11.06.2018

TEST: Ford Fiesta 1,0 Ecoboost – nová Fiesta je lepšia Fiesta

Siedma generácia modelu Ford Fiesta sa už rozbieha aj na našom trhu. Testovali sme verziu s automatom.

Automatická prevodovka je v populácii čoraz populárnejšia. Zákazníci doteraz nemali veľa možností, ak išlo o mestské vozidlá. Práve v meste je dobrá automatická prevodovka na nezaplatenie. Dennodenné kolóny a neustále radenie v nich unavuje aj tých najvytrvalejších. Práve poriadny automat dnes už ani v malých autách nie je výnimkou. Preto sme do testu zobrali ako prvú Fiestu tú s automatickou šesťstupňovou prevodovkou.

Niežeby Ford pri Fieste neponúkal automatickú prevodovku aj v predchádzajúcej generácii. Rozdiel je v tom, že nová Fiesta dala definitívne zbohom dvojspojkovému riešeniu a takpovediac sa vrátila ku skrini s hydrodynamickým meničom. Výhoda pre údržbu sa ale môže premeniť na strašiak z hľadiska rýchlosti radenia a najmä spotreby. Ako sa tento krok podpíše pod celkové hodnotenie auta?

Poďme ale po poriadku, no v krátkosti: Nová Fiesta ponúka viac priestoru pre pasažierov, kvalitnejšie materiály, novú techniku, vyšší komfort.

Viac priestoru skutočne ponúka, no nie je to nič svetaborné a z Fiesty sa švihom čarovného prútika nestalo väčšie auto. Stále je to malý hatchback určený primárne do mesta a okolia. Ponuka priestoru na zadných sedadlách sa v oblasti kolien zvýšila o 1,6 cm. Nad hlavou sa ponuka nemení, čo ide v neprospech nového doplnku – strešného okna. Ten výrazne obmedzuje všetko s výškou nad 185 centimetrov. Pravdou ale je, že nič tak vysoké na zadné sedadlá malej Fiesty nepatrí a ocitne sa tam skôr náhodou. Zato na predných sedadlách je miesta dosť aj pre odrastených občanov. Pohodlie v kabíne sa medzigeneračne zreteľne zvýšilo. Auto je tichšie, podvozok je o kúštik komfortnejší, no pritom stále výborne naladený.

Palubnej doske dominuje volant prijemný na dotyk a dotykový displej. Volant disponuje širšou obručou s finišom v mäkkej koži a drží sa veľmi dobre. Dotykový displej vystupuje z palubnej dosky a doslova si žiada pozornosť posádky. Vďaka výstupu z palubnej dosky sa dá uchopiť tak, aby sa dal zbežne ovládať aj počas jazdy. Testovaná verzia disponovala verziou infotainmentu bez integrovanej navigácie. Nevadí. Vďaka spolupráci medzi Fordom a slovenským Sygicom a vďaka prítomnosti vysokej konektivity nie je ťažké zrkadliť obsah displeja smart telefónu priamo na displej auta. Vhodné umiestnenie telefónu navyše podporí príjem signálu.

Infotainment aj bez navigácie disponuje hlasovými povelmi. Ford nás zakaždým vyzýva, nech sa s tou „pani“ pozhovárame, ale ja tejto fičúre neviem prísť na chuť. To by „pani“ musela vedieť aspoň variť...

Od začiatku Ford tvrdí, že Fiesta sa chce vymaniť spodručia nálepky obyčajný hatchback. Chce zákazníkom ponúknuť viac. Viac štýlu, viac prémiových prvkov. Darí sa jej to vďaka prekvapivo kvalitnému audiosystému BandO. Ide o masovú verziu známeho Bang a Olufsen. I streamovaná hudba znie cez reproduktory veľmi dobre. Audiosystém sa nedokonalosti nesnaží maskovať extrémnymi basmi, takže reproduktory ponúkaju prekvapivo čistý a presný zvuk. V malom aute sa také naozaj nevidí.

Jazda s Fiestou je naďalej zábavná

Je presne taká, aká má byť – tá jazda. Autíčko je na pocit ľahké, elektrický posilňovač v tom má tiež prsty. K živému prejavu dopomáha benzínový turbomotor s objemom 1,0 litra. Motorček menom Ecoboost je aj v 74 kW verzii točivý, zábavný a dynamický. Automat z dynamiky veľa nekradne, občas si ho treba pripraviť a až potom predbiehať, no to platí pri každej automatickej skrini. Spôsobuje ale mierne vyššiu spotrebu vozidla. Počas testu to bolo 7,2 litra benzínu na 100 km. Priznávam, že v malom aute s dobre odladeným podvozokom jazdím dynamickejšie, ale netreba sa nechať oklamať rožkom. Lebo to, čo je v malom aute nesmierne zábavné a dynamické, je vo veľkom aute nudné a iba trošku rýchle. O to väčšia zábava je s Fiestou.

Smerová stabilita je výborná, obdivujem, čo dokáže Ford s podvozkami aj napriek použitej (jednoduchej) technike s kvázi vlečnými ramenami a s torznou tyčou. Odskoky na nerovnostiach sú minimálne, filtrovanie zvukov a rázov je vzhľadom na obúvané 17 palcové disky akurátne. Viac by som už asi nedával. Aspoň nie na Slovensku.

Namerané pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h zodpovedalo 9-tim sekundám v priemere. Nie zlé, vzhľadom na kubatúru. Deväť sekúnd umožňuje bezproblémové predbiehanie pomalších vozidiel, i keď viacnásobné predbiehanie si treba dobre premyslieť. Nie je to športovec, ale chuti do jazdy má dosť. Keďže ide o mestské autíčko, pozrel som sa aj na pružnosť, ktorú radi vyťahujú výrobcovia elektromobilov. Nuž teda: pri zrýchlení z 0 na 60 km/h Fiesta zaknihuje čas 4,9 sekundy.

Priemerná spotreba okolo 7 litrov nie je zlá vzhľadom na mrazivé počasie v čase testu, ani vzhľadom na vyššiu dynamiku jazdy. V príjemnom júnovom počasí a na letných gumách nebude ťažké držať spotrebu pod 7 litrov aj pri dynamickejšom jazdení.

Môže za to aj dobre odstupňovaný automat. Výjazd na diaľnicu nie je pre malú Fiestu trestom. Motor si pri rýchlost 130 km/h spokojne cvrliká pri cca 2500 ot/min a papká v závislosti od počasia okolo7,5 litra.

Že prečo tak veľa? Pýtam sa skôr, prečo máte také prehnané očakávania. Motor je malý, vie byť veľmi úsporný, najmä je však pružný, a tak trochu zábavný.

Hodnotenie

Prvé zoznámenie s Fiestou dopadlo dobre. Lepšie ako na statickej prezentácii, kde som mal zmiešané pocity najmä z priestoru na zadných sedadlách. Bez strešného okna ale vzadu odveziete ako deti, tak i dve priemerne urastené postavy. Prekvapilo ma, že svetlá s tak výrazným denným LED svietením majú len halogénové projektorové svetlá. Nesvietia zle, ale LED-ky určite svietia lepšie a odporúčam ich prikúpiť.

Ford do Fiesty natlačil veľa vecí, ktoré v obyčajných malých hatchbackoch len tak nenájdete. Vďaka kvalitnému audiu, slušne širokej ponuke motorizácií a štýlovému vzhľadu je Fiesta bonusovým autom segmentu. Aj keď by to výrobca rád počul, Fiestička nie je plnohodnotné prémiové malé auto. K Mini skutočne nedosiahne, môže ho však nahradiť ako lacnejšia alternatíva. Práve široká výbava, prítomnosť dobrej verzie s automatickou prevodovkou, i prítomnosť viacerých karosárskych verzií je jej silnou stránkou. Zaujímavá bude najmä verzia Active s lepšou ochranou pred nekvalitnými povrchmi. Keď k tomu prirátam pohodlný posed, kvalitné spracovanie, kvalitné materiály, kvalitné odhlučnenie, slušne komfortný a pritom „jazdecký“ podvozok i vysokú konektivitu, Fiesta dokáže slúžiť ako ozajstný nadštandard vo svojej triede. Je to pekné malé dobré auto, s ktorým sa dá užiť si jazdu a to ako mestom, tak na kľukatých cestách. Základný podvozok tvorí solídny základ pre vrcholnú verziu ST. 7,5 z 10. Na začiatok sľubné.

 

Technické údaje

Model: Ford Fiesta 1,0 EcoBoost Business
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 998
Prevodovka: 6. stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  74/4500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/1400
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,2
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4040/1736/1476
Rázvor náprav (mm): 2493
Objem batožinového priestoru (l): 285
Objem palivovej nádrže (l): 42
Rozmer pneumatík: 205/45 R 17
   
Základná cenníková cena modelu (3dv.): 12 090 €
Základná akciová cena modelu: 10 690 
Cena verzie: 15 630 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku