2018-10-08 03:55:00
Mercedes CLS 400d 4MATIC
Mercedes CLS 400d 4MATIC Edition1
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes CLS 400d – Dynamická Trieda S vdýchne mladosť každému

CLS bolo prvé auto, ktoré nieslo nové pokračovanie dizajnového jazyka automobilky Mercedes. Aký je nový Sensual Purity?

Keď sa auto zbavilo plachty napätia a ukázalo svoje krivky svetu, pýtal som sa: quo vadis Mercedes? Kam smerujú tvoje kroky? Dizajn súčasných Mercedesov má v sebe niečo unikátne, zdalo sa mi, že nová CLS o túto retro-moderno-estetickú unikátnosť prichádza.

Na druhú stranu, získava niečo nové. Niečo, čo CLS výrazne odlišuje nielen od áut CL ale aj od vlajkovej lode Triedy S.

Batmobil konečne vyzerá dobre

Niežeby predchádzajúca generácia CLS nevyzerala dobre. Vyzerala priam unikátne. Ale keď porovnám všetky batmobily, tento od Mercedesu je určite najkrajší. A to do výpočtu rátam aj batmobil od BMW – tento testovaný model i8.

Zdroj: Ján Hargaš

Fotografie ani zďaleka nezachytávajú krásu vozidla a jeho výraznú odlišnosť od všetkého, čo na našich cestách teraz jazdí. Sensual Purity v najnovšej forme pritom stráca mnoho z čačiek a mačiek, ktoré sa nám doteraz páčili, a ktoré Mercedes tak jasne odlišovali od zvyšku sveta. Hladké povrchy, menej chrómu, viac výrazu a neuveriteľne dynamická karoséria. K tomu hlboká čierna farba, čierne 20 palcové disky AMG a vďaka Edition 1 aj čierna mriežka chladiča. No skutočne krásny automobil, ktorý si priam žiada, aby si ho kúpila mladá sirota s obrovským dedičstvom a temnými myšlienkami a divokými záľubami a využívala ho na svoj nočný boj so zločinom...

Naftový motor 400d je skvelý, skutočný batmobil by sa volal AMG 53

Prípadne by mohol mať aj vyššie číslo. Avšak benzínový šesťvalec s EQ Boost by ku charakteru automobilu pasoval o kus lepšie ako naftový šesťvalec. Aj keď je nepochybné, že ide o vynikajúci motor.

400d som jazdil už vo faceliftovanej Triede S. Tam pasuje ako riť na šerbel a iba prehnané nároky malého ega by Podkapotu vkladali niečo iné. Tu sa ale benzínový rev radového šesťvalca musí považovať za podmienku k udeleniu záruky. Ale späť k faktom. 

Zdroj: Ján Hargaš

Silný radový naftový šesťvalec z novej generácie motorov OM  65.. ponúka masívny krútiaci moment až 700 Nm v rozmedzí otáčok 1200 až 3200. Maximálny výkon 250 kW (340 k) ponúka pri 4400 ot/min. Motor má slušný zvuk, mimoriadny ťah a pritom veľmi nízku spotrebu. Extrémne pokročilý naftový agregát si počas testu pýtal v priemere 6,7 litra nafty na 100 km. Prehnaná rezerva sily motora mu umožňovala takmer neustále jazdiť v ideálnych otáčkach. Ani vysoké diaľničné tempo, ani skúšanie jazdných vlastností na okreskách a ani mestské kolóny vozidlo neprinútili vzdialiť sa od tohto údaju dlhšie než na chvíľu. Tento motor je skutočný hltač kilometrov. Kupovať si ho len pre výkon a nízku spotrebu je rovnako nezmyselné, ako kupovať si ho k tomuto autu.

Avšak ja som chápavý človek..., takže viem pochopiť aj ideálny príklad kombinácie tohto motora s týmto krásnym autom. Taký prípad najazdí ročne desaťtisíce služobných kilometrov, dizajn auta mu nesmierne imponuje, potrebuje reprezentovať limuzínou, taktiež rád zvýrazní svoju odlišnosť od iných manažérov v jeho postavení a zároveň chce všetky výdobytky Triedy S bez toho, aby si toto vozidlo musel zaobstarať.

Zdroj: Ján Hargaš

Schopnosti motora dokumentuje nielen zrýchlenie z 0 na 100 km/h na úrovni 5,0 sekundy, no najmä namerané dáta o pružnosti. Z 80 na 120 km/h dokáže zrýchliť za 4,6 sekundy. Z 60 na 100 km/h to zvládne za 3,8 sekundy. S takýmito parametrami nie je ťažké predbiehať čokoľvek a kedykoľvek.

Za rýchle reakcie môže pochopiteľne i 9-stupňová automatická prevodovka. Nielenže dokáže radiť bleskovo, ešte aj udržiava motor väčšinu času v pokojných vodách s nízkou spotrebou. K výpočtu dôležitých bodov treba prirátať i pohon všetkých kolies 4MATIC s prívlastkom STÁLY.

Zdroj: Ján Hargaš

Vitajte v Triede S s bezrámovými dverami

Čo tieto dve vozidlá odlišuje najviac okrem dizajnu? Okamžite si všimnete bezrámové okná dverí. Veď práve tento prvok robí z vozidla štvordverové Coupé. CLS zároveň neponúkne takú úroveň doplnkových výbav a materiálov ako práve Trieda S. I tak si CLS môžete vyzdobiť k radosti svojej.

Zdroj: Ján Hargaš

Ďalším prvkom odlišujúcim vozidlá je prudšie sa zvažujúca línia strechy. Za túto krásu platia zadní pasažieri. Kým v S-ku sa čaká, že vzadu sedia i vyšší, CLS si majiteľ dozaista riadi sám. Alebo aspoň meria menej než 185 centimetrov, keď už chce sedieť vzadu.

Sedenie v CLS je aj vzadu enormne pohodlné. Ak si odmyslíte práve menej miesta nad hlavou, užiť si jazdu vzadu je rovnako možné ako v Triede S. Samozrejme až na pár detailov. CLS taktiež nemôžete získať s dlhším rázvorom a všetkým pohodlím s tým súvisiacim.

Inak ale sedíte v najmodernejšom Mercedese. Dvojica veľkých 10 palcových displejov je ovládateľná priamo cez volant. Vodič nemusí zložiť ruky z venca, aby ovládal všetko na oboch displejoch.

Asistenčné systémy taktiež stoja na najvyššej úrovni. Či už sa ocitnete v dopravnej zápche, alebo vás kvári dlhá cesta po diaľnici, či nebodaj stratíte pozornosť v meste pred križovatkou, CLS tu bude pre vás a urobí všetko, čo bude treba k ochráneniu vašej bezpečnosti a pohodlia.

Zdroj: Ján Hargaš

Napríklad vás dokáže chrániť pred škodlivými plynmi. Ako náhle vozidlo vybavené systémom Thermotronic zaregistruje škodlivé častice v ovzduší vonku, okamžite aktivuje vnútorný okruh. To isté sa stáva automaticky v prípade, že auto vstupuje do tunela. Na základe údajov z navigácie dokáže automobil spustiť vnútorný okruh. Vetranie otvorí až po výjazde z tunela.

Dôležitým bodom výpočtu bezpečnostných technológií sú nepochybne svetlá Multibeam LED. Ich hra na klávesy v noci je očarujúca. Schopnosť osvetliť celé prostredie pred vozidlom bez toho, aby svetlá oslňovali proti a pred idúce vozidlá, to je ozaj skvelé.

Zdroj: Ján Hargaš

Športová jazda k autu patrí

Patrí, ale charakter auta nie je úplne naklonený drsnému zaobchádzaniu na okruhu, či horskom priesmyku. Vďačiť za to môžeme dlhému rázvoru (2939) i dĺžke samotného automobilu (4988). Široký posed na širokých pneumatikách, k tomu inteligentné vzduchové pruženie s nastaviteľnou tuhosťou tlmenia. To sú ďalšie parametre umožňujúce konštruktérom nastaviť vozidlo svojsky. Dynamika mu veru nie je cudzia a s prehľadom i pokojom Angličana zvládne všetko, čo mu zadáte. Oblaky dymu a besnenie v zákrutách, na to by sme museli zmeniť označenie zo 400d na niečo s troma písmenami AMG. Podvozok je primárne komfortný a veľmi stabilný. Vo vozidle sa cítite v bezpečí za každých podmienok. Prispieva k tomu aj extrémne nízka hlučnosť a úplná absencia vibrácií. Tichšie a pokojnejšie sú už azda len elektromobily.

Zdroj: Ján Hargaš

Finále

Mercedes CLS 400d Edition 1 je ozaj dynamická Trieda S. Vek cieľovej skupiny je výrazne nižší než pri Triede S. Ak vekom nezapadáte medzi mladých, aj tak skúste toto namiesto S-ka. Vdýchne vám mladosť a ukáže, že vek môže byť iba číslo.

Toto auto reprezentuje, ale zároveň obsahuje vysokú dávku mladíckej nerozvážnosti, živelnosti. So správnym motorom a v správnej farbe by poslúžilo každému s menom Bruce Wayne. I keď k vlastníctvu Triedy CLS takéto meno netreba, sexepíl auta si žiada istý štýl vystupovania, správania i obliekania. Dizajn vozidla je podmanivý a čím dlhšie naň pozeráte, tým silnejšie sa vrýva do pamäte. Ťažko na ňom hľadať negatíva, je v ňom kus umeleckého diela.

Zdroj: Ján Hargaš

Autu nie je veľmi čo vytknúť. Má jasne stanovenú cieľovú skupinu i spôsoby, ktorými ju chce osloviť. Nič nie je ponechané na náhodu a nemá žiadnu nástražnú mínu. V skutočnosti je mi ale svet za volantom tohto auta enormne vzdialený. Nepáči sa mi využitie naftového motora vo vozidle. Kúpa taktejto konfigurácie sa zdôvodniť dá, no zdôvodniť si dnes človek dokáže hocičo.

Pri takto koncipovanom aute však cítiť každý jeden prvok výbavy, ktorý auto nemalo a mohlo mať. Napríklad by som toto vozidlo nekupoval bez nezávislého vykurovania. Rovnako by som ho nechcel bez termokamery a určite by som žiadal pneumatický podvozok. Iba ten posledný bod testované auto malo, iba vďaka nemu nie sú 20 palcové AMG disky neznesiteľné a iba vďaka nemu dokážete auto chrániť pred nástrahami mestských obrubníkov.

Lebo keď CLS, musí tam byť všetko. Inak to nie je ono a to ani po stránke dizajnu, ani výbavy. Na kompromisy je tu menšie CLA. 7 z 10 bodov.

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku