18.06.2018

TEST: Citroen Spacetourer – najsilnejší motor, automat a kopa výbavy

Po teste sivého auta prichádza test auta červeného. Farby naznačujú viac ako sa môže zdať.

Aspoň v tomto prípade. Kým sivé vozidlo bolo skromnejším šedým priemerom menom Jumpy Combi, červené vozidlo je bohatšie vybavený Spacetourer.

Pritom ide o dvojicu veľmi blízkych modelov. Kým Jumpy Combi má výbavu a motorizácie sčasti obmedzené, Spacetourer ponúka všetko, čo Citroen ponúknuť dokáže.

Pravdou je, že rozdiely medzi Jumpy Combi a Spacetourerom sú skutočne malé a tvorí ich najmä a takmer výhradne množstvo dostupných doplnkov. Kým Jumpy Combi je zameraný na množstvo, Spacetourer je zameraný na komfort pre množstvo. 

Napriek tomu nemožno hovoriť o rozdieloch z hľadiska odhlučnenia, nastavenia podvozku, jazdných vlastností, či pohodlia pri jazde. Odlišnosti možno síce nájsť, no treba na to lupu a vo výsledku je efekt rovnaký - napríklad pri krytovaní výplní dverí vzadu, či pri koberčekoch a podobne. Ak je pre vás najdôležitejším parametrom cena a na dnešné technologické fičúry si nepotrpíte, ďalej ani nechoďte a zamierte rovno do testu Jumpy Combi. Otvorte cenník a hybaj sa k dílerovi. Ak vám naopak niektoré obmedzenia pri Jumpy vadia, ak chcete viac vo všetkých smeroch a nebude vám prekážať ani cena prevyšujúca 40 000 eur, hor sa k modelu Spacetourer.

Kým v čase písania oboch testov patri medzi rozdiely automat, dnes to tak už nie je. Automatickú prevodovku, dokonca tú úplne novú 8.stupňovú získate ako s Jumpy Combi, tak so Spacetourerom.

Dôležitou odlišnosťou sú možnosti nastavenia množstva a modularity sedadiel. Jumpy Combi ponúkne maximálne bežné látkové sedadlá v dvoch až troch laviciach, ktoré sú vyberateľné, ale nepolohovateľné a nepohyblivé, avšak sklopné a delené v pomere 1/3 a 2/3. Prikúpiť si môžete samostatné sedadlo spolujazdca polohovateľné (inak dvojmiestna lavica).

Spacetourer ponúka aj kompletne nastaviteľné sedadlá v druhom a treťom rade, posuvné po koľajničkách. Navyše môžu byť vo výbave Shine všetky odeté v koži (aj perforovanej), s masážnou funkciou a elektrickým nastavením vpredu. Pre Shine si za 2700 eur môžete dokúpiť usporiadane 2+2+3 s elektricky nastaviteľnými sedadlami a otočnými sedadlami v druhom rade. Za ešte väčší príplatok si môžete prikúpiť aj posuvný stolík.

Medzi doplnky, ktoré Spacetourer mať môže a Jumpy o nich môže len snívať patria napríklad xenónové svetlomety, kompletný balík asistenčných systémov, head up displej, presklená strecha a ďalšie.

Výbavové stupne Feel a Shine sú síce iba dva (ak dobre rátam), ale rozdiely medzi nimi sú skoro také veľké ako pri samotných modeloch. Kým Feel vás ešte drží ako tak na orbite, Shine vám dovolí ustreliť si auto do vesmíru a výbavou konkurovať premiantom segmentu, medzi ktorých rozhodne patrí silná dvojka menom Mercedes V a Volkswagen Multivan. Pravdou ale je, že Spacetourer za to bude chcieť o dobrý kus menej peňazí ako zmienená dvojica.

Testovaný model bol obdarený výbavou na úrovni dnešnej Feel, mal najsilnejší motor a automatickú šesťstupňovú prevodovku s meničom a otočným ovládačom. Automobil mal xenónové reflektory, elektrické posuvné dvere, bol obdarený rázvorom M a namiesto krídlových zadných dvier populárnych pri voľbe Jumpy Combi, mal masívne výklopné dvere (altánok) s možnosťou otvorenia iba zadného skla. Mal polohovateľné a plne nastaviteľné a posuvné zadné sedadlá a jedno sedadlo spolujazdca, taktiež nastaviteľné. Mal dotykový displej a navigačný systém i balík asistenčných systémov.

Netreba sa pretvarovať, celkom zreteľne to bolo lepšie auto ako Jumpy Combi. Aj keď mali obe vozidlá rovnaký rázvor a vonkajšie rozmery, Jumpy nemalo zadné nastaviteľné sedadlá a navyše malo iba jedno krídlo posuvných (a manuálnych) dverí. Zato ale malo praktickejšie dvojikrídlové zadné dvere, ktoré pri aute tejto veľkosti patria medzi praktickejšie riešenia.

Práca s automatickou prevodovkou je jednoduchá. Možno miestami až príliš. Veď k rozhýbaniu veľkého vozidla akým Spacetourer je, vám stačí stlačenie jedného tlačidla a posun otočného ovládača žiadaným smerom.

Radenie prevodovky prebieha hladko, sám som zvedavý na novú viacstupňovú skriňu, ktorá by mala vozidlu pomôcť znížiť spotrebu. Pretože aj keď nie je vysoká, slabšia verzia naftového dvojlitra kombinovaná s manuálnou prevodovkou dokázala na tých istých trasách jazdiť o 0,7 litra úspornejšie. Priemerná spotreba bola počas testu 7,0 litra. Pritom je auto s automatickou prevodovkou pocitovo menej dynamické, najmä v nižších rýchlostiach. Pružnosť oboch verzií je porovnateľná. Rozdiel vo výkonoch sa prejavuje pri zrýchlení vo vyšších rýchlostiach. Tam je silnejšia verzia suverénnejšia. Väčšie turbodúchadlo v silnejšej verzii počuť o kúsok viac.

V kabíne je pri vyšších rýchlostiach identická hlučnosť. Tá pramení najmä z vysokej stavby, no do mixu sa pridáva ako motor, tak i odvaľujúce sa kolesá. Pravdou je, že Spacetourer v hlučnosti mierne zaostáva, najmä za premiantom menom Mercedes V.

Pri rýchlosti 130 km/h má automat i manuál s nižším výkonom rovnakú úroveň otáčok (cca 2500 ot/min). Automat je príjemnejší pri presunoch po meste. Kulisa manuálnej prevodovky je pracovnejšia a vyžaduje jemnú prácu so spojkou a plynom.

Posed za volantom je vynikajúci. Prehľad o dianí naokolo rovnako. Vodič sedí v ľavom rohu celej vysokej konštrukcie. Má teda veľmi dobrý výhľad vpred, vidí výborne i napravo a vďaka riadnym spätným zrkadlám má dostatok informácií aj o dianí v celom okolí vozidla. Horšie je to už pri manévrovaní v nižších rýchlostiach, najmä ak ide o výhľad do najbližšieho okolia vozidla. Bez parkovacej kamery a senzorov ani na krok, obzvlášť ak sa okolo môžu motať deti... Viditeľnosť v noci je výborná aj bez xenónových svetiel. Dosvit halogénov je porovnateľný, avšak intenzita a teplota hrajú v prospech xenónov. Ubezpečujem vás, že sa ale bez nich obídete. Ak by mali byť jediným dôvodom pre Spacetourer, nerobte si starosti.

Testovaný model bol síce vybavený iba "plastovým" volantom, no za 288 eur si už zákazníci môžu objednať aj kožený ekvivalent. Alebo ho vo výbave Shine získajú bez príplatku.

Pohodlie jazdy je i na horších povrchoch výborné. Komfort zvyšujú elektrické posuvné dvere i nastaviteľné sedadlá. Verzia M disponuje dostatočným batožinovým priestorom i v prípade, že sú zadné sedadlá posunuté na úplný limit. Po sklopení všetkých operadiel získate vo vozidle doslova posteľ. Stačí už len nafukovací matrac a dvojica sa vyspí úplne luxusne.

Hodnotenie

Je jasné, že Spacetourer je lepším autom ako Jumpy. Rozdiel to však nie je taký významný, ako by sa po rozhovore s dílerom mohlo zdať. Aj cenu Spacetourera viete udržať na prijateľnej úrovni, no viete tiež doslova uletieť do výšin. Auto si zaslúži novú osemstupňovú prevodovku, som zvedavý ako sa s dvojtonovým mastodontom poráta. I testovaná prevodovka dokáže ponúknuť ako luxus absencie radenia, tak slušnú spotrebu. S manuálom a slabším motorom zajazdíte úspornejšie, v mestách v zápche ale budete preklínať deň, keď ste sa rozhodli pre manuál. S Jumpy Combi som strávil hodinu a pol na dvojkilometrovom úseku a mal som chuť auto odstaviť a ísť pešo. Lenže to sa týkalo azda všetkých vodičov v kolóne. Tí s automatom sa ale mali o trošku lepšie.

Ak mám Spacetourer porovnávať so zabehnutou dvojicou najsilnejších a až takmer prémiových konkurentov, píšem, že si Citroen vedie dobre. Trojičky od Citroenu, Peugeotu a Toyoty urobili medzigeneračný skok a môžu pôsobiť ako skutočne schopná alternatíva. Nie sú síce celkovo lepšie, no rozdiel je to malý, rozhodne menší, než je rozdiel v cenách. Reálnym nedostatkom tak naďalej zostáva absencia prijateľne naceneného pohonu všetkých kolies. Dať za Dangel desať tisíc, to je veľa bez ohľadu na to, za aké ceny sa ponúkajú štvorkolky u konkurentov. 7,5 z 10 bodov.

 

 

Technické údaje

Model: Citroen SpaceTourer 
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 997
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 130/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): -
Spotreba kombinovaná (l/100 km): -*
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4956/1920/1890
Rázvor náprav (mm): 3275
Objem batožinového priestoru po sedadlá/strop/bez sedadiel v 3 rade (l): 640/900/2381
Objem palivovej nádrže (l): 70
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1950
Užitočná hmotnosť (kg):  820
Rozmer pneumatík: 225/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 26 552 €
Základná cenníková cena testovanej verzie (s DPH): 31  352 €
 
*Údaje neudané, nový cenník ich neobsahuje, budú doplnené neskôr  

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku