25.07.2018

PRVÁ JAZDA: Ford Focus má opäť výborný nielen podvozok

Keď prišiel pred dvadsiatimi rokmi, prekvapil. Zlepšovali ho v priebehu ďalších dvoch generácií. Dnes je tu štvrtá.

Poviete si: čože sa už dá zlepšiť na dobrom? Lenže to, čo stačilo včera, je dnes málo. Konkurencia odkukala mnohé fígle a riešenia a dobieha i predbieha etalón. Nuž aj ten potrebuje zlepšovanie, ak chce ostať na špici. Ford Focus bol vždy vzorom jazdných vlastností pre ostatných konkurentov a zdá sa, že to tak bude aj teraz. J

e to auto, ktoré aj 20 rokov od uvedenia prelomového modelu v kategórii nižšej strednej triedy dokáže nadchnúť nadšených vodičov. Poteší však aj, či skôr hlavne tých, čo chcú normálne auto a rôzne crossovery a všelijaké SUV im nevyhovujú.

V prvom rade – na prvý pohľad je to stále Focus. Hlavne pri pohľade spredu nezaprie svoju príbuznosť s predchodcom a vlastne značkou Ford. Nápadná je hlavne výrazne profilovaná kapota motora s pozdĺžnymi vyvýšeniami. Prvý raz sa na dverách objavilo výrazné, naozaj výrazné tvarovanie v podobe prelisov. Pohľad zozadu nápadne pripomína celkom iné modely a pátrate v duchu, čo vám to len pripomína..? Identifikáciu uľahčuje rozmerný nápis na zadných dverách. Celok vyzerá veľmi životaschopne. Kombi verzia je menej dravá, skôr viac uhladená a pre iný tvar zadných dverí sa mi zdala ešte elegantnejšia.

Nový Focus je postavený na úplne novej platforme s označením C2. Vďaka tomu sa udialo množstvo zmien. Napríklad pomerne výrazná redukcia hmotnosti. Podľa jednotlivých verzií je to až takmer deväťdesiat kilogramov. Dôležité je tiež, že narástol vnútorný priestor - bez zväčšenia vonkajších rozmerov auta v pozdĺžnom smere, či do výšky. Rázvor je ale predĺžený o viac ako päť centimetrov. Zaručuje cestujúcim na zadných sedadlách najviac miesta v oblasti kolien. V kabíne to cítiť dosť výrazne. Prínosom pre cestujúcich je aj širší interiér – vzadu pribudlo 6 centimetrov na úrovni pliec. Nové rodinné auto strednej veľkosti Ford Focus je vďaka tomu teraz nielen štýlovejšie, ale ponúka oveľa viac miesta, ako kedykoľvek predtým. Dojem priestrannosti pri hatchbacku zvyšuje aj dizajn zadných dverí, kde sa okná natiahli viac dozadu.

Konštruktéri spoločnosti Ford vyvinuli nový päťdverový Focus hatchback a tiež praktickejší Focus kombi v osobitých verziách v úzkej spolupráci so zákazníkmi. Každá má svoju vlastnú osobnosť: štýlová Focus Titanium, športová Focus ST-Line a luxusná Focus Vignale. Na vyskúšanie boli všetky s rôznymi kombináciami motorov a prevodoviek.

Kým v minulej generácii dominovala interiéru mohutná stredová časť palubnej dosky, ktorá utláčala celú dolnú polovicu spolujazdca a stredový panel obmedzoval aj pravú nohu vodiča, teraz to neplatí. Miesta je dosť pre vodiča, aj spolujazdca. Platí to aj o cestujúcich vzadu. Nastavil som si sedačku vodiča do ideálnej polohy na šoférovanie a potom sa posadil na zadné sedadlo. Mám 190 cm a dlhé nohy, napriek tomu bolo pred kolenami viac ako päť centimetrov a nad hlavou asi dva-tri. To bolo pri aute s panoramatickým strešným oknom. Pri čalúnení stropu bez tohto zníženia bolo miesta ešte viac. V prípade kombi verzie, kde je línia strechy vyššia oproti hatchbacku, to bolo takmer sedem centimetrov. Celkový pocit je veľmi dobrý.

Nový Focus ponúka najviac zábavy za volantom spomedzi všetkých vozidiel strednej veľkosti a navyše aj viac pohodlia než doteraz. Prispievajú k tomu voliteľné jazdné režimy a riešenie zavesenia kolies. Základný jednolitrový trojvalcový motor EcoBoost pod kapotou má jednoduchú zadnú nápravu s vlečným ramenom a torznou priečkou. Všetky ostatné verzie dostali lichobežníkovú nápravu s viacprvkovým nezávislým zavesením kolies s izolovaným pomocným rámom. Modely kombi dostali navyše zmenenú geometriu podvozka.

Na Focuse boli vždy najzaujímavejšie jazdné vlastnosti. Po tom, ako som prešiel cez prvý kruhový objazd a hlavne spomaľovací retardér, ktorých je vo Francúzsku ako... no jednoducho strašne veľa, som si vravel: „Ajaj, toto je niečo celkom iné.“ Focus sa mi javil ako najmäkší spomedzi všetkých doterajších generácií. Odstredivá sila v zákrutách, ale už aj na relatívne pomalých kruhových objazdoch pekne nakláňala karosériu. „Zachraňovali“ to veľmi dobre tvarované sedadlá s veľmi slušným bočným vedením a možnosťou predĺžiť sedaciu časť.

Lenže po pár kilometroch, v stúpajúcich serpentínach som pochopil, že Focus môže byť podvozkovo „mäkší.“ Lebo to vôbec nie je na úkor jeho športových vlastností. Napriek odlišnostiam v naladení podvozka podľa osadeného motora rozdiely za volantom výrazne necítite. V prípade najsilnejšieho 92 kW (125 k) litrového trojvalca v karosérii hatchback sa Focus verzie Titanium v úzkych „vracačkách“ správal nadmiernu pokojne a veľmi dobre držal stopu. Nerozhádzalo ho ani rýchle striedanie pravých a ľavých zákrut, ani nerovnosti v zákrute, keď sa zadné vnútorné koleso odľahčuje. Dokonca som mal pocit, akoby aj jednoduchá zadná náprava pomáhala autu „krotiť“ prudké zákruty, ktorých sme si užili do sýtosti. Že sa výrazne podobá na tú, ktorú má najnovšia Fiesta ST, asi nie je náhoda.

Auto je mierne nedotáčavé – ale to až v takých situáciách a rýchlostiach, ktoré síce zvládate za volantom, no ako spolujazdec už veru nie. Volant reaguje presne, hoci má slabšiu odozvu od kolies. Brzdy sú citlivé a účinné. Neprekážalo mi, že je radenie rýchlostí trocha viac „gumenné“, ako bývalo zvykom. Je však presné, hladké a tiché. Niečo za niečo...

Rozdiel medzi jednoduchou a viacprvkovou zadnou nápravou je však pozorovateľný. Na druhý deň sme si vyskúšali jazdu v horskom teréne s kombi verziou vo výbave Vignale. Jazda s 1,5 litrovým motorom s výkonom 134 kW (182 k) bola napriek dlhšej karosérii a vďaka viacprvkovej zadnej náprave vyrovnaná. Možno by sa dalo od papierového výkonu ešte čosi viac, ale auto sa správalo veľmi dobre v uzučkých, protismerných zákrutách, aj hadiacich sa úsekoch ciest. Svoj pokoj preukazovalo tiež na dlhých, rovnejších úsekoch a rovnako tak pri jazde po diaľnici. Mal som pocit (a nebol som sám), že je auto mimoriadne tiché. Veľmi dobre boli odhlučnené motory, kde sa litrový trojvalec ozval naozaj až pri razantnom pridaní plynu, ale hlavne takmer nepočuteľný prenos hluku do karosérie od podvozka.

Nemal som možnosť jazdiť na verzii ST-Line, ale keď sme jednu takú „prenasledovali“, centimetrové zníženie podvozka spolu s úpravami zadného nárazníka sa opticky prejavili výraznejšie, ako by sa zdalo. Či to má vplyv na jazdné vlastnosti neviem posúdiť, kolegovia tvrdili, že ani nie. Možno v extrémnych prípadoch, alebo pri jazde na okruhu...

Na úsekoch s uzučkými serpentínami sa občas prejavila zotrvačnosť zadnej časti auta. Kombi má totiž o 29 centimetrov dlhší previs ako hatchback. Navyše zadná náprava nebola takmer vôbec zaťažená, v kufri bol akurát môj a kolegov cestovný kufrík. Na testovanie sme mali takmer plne vybavené verzie (Titanium, ST Line alebo Vignale), k dispozícii bolo aj tlačidlo pre prepínanie medzi tromi jazdnými módmi (Šport, Normal a Eco). Upravujú správanie plynového pedálu, posilňovača volantu a pri automatickej prevodovke i radenie. Ford má za príplatok aj adaptívne tlmiče. Vtedy je režimov dokonca päť.

Nový Focus teraz má komplexný rad vyspelých jazdných technológií. Uľahčujú jazdu v hustej premávke, poskytujú lepšiu viditeľnosť v tme a dokážu vozidlo zaparkovať po jednoduchom stlačení a podržaní tlačidla, prípadne predísť nehode. Voliteľné možnosti pripojenia a informačno-zábavného systému zahŕňajú zabudovaný modem FordPass Connect, funkciu bezdrôtového nabíjania, systém SYNC 3 s dotykovým displejom a ovládaním hlasovými povelmi, ako aj audiosystém B&O PLAY. Ford vybavil Focus novými technológiami, ktoré doteraz neboli v ponuke. Výsuvný priehľadový štítok, ktorý plní úlohu head up-displeja má veľmi dobrú viditeľnosť zobrazovaných údajov. Dosť komplikovane sa nastavuje jeho sklon po tom, ako som si presadol za volant po kolegovi, ktorý má iné nároky na pozíciu pri sedení. Najprv treba stlačiť ovládanie na pravej strane stredového tunela a potom nastaviť pozíciu tlačidlami na volante. Adaptívny tempomat sme takmer nevyužívali, iba počas nedlhých presunov po diaľnici. Vie auto sám zastaviť a ak to trvá menej ako 3 sekundy, v súčinnosti s automatickou prevodovkou aj znova rozbehnúť. Nechýba systém rozpoznávania dopravných značiek a systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu.

Ako fungujú adaptívne LED svetlá sme nemali šancu sa presvedčiť – jazdili sme len počas dňa. Čo však veľmi oceňujem, že konštruktéri nechali na rozdiel od konkurentov väčšinu dôležitých funkcií v aute, ako sú nastavovanie rádia, teploty klimatizácie, zapínanie vyhrievania zadného či predného skla aj volantu ovládaných pomocou klasických tlačidiel.

V interiéri zasa prevládajú jednoduché, čisté línie, výrazné materiály a plynulé povrchy, kde napríklad predné dvere prechádzajú do prístrojovej dosky. Máte pocit, že vás auto  obklopuje. Materiály mäkké na dotyk zvyšujú dojem vyššieho luxusu.

Vďaka svojej športovej siluete má nový Ford Focus najlepšie aerodynamické vlastnosti vo svojej triede. Jednotlivé verzie tohto športového a dynamického vozidla s dlhou kapotou a robustnými zadnými bokmi sa navzájom odlišujú jedinečnými prvkami, ako sú napríklad lesklé hliníkové detaily v exteriéri verzie Vignale, veľký spojler a otvorené prieduchy v prednej časti verzie ST-Line či kontrastné strieborné nájazdové kryty vpredu a vzadu vo verzii Active.

Do batožinového priestoru nového Focusu kombi sa zmestí veľká klietka na psa aj bez sklopenia zadných sedadiel. Zjednodušil sa aj postup sklopenia zadných sedadiel – teraz po jednoduchom potiahnutí ovládania v batožinovom priestore.

S novou bezdrôtovou nabíjacou podložkou pre kompatibilné smartfóny sa môžete zbaviť spleti nabíjacích káblov na stredovej konzole. Zariadenia môžu počas nabíjania zostať pripojené k systému komunikácie a zábavy SYNC 3 cez rozhranie Bluetooth. Systém SYNC 3 umožňuje ovládať funkcie audiosystému, navigácie, klimatizácie a pripojených smartfónov pomocou gest na priblíženie a posunutie na 8-palcovom dotykovom displeji, ale aj pomocou jednoduchých hlasových povelov. Je pritom kompatibilný s funkciami Apple CarPlay a Android Auto™. S novým audiosystémom B&O PLAY s výkonom 675 wattov si cestujúci užijú hudbu v maximálnej miere. Možno ju prehrávať cez FordPass Connect alebo zo smartfónu. Vyskúšali sme – funguje to bez problémov...

Nový Focus prináša európskym zákazníkom technológiu zabudovaného modemu FordPass Connect. Vozidlo sa tak premení na mobilný prístupový bod Wi-Fi s možnosťou pripojenia až 10 zariadení. Modem FordPass Connect podporuje aktualizácie Live Traffic pre navigačný systém a pomocou mobilnej aplikácie FordPass umožňuje vodičom jednoducho vyhľadať vozidlo na rozľahlých parkoviskách nákupných centier, skontrolovať množstvo paliva, zamknúť a odomknúť vozidlo na diaľku či ho dokonca diaľkovo naštartovať.

Všetko sa však počas prezentácie a prvých jázd nedá vyskúšať. Preto si radi vychutnáme novinku aj v redakčnom teste. Oficiálne má prísť do predaja už o niekoľko dní. Vtedy zastúpenie značky na Slovensku oznámi aj ceny auta. Majú byť veľmi príjemné...

Kombi verzia by sa mala onedlho objaviť tiež, o verzii výbavy Vignale na slovenskom trhu sa ešte celkom nerozhodlo. No a na záver príde verzia Focus Active. Nový crossover s robustným štýlom je inšpirovaný vozidlami typu SUV, má o 20 mm väčšiu svetlú výšku, strešné nosiče a dodatočné oplastovanie spodnej časti karosérie.


AUTOR: © Zoznam/Jozefe Vydra

Komentáre k článku