22.08.2018

PRVÁ JAZDA: Škoda Fabia po facelifte nie je iná, ale lepšia

Má už pár rokov za sebou, patrilo sa jej zájsť do faceliftového štúdia, aby sa vymódila v duchu súčasných trendov.

Tentoraz to nebolo o tom, ako vynovená Škoda Fabia jazdí. To vie stále dobre. Svoj talent zdedila po predchádzajúcich dvoch generáciách a pridala svoj vklad. Jazdí naozaj stále dobre. O tom nás presvedčila už na prvej prezentácii pred rokmi v Portugalsku, v Lisabone a okolí.

Zo svojho umenia jazdiť Fabia nič nestratila. Presvedčili sme sa o tom na testovacích trasách, kde nechýbal mix diaľničných úsekov s pekne sa krútiacimi okresnými cestičkami a prejazdmi obcí.

Tentoraz sa totiž dynamická prezentácia novej Fabie odohrávala v domácom prostredí. Automobilka Škoda Auto vybrala zaujímavú stredočeskú lokalitu neďaleko Prahy. Nová Fabia tretej generácie sa po facelifte predstavila v Uhelnom Mlyne. Zrekonštruovaná nehnuteľnosť v industriálnom štýle je v obci Libčice nad Vltavou.

Perfektne to spolu ladilo – zo starého objektu sa po oprave stalo miesto prezentácie zmodernizovaného modelu, ktorý je tretím najpredávanejším v portfóliu značky. Nová Fabia nepotrebovala veľa zmien, v novom šate jej to pristane. Zmenila sa na viacerých miestach. Nejde pritom iba o detaily, ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad. Je však evidentné, že Škoda Fabia podstúpila ľahkú plastiku v prospech veci. Dostala do vienka nielen zmodernizované tvary, ale aj výbavu, o ktorej ani len nechyrovala, keď pred štyrmi rokmi prišla na trh.

Zmeny sú nielen pod kapotou, ale aj (a najmä) vzhľadové. Samozrejme aj vo výbave, kde je mnoho vecí teraz už štandardom a ktoré si netreba objednávať extra. Napríklad bez príplatku má byť klimatizácia, palubný počítač a chrómované lemovanie masky chladiča. Rozdiely oproti doterajšiemu stavu sú na prvý pohľad nenápadné a decentné. Najlepšie sú viditeľné pri priamom porovnaní. Preto nás v Uhelnom Mlýne čakali okrem novinky aj prvá, druhá a pôvodná tretia generácia pekne vedľa seba. Aby sme mali možnosť vidieť rozdiely, ktorými Fabia prešla.

V prvom rade je zmenená mriežka chladiča, tvar predného aj zadného nárazníka. Ten dostal integrované odrazky a zmenený tvar opticky mierne zaguľatil „zadok“ v inak pomerne ostro rezaných tvaroch Fabie. Nový model môže mať prvý raz (v najvyššej výbave) komplet predné aj zadné LED svetlá. Klasická žiarovka v telese svetlometu zostala už len pre smerové svetlo.

 

Ďalej v novej Fabii môžete mať pri karosérii hatchback 18 palcové disky kolies a nechýbajú systémy Simply Clever, ktoré doteraz ponúkali modely vyšších tried. Vďaka atraktívnemu ColourConceptu si môžu zákazníci individuálne prispôsobiť farebnú kombináciu auta voľbou čiernej, bielej, alebo striebornej farby strechy, A stĺpikov, vonkajších spätných zrkadiel a kolies z ľahkej zliatiny.

Informácie o vynovenej Fabii, ako aj o ďalších zmenách sme už priniesli pred časom, keď bolo jasné, čo všetko bude modernizovaný model mať na palube.

Aj lacnejšie verzie majú diódovú svetelnú techniku pre denné svietenie, zvyšok LED svetiel je príplatková výbava. O osvetlenie cesty sa v tomto prípade stará halogénová žiarovka, teraz sa zlepšil prístup k nej. Pomôže to pri výmene, lebo to prekážalo zákazníkom súčasnej Fabie.

Inak ani nemalo veľmi čo iné. Fabia vždy bola v interiéri pomerne veľké auto vzhľadom na svoju veľkosť. Teraz je vzhľadom na vonkajšie rozmery ešte o čosi priestrannejšia. Ak si zvolíte za neveľký príplatok kombi verziu, dostanete auto, kde sa celkom pohodlne odvezú štyria dospelí a ešte zostane veľký batožinový priestor. V základe v hatchbacku je to 330 litrov, jeho objem sa dá zväčšiť sklopením zadných sedadiel na 1 150 litrov. Kombi verzia odvezie od 530 až do 1 395 litrov batožiny.

V interiéri tiež došlo na zmeny. Upravený je dizajn prístrojového štítu, kde sú čitateľnejšie prístroje, zmenil sa vzhľad dekoračných prvkov na prístrojovej doske a nové sú aj dvojfarebné vzory poťahových látok čalúnenia sedadiel. Hlavne vo verzii Monte Carlo oživujú bežný vzhľad poťahových látok.

Obrazovky infotainmentu Swing, Swing Plus a Amundsen majú teraz jednotne väčšiu uhlopriečku dipleja – 6,5 palcov. Nechýba dátové pripojenie a služby s ním spojené. Na palube je Wi-FI hotspot a systém Škoda Media Command 2.0 umožňuje prepojenie s dvoma tabletmi.

Vzadu na stredovom tuneli pribudli dva USB porty, v kufri kombi verzie je z iných modelov už známa LED baterka aj s magnetom na prichytenie na karosériu. Integrovanou škrabkou na ľad sa dá zmerať hĺbka dezénu pneumatík. Nový je aj obojstranný koberec pre batožinový priestor – buď s textilným povrchom, alebo s gumovou stranou.

V rámci simply Cldever riešení dostala nová Fabia aj bezpečnostné systémy - stráženie mŕtveho uhla, veľmi užitočnú detekciu prichádzajúcich vozidiel pri vychádzaní z radu zaparkovaných automobilov, automatické prepínanie svetlometov, ktoré dopĺňajú už predtým používaný adaptívny tempomat. Nová Fabia má aj asistenta pre zastavenie pred prekážkou v meste. Skvelá pomôcka pri jazde v zápche.

Zásadnou zmenou, ktorá ovplyvňuje jazdné vlastnosti však je, že pod kapotou už nájdete iba trojvalcové motory. Jeden atmosféricky plnený a jeden preplňovaný. Každý v dvoch výkonových verziách. Najslabšie dve MPI verzie majú výkon 44 kW (60 k) – táto konfigurácie príde koncom roka 2018, respektíve 55 kW (75 k). Aké zmeny sa udiali v útrobách pohonných jednotiek? Tieto motory majú nové trysky pre lepšie rozprašovanie paliva, upravená je aj Lamba sonda.

Silnejšie TSI motory majú výkon 70 kW (95 k), alebo 81 kW (110 k). Pri najvyššom výkone je k dispozícii buď 6 stupňová manuálna prevodovka, alebo alternatívne sa dá zvoliť sedemstupňová automatická prevodovka DSG. Všetky ostatné motory majú 5 stupňové manuálne prevodovky. Motory TSI majú zvýšený tlak vstrekovania paliva, upravenú riadiacu jednotku a nový olejový a chladiaci systém motora. Nový je tiež filter pevných častíc, ktorý doteraz benzínové motory nemali a obišli aj slabšie motory MPI. Na otázku, ako je to s ich životnosťou mi zástupcovia automobilky povedali, že je filter bezúdržbový a mal by vydržať počas celej životnosti auta.

Spolu sú teda na výber štyri motorizácie od 44 do 81 kW a – žiadny vznetový motor. Nová Škoda Fabia jazdí po novom už len s benzínovými agregátmi, s naftou sa naďalej už neráta.



Zaujímalo nás, či sa niečo výrazné zmenilo aj na podvozku a celkovom jazdnom prejave. Niekto by možno povedal, že bohužiaľ nie. Ja tvrdím, že našťastie nič. Ako prvý model som vyskúšal verziu Combi vo výbave Monte Carlo s najvýkonnejším 81 kW TSI motorom pod kapotou a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Dobre odhlučnený motor neprotestoval ani pri zaťažení na diaľnici. Viac sa mu páčili kľukaté stredočeské cestičky s občas nie práve ideálnym povrchom. Fabia presvedčila, že vie aj so 17 palcovými kolesami výborne držať stopu a nerozhádžu ju ani mierne nerovnosti. Pri tých ostrých a väčších už dávala trocha najavo svoju nespokojnosť, ale nie výrazným hlukom, lebo aj podvozok je dobre utlmený. Napriek svojej dĺžke sa bez problémov prepletala v sérii pravo-ľavých zákrut. V nich telo podržia dobre tvarované sedadlá čalúnené kombináciou textilu a materiálu so špeciálnym mikrovláknom Suedia podobným Alcantare.

Podobné to bolo aj s krátkou verziou s motorom s výkonom 70 kW. Napriek „iba“ piatim prevodovým stupňom je auto dostatočne dynamické. Napriek tomu, že sme mali možnosť jazdiť rôzne trasy, takmer všetky mali dosť zákrut, aj dlhých úsekov. Pri dynamickej jazde namiesto papierových kombinovaných 4,6 litra som mal spotrebu niekde medzi 5,1 a 6,4 litra na odjazdených 100 kilometrov. V členitej, mierne kopcovitej krajine a pri dynamickej jazde slušný výsledok.

Čo povedať na záver? Škoda priniesla pre druhý najmenší model v ponuke decentný facelift. Modelu prospel a hoci po dizajnovej stránke veľký rozdiel neprináša, nová Fabia má vďaka nemu vyššiu technologickú úroveň výbavy modelu. Pribudli aj prvky komfortu. Napríklad elektricky ovládané okná sa dajú stiahnuť/vytiahnuť po dlhšom podržaní tlačidla ovládania.

Ceny zatiaľ nepoznáme. Slovenské zastúpenie značky ich má zverejniť začiatkom septembra.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku