2018-03-14 04:40:00
Citroen Jumpy Combi 2,0
Citroen Jumpy Combi 2,0 BlueHDi
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Citroen Jumpy Combi 2,0 BlueHDi – radšej motor ako výbava

Citroen Jumpy je chudobnejším príbuzným modelu Spacetourer. O to je sympatickejší.

Citroen, Peugeot a Toyota priviezli pred dvoma rokmi na trh trojčence s mimoriadne silným genetickým materiálom. Inšpirácia produktom z Wolfsburgu im pomohla. Z trojice značiek má najlepšiu a najširšiu ponuku už celkom tradične Citroen. Nielenže ponúka bohatšie vybavený SpaceTourer v troch rázvoroch, tri dĺžky má aj Jumpy Combi a tri dĺžky má aj Jumpy Furgon. Keď k tomu prirátame rôzne výbavy jednotlivých modelov, motorizácie a aj možnosť doplnenia o pohon všetkých kolies, získame naozaj širokú paletu kombinácií.

Rozdiel medzi modelmi Spacetourer a Jumpy je zrejmý. Kým Spacetourer je 1. trieda, Jumpy je 2. trieda. Nie je to však dobytčák. Rozdiel je skôr v dostupnosti doplnkov a v použitých materiáloch v kabíne. Rozdiel je menší než sa zdá, navyše je už samotné Jumpy tak dobre urobené, že bohatšie vybavenú nadstavbu zvanú Spacetourer dokážete oželieť. Najmä preto, lebo za všetko navyše, čo SpaceTourer ponúka, si aj Spacetourer nechá zaplatiť. Keďže len málokto z nás má neobmedzený rozpočet, pozrieť sa na zúbok lacnejšej variante mi príde dôležité.

Zdroj: Ján Hargaš

Radšej motor, ako výbava

Dilema v konfigurátoroch, v cenníkoch a v „šourúmoch“ je skoro vždy rovnaká. Všetko, alebo iba niečo. Keď máte rozpočet obmedzený, musíte si vybrať a dosť často je treba vyberať medzi silnejším motorom a bohatšou výbavou. Pri úžitkáčoch tohto typu je prítomná ešte dilema o rázvoroch. Ideálna je väčšinou stredná cesta. Dĺžka 5 metrov je už síce v meste a obzvlášť pri parkovaní v meste ozaj dosť, ale stále sa to dá prehryznúť. Viac už je s takouto skriňou nepraktické. Menej je síce dobré pri parkovaní, no pri 9 miestnom usporiadaní už vzadu nezostáva veľa miesta - na dĺžku sotva 30 centimetrov. M-ková verzia ponúkne dvakrát viac. Keďže máme Jumpy, vzadu sú dvojkrídlové dvere s možnosťou odklopenia až do strán (jednokrídlové za príplatok). Sú veľkým plusom verzie. Naloženie menšieho množstva batožiny, či nákladu je tak jednoduchšie a zaberajú menej miesta. Vzadu v treťom rade treba lavicu s možnosťou sklopenia, vybratia a aj sklápania v pomere 2/3 1/3. Stojí viac, cenník ju ale uvádza a určite sa to oplatí. 

Pri motoroch je ideálnym spoločníkom dvojlitrový štvorvalec 2,0 BlueHDi. SpaceTourer ponúkne ešte výkonnejšiu verziu, no Jumpy má strop práve na úrovni 150 koní a 370 Nm. Viac mu ale netreba. Silnejší motor sa ľahšie vyrovná aj s nákladom a dokážete s ním predbiehať aj pri kratších príležitostiach. Keďže Jumpy neponúkne najvýkonnejšiu verziu (180 k), neponúkne ani automat. Ten sa ale k charakteru ľudového vozidla ani nehodí. Ešte som to nenapísal? Ale je to tak. Jumpy Comby je ľudové vozidlo. Tak ľudové, akým by rád bol aj nemecký konkurent z Wolfsburgu. No on už dávnejšie zabudol, že k ľudovosti patrí aj nízka cena...

Zdroj: Ján Hargaš

Iný ako naftový motor Jumpy a ani SpaceTourer neponúknu. Načo aj? Viete si predstaviť koľko by žral benzínový motor? No a hybrid by veci len skomplikoval...

Táto verzia si počas testu v chladnom počasí a bez nezávislého vykurovania pýtala v priemere 6,3 litra. Jazdu po diaľnici v rýchlostiach v rozmedzí 120 až 130 km/h zvládne v priemere za 6,7 litra. To je veľmi príjemná spotreba vzhľadom na čelnú plochu a hmotnosť automobilu. Pokojné tempo mimo obcí spotrebu okreše k piatim litrom. Ide o spotreby merané pri minimálnom zaťažení vozidla. Vyššia hmotnosť nákladu ale spotrebu neovplyvní tak, ako by ovplyvnila s menším motorom, i keď ani menší naftový štvorvalec nepatrí medzi jedlíkov. 

Keď už máme motor, ešte treba nejakú výbavu

Načo rozmýšľať nad hlúposťami. Ľudové vozidlo nemusí byť nepohodlné. K pohodliu z môjho pohľadu patrí minimálne klimatizácia aj vzadu. Či už bude manuálna, alebo dvojzónová automatická, to sú detaily. Na zváženie je tiež programovateľné kúrenie Webasto (1220 e). Za príplatok určite stoja hmlové svetlá za 150 eur a tiež druhé krídlo dverí vzadu za 400 eur. Nastupovanie, vystupovanie ale tiež vyberanie jednotlivých lavíc, či už len také upratovanie, je iba s jedným krídlom nepohodlné, ba priam nepríjemné. Pri aute tejto veľkosti už treba závozníka, alebo aspoň zadné parkovacie senzory. Zadné senzory budú stáť 300 eur, závozník asi viac... Pomôže aj cúvacia kamera.

Zdroj: Ján Hargaš

Otvárateľné okná v druhom rade sú za príplatok a z môjho pohľadu tak nemajú zmysel. Keď chcem auto vyvetrať, otvorím dvere. Keď chcem znížiť teplotu v lete, pustím klímu, a keď chcem otvoriť okno, otvorím okno vodiča, či spolujazdca - v elektrine za príplatok. K autu aj tejto veľkosti patrí aspoň slušné audio. Za podobných cca 500 eur ako rádio, kúpite aj metalízu. Dotykový displej a navigácie, to sú veci patriace do SpaceTourera. Keď chcem navigáciu, použijem mobil – a k tomu mi predsa stačí len dobrý držiak. No a čo tak pohon všetkých kolies? Nuž na to musíte byť skutočne odhodlaný. Lebo za 9000 eur už kúpite zánovnú Daciu Duster s pohonom všetkých kolies (alebo akúkoľvek ojazdenú štvorkolku s vyšším nábehom). Ale nemôžete povedať, že takú možnosť Citroen neponúka.

Keď si teda narátate prvky možné aj nemožné, 9 miestne auto s klimatizáciou, nezávislým vykurovaním, hmlovkami, rádiom, senzormi, dverami, sedadlami, máte za cca 30 až 33 tisíc aj s DPH.

Jazda – prehľad a komfort

Auto tejto výškovej kategórie ponúka obdivuhodný dohľad. Je ľahké s ním predvídať a je tiež ľahké s ním predbiehať. Skrátka vidíte ďalej, než v osobnom aute. Sedíte vyššie než v SUV, dovidíte do kabíny kamionistovi - aj keď by ste niekedy nechceli... Veľké spätné zrkadlá pomáhajú získať prehľad aj za vozidlom. Poloha za volantom je skutočne dobrá. Na mnohých miestach v kabíne cítiť inšpiráciu nemeckým konkurentom a je to dobre. Síce tu nenájdete mäkčené plasty, ale myslieť si, že Jumpy je podradný, nie je nič viac, než smiešne. Ani pri diaľničných rýchlostiach auto netrpí na hlučnosť. Vo veľkej miere k tomu pomáha akustické čelné sklo, ktoré má Jumpy už v základnej výbave. Iste, pri rýchlosti 130 km/h je v modeli SpaceTourer tichšie, no rozdiel je to malý. Rozhovor môže vodič viesť s cestujúcimi v druhom rade aj bez pomoci elektronického zosilňovača.

Zdroj: Ján Hargaš

Navyše je podvozok nastavený komfortne tak, ako sme pri Citroenoch zvyknutí. Nízko položené ťažisko na druhú stranu pomáha k prekvapivo dobrým jazdným vlastnostiam. Pohotovostná hmotnosť takmer dve tony zas pomáha k stabilite pri vysokých rýchlostiach a tiež k odolnosti voči bočnému vetru.

Vodič má všetko na dosah, a síce má v Spacetoureri väčšie pohodlie, ani môj boľavý chrbát sa pri viachodinových trasách nestažoval. Pomohli príjemne nastavené anatomicky tvarované sedadlá, lakťové opierky a najmä príjemný podvozok. Poteší tiež dobrá manévrovateľnosť vozidla aj v užších priestoroch. Pri parkovaní to nie je najľahšie, ale vyššia svetlosť i viac gumy na pneumatikách pomôžu pri zdolávaní obrubníkov.

Radenie ide tuhšie, pedále sú pomerne blízko k sebe. Najmä spojka k brzde. Keď máte kopytá, budete mať problém. Ale tí s citom v nohách, si zvyknú.

Zdroj: Ján Hargaš

Potešila ma výborná viditeľnosť za tmy. Ani dážď, ani hmla autu nevadia. Svetlá sú silné, no nemusia oslepovať protiidúce autá a aj tak vidíte dostatočne ďaleko. Diaľkové svetlá sú z rovnakého cesta. Pocit bezpečia je v tomto aute na vysokej úrovni. Síce je to veľká škatuľa, ale robustnosť riešení a oceľovú konštrukciu cítiť pri každej príležitosti.

Záver

Ak si myslíte, že osobné auto je SpaceTourer a Jumpy je len pre palety, mýlite sa. Jumpy Combi môže slúžiť ako plnohodnotné maxi rodinné auto. Multifunkčnosť je v ňom obrovská. Je oprostené o nezmysly dnešnej doby, a to sa dnešnému zákazníkovi páčiť nemusí, ale človek s rozumom na správnom mieste, to ocení. Stručne a skrátka, ak nechcete automat a nepotrebujete navigácie, infotainmenty a asistenčné systémy, no chcete priestranné multifunkčné auto do voza aj do koča, je pre vás Jumpy Comby ako stvorené. A ak sa vám nepáči, že má plastový nárazník, nema problema, kúpite si lakovaný.

Zdroj: Ján Hargaš

Napísal by som, že Jumpy je chlapské auto, ale je to hlavne auto z rozumu. Rozumné je dať mu priestor pred výbavou, ktorú nevyužijete a vlastne ani nepotrebujete. Rozumné je tiež kúpiť ho so silným motorom. SpaceTourer je výborný, komfortný a ponúkne veľa. Ale skoro toľko ponúkne aj Jumpy, nevyzerá horšie, nejazdí horšie a ani sa v ňom horšie nebudete cítiť, aspoň nie výrazne. Navyše udržíte cenu ozaj nízko. A to sa pri ľudovom aute oplatí. XXL rodinné auto ako vyšité. Bez váhania má 8 z 10 bodov. Bodíky strhávam za niektoré čudnosti cenníka, nemožnosť úpravy sklonu operadiel vzadu, ťažšiu prácu s pedálmi a naďalej absurdne drahý pohon všetkých kolies.

 

Technické údaje

Model: Citroen Jumpy Combi 2,0 Blue HDi XS
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 997
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 110/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 370/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): -
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4609/1920/1905
Rázvor náprav (mm): 2925
Objem batožinového priestoru po kryt 5/6 miest (l): 1172/140
Objem palivovej nádrže (l): 69
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1895
Užitočná hmotnosť (kg):  800
Rozmer pneumatík: 215/65 R16
   
Základná cenníková cena modelu Jumpy Combi (s DPH): od 20 030 €
Základná cenníková cena testovanej verzie (s DPH): 22 994 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku