2018-08-28 04:10:00
Mazda 2
Mazda 2
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mazda 2 1,5i Skyactiv – malá, pekná, šikovná a pohodlná

Mazda 2 nedávno prekonala mikro facelift. Zmeny takmer nepostrehnete. Zmeny totiž auto nepotrebuje.

Do zbierky testov súčasných modelov Mazdy mi už chýbala iba tá najmenšia. Nebadaný facelift ju prilákal po viac ako štyroch rokoch opäť aj na naše parkovisko. Po teste som nadobudol presvedčenie, že Mazda nevie robiť zlé autá.

Možnože túto schopnosť v minulosti mala, no postupom času ju definitívne a celkom určite stratila. Smutné. Pre konkurenciu, ale aj pre novinára. Čo napísať o dobrom aute? Že je dobré? No... To by možno šlo...

Prevažná väčšina áut na trhu je dnes prinajhoršom dobrá, niekedy aj lepšia. Odchýlky len potvrdzujú pravidlo. Iste, sú autá lepšie, sú autá horšie, no ich cenová relácia a cielená skupina zákazníkov hovorí za všetko. Či už je to auto za 100-tisíc, alebo za 10-tisíc, nájdu sa drobné negatíva, nedostatky. Niekedy sú väčšie. Inokedy len také, že sotva stoja za zmienku. A niekedy treba vyberať slušnejšie výrazy. Občas treba subjektívny postoj scediť, aby sa znôška negatívnych dojmov nejavila až taká hrozná. To sa stáva najmä vtedy, ak vás výrobca rozmazná dobrými autami, a potom vypustí do sveta auto nedotiahnuté, nedokončené, nepríjemné ba až čiastočne nefunkčné.

Zdroj: Ján Hargaš

Lenže Mazda sa takýmto preklepom vyhýba ako čert svätenej vode. Dôvod je celkom jednoduchý, až sympatický. Mazda si prešľapy nemôže dovoliť. Nie je to veľký supersilný koncern predávajúci milióny áut rôznych značiek. Mazda je len jedna. Verná svojej tradícii, presvedčená o vlastnej ceste. Či už pri dizajne, jazdných vlastnostiach, či protikoróznej ochrane viditeľných dielcov podvozku...

Na každom jednom aute je vidieť dôkladnosť, s ktorou k úlohe pristupujú inžinieri. Nič nenechávajú na náhodu, na nič sa nevyhovárajú, v ničom nechcú sklamať. Stavajú autá, ktoré chcú sami jazdiť. Na svojich výrobkoch teda nechávajú kus samých seba. Preto majú Mazdy dušu. Preto je možné zaľúbiť sa do nich, aj keď nie sú ani najrýchlejšie, ani najdrahšie. 

Testovaná Mazda 2 bola krátko po drobnučkom facelifte. Výbava Takumi jej dodala šmrnc väčšieho a drahšieho auta. Benzínový atmosférický motor jej zas dodal kultivovanosť, dostatok výkonu a krásnu spotrebu aj pri ostrejšom radení.

Zdroj: Ján Hargaš

Verziu modelu Mazda 2 s motorom 1,5 Skyactiv G90 môžete získať iba s vyššími výbavami Takumi a Revolution. Kým slabšia, vyslovene mestská verzia G75 je dostupná od najnižších výbav a štartuje na úrovni 10 890 za verziu Challenge (Emotion Plus), výkonnejšia G90 štartuje na výbave Takumi (Attraction Plus) za 13 190 eur. Za 13 190 eur dostanete auto s tempomatom, koženým volantom a radiacou pákou, systémom infotainmentu Mazda Connect aj s HMI ovládačom, ďalej dostanete DAB rádio, CD prehrávač, parkovacie senzory, parkovaciu kameru, 16 palcové hliníkové disky tmavé, shark anténu a LED hmlovky, či automatickú klimatizáciu, a zatmavené okná. Výbava Revolution potom pridá plnohodnotné LED svetlá a denné LED svietenie. Takumi (a tiež Attraction) pritom dodávajú ešte aj systém sledovania mŕtveho uhla aj s premávkou za vozidlom a systém kontroly jazdy v pruhoch. Testovaná verzia bola vybavená aj navigáciou za 500 eur a sivou metalízou Machine Gray za 560 eur. Mazda 2 má už v základnej výbave bezkľúčové štartovanie, imobilizér, kopu airbagov a stabilizačný systém.

Zdroj: Ján Hargaš

Musím uznať, že by som ocenil plné LED svetlá a denné LED svietenie, ktoré testovaná verzia nemala. Nie ani tak pre svetelnosť, ťažko uveriť, že by LED-ky boli pri malom aute o toľko lepšie ako dobré halogény. Skôr je to imidžová záležitosť. S LED svetlami auto vyzerá jednoducho lepšie. Je to drobnosť, nad ktorou môžete mávnuť rukou. Halogény svietia v noci priemerne, mohli by ste im pomôcť výkonnejšími žiarovkami. To pri LED-kách nezvládnete.

Testované auto spĺňa charakteristiku šedej myšky. Jednak bolo šedé, a tiež sú s nami Mazdy 2 už nejaký ten piatok. Stále ale vyzerajú veľmi pekne.

Silnou stránkou auta je výbava a komfortný interiér. Kvalitné použité materiály, pekná palubná doska, bohatá ponuka infotainmentu, pekný multifunkčný volant, výborná poloha za volantom a po facelifte i pekná lišta pred spolujazdcom. Nepôsobí lacno, skôr pevne a trvácne. Sedenie vpredu je výborné, vzadu ho obmedzí menšia ponuka priestoru. Napriek tomu sa v aute poľahky odviezla štvorčlenná posádka a nikto sa na nedostatok miesta nesťažoval. Vyššie postavy by ale vzadu trpeli. Pre deti, dorast a babky sú zadné sedadlá úplne v pohode. Iba ten kufor je skôr kufrík (280 l). No berme to takto: menšia Mazda už nie je.

Zdroj: Ján Hargaš

Aj Mazda 2 ťaží z košíka výhod, ktoré autá tejto značky majú. Nestráca športového ducha, vďaka výbornému posedu za volantom dráždi k svižnejšiemu tempu. Chrbát z nej neboli ani po hodinách za volantom. Skvelé je radenie. Má „len“ 5 stupňov ale viac nepotrebuje. Prevody sú dlhšie, no nastavené tak, aby auto malo vždy chuť rozbehnúť sa. Na svižnejšie tempo stačí radiť neskôr než odporúča palubný počítač.

Mazda 2 sa nesnaží byť veľkým autom. Na to má svojich väčších súrodencov. Je malá, ideálna do mesta. Motor 1,5 Skyactiv G90 jej ale dáva dostatok života a odhodlania na život ako mimo mesta, tak na diaľnici. Vďaka veľmi dobrému odhlučneniu i nízkej spotrebe nie je ťažké udržiavať rýchlosti i vyššie než sú u nás na diaľnici povolené. Hore diaľničným kopcom ťahá 150 km/h a ďalej pridáva akoby sa nechumelilo. Malá, ale rýchlosti sa nebojí. Navyše neobťažuje hlukom. Konštruktérom sa podarilo odhlučniť všetky nepríjemné frekvencie, takže síce orientačné meranie ukázalo celkom priemernú úroveň hluku na palube, pocit z jazdy je príjemnejší ako u väčšiny konkurentov. Na diaľnici D2 som pri silnom protivetre nameral 73 dB. Pocitovo by som tipoval o 3 až 4 dB menej aj napriek vetru. Obdivuhodné.

Zdroj: Ján Hargaš

Pri rýchlosti 140 km/h má motor na 5. stupni 3000 ot/min a pýta si v priemere 6,5 až 6,9 litra v závislosti od poveternostných podmienok a prevýšenia. Celkový priemer počas testu klesal z 6,3 s prevažne mestskými a diaľničnými prejazdmi až na 5,5 s prevažujúcou jazdou po okresných cestách na Záhorí. Pritom som ani na chvíľu nebol brzdou premávky. Keď to bolo možné, predbiehal som. Na predbiehanie má motor dosť síl, musíte ale vedieť zvoliť vhodný prevod.

Ak by som meral pružnosť na 5. stupni, nestačila by mi asi ani pristávacia dráha na bratislavskom letisku. Ani na 4. stupni to nie je bohviečo. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h na 4. stupni zvládne táto špecifikácia za 16,5 sekundy. S rovnakým prevodom dokáže zrýchliť z 80 na 120 km/h za 13,6 sekundy.

Správnym prevodom na predbiehanie je teda číslo 3. Niekedy dokonca č. 2.

Zdroj: Ján Hargaš

Na 3 stupni zrýchlila Mazda 2 G90 z 60 na 100 km/h za 9,5 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 9,18 sekundy. Tieto šprinty by pritom boli najrýchlejšie so štartom na 2. stupni s preradením na 3. stupeň. Nemeral som to. Čas by skreslila moja rýchlosť radenia. Meral som ale zrýchlenie zo 40 na 80 km/h na 2. stupni. To zvládla Mazda 2 za 6,27 sekundy. Ona skrátka silu má, treba vedieť ako ju zobudiť.

To je nevýhoda ťažších prevodov. Výhod je viac. Najväčšia je nízka spotreba. Druhá najväčšia je nižšia potreba častého radenia. Auto sa rozbehne na 40 km/h aj na jednotke, takže prudké odpichy v mestskom prostredí zvláda ľavou zadnou.

Potešila ma jazda. Nielenže má motor dosť síl, viac než by ste od označenia G90 očakávali. Auto skutočne výborne jazdí. Práve v jazdných vlastnostiach drví konkurenciu na prach. Prekonať ju dokážu iba výrazne drahšie verzie konkurencie.

Zdroj: Ján Hargaš

Mazde sa podarilo skĺbiť pohodlnú jazdu na rozbitých cestách s ľahko predvídateľným a presvedčivým správaním sa pri ostrejšom zaobchádzaní. Smerová stabilita je výborná. Auto si krásnym náklonom pomôže pri ostrej zákrute, vbehne do nej s radosťou a vyjde s plným plynom bez zaváhania, či bez blikania kontroliek. Nemá výkon na preteky do kopca, ale úsmev vyčarí. Je príjemné sedieť v malom aute, ktoré okamžite pracuje ako chcete. Ešte príjemnejšie je sedieť v malom aute, ktoré pre svoje rozmery iní podceňujú, no predbehnúť ho nedokážu a stačí pár zákrut a ste fuč.

Finále

Mazda 2 je aj 4 roky po uvedení stále pekné, svieže a výborne jazdiace auto s vynikajúcou ponukou motorov. Bohatá výbava, pohodlie, nízka spotreba a svižné motory. Ľahko zaparkujete, šikovne sa pripojíte, a nikdy nebudete brzda premávky. Výborné autíčko patriace k etalónu triedy. 8 z 10 bodov bez mihnutia oka.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: Mazda 2 Skyactiv G90 Takumi
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1496
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná 
Výkon (kW/ot.): 66/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 148/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 183
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4060/1983/1495
Rázvor náprav (mm): 2570
Objem batožinového priestoru (l): 280
Objem palivovej nádrže (l): 44
Pohotovostná hmotnosť (kg): 975
Užitočná hmotnosť (kg): 530
Rozmer pneumatík: 185/60 R16
Základná cenníková cena modelu: od 10 890 €
Základná cena verzie 13 190 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku