07.05.2018

TEST: Mercedes Triedy S 400d – avantgardný kráľ limuzín

Mercedes faceliftom svojej Triedy S opäť raz posunul latku vyššie. Titul kráľa limuzín si drží naďalej.

Každá limuzína z trojlístka nemeckých prémiových značiek je najsilnejšia v niečom inom. Moje prirovnanie je približne takéto. Audi A8 sa dá charakterizovať ako technologický nadšenec a veľký  estét. BMW 7 je duchom športovec a macho, Mercedes Triedy S je avandtgardný majster luxusu. Všetko sú to luxusné limuzíny, všetky dbajú na kvalitu spracovania, dizajn, jazdné vlastnosti a technológie, no každá jedna vyniká v niečom inom.

Celkom zreteľný je ale značný náskok Triedy S nad všetkými reálnymi i potenciálnymi konkurentmi a to v oblasti asistenčných systémov i značne odlišný prístup k vnímaniu prémiovosti a luxusu – v tejto triede. Dobre vybavená Trieda S má bližšie k superluxusným vozidlám ako k prémiovým automobilom. Trieda S má svoj retro-moderný štýl. Je avantgardou medzi prémiovými autami a pocit luxusu je v nej jednoznačne najvyšší. Môžu za to použité materiály v kabíne, dizajn palubnej dosky, kože, drevo, chróm, dizajn kožených sedadiel i vonkajší vzhľad. Ten je citeľne luxusný aj vďaka paketu AMG. Veľká hviezda na čele, typická mriežka chladiča s chrómovaním, tri pásy LED denného svietenia a aerodynamické doplnky, či krásne zliatinové disky. Pozrite si video a vychutnajte si Triedu S dosýta:

Testovaný model S400d bol mimoriadny v niekoľkých bodoch. Prvým je nový naftový motor s usporiadaním valcov v rade a s maximálnym výkonom 340 koní a s maximálnym krútiacim momentom 700 Nm. Druhým je predĺžený rázvor.

Facelift priniesol do Triedy S viacero zlepšení. Medzi najdôležitejšie istotne patria nové motorizácie, no k nim sa vrátim neskôr. Teraz je čas spomenúť ďalší posun asistenčných systémov i prítomnosť novej funkcie Energizing. Tá prostredníctvom úpravy náladového osvetlenia, klimatizácie, zvuku, nastavenia sedadiel, masáže a ďalších funkcií pomáha zlepšiť náladu, či uvoľniť alebo naopak osviežiť vodiča a posádku počas jazdy. Trieda S má vlastný hudobný repertoár, ktorý púšťa podľa zvoleného režimu, no dokáže tiež analyzovať vlastnú hudbu vodiča a priradiť ju k jednotlivým režimom podľa počtu úderov za minútu.

Nové sú aj svetlá Multibeam LED, ktoré disponujú funkciou ultra dosvitu. To znamená, že referenčná hodnota svietivosti neklesne pod 1 lux ani pri vzdialenosti presahujúcej 650 metrov. Svetlá Multibeam LED patria už tradične k silným stránkam Mercedesov, Triedy S obzvlášť. Jazdenie s trvalo zapnutými diaľkovými svetlami bez toho, aby čo i len jeden vodič auta okolo vás mal pocit, že ho oslepujete je skutočne unikátne. I sledovanie vypínania a úpravy jednotlivých segmentov osvetleného priestoru.

Divadlom je i samotné spúšťatnie svetiel pri štarte v noci. Doslova svetelná šou. Kľúčovým je však dohľad z vozidla a ten je skutočne mimoriadny. Zlepšenie bezpečnosti pri jazde mimo mesta v noci prináša aj termovízia so sledovaním chodcov. Ešte keby vedela zachytiť aj zajace, mačky a psov v dostatočnom predstihu, cestovanie v noci po Slovensku by sa zmenilo na úplne bezpečné. Avšak aj schopnosť ukázať chodcov, či ďalšie živé objekty na ceste aj bez toho, aby ste termovíziu aktivovali, je rozhodne chvályhodná.

Trieda S taktiež ponúka vysokú úroveň konektivity. Majitelia tohto vozidla mi dajú za pravdu. Veď na smartfóne už dnes môžu nielenže diaľkovo spúšťať nezávislé vykurovanie, či chladenie. Alebo cez smartfón sledovať aktuálny stav vozidla vrátane množstva zostávajúceho paliva. Dokážu tiež auto na diaľku ovládať, parkovať, vyparkovať a dokážu tiež cez smartfón ovládať celý infotainment vozidla.

Vzdialené parkovanie je azda najzaujímavejšou funkciou a všade, kam s autom prídem, pôsobí strhujúco. Najmä ak posádku usadíte do vozidla a vy diaľkovo naštartujete a vyparkujete automobil, aby ste mohli pohodlne nastúpiť a prevziať riadenie. Chce to trochu cviku, ale po čase bez automatického vyparkovania na diaľku neviete fungovať. Predstavte si ten šok, keď po týždni nasadnete do obyčajného analógového auta, ktoré dokonca nemá ani parkovacie senzory... No doba kamenná.

Ďalší pokrok asistenčných systémov

Testovaný model bol žiaľ vyrobený ešte predtým, ako bolo odsúhlasené typové schválenie pre asistenčný systém zmeny jazdných pruhov, takže ním nedisponoval aj napriek tomu, že sme už tento systém testovali aj v staršej Triede E. Tieto systémy sa totiž schvaľujú samostatne pre jednotlivé modely. Nové autá však túto funkciu, ktorá taktiež prešla vylepšením už majú. Systém po novom stačí aktivovať jemným stlačením smerovky v žiadanom smere. V nasledujúcich desiatich sekundách si auto potom nájde vhodný okamih na zmenu pruhu a ďalej pokračuje v jazde.

Najsilnejšou súčasťou asistenčných systémov tak bolo vylepšené udržiavanie v jazdných pruhoch. To stačí počas jazdy po diaľnici, či po dobre značených cestách prvej triedy iba kontrolovať a udržiavať ruky na volante. Vylepšený systém dokáže natáčať volant vo väčšom uhle, dokáže preto prechádzať aj výraznejšími zákrutami bez zásahu vodiča. Spolu so systémom Distronic, ktorý udržiava zvolenú rýchlosť a bezpečných odstup od vpredu idúcich vozidiel fungujú vynikajúco. Distronic teraz dokáže automaticky preberať značky o maximálnej povolenej rýchlosti. Ako som však spomínal už v teste A8, s bratislavským obchvatom si systém nevie poradiť. Najmä na Einsteinovej a v okolí tunela Sitina. Tam všetci vrátane BMW hádžu do rozoznávania značiek jedno obmedzenie za druhým (žeby za to mohli identické mapové podklady?). Inak ale systém funguje a preberá rýchlosti tak, aby vodič nemusel skončiť na fotografiách policajných príslušníkov. Systém tiež prvýkrát spolupracuje s navigačnými a kartografickými údajmi tak, aby napríklad znížil rýchlosť pred križovatkou, pred zákrutou a podobne.

Distronic a jazda v pruhoch v spolupráci s aktívnym parkovacím asistentom výrazne odbremenia vodiča pri jazde v zápche, či v hustej premávke na diaľniciach, obchvatoch i cestách vyšších tried. Opäť stačí len držať ruky na volante a kontrolovať systémy a auto samo zrýchľuje, brzdí a riadi tak, že sa udržiava za vpredu idúcim vozidlom. V prípade úplného zastavenia premávky môže bez zásahu vodiča čakať na pohyb kolóny až 30 sekúnd. Audi A8 v tomto prípade vyžaduje riadenie, Trieda S riadi automaticky. Odbremenenie vodiča je výrazné. Podobné ako v prípade jazdy s manuálnou a automatickou prevodovkou. Nemôžete síce v zápche čítať knižky, ale stres zápchy takmer nevnímate.

Môže za to samozrejme aj prvotriedne odhlučnenie kabíny, kvalitný audiosystém Burmester a prvotriedny chladiaci a vykurovací systém s ovládaním pre predné a zadné sedadlá zvlášť. Sedenie vzadu je z tohto hľadiska skutočne štátnické. Zatiahnuté roletky, tmavé okná a enormne pohodlné sedadlá s masážnou funkciou, či aj televízna obrazovka. Práve tu, na zadných sedadlách využijete najviac ovládanie infotainmentu cez smartzariadenie. Ladíte kanály, prepínate zdroje, meníte hlasitosť. Alebo si môžete zobrať tradičný ovládač.

Audi A8 má dotykový ovládač cez ktorý ovládate ešte aj okenné roletky. Subjektívne sa mi tento systém s prítomným dotykovým ovládačom páči asi viac, no pravdou je, že ako ne-vlastník vozidla nemôžem mať spárovaný vlastný telefón s vozidlom do tej úrovne, aby som mohol všetko ovládať cez smartfón. Na to som mal k autu zapožičaný tablet. A keďže som ho nenosil vo vrecku, slúžil skôr tak ako dotykový ovládač v Audi. Iba s tým rozdielom, že nemal vlastnú základňu a v aute som ho z bezpečnostných dôvodov nenechával.

Zhodnotiť, ktorý prístup je lepší, nie je z objektívneho hľadiska možné. Oba majú svoje výhody, aj nevýhody a oba sú mimoriadne pohodlné. Z hľadiska možnosti výberu by bolo najlepšie mať oba systémy po ruke. Či už cez vlastné smart zariadenie, alebo cez dotykovú plôšku. 

Trieda S disponovala plne nastaviteľnými elektricky ovládanými zadnými sedadlami. Skutočne luxusné so všetkými funkciami, ktoré bežne môžu mať len vodič a spolujazdec. Má to samozrejme svoje ale. Ale, ktoré budúci vlastník Triedy S asi nikdy nezažije, no obyčajný novinár si pritom pripadá ako albánsky mafián s kradnutým autom... A síce vďaka elektrickému ovládaniu zadných sedadiel nie je možné, aby ste ich úplne sklopili. To je problém v prípade, že vám žena zavolá, že v Ikei kúpila zopár políc a komodu a že po ňu (a aj komodu) máte prísť. Prídete, ale na prevoz nadrozmerných škatúľ lepšie poslúži aj desaročná Fabia... Zasmiali sme sa (alebo aj nie), môžeme pokročiť. Ale aj toto je spotrebiteľsky dôležitá informácia. Ak máte Triedu S a chcete nakupovať nábytok, kúpte ho aj s dopravou, nebude vám potom trápno.

Nesmiem zabudnúť na ovládanie infotainmentu a palubného počítača cez dvojicu 12,3 palcových displejov skrytých pod jedným ochranným sklom. Ovládať ich môžete buď cez dotykové plochy a touchpad na stredovom paneli, alebo dvoma dotykovými plôškami na multifunkčnom volante. Cez volant ovládate úplne všetko, a tak počas jazdy a súbežnej práci s infotainmentom nemusíte zložiť ruky z volantu. Môžete si zvoliť čo na ktorom displeji má byť zobrazené. Iba tú televíziu za jazdy sledovať nemôžete... Množstvo informácii o vozidle je adekvátne. Zistíte všetko o tlaku pneumatík, o teplotách i o množstve oleja v motore. Na displeji priamo pred očami si môžete nechať zobrazovať termovíziu. K tomu máte ešte head-up displej s ďalším množstvom údajov.

 Motor a jazda

340 naftových koní a 700 Nm sú údaje, ktoré asi každému napovedia, že to auto vie ako zrýchľovať. Sila motora dokáže zamávať aj s vyše dvojtonovou a päť a pol metra dlhou limuzínou. Prejav motora je mimoriadny. Nenadarmo Mercedes tvrdí, že ide o najsilnejší naftový motor, aký kedy do osobného auta namontoval. Radový šesťvalec s objemom 3,0 litra má rovných 250 kW dostupných od 3600 do 4400 ot/min a 700 Nm je dostupných od 1200 do 3200 ot/min.

Pritom ide o jeden z najčistejších naftových motorov aké kedy uzreli svetlo sveta. Agregát sa môže pochváliť množstvom inovácií, ktorých vymenovanie by zabralo príliš veľa času. Isté však je, že motor využíva na úpravu spalín okrem DPF systému aj systém SCR tretej generácie (Ad Blue) a všetky systémy na úpravu spalín sú priamo pri motore tak, aby mali neustále čo najlepšiu tepelnú účinnosť. Zároveň motor využíva špeciálne upravené spaľovacie komory so stupňovitými priehlbinami, dvojstupňové prepĺňanie a variabilné ovládanie ventilov Camtronic. Motor má hliníkový blok, no oceľové piesty a vylepšením prešli aj klzné plochy s úpravou Nanoslide pre ešte nižšie trenie.

Priemerná spotreba počas testu nepresiahla 8 litrov nafty na 100 km. Auto som výrazne netrápil, no dynamika taktiež netrpela a potenciál motora som využíval najmä pri predbiehaní a zrýchľovaní. Osem a viac litrov si motor pýtal nanajvýš v kolónach v meste, či pri skúške dynamickejšieho jazdenia na okresných cestách.

Motor tvorí harmonickú dvojicu s 9-stupňovým automatom. Znakom je jednak hladké preraďovanie a tiež udržiavanie agregátu v ideálnych otáčkach v každej situácii. Na diaľnici pri rýchlosti 120 km/h si motor pokojne vrčí pri otáčkach cca 1400 ot/min. Ani zrýchlenie na 140 km/h nezvýši otáčky výrazne nad 1500 ot/min. Aj pre enormnú silu motora a vysokú účinnosť sa agregát v zimných mesiacoch zahrieva relatívne pomaly. Posádka síce netrpí ani bez nezávislého vykurovania a nábeh kúrenia a vyhrievania sedadiel, volantu a lakťových opierok je rýchly, no predhriatie motora a kabíny, či naopak vychladenie sa určite zíde.

Záver

Trieda S zostáva naďalej neohrozeným kráľom limuzín. Arómu vrcholného modelu Mercedes-Maybach pritom cítiť aj v dobre vybavenej štandardnej S-ke. Obzvlášť vo verzii s predĺženým rázvorom. Trieda S si nemyslí, že prémiovosť znamená, že máte v aute iba viac elektroniky a viac kvalitných materiálov ako ostatní. Trieda S vyznáva prístup podobný tomu v značkách ako Maybach, Bentley, či Rolls Royce. Nejde len o technológie, ale aj o štýl, o ručné spracovanie a o bohatosť riešení. Aj keď Trieda S nejazdí lepšie ako Audi A8 a BMW 7, ani o to nebojuje. Skôr chce zabezpečiť maximálny komfort za každej situácie. A súčasťou maximálneho komfortu je okrem podvozku a kvality materiálov v kabíne tiež vždy prítomná sila na suverénne jazdenie po svete. Trieda S 400d 4MATIC nemá žiadne slabé miesto. 9,5 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: Mercede-Benz S 400d 4MATIC
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2925
Výkon (kW/ot.):  250/3600-4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 700/1200 - 3200
Prevodovka: 9 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predá aj zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,2
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5271/1905/1496
Rázvor náprav (mm): 3165
Objem batožinového priestoru (l): 510
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2075
Užitočná hmotnosť (kg): 725
Rozmer pneumatík vpredu: 245/50 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 245/50 R18
Základná cenníková cena modelu: 90 636 €
Cena testovaného vozidla: 156 864 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku