2018-07-08 04:20:00
Hybridný plug-in hybrid Mitsubishi
Ilustračné foto
Zdroj: Mitsubishi Motors Company

Na trh prúdi čoraz viac jazdených hybridov. Ponuka jazdeniek rastie celkovo

Na trhu s jazdenými autami je čoraz širšia ponuka nielen na Slovensku ale aj v celom stredoeurópskom regióne.

Za prvých 6 mesiacov tohto roku si mohli Slováci vyberať z vyše 231 tisíc inzerovaných vozidiel. V medziročnom porovnaní je to nárast o takmer 11 tisíc áut. V krajinách Vyšehradskej štvorky bolo spolu v ponuke za prvý polrok 2018 až 2 325 000 automobilov, čo znamená medziročný nárast o takmer štvrť milióna vozidiel. Zatiaľ čo na Slovensku a v Českej republike v rebríčku najponúkanejších áut kraľuje Škoda Octavia, v Maďarsku a taktiež v Poľsku je to zase Opel Astra. Vyplynulo to z analýzy siete autocentier AAA AUTO, ktorá trh s ojazdenými automobilmi kontinuálne monitoruje a vyhodnocuje.

Slovenský trh jazdených vozidiel za prvých 6 mesiacov ponúkol v medziročnom porovnaní viac áut, ktoré mali menej najazdených kilometrov. Kým od januára do konca júna 2017 Slováci celkovo inzerovali 220 572 vozidiel, v tomto roku to už bolo 231 251, teda skoro o 11 tisíc viac.

V medziročnom porovnaní z analýzy badať aj zvýšenú ponuku áut na alternatívne pohody. V prípade LPG je to nárast z 3 471 áut vo vlaňajšom prvom polroku na tohtoročných 5 153, čo je rast o 48 %. Podobné je to pri hybridoch z 410 kusov na 566, čo je 38 percentný rast. Tieto medziročné nárasty signalizujú postupne sa zvyšujúci záujem o menej tradičné pohony na Slovensku, no tiež ukazujú, že sa na trh po prvých majiteľoch dostáva čoraz viac jazdených hybridov. Ich následný predaj by vzhľadom na spoľahlivú techniku nemal byť problém, no očakávať možno malý záujem zo strany zákazníkov. Isté predsudky i obavy z komplikovanosti môžu predaje jazdených hybridov výrazne tlmiť.

Zaujímavý je tiež nárast množstva vozidiel ponúkaných súkromnými osobami. Tieto autá pritom zostarli o 5 mesiacov a zvýšil sa ich kilometrový nájazd v priemere o 10 000 km na 191 000 km. Oproti vozidlám, ktoré ponúkajú firmy, majú súkromne predávané autá o 27 000 km viac a sú tiež staršie. Táto skutočnosť potvrdzuje očakávania, že zmeny v zákonoch ohľadom jazdených vozidiel posunú menej lákavé a staršie vozidlá do súkromných predajov. Druhú stranu mince štatistiky neukazujú, a síce koľké z áut v súkromných inzerátoch sú zázračne omladené. Zákony totiž vážne postihujú za stočené kilometre firmy a nie súkromných predajcov. Ak by teda štatistika dokázala zohľadniť reálne kilometre, rozdiel by mohol byť ešte väčší.  

Keď sa pozrieme na celkové čísla v SR za prvý polrok 2018, najčastejšie mali vozidlá najazdených 175 tisíc kilometrov a mali necelých 10 rokov. Najčastejšie ponúkaným autom bola stále obľúbená Škoda Octavia. Čo sa týka konkrétnych modelov zánovných vozidiel, u nás a v Českej republike jasne dominujú škodovky, v Poľsku a Maďarsku je najobľúbenejšia značka Opel. V krajinách V4 bolo spolu v ponuke spolu až 2 325 000 automobilov, čo znamená medziročný nárast o takmer štvrť milióna vozidiel.

V ponuke vozidiel z kategórie SUV sú medzi jednotlivými krajinami stredoeurópskeho regiónu tiež značné rozdiely. Kým v Českej republike bola najponúkanejším modelom Škoda Yeti, v Poľsku to bol Nissan Quashqai. Najzaujímavejšie štatistiky sú ale na Slovensku a v Maďarsku. V oboch krajinách vedú ponuku modelov SUV modely BMW X5.   

Prvý pol rok na trhu inzerovaných vozidiel na Slovensku ukázal, že najviac jazdeniek ponúkali predajcovia v Nitrianskom kraji (34 687), tesne pred Bratislavským (34 222). Práve Bratislava mala najmladšie autá (6,8 roku) a najmenej najazdených kilometrov (140 tisíc), z čoho pramenila aj najvyššia najčastejšie ponúkaná cena - takmer 8 tisíc eur. Na druhej strane, najlacnejšie jazdenky (4 400 eur)  ponúkali v Košickom kraji. Najstaršie autá sa objavovali v Trenčianskom kraji (10,7 roka), pričom tam mali aj najviac najazdených kilometrov (185 tisíc).


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: AAA Auto

Komentáre k článku


Stream naživo