18.07.2018

TEST: Renault Alaskan – pick-up na francúzsky spôsob

Tretí v rade – stále ten istý a predsa iný. Prvý pick-up značky Renault tak trochu klame telom.

Je to totiž Renault, ale nie je to Renault. Jeho gény pochádzajú od inej značky, ktorá však má veľmi blízko k francúzskej. Nissan s Renaultom pred časom vytvorili alianciu, nedávno sa pridalo aj Mitsubishi. Plody tejto spolupráce prenikli až do kategórie, v ktorej Renault doteraz nikdy nebol doma. Ale ak máte špičkový výrobok, ktorý môžete ponúknuť aj v teritóriách, kde má Renault inak silné meno, neurobili by ste to? Keď sa dá zvýšiť predaj, každá cesta je dobrá.

S teplou vodou sa už nedá nič vymyslieť, už ju niekto „vynašiel:“ Rovnako je to aj s kategóriou pick-upov, ktoré na Slovensku doteraz nemajú veľké zastúpenie. Výrobcovia sa nás snažia presvedčiť, že jazdiť vo vyše päť metrov dlhom aute je výrazná imidžovka. Nuž sa niektorí presúvajú z veľkých off-roadov, vlastne SUV práve do tejto kategórie.

Že ide v prvom rade o pracovný nástroj, netreba vysvetľovať. No aj z takého stroja, ktorý sa síce cíti lepšie mimo ciest a doma je v teréne, sa dá urobiť auto, čo sa nestratí ani na cestách. Postupné zlepšovanie ikonického modelu, s ktorým prišiel Nissan pred zhruba 20 rokmi sa dostalo do štádia, keď sa oň začal zaujímať aj druhý partner aliancie – Renault.

Domáca úloha pre dizajnérov a konštruktérov sa podarila. Cieľom bolo vytvoriť pracovný stroj, ktorý môže slúžiť aj na súkromné jazdy. To sa, očividne, podarilo a výsledkom je zaujímavý a pekný pracant, ktorý púta pozornosť. Neveľkými dizajnovými zmenami a oku takmer ukrytými konštrukčnými sa stal z Nissanu Navara drsniak s menom Renault Alaskan. Vznikla taká lepšia Navara, ktorá má pár komfortných funkcií a prvkov navyše.

Auto je už dosť vyzreté, na to, aby sa ho rozhodla ponúknuť vo svojej sieti aj francúzska značka. Je však tretia do partie, lebo úspešnú Navaru si už pred časom všimli aj v Mercedese a z Nissana sa stala luxusná odnož – Trieda X. Žiadne akty X sa však nekonali v prípade Renaultu, kde sa na vec pozreli čisto pragmaticky: urobili minimum nutného, aby v rámci badge engineeringu pripravili „nové“ auto.

Kým sa o rebadgingu hovorí ako o preznačení auta, kde z výrobných liniek schádzajú takmer identické autá, v tom prvom označení cítiť jemnú iróniu. Veľa toho „inžinieringu“ sa totiž v takomto prípade na aute nenachádza. Aký je ale hlavný dôvod pre takéto preznačovanie? V hre je ekonomika a reč čísel. Hlavným dôvodom je úspora nákladov vďaka veľkým počtom vyrobených kusov. Lebo čím viac áut schádza z výrobnej linky závodu, tým nižšie sú náklady na výrobu jedného auta.

Nuž a predsa to v Renaulte nenechali na ľahkú váhu a snažili sa o zmeny, ktoré by ich model odlišovali. Možno to znie čudne, ale v dnešnej dobre neraz dosť uniformných riešení sa stáva práve imidž dosť podstatným dôvodom pre kúpu toho, alebo iného modelu. Hoci majú skoro na chlp identické technické parametre. Jednoducho vzhľad predáva...

Dizajn exteriéru Alaskana sa Renaultu podaril a za to si zaslúži pochvalu. Dizajnový jazyk, s ktorým pred časom značka prišla a nachádza si čoraz viac priaznivcov, sa veľmi dobre hodí aj na také veľké auto. vyníma aj na veľkom pickupe. Pri osobnom stretnutí s Alaskanom si ako prvú všimnete jeho veľkosť. Napriek tomu sa vo svete sa Alaskan radí ešte medzi menšie. No aj tak má dĺžku 5,4 metra a jeho výška je skoro dva metre. Skúste pohľadať za podobné peniaze také veľké auto. Aj to je čiastočná odpoveď na otázku, v čom vlastne spočíva čaro pickupov.

Na aute pri prvom pohľade spredu zaujme mohutná maska chladiča a svetlá s výraznou LED grafikou denného svietenia. Ich vzhľad je pôsobivý. Dodávajú autu mohutný výraz. Zdvihnutá kapota a vysoká pozícia sedenia spôsobili, že som mal pri šoférovaní Alaskanu pocit ako na chrbte mohutného ťažného koňa. Prácu na bočných stranách dizajnéri nemali – z profilu sa na aute nezmenilo prakticky nič. Zadná časť je tiež ľahko pozmenená, hlavne odklápacie zadné veko nákladového priestoru a nový tvar dostali aj zadné koncovú svetlá.

Vnútri sú zmeny minimálne. Okrem znaku na volante je totiž všetko úplne rovnaké s japonským darcom DNA. Ešte aj ten volant, „kaplnka“ nad prístrojmi, palubná doska, multimediálny systém, tlačidlá, sedačky... vlastne úplne všetko. Neprekáža to však, tlačidiel na volante je viac, sú však prehľadné, ovládače na palubnej doske tiež a multimédiá oproti francúzskemu systému využívajú fyzické tlačidlá, za čo majú odo mňa plus. Zastaralý, ale stále dobre slúžiaci systém z Nissanu, ovládacie prvky na volante či palubovke nie sú oku lahodiace a ak ste zvyknutí na Renault a ich aktuálne interiéry, nebudete úplne nadšení. Na druhej strane, na japonské rozloženie tlačidiel a ovládačov sa dá relatívne rýchlo zvyknúť.

Dnes už pôsobí pomerne archaicky, ale základom je poctivý rebrinový rám s pružením zadnej nápravy vinutými pružinami namiesto typických listových. Auto je vďaka tomu síce tuhšie a hlavne prázdne trocha poskakuje na nerovnostiach pri nižších rýchlostiach. Vyššia rýchlosť, alebo terén mu nerobia problém. Menej sa nakláňa a pruženie je komfortnejšie. V teréne príde vhod svetlá výška Alaskanu - 223 mm a nájazdové uhly vpredu 29 a vzadu 25 stupňov. Terén vám pomôže zdolať pohon štyroch kolies, ktorý sa dá prepnúť z režimu 2WD (pohon zadnej nápravy) na 4WD, navyše aj s redukovanými prevodmi. Celému riešeniu navyše pomáha ešte aj elektronický samosvorný diferenciál s možnosťou uzamknutia.

Pod prednou kapotou pracoval trocha hlučnejší 2,3-litrový naftový motor z Renaultu Master s dvoma turbami naladený na výkon 140 kW (190 k). Maximálny  krútiaci moment dosahuje 450 Nm. Takže ak na korbu naložíte necelú nákladu a zapriahnete príves s hmotnosťou do 3500 kg, Alaskan nekľakne pred touto výzvou, ale statočne napne svaly a pohne sa vpred. Dynamika vozidlu nechýba, no jeho hlavnou devízou je ťah.

Ako je to so spotrebou? Pri pokojnej jazde nie je problém dostať sa až k hranici 6 litrov na sto kilometrov. Bežná hodnota býva okolo 7,5 litra. Svižná jazde po diaľnici ukrajuje z nádrže až dvojcifernú hodnotu. Pri jazde v teréne rátajte okolo 10 litrov na stovku, 11 sa asi nepodarí prekročiť.

Renault priniesol zaujímavý pracovný nástroj, ktorým môžete pokojne jazdiť aj v meste. Zobral Navaru, vylepšil jej tvár a inak nechal všetko po starom. Francúzski majstri porobili kozmetické zmeny a všetko dobré a funkčné ponechali. Čo je dobre, lebo takto vznikol zaujímavý pickup. Ak ho vybavíte pevnou nadstavbou nad ložnou plochou, dostanete obrovské úžitkové SUV. Aj keď s oddelenou kabínou a oddeleným priestorom pre náklad. Možno sa práve takáto alternatíva pre vás hodí.

Alaskan sa ukázal silnejší v teréne, ale je v pohode aj na bežných cestách. Posádke poskytuje komfort aj moderné technologické riešenia. Po modernizácii interiéru v ďalšom kole by sa z auta mohla stať ešte atraktívnejšia voľba a to nielen na plnenie pracovných povinností.

Technické údaje
Model: Renault Alaskan Intens 2,3 dCi 190
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2298
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  140/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/1500-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 184
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,9/6,0/6,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5399/1085/1810
Rázvor náprav (mm): 3150
Objem batožinového priestoru (l): 1170
Objem palivovej nádrže (l): 73
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2103
Užitočná hmotnosť (kg): 932
Rozmer pneumatík vpredu: 255/60 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 205/50 R17
Základná cenníková cena modelu (dCi 160 Life): 33 588 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 36 288 €
Cena testovaného vozidla: 40 548 €

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku