02.09.2018

Lada 4x4 Vision - legenda v novom kabáte?

Nová Lada 4×4 Vision už nie je už iba dizajnové cvičenie. Predstavili ju na medzinárodnom autosalóne v Moskve.

Bude ale z tohto modelu nástupca legendárnej Nivy, ktorá sa neskôr premenovala na 4x4 a na svojom chrbte má už viac ako štyri krížiky?  Zmení sa z ikonického off-roadu na kompaktné SUV s terénnym potenciálom? Nuž, hoci mnohé komentáre hovoria, že práve model Vision (ktovie, ako sa bude volať naozaj) by mal Nivu nahradiť, pôjde skôr o rozšírenie ponuky značky.

Terénne vozidlo ešte z čias Sovietskeho zväzu sa predstavilo v roku 1977. Dodnes sa vyrába,  za ten čas sa neveľmi zmenila. O nástupcoch už bola reč niekoľkokrát, ale zmeny sú viac-menej iba kozmetické. Ruská ikona terénu a vlastne aj prvé SUV planéty so stálym pohonom oboch náprav, je tu s nami od roku 1977. O druhej generácii sa v Togliatti uvažovalo už v osemdesiatych rokoch. V deväťdesiatych naozaj prišla ako VAZ 2123. Ffinančné problémy spôsobili, že AvtoVAZ nevedel rozbehnúť výrobu. Americký General Motors vytvoril s AutoVAZ-om spoločný podnik GM-AvtoVAZ. V roku 2002 spustil sériovú produkciu Nivy II. Zlým rozhodnutím však ruská automobilka urobila veľký marketingový prešľap, keď General Motors získal práva na názov Niva. Nový model  sa dostal na trh ako Chevrolet Niva.

Pôvodný model si musel zmeniť obchodný názov na Lada 4×4. Niva II od Chevroletu nikdy nedosiahla popularitu ako mal a má doteraz predchodkyňa. Tá schádza z liniek naďalej a postupne kultový status. Po vlastníckych zmenách v AutoVaze, ktorého väčšinovým vlastníkom je aliancia Renaut-Nissan-Mitsubishi a po začiatku výroby moderných modelov Vesta a Xray, sa začali šíriť zvesti o novej „Nive“.

Niva, či po novom Lada 4x4 je preslávená vysokou odolnosťou a schopnosťou jazdiť v takmer akomkoľvek teréne. Opraviť sa dala veľmi jednoducho – stačili na to jednoduché nástroje a zručnosti bežného automechanika. Hoci sa stále vyrába 41 rokov od uvedenia už na nej badať. Aj keď dizajn pôsobí nadčasovo, je to skôr preto, že sa za celý ten čas takmer nezmenil. Málokto si vie predstaviť Ladu 4×4 v novom kabáte. Jednoduchosti bude možno koniec. Lada 4x4 Vision by mala byť predzvesťou nového modelu, na ktorý si v najlepšom prípade do spustenia sériovej výroby budeme musieť počkať zo dva, či tri roky.

No už teraz, pri predstavení výstavného modelu koncept upútal pozornosť návštevníkov. Svojimi tvarmi sa snaží odkázať na svojho úspešného predchodcu. Nedá sa však hovoriť o retro štýle. Lada 4x4 Vision vôbec nezaostáva za dnešným moderným dizajnom. Svojho „predka“ pripomína len v podobe siluety strechy a prednými smerovkami umiestnenými hore v kapote. Rovnako ako exteriér, aj interiér dýcha moderným štýlom. Vďaka svojej dĺžke 4,2 metra, sa Lada 4x4 Vision nachádza na pomedzí kategórie malých a stredne veľkých SUV.

Lada v Moskve zisťuje reakcie verejnosti. Lada 4×4 má mať naďalej excelentné vlastnosti v teréne , čím sa má líšiť od konkurenčných SUV a crossoverov. Moskovský koncept má preto extrémne veľkú svetlú výšku, masívne chránený podvozok a terénne pneumatiky. Originál pripomína vzdialene odvetrávacími otvormi v zadnom stĺpiku či tým, že sa tvári ako trojdverový. Koncept však má päť dvier, zadný „maskovaný“ pár sa otvára protismerne. Nechýbajú typické štylistické prvky nových Lád, napríklad motív písmena X na prednej maske, ale hlavne na bočných prelisoch a sú aj na panoramatickej streche a v grafike reflektorov.

Koncept má dĺžku len 4 200 milimetrov, čo je o 140 mm menej, ako Dacia Duster a o 40 menej ako súčasná 5-dverová verzia Lady 4×4. Pritom je to o pol metra viac ako so základný model Nivy. Veľké zmeny oproti spartanskej výbave súčasného modelu sú v kabíne. Palubnej doske dominujú rozmerné displeje v úlohe prístrojového panelu aj infotainmentu.

O technike nepadlo ani slovo, no s najväčšou pravdepodobnosťou si základy nová Lada 4×4 požičia z Dacie Duster, kde má využiť lacnejšiu platformu CMF-B LS (Low Specifications). No vďaka tomu asi príde o časť svojej technologickej DNA – tuhú zadnú nápravu. Niva vždy mala permanentný náhon a tri diferenciály, ten centrálny aj s uzáverom. Mala navyše aj redukčnú prevodovku. Vďaka tomu mala vysokú priechodnosť terénom napriek neveľkému výkonu atmosférického štvorvalcového motor s objemom iba 1,7-litra.

Otázkou je, ako to bude ďalej. O všetky spomínané vymoženosti pravdepodobne nová Niva príde. Dôvodom bude unifikácia s technológiou Renault-Nissan-Mitsubishi. Možno teda uvažovať, že 4x4 Vision bude mať nezávislé zavesenie predných kolies a zadnú nápravu s torznou priečkou. K tomu pripájateľný pohon oboch náprav cez viaclamelovú spojku. Čo to napovedá totiž na obrázkoch ovládač systému 4×4 za voličom automatickej prevodovky. Poháňať novú Ladu 4×4 by mohol nový 1,8-litrový benzínový motor.

AK vám je ľúto za stratou off-roadových technológií pôvodnej Nivy (Lady 4x4), máme dobrú správu. Zostane na výrobných linkách až do roku 2021. Nejaký čas totiž predsa len potrvá, kým sa zo konceptu stane sériová verzia modelu.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: AvtoVAZ

Komentáre k článku