2018-05-28 04:25:00
Volkswagen T-ROC
Volkswagen T-ROC
Zdroj: Ján Hargaš

Volkswagen T-ROC 2,0 TSI 4MOTION – štýlový, silný, schopný

Testovali sme najsilnejšiu verziu modelu Volkswagen T-ROC. Výsledok je výborný.

Volkswagen T-ROC je závanom nového vylepšeného Volkswagenu. Volkswagenu, ktorý omladzuje svoje zákaznícke portfólio, Volkswagenu, ktorý sa chce viac priblížiť k pulzu zákazníkov. T-ROC je štýlovka, je to fešák, má dobrú reklamu a má slušnú ponuku. Stále je to Volkswagen so všetkým, čo k tomu patrí. Teda je? Je praktický, je kvalitne navrhnutý, je presne vyrobený? A keď už spochybňujem všetko, čím Volkswagen má byť, je vôbec štýlový? Dokáže zaujať mladú generáciu – teda nastupujúcich kupcov automobilov?

Úprimne povedané, na tú poslednú otázku je ťažké odpovedať pozitívne. Z najmladšej práve odrastenej generácie junior dospelákov mám skôr pocit, že ich kúpa auta zaujíma najmenej zo všetkého. A celkom iste nie som sám. S tým rozdielom, že kým ja to vidím naživo, automobilky na to majú miliónové prieskumy (budúceho) trhu. Otázka teda neznie, či VW T-ROC dokáže prilákať nových kupcov, ako skôr, či dokáže mladých presvedčiť, aby časť zo svojich príjmov mesačne dávali na toto auto.

Kým ale padnem do hlbokého filozofovania o tom, akí sú tú dnešní mladí iní, ako idú len po povrchu až prídem vo finále na to, že inak ako po povrchu ísť nemôžu, keďže na nič nemajú dosť času a navyše sú obklopení toľkým, čomu musia rozumieť, že hĺbka je to posledné, čo ich trápi. Tak skôr než to, ponúknem náš pohľad na toto šikovné kompaktné vozidlo, ktoré má vlastne ako prvé na svete šancu ukrojiť z trhového podielu kráľa segmentu C – modelu Volkswagen Golf. Lebo aj keď možno nemá takú tradíciu a ponuka priestoru vzadu je nižšia (cca ako nové Polo), T-Roc je šelma medzi dinosaurami. 

Zdroj: Ján Hargaš

Veru, T-ROC má až biblický potenciál prizabiť svojho vlastného brata. Nielenže je to crossover, nielenže má expresívny dizajn, je aj slušne urobený a ponukou motorizácií dokáže vyhovieť hocikomu.

Nestáva sa často, ale predsa také je, keď po ukončení týždňového testovania môžem s plným vedomím konštatovať, že motor, prevodovka a vozidlo, v ktorom sú osadené, sú akoby boli vyrobené pre seba. Obvykle sa ponúkaný motor s autom iba tolerujú, niekedy aj rešpektujú, no často sa na seba radšej ani nepozrú, lebo sa k sebe vôbec nehodia. Ide o objem, výkon, hluk, zvuk, vibrácie, jazdný prejav. Je to akoby som pre nový motor 2,0 TSI s výkonom 190 koní spojený s novou 7 stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou konečne našiel to pravé auto. Lebo žiadnemu inému novému autu nepasuje nový dvojliter a nová dvojspojka tak dobre ako práve modelu T-ROC. Opäť mám z toho pocit, akoby sa Volkswagen priam šľachetne podelil o svoju techniku s ostatnými značkami koncernu a ich modelmi, no v skutočnosti od začiatku vedel, že tým pravým orechovým bude daná technika výhradne pre vlastný produkt. No možno je tu ešte jeden produkt, ktorému ten motor výdatne pasuje. Volá sa Audi Q2 a verte, že to nie je náhoda.

Zdroj: Ján Hargaš

Bez akýchkoľvek výčitiek napíšem, že T-ROC je Q2 s peknou cenou. Ak ste o Q2 ani nestáli, ale o T-ROC aj hej, možno vás toto tvrdenie prekvapilo, ale obávať sa ho nemusíte. V podstate ide o pochvalu oboch áut. Lebo obe sú dobre urobené. Len ten T-ROC je ľudovejší.

Tvrďák zvonka aj zvnútra

Jeho ľudovosť nespočíva len v cene. V koncerne Volkswagen nie je cena nikdy vymyslená z brucha a všetky tie jemné odlišnosti medzi jednotlivými autami naprieč všetkými značkami a všetky tie jemné cenové odlišnosti sú úplne presne a exaktne vyrátané a stanovené. Pri T-ROCu ide napríklad o tvrdšie plasty, lacnejšie pôsobiace plasty a zopár drobných nedokonalostí v ergonómii a vizáži interiéru. Priestor na kolená by mohol byť rozsiahlejší, lesklý plast na palubovke by mohol byť kvalitnejší (alebo tam nemusel byť vôbec) a vrchná časť palubovky mohla byť mäkčená. Sedadlá sú v tejto výbave pekné a športové, biele lemovanie s červeným prešívaním interiér oživuje. Zato sedenie v zadu nie je nič moc a to v žiadnom zo smerov. Je to však malý crossover a medzi nimi je T-ROC nadpriemerný. To čo stráca na zadnej lavici, dobieha v batožinovom priestore. Kufor je hlboký a dostatočne veľký. 

Zdroj: Ján Hargaš

Všetko je ale o prioritách. Naozaj potrebujete mäkčené plasty? Iste, relatívna otázka súvisiaca s hĺbkou, do ktorej sa ponoríme... Základný interiér auta veru nevyzerá ktovie ako, ale kto už si len dnes kupuje auto v základe? Minimálne ten displej infotainmentu, nebodaj digitálny kokpit sú veci, ktoré sa oplatí mať.

Novinárska výbava

Tak ako som mal pocit, že motor a prevodovka sú vyrobené pre T-ROC (pri porovnaní iných crossoverov), taký istý som mal pocit z výbavy Sport a jej kombinácie s motorom. Výbava má mnohé dobré prvky zlepšujúce vizáž exteriéru a zlepšujúce tiež kvalitu života v kabíne, no viacero doplnkov z palety koncernu verzii chýba. Nechýba jej ale poriadny motor, výkon a jazdné vlastnosti. Výbava Sport dodá autu zaujímavé disky z ľahkých zliatin, nárazníky vo farbe karosérie, LED predné svetlá, Active Info display, Radio Composition Media s 8 palcovým displejom, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, ambientné osvetlenie, športové sedadlá vpredu, hmlovky s odbočovacou funkciou, a to je tak zhruba všetko. K tomu je dobré pridať Mirror Link, akciový balík s Traffic Jam Assist za 0 eur, Emergency Call, sound system Beats. Zaujímavým doplnkom sú aj adaptívne tlmiče za 1170 eur, tiež parkovacie senzory za 170 eur, či znížený podvozok za 400 eur. Prečo platiť za zníženie vyvýšeného auta? Lebo je to cool predsa...! Netvrdím: kupujte to, iba, že je to zaujímavé...

Zdroj: Ján Hargaš

R-line interiér a exteriér tiež nie je na zahodenie, ale T-ROC Sport vyzerá výborne aj bez neho, dokonca vyzerá výborne aj v obyčajnej šedej urano farbe bez príplatku.

Jazda pohodlná, jazda športová

Podvozok automobilu je v testovanej verzii ideálnym kompromisom medzi pohodlím a jazdnými vlastnosťami. Auto jazdí skutočne výborne. Dozaista za to môže aj inteligentný pohon všetkých kolies 4MOTION. Autiak vie vykrúcať oblúky ako pán, vrhá sa do zákrut s obdivuhodným odhodlaním a presnosťou. Náklony sú minimálne, odskoky tiež, no pritom dennodenné prejazdy nekvalitnými povrchmi zvláda s vysokou mierou pohodlia. Odhlučnenie kabíny je taktiež veľmi dobré. Tichý benzínový motor v tom hrá svoju úlohu. Aj keď ten jeho skoro naftovo-chrochtavý zvuk príliš nemusím (vysokotlaké priame vstrekovanie), vie vyrobiť peknú pesničku, i keď sa vôbec nesnaží.

Zdroj: Ján Hargaš

Výkonnostná rezerva je skutočne veľká. Motor má dve tváre. Jednu pokojnú sebavedomú, a pritom na crossover enormne úspornú, druhú výkonnú, charakternú a suverénnu a tiež slušne úspornú. Aj spotreba jasne hovorí, že dvojliter je pre toto auto ako stvorený. Žiadne prehnané nároky ani pri dynamickejšom jazdení. Priemerná spotreba počas testu pohodlne podliezla úroveň 7 litrov. Iste, dynamickejšie jazdenie ju vytlačí vysoko nad 10, ale bežné povinnosti zvláda T-ROC výrazne úspornejšie než napríklad SEAT Ateca, či Škoda Kodiaq – s tým istým motorom a prevodovkou. Pri Kodiaqu je to jasné, je vyšší, ťažší a o segment väčší. Pri Atece je to ale jasné tiež – je vyššia a tiež ostrejšie ladená. Jej záber je prudší a dynamika (FR) pocitovo výraznejšia. Dozaista zvládne pružnosť o pár desatiniek rýchlejšie, no radšej spotreba pod 7 ako desatinky a spotreba s ťažkosťami pod 8,5.

Zdroj: Ján Hargaš

T-ROC s motorom 2,0 TSI a automatom zvládne pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h v priemere za krásnych 4,5 sekundy. Zrýchlenie z 80 na 120 je v priemere takmer presne 5,0 sekundy. To dodáva vodičovi úplnú suverenitu a bezpečnosť predbiehania aj na kratších úsekoch. Verte, že sa vám tie sekundičky k dobru môžu hodiť. Odhadom bude menší 1,5 litrový motor o viac ako dve sekundy pomalší v oboch disciplínach, a možno ešte viac, nezistím, kým neskúsim. Každopádne v menšej Arone s manuálom bolo zrýchlenie na 4.stupni 1,5-ťky za 7,98 sekundy. Výrobca uvádza pružnosť za 9,5 sekundy (4.st). To nie je vôbec zlé, ale reálnych 5 sekúnd je o dosť lepšie.

Stručne a skrátka: radšej mať výkon a nepoužiť ho, ako nemať výkon a potrebovať ho.

Zdroj: Ján Hargaš

Hodnotenie

Volkswagen T-ROC som pred testom nevnímal obzvlášť pozitívne. Nechal som sa zmiasť rečami kolegov novinárov, ktorí písali a hovorili najmä o absencii kvalitnejších materiálov v interiéri. Nedá sa s nimi inak ako súhlasiť. Áno, kým zvonku je T-ROC skutočne originálny a dizajnovo prekvapivo bohatý, vnútri neposkytuje nič navyše. Ani nemusí. S výbavou vozidla sa plne stotožňujem. Žiadne zbytočnosti, elektronické nastavovanie sedadiel, či iné komponenty, ktoré auto ľahko predražia. Úplne stačí, že platíte za jeho štýl a za silný motor s výbornou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. T-ROC je o prioritách, vo verzii 2,0 TSI DSG 4MOTION Sport je tak chlapský ako len malý crossover môže byť. Jazdnými vlastnosťami, pohodlím a dokonca aj prijateľnou ponukou priestoru dokáže držať krok so svojim legendárnym starším bratom. Ponúkne ale viac štýlu a viac imidžu, navyše je (bez zníženia podvozku) schopný plniť úlohy aj na nespevnených povrchoch. Nie je to SUV, je to crossover, ale poľnú cestu zvládne hravo a navyše s nadhľadom. Všetko na palube pasuje, výbava ponúka všetko dôležité a nič zbytočné, motor k autu pasuje ako riť na šerbel a ešte aj dizajn je racionálne podmanivý a pritom vôbec nie okato lákavý. Čím viac naň pozeráte, tým je krajší. Nič však nie je zadarmo a cenovka v blízkosti 30 000 eur je tažšie poživateľná. Je to otázka priorít. T-ROC vám síce nedá viac priestoru ako Golf, má ale čo ponúknuť navyše.

Zdroj: Ján Hargaš

Či dokáže zaujať junior dospelákov, to zaručiť neviem a môže mi to byť jedno. Čo ale s istotou viem, že je to dobre nastavený a postavený produkt, ktorý má čo ponúknuť ako novodobej omladine, tak konzervatívnejšej a hĺbavejšej... starine? Nuž asi, vek nezaprieme. Kedysi som počul, že všetci nad pätnásť sú už starí... Je to skrátka vec pohľadu. Pohľad na T-ROC je ale fajn. 8 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model:

Volkswagen T-ROC

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová dvojspojková
Poháňaná náprava predná + zadná
Výkon (kW/ot.):  140/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1500-4180
Maximálna rýchlosť (km/h): 216
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,4/5,7/6,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4234/1819/1573
Rázvor náprav (mm): 2590
Objem batožinového priestoru (l): 445
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1495
Užitočná hmotnosť (kg): 570
Rozmer pneumatík: 215/55 R17
Základná cenníková cena modelu: 16 990 €
Základná akciová cena modelu: - €
Základná cena verzie: 29 600 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku