ani v prípade, že do terénu nezájdete.

Kabína nesie DNA Mercedesu. Palubná doska, volant, automatická vzduchotechnika s výduchmi aj vzadu, pohodlné a výborne tvarované sedadlá, to sú všetko súčiastky priamo od Mercedesu rovnako ako palubný počítač a infotainment s ovládaním prostredníctvom touchpadu na stredovom tuneli. Iba tých odkladacích miest je v aute málo. Kam len odložiť mobil, kľúče a peňaženku? Niekedy je to Sofiina voľba...

Vzadu zmena znaku nepriniesla (pochopiteľne) žiadne priestorové zlepšenia. Rovnako sa nezmenilo nič ani na priestorových parametroch nákladového priestoru. Plastovaný povrch ale hodnotím pozitívne, je odolný aj voči neúmyselnému škriabaniu hrdzavých klincov.

Potešia i silné LED svetlomety. Nejde o inteligentné svietenie, dajú sa len zapnúť alebo vypnúť, ale v kombinácii s dobrým výhľadom z vozidla ich možno chváliť.

Mercedes Triedy X je vo verzii 250d 4MATIC dobrým produktom. Aj táto špecifikácia si nájde zákazníkov. Tí, ktorí chcú vlastniť Mercedes, tí ktorí chcú služby Mercedesu, naozaj nemusia čakať na najsilnejšiu a tiež najdrahšiu verziu. Náklad i rodinu tento pracovný stroj s japonskými koreňmi a nemeckým finišom odvezie príkladne. Tí, ktorí chcú šesťvalcovú motorizáciu od Mercedesu nemajú prečo robiť kompromisy. Ak hľadáte dobrý pikap, Trieda X určite vyhovie a už táto verzia celkom slušne podkuruje pikapom od Fordu a Volkswagenu, ktoré dnes segmentu v Európe vládnu. Ak hľadáte pracovný stroj a rátate každé euro, X-ko nie je pre vás. Skúste Navaru, či Alaskan, základ majú rovnaký. 7 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: Mercedes Triedy X 250d 4MATIC  
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2298
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná, aj predná
Výkon (kW/ot.):  140/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/1500-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 176
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5340/1920/1819
Rázvor náprav (mm): 3150
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2234
Užitočná hmotnosť (kg): 1016
Rozmer pneumatík: 255/65 R 17
   
Cena modelu od: 36 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku