2018-09-18 04:00:00
Nissan Qashqai 1,6 dCi
Nissan Qashqai 1,6 dCi 4x4
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Nissan Qashqai 1,6 dCi – Qashqai ešte nikdy nebol lepší

Nissan Qashqai je najpredávanejším SUV v Európe. Po facelifte posunul latku vyššie.

Výrazný facelift, ktorým Qashqai prešiel pred rokom priniesol zlepšenia v štyroch oblastiach. Auto má svieži dizajn, má kvalitnejší interiér, lepšie jazdné vlastnosti a má nové asistenčné systémy.

Qashqai je meno, ktoré sa v Nissane bude už navždy hovoriť s takmer posvätnou úctou. Je to prelomový model, zakladateľ nového segmentu a jeden z najvýznamnejších novodobých Nissanov vôbec. Nebol prvý, no zato azda najdôležitejší. Od svojho príchodu si môže hovoriť gamechanger. Veď ktorá značka si dnes trúfne existovať bez konkurenta modelu Qashqai? Ešte aj prémiové značky museli vytvoriť kompaktné SUV modely, nehovoriac o automobilovej strednej triede. Dokonca aj výrobcovia rozpočtových áut musia mať v ponuke niečo ako Qashqai. Inak by zákazníka nezískali.

Nová generácia modelu síce bola z pohľadu výrobcu pokroková a iste získala veľkú popularitu medzi fanúšikmi tohto vozidla, no v porovnaní s čoraz silnejšou konkurenciou akosi strácala dych. Dobre si pamätám na slabosti toho vozidla. Podvozok hlučný, neistý, vizáž plastov v interiéri podpriemerná, grafika infotainmentu hodná časov minulých, ovládanie vozidla mdlé, radenie prevodových stupňov priam zaostalé. Nebolo veľmi čo chváliť. Azda len dizajn, ten bol naozaj nový a zaujímavejší než predtým. Autu chýbala tá pomyselná čerešnička na torte, hra s detailmi, ten kľúčový prvok lákavej vizáže, prvého dotyku. Skrátka to, v čom je tak pekelne dobrý Volkswagen a v poslednom čase najmä ambiciózna Škoda.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto po facelifte zapracovalo na väčšine spomenutých múch. Podvozok je tichší, komfortnejší, podstatne menej uskákaný. Jazda je zábavnejšia, a pritom komfortnejšia. Radenie prevodových stupňov je lepšie, odhlučnenie kabíny tiež a vizáž použitých materiálov v kabíne lepšia. Iba ten infotainment je ako z čias Super Mária aj naďalej.

Nissan sa chváli najmä technológiami z balíka inteligentnej mobility. Tie predstavujú asistenčné systémy na čele s asistentom ProPilot, ktorý dokáže aktívne udržiavať auto v pruhoch, brzdiť v prípade potreby a udržiavať tiež rýchlosť. Systém je to ozaj slušne fungujúci a funkcionalitou patrí k vyššiemu priemeru segmentu.

Zdroj: Ján Hargaš

Mňa ale o aute najviac presvedčili práve drobné zmeny meniace kabínu auta, vnímanie komfortu i jazdné vlastnosti. Auto sa vyšvihlo o poriadny kus vyššie a dotiahlo sa na nových lídrov segmentu.

Vyzerá sviežo, japonsky, vďaka novej mriežke chladiča, vďaka novým LED svetlám je naozaj radosť naň pozerať a aj s odstupom času jeho vzhľad hodnotím viac ako pozitívne.

Presvedčivá je kabína. Pohľady okamžite chytia nové kožené sedadlá výbavy Tekna so zaujímavým štvorcovým vzorom. Prvý pohľad evokuje azda len dve slová – DS, či Peugeot. Sedadlá sú ozaj veľmi pekné, francúzsky príťažilivé, príjemné na dotyk a do kabíny vháňajú punc kvality. O to isté sa starajú aj nové materiály na palubnej doske i pekný nový volant a hlavica radiacej páky. Volant sa lepšie drží, veniec je širší, dole sploštený a ovládače sú prehľadné a logické. Keď som si pozeral obrázky testu pred faceliftom, neveril som, že to auto malo taký ohavný volant - v porovnaní s tým novým. 

Nissan sa chváli aj plastovou zadnou časťou predných sedadiel. V Aliancii to ale vedia aj lepšie. A najvtipnejšie je, že najlepšie to vie Dacia. Tvrdý plast je fajn iba do chvíle, kým vodič prudko nezabrzdí a vyšší pasažier si neudrie kolená.

Zdroj: Ján Hargaš

Jedným dychom ale dodávam, že sú to všetko krásne pozlátka. Pozorné „ošahanie“ celej palubnej dosky a stredového tunela prezrádzajú pôvodnú DNA. Rovnako ako špecifická aróma vo vnútri vozidla. Takto cítiť jedine Nissan. Nie je to nič zlé. Veď Nissan je Japonec, nech je s francúzskom prepojený akokoľvek výrazne.

Jazda s autom je o triedu lepšia ako predtým. Iste by sa hodilo priame porovnanie s benzínovým turbomotorom, ktorý som mal v pred-faceliftovom aute naposledy, ale zlepšenia sú nespochybniteľné. Auto je pokojnejšie. Najmä zadná náprava je precíznejšia. I slovenské cesty tlmí ako pohybom, tak zvukom. Práve tu je zreteľný veľký rozdiel. Dobre utlmený podvozok je jedným zo základných kameňov vnímania kvality vozidla. Nissan sa takýmito vecami doteraz tak akosi chlapsky netrápil.

Riadenie je presnejšie, poskytuje lepšiu odozvu, no pritom prenáša menej vibrácií. Vodič sa cíti väčšmi prepojený s autom, lepšie vníma podnety. Skrátka sa cíti byť viac v hre. Pomáha i lepšia kulisa radiacej páky. Radenie prevodov je jednoduchšie a presnejšie. Manuál tak už nemusí byť len voľbou ekonomickou. Môže byť i voľbou srdca.

Zdroj: Ján Hargaš

Nissan výrazne popracoval na utíšení kabíny. Pomáhajú nové tlmiace materiály, nové gumené časti podvozku i nové hrubšie sklá.

Batožinový priestor poskytuje solídnych 430 litrov. Iste, litráci hneď pozrú tabuľky a povedia jediné: málo. Ale málo to nie je. Najmä preto, lebo sú tie litre dobre dostupné a dobre rozlčleniteľné vďaka systému priehradiek.

Motor testovaného vozidla bol aliančný naftový štvorvalec pochádzajúci z dielne Renaultu. Motor s objemom 1,6 litra patrí k špičke v rámci konkurentov. Nielen litrový výkon ale i prejav a slušná spotreba patria k jeho silným stránkam. Motor je kultivovaný, relatívne tichý a silný. Po facelifte je lepšie odhlučnený a rozdiel je to riadny.

130 koní a 320 Nm krútiaceho momentu je pre auto tejto veľkosti ideálnych. V spolupráci s manuálnou - dobre radiacou, prevodovkou je to ozaj príjemné zvezenie. Pohon všetkých kolies je už len čerešnička, ktorú som ale z obáv o disky počas testu príliš nevyužíval. Každopádne pohon de facto nič nové neprináša a funguje slušne. 

Aj s priemernou spotrebou motor očarí. Počas testu pýtal 5,7 litra nafty na 100 km. Pritom všade panovalo studené marcové počasie. 

Zdroj: Ján Hargaš

Nissan Qashqai jednoducho dospel. Nie je to nové auto, poučil sa však z výčitiek zákazníkov a novinárov a zlepšil sa v žiaducich disciplínach, a to pomerne výrazne. Môj dojem z auta sa zlepšil významne. Iba tie zbytočne úzke pneumatiky na veľkých 19 palcových diskoch dojem trochu kazili. Boli pekné, ale na zimou zničené cesty zbytočne veľké. Auto však pekne svieti vďaka novým LED svetlám, pekne jazdí, človek sa v ňom jednoducho cíti o kus lepšie. Stále je dosť parametrov, v ktorých na konkurenciu stráca. I keď cena to nezohľadňuje. U mňa za 6 z 10.

 

Technické údaje

Model: Nissan Qashqai 1,6 dCi Tekna
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 598
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.): 96/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,5
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4394/1806/1595
Rázvor náprav (mm): 2646
Objem batožinového priestoru (l): 401
Objem palivovej nádrže (l): 65
Pohotovostná hmotnosť min. (kg): 1527
Užitočná hmotnosť (kg): 503
Rozmer pneumatík: 225/45 R19
Základná cenníková cena modelu: od 19 150 €
Základná cena výbavy TEKNA s testovaným motorom: 28 600 €
 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku