13.12.2018

TEST: Ford C-MAX 1,0 EcoBoost Sport – stále na vrchole, aj keď na konci

C-MAX druhej generácie je na trhu už osem rokov. Automobilka ho ale ďalej udržiava pri živote doplnkami.

Kým prvá generácia modelu C-MAX v takomto čase už odchádzala, súčasný C-MAX v ponuke naďalej zostáva. V Európe. V USA už značka výrobu ukončila. V Európe už tiež dlho nevydrží. Ford už oznámil, že pripravuje ukončenie výroby, a to bez náhrady. Ak chcete CMAX alebo Grand CMAX, mali by ste sa poponáhľať. 

 Automobilka ho najmä faceliftom pred tromi rokmi výrazne omladila a dodala mu športový charakter, ktorý auto tejto povesti potrebovalo. Vďaka športovej výbave je C-MAX ešte zaujímavejší a pôsobí skutočne dobre. Z môjho pohľadu tomu autu trvalo celých osem rokov, kým sa z neho stalo to, čím C-MAX mal byť už od začiatku.

Lebo dojem, ktorý urobila prvá generácia C-MAXu v Európe ešte naďalej trvá. Rodinné, a pritom výborne jazdiace MPV. Priestranné a zároveň štýlové. CMAX prvej generácie je stále pojem a na našich cestách ich nájdete veľa. Súčasná generácia má síce bohaté zastúpenie, ale jeho ostrosť akosi vyšumela. Pritom to auto od začiatku jazdilo výborne. Iba ten dizajn bol taký viac mamičkovský. Toto je ale opäť chlapská záležitosť. Aspoň ak ide o vizáž testovaného automobilu. Športové doplnky menia charakter auta a pridávajú mu šmrnc starších MPV. Ide o čiernu mriežku chladiča, krásne 18 palcové disky, znížený podvozok a pár ďalších prvkov.

Pri pohľade naň mi na um zíde jedno meno – Zafira OPC. Nie, vôbec sa nepodobajú, ale v porovnaní s inými MPV tejto veľkostnej kategórie má auto ozaj športový vizuál.

C-MAX je mohutné, robustné ale pritom kompaktné MPV. Pôsobí masívne, pevne a bezpečne. Je to skrátka poctivý Ford. Aspoň čo sa konštrukcie týka. Vidieť, že výrobca v snahe o zvýšenie bezpečnosti a tuhosti vozidla nešetril na oceli. Šetril na plastoch v kabíne. Aj tento počiatočný deficit je ku koncu výroby zažehnaný a vyriešený. Aspoň tam, kde to najviac bolí. Lebo nerovné cesty vedia rozhrkať stredový panel aj teraz. Najmä v oblasti veľkého displeja je počuť hrkanie a vŕzganie pri rýchlejšej jazde celkom zreteľne. Lícovanie dielcov modelov značky Ford už dlhšie nie je na vrchole triedy. Vnímateľné je to vo všetkých MPV a vnímateľné to bolo aj v minulej generácii Focusu. Ten sa ale medzigeneračne ozaj polepšil. 

Keďže som z nového Focusu presadal do tohto C-MAXu rozdiel som vnímal okamžite. Musím sa ale priznať, že masívnosť tohto auta zvonka i zvnútra mi vyhovuje, aj keď chápem, že to má svoje temné úskalia práve v podobe príležitostného vŕzgania. Azda spomienkový optimizmus. I vôňa CMAXu mi vyhovuje. Ako som napísal – skrátka Ford.

Vyhovuje mi aj posed. Teda, niežeby mi v novom Focuse nebolo lepšie, bolo. Ale vzhľadom na výšku CMAXu a jeho konkurentov je posed fajn. Vzpriamený, ale pritom celkom pohodlný. Nástražnú mínu vidím v krátkom a menej anatomicky tvarovanom, navyše celkom tvrdom sedáku. Ten môže pri dlhých jazdách tlačiť obzvlášť väčšie a ťažšie postavy.

Mám rád prácu s radiacou pákou. Má slušnú kulisu, v polohách stojí pevne a pohyb je len o jej dĺžke. Vydrží roky a navyše je príjemná na dotyk. Ovládacie prvky sú podvolené prítomnosti veľkého dotykového displeja systému SYNC3. Jeho vyššie umiestnenie je v prospech viditeľnosti. Avšak tvary skutočne veľkej palubnej dosky konštruktérov obmedzovali. Výsledkom je jeho usadenie ďalej od vodiča, takpovediac hlbšie do palubky. Je takmer nemožné pracovať s ním za jazdy. Najmä, ak to má byť jazda bezpečná. Focus to má vyriešené o kus lepšie. Stačí schmatnúť veľký displej a základné prvky sa dajú ovládať aj počas jazdy. Pre komplikovanejšie úlohy je na mieste zastať.

Vôbec prvýkrát som skúšal aj hlasové ovládanie SYNCu. Skúšal som navigovanie. Len tak, bez prípravy a bez papieru. Najprv to bolo nádejné, pani ma informovala čo mám robiť. Lenže kým sme sa dohadovali a prekrikovali, ubehlo toľko času, že rýchlejšie by bolo zastať, nastaviť navigáciu a pokračovať v ceste podľa pokynov. Verím, že sú užívatelia, ktorí sa so systémom naučia robiť, ale chce to čas a pre mňa je to zbytočne vyhodený čas.

No a ešte jeden bod kritiky Syncu. Navigácia nie je príliš vzdelaná a práca s ňou nie je zrovna jednoduchá. Aj keď je rozhranie pekne spracované, ľahko sa stane, že vás navigácia pošle inam, než chcete. Ja som napríklad hľadal Cestu na Senec a ona ma poslala dakam do Senca. Aby fungovala, nemohol by som vynechať kroky. Sú to skrátka veci, ktoré vedia konkurenti lepšie. Tu úsporu času nedosiahnete. Našťastie má SYNC podporu CarPlay a Android Auto. S týmto sa zážitok z navigovania, či počúvania hudby výrazne zlepší.

Priestor ako v malom MPV. Bude to asi malé MPV...

Toto nie je zázrak na kolesách. Čarovná skrinka, ktorá je zvonka malá a vnútri veľká. CMAX klame názvom. Ani zvonku, ani zvnútra nie je zrovna veľký. Práve tá bezpečnosť uberá z priestoru, a to vo všetkých smeroch. Iste, Grand C-Max by to mohol vyriešiť, ale ten je tak čudne neforemný, až je ten pohľad nepríjemný. Radšej SMAX ako Grand. To platilo vždy.

Napriek tomu C-MAXu priestorovú ponuku nevyčítam. Je to predsa malé respektíve kompaktné MPV. Opodstatnenosť Grand C-MAXu by zrušilo asi päť centimetrov navyše v oblasti kolien zadných pasažierov, či aspoň posuvné sedadlá s možnosťou zmenšiť batožinový priestor. Sedadlá sú sklopné a vyberateľné, ale to je tak všetko.

Grand C-MAX má priestorovú ponuku na takej úrovni, aby poslúžil ako každodenný pomocník v úlohe mamataxi, či v tomto prípade skôr tatataxi. Dvojicu, ba až trojicu detí na troch samostatných zadných sedadlách odveziete. Kufor a jeho 471 litrov postačí i na priestorovo náročné kružky a výbavu.

Deti sa dozadu pomestia aj za vyšším vodičom a spolujazdcom. Ak máte výškový priemer v rodine hlbšie pod 180 cm, auto poslúži aj ako jediné v rodine. S truhlou i na dovolenky. Ak otec rodiny meria nad 190 cm, ponuka priestoru za ním sa rapídne znižuje. Občas si skrátka s členmi rodiny  treba zahrať Tetris. Môže sa stať, že ani to nepomôže.

Vždy si inak v tejto časti testu spomeniem na to, že kedysi sme boli schopní jazdiť na dovolenky vo Favoritoch aj piati, či šiesti a so všetkou batožinou. Lenže objektívne, to boli časy, keď detské sedačky nič neznamenali, sotva pásy vzadu sa zapínali a  bočné deformačné zóny, či airbagy tiež neexistovali. Časy bez starostí, časy sladkej nevedomosti, časy bez crash testov, časy bez spravodajstva v štýle čiernej kroniky...

Výčitku mám k slabým vzperám veka kufra. Možno to bola len záležitosť daného modelu, no vzpery neboli schopné samostatne zdvihnúť veko. Bolo im treba pomôcť. 

Športová verzia. S litrom? To si robíš žarty...

Veru, Podkapotou tohto vozidla nebolo nič iné, ako trojvalcový jednolitrový priamovstrekový a turbom dopovaný benzínový motor s maximálnym výkonom 92 kW (125 k). Dnes je to jediná benzínová možnosť pre človeka túžiaceho po C-MAXe. A je to skvelá možnosť.

S motorom som bol spokojnejší než s novšou verziou v novom Focuse. Tento si valec nevypína a disponuje vyšším ťahom aj tam, kde ho väčšinou nepotrebuje. V nízkych otáčkach, pri nižších rýchlostiach je živší ako jeho následník. Sú to drobné odlišnosti, ale sú. Nie je to len o vypínaní valca. Motor v CMAXe Sport je nastavený tak, aby reagoval svižnejšie. 

CMAX nemá športový režim, CMAX je v športovom režime od začiatku. Plynový pedál stačí hladkať a motor reaguje okamžite. Brzdy sú rovnako namotivované. Ochota pridávať, ochota ísť do otáčok. To sú benefity zvyšujúce pocitovú dynamiku z jazdy. Ale i vysoký posed zvyšuje pocit rýchlosti. Sily pôsobiace na telo sú vyššie a menej tlmené ako pri nižšom posede. Ako keď sledujete pohyb sťažňa na lodi. Kým pri základni sa hýbe minimálne, na vrchole výrazne.

Skrátka, rovnaké zákruty v rovnakých rýchlostiach sú pocitovo dynamickejšie v CMAXe ako v novom Focuse. Pružnosť oboch verzií je pritom prakticky rovnaká a odlišuje sa len v desatinách sekundy. To je práve tá prvotná reakcia na stlačenie plynového pedálu. Šprint na 4. stupni zvláda CMAX za 9,31 sekundy. Focus za 9,54. Pružné zrýchlenie na 4. stupni zo 60 na 100 km/h zvláda CMAX za 9,26 sekundy (priemer). Test prebiehal pri zaťažení cca 150 kg.  Ani v jednom prípade to neposkytuje dosť času na rýchle predbiehanie. Preto som pri svojich jazdách vždy podradil až do trojky. V takom prípade máte dosť síl na predbiehanie aj na krátkych voľných úsekoch.

CMAX potešil dobrým odhlučnením. V prípade, že sa po diaľnici pohybujete s vetrom za chrbtom, či v bezvetrí, kabína je veľmi tichá a až pri rýchlostiach nad 120 km/h začína dovnútra prenikať zvuk svištania vzduchu okolo zrkadiel a vysokých stĺpikov. Nameral som krásnych 66 dB (D2, 120 km/h, 6.st, vypnuté audio, vzduchotechnika, oblasť hlavy vodiča). Prudký bočný vietor a protivietor už stĺpiky a zrkadla rozozvučia výrazne. Decibelov výrazne nepribúda, no aj nameraný 1 dB navyše podčiarkuje fakt, že s vyššou stavbou prichádza i vyššia hlučnosť. Trpí tým audio.

Kým Focus mal prémiový systém BandO, toto bola len klasika a rozdiel bol práve vo vyšších rýchlostiach. Hlavne pri bočnom vetre, či na nekvalitnom povrchu – z reči sa stáva brblanie, z hudby dunenie. Väčšine posádok to vadiť nebude. Pridajú hlasitosť. Audiofil systém radšej vypne a zapne až keď spomalí. Lenže také sa deje v takmer každom jednom aute. Konkurentov nevynímajúc.

Aj spotreba bola v rovnakom mixe vyššia ako v nižšom Focuse (50% diaľnice, 40% okresky, 10% mesto). U mňa to bolo za 7,3 l/100 km (Focus minimálne o pol litra menej). Na diaľnici pri 140 km/h si bral CMAX 8 až 10 litrov v závislosti od podmienok. Zvýšenie podielu okresných ciest na úkor diaľnice rýchlo znižovalo priemer k 7 litrom. Myslím, že aj vzhľadom na nastavenie vozidla bude pre vodičov ťažké znížiť spotrebu pod sedem litrov. 

Jazdné vlastnosti auta sú naďalej veľmi dobré a stále na vrchole segmentu. Lepší je len BMW 2 Active Tourer. To je ale prémia, lepšie schopnosti si musíte zaplatiť. 18 palcové disky sú na veľmi zlých povrchoch dôvodom pre zvýšenie hlučnosti a zníženie komfortu podvozka. Zapríčiňujú i väčšie rázy a s nimi súvisiace občasné zavŕzganie v strede palubnej dosky. Sedemnásťpalcové disky zabezpečia lepší komfort, auto nimi ale stratí šmrnc. Na bežne rozbitých cestách sú aj 18 palcové kolesá adekvátne a jazda je pohodlná.

CMAX je aj osem rokov po uvedení stále silným členom segmentu malých MPV. Po odchode B-MAXu tak zastáva viac úloh a môže zaujať aj zákazníkov, ktorí by inak zašli k B-MAXu. Benefity MPV sú aj dnes nespochybniteľné. Ak máte deti, viete o čom píšem. Ak máte bolesti chrbtice, či iných kútov pohybového aparátu, viete to tiež.

Výborný je výhľad z auta, výborné sú aj svetlomety. Ako stretávacie tak diaľkové bixenónové reflektory majú úctyhodný dosvit, strieľajú presne a majú ideálnu teplotu svetla. Nie je ani príliš žltá, ani príliš biela. Aj za zhoršenej viditeľnosti ponúkajú dostatok jasu a to aj na oboch krajniciach. 

CMAX odchádza. V čase testu som to ešte nevedel. Dúfal som, že auto dostane tretiu generáciu. No teraz to tak nevyzerá. Pre značku je príliš nákladné meniť auto natoľko, aby vyhovovalo novým emisným normám. Je to príliš nákladné preto, lebo zákazníci už MPV toľko nechcú. Túžia po crossoveroch a modeloch SUV. Túžia po autách, ktoré jazdia horšie, ponúknu menej miesta, sú pažravejšie. Proti SUV modelom obvykle nič nemám, no keď vytlačia takýto dobrý produkt. Isteže má svoje muchy, mal ich vždy a napriek tomu ho zakaždým chválime. Je to kus dobrého auta. V tejto športovej verzii je ešte zaujímavejší. Ak chcete takéto auto vo výbave Sport, pohnite si. Získať môžete iba skladovky a nie je ich veľa. Ak si chcete kúpiť C-MAX a športový vzhľad nepotrebujete, vedzte, že si auto stále môžete objednať a postaviť podľa svojich predstáv. Dlho to tak ale nebude. 7,5 z 10 bodov. Kompaktné a šikovné tatotaxi ako má byť.

 

Technické údaje

Model: Ford C-MAX 1,0 EcoBoost Sport
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 998
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  92/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/1400 - 4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 187
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,7/5,1/5,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4379/1828/1626
Rázvor náprav (mm): 2648
Objem batožinového priestoru (l): 471/1723
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1391
Užitočná hmotnosť (kg): 509
Rozmer pneumatík: 235/50 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 16 390 €
Základná akciová cena modelu: 14 390 €
Základná cena verzie: 20 490 
Základná akciová cena verzie: 17 990 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku