13.11.2018

Ford uvádza: Rytieri v brnení, roboty a lasery

Spoločnosť Ford odhalila tajomstvá svojej unikátnej výrobnej technológie, vďaka ktorej je nový Focus bezpečný ako ešte nikdy.

Kedysi to bola technológia, ktorá pomáhala chrániť rytierov v brnení pred zdrvujúcimi údermi od súperov. Dnes spoločnosť Ford ako prvý zavádza technológie, ktoré vďaka najmodernejšej podobe a plne automatizovaným procesom dokážu vyrábať vozidlá, ktoré sú bezpečnejšie než kedykoľvek predtým.

Prvý plne automatizovaný proces, v ktorom sa uplatňujú modernizované formy postupov starých kováčov pri využití pecí, robotov a laserov na výrobu automobilových dielcov, zvyšuje bezpečnosť vodičov a ich spolucestujúcich. Plne automatizovaný proces tvarovania za tepla umožňuje tvarovať a rezať automobilové dielce s kľúčovým významom z hľadiska ochrany vodiča a cestujúcich pomocou obrovských pecí, robotov a laserov vytvárajúcich teplotu 3000° C.

„Staviame na postupoch, ktoré sa na spevňovanie ocele používajú už tisíce rokov. Používame však moderné materiály a automatizáciu, ktoré nám umožňujú proces tvarovania za tepla zrýchliť a spresniť,“ uviedol Dale Wishnousky, viceprezident spoločnosti Ford of Europe pre výrobu. „Vďaka výslednému ochrannému rámu z bórovej ocele patrí nový Focus medzi naše doteraz najbezpečnejšie vozidlá.“

Linku na tvarovanie za tepla, plne integrovanú do montážnej linky v továrni v nemeckom Saarlouise, vybudovali v rámci nedávnej investície vo výške 600 miliónov eur. Formovanie za tepla je integrálnou súčasťou výroby nového Fordu Focus, ktorý v bezpečnostných testoch Euro NCAP získal maximálne hodnotenie päť hviezdičiek.

Ochranný rám priestoru pre cestujúcich v novom Focuse obsahuje značné množstvo bórovej ocele – teda najpevnejšej ocele využívanej v automobilovom priemysle. Tento rám pomáha vytvoriť vo vozidle v prípade nehody „zónu prežitia“. Bórová oceľ, používaná aj pri stavbe mrakodrapov, navyše prispela k 40-percentnému zvýšeniu odolnosti nového modelu voči čelnému nárazu.

Pri tvarovaní za tepla sa kusy ocele vystavia teplote až 930 °C, potom ich roboty presunú do hydraulického lisu s uzatváracím tlakom až 1150 ton a následne sa vyformujú a ochladia v priebehu len troch sekúnd. Bórová oceľ je v tejto fáze taká pevná, že na presné vyrezanie každého dielu do finálneho tvaru musí byť použitý laserový lúč s teplotou vyššou než láva.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Ford Europe

Komentáre k článku