2018-05-21 04:05:00
Volvo V90 Cross Country
Volvo V90 Cross Country T6
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Volvo V90 Cross Country T6 – dokáže elegantný nováčik nahradiť starý tank?

Volvo V90 CC je duševným nástupcom modelu XC70. Švédsky tank dnes nahrádza elegán v gumákoch. Stojí za to?

Volvo V90 je spolu s Volvom V70 jedným z najkrajších kombi súčasnosti. Švédsky krásavec hrá na silnú estetiku. Pribalil k tomu veľkú dávku originality a vysokú mieru bezpečnosti, ktorú je cítiť už pri chôdzi okolo auta. V90 CC je ešte robustnejšie. Môže za to dramatický nárast svetlej výšky (+65 mm) a samozrejme plastová ochrana karosérie. Testovaný model ale nebol žiaden lesný robotník. Bol to manažér v prvotriednom saku, ktorý sa pred rodinným výletom do prírody zabudol prezliecť. Iba čo si stihol obuť gumáky.

Vnímanie krásna je tradične subjektívne, no krásno ako také možno definovať, možno ho tiež objektívne posudzovať. Objektívne krásne tak môže byť nielen umelecké dielo, či stavba, ale aj automobil. Dnes chce byť každé auto krásne. Síce by sme sa všetci mali sústrediť na posudzovanie vnútornej krásy a schopností, vždy budeme väčšinu informácií prijímať očami a vždy budeme ľudí, zvieratá i neživé predmety posudzovať podľa určitých parametrov a podľa vlastných skúseností a preferencií. Medzigeneračný nárast krásna je pri terénnom kombi zo Švédska značný. Veď pozerajte na našom krátkom ale intenzívnom videu. 

Štýl solídneho lesného robotníka skončil v koši, nová V90 CC ide smerom, ktorým sa už pred rokmi vybral azda najväčší konkurent tejto verzie – Audi A6 Allroad. Lebo ak pred dvoma rokmi existovalo krásne zvýšené kombi, bola to práve Audina. Volvo sa svojim úmyslom atakovať práve A6 Allroad vôbec netají.

Zdroj: Ján Hargaš

Nové V90 CC ovláda majstrovstvo krásna zvonku i zvnútra. Keď sa vynadívate na zovňajšku, sadnete dnu a za vami sa zabuchnú ťažké dvere, určite si chvíľu len tak posedíte. Palubná doska, ovládacie prvky na stredovom paneli, volant, obšívanie. Tu bol niekto pri výrobe posadnutý detailom. Viac nemeckosti v aute azda nenájdete. Pritom je to stále Švéd. Či stojíte vonku, či sedíte vnútri, okamžite sa cítite ako v krajine kde je slnka menej než je pre Stredoeurópana zdravé a kde je tepla menej než v našich malých veľhorách. Už len čakám, kedy okolo prejde sob a kedy sa ponorím do nekonečnej cesty naprieč nekonečnými lesmi. Esencia Švédska s kolesami. Ani ste v tej krajine nikdy nemuseli byť a predsa viete, že ste práve nasadli do švédskeho prenosného konzulátu... Volvo V90 je jazdiaca reklama na Švédsko. V žiadnom inom novom aute na našom trhu necítiť tak štátnu príslušnosť ako práve v tomto. A keďže je to Švédsko a nie Afganistan, alebo Somálsko, je to reklama, ktorú každý z nás ocení.

Zdroj: Ján Hargaš

Aký je švédsky Allroad?

Nemusíme sa tu zdržovať debatou o tom, či bola prvá sliepka a či vajce. Všetky veľké terénne kombi vznikali v podstate v rovnakom čase. Neskôr sa k nim pridali menší a lacnejší konkurenti, nedávno svoje terénne kombi predstavil aj Mercedes. Všetkých troch prémiových velikánov Audi A6 Allroad, Volvo V90 CC a Mercedes E All Terrain spája vysoký význam dizajnu i teoretická uplatniteľnosť v teréne.

Kým Nemci stavili na zdvíhateľný podvozok prostredníctvom pneumatiky, Volvo svetlosť zdvihlo napevno a pneumatické pruženie využíva „len“ pre komfort a ustálenosť svetlosti. Všetky produkty ale ponúkajú pohon všetkých kolies. Rozdiel nájdete hádam len v motoroch. Kým Volvo verí v svätú štvoricu, ako (odchádzajúce) Audi, tak Mercedes opierajú prestíž o naftové šesťvalce. I keď je zrejmé, že väčšina zákazníkov siahne práve po nafte (kým sa dá), benzínové verzie má Volvo skutočne zaujímavé. Základná T5 má 245 koní a testovaná T6 ich má vďaka dvojitému prepĺňaniu až 325 (Polestar, inak 310). Krútiaci moment je 400 Nm. Výkon a ani krútiaci moment tak Volvu nikdy nechýba a dynamika je mimoriadne slušná s pružným zrýchlením 80 - 120 km/h za cca 6 sekúnd.

Zdroj: Ján Hargaš

Od začiatku je vďaka vyššej svetlej výške na náhle výjazdy mimo spevnených ciest lepšie pripravené Volvo.

Bolo by, keby neobúvalo devätnásť palcové leštené zliatinové disky s cestnými pneumatikami s rozmerom 235/50. S takým obutím som sa odvážil iba na poľno-lesnú cestu. Aj keď je bočnica pneumatiky celkom slušná, škriabanie diskov a rozsekávanie pneumatík v skutočnom teréne radšej nechávam fajnšmekrom...

Auto je obrnené, dobre chráni karosériu pred bahnom a odletujúcimi kamienkami, iba na podrast si treba dávať väčší pozor, ten škriabe lak i plasty ľahko a rád. Aj keď je technický základ mimoriadne schopný, testovaný model je primárne určený na spevnené povrchy. Obzvlášť vďaka balíku Polestar. Ten pridáva punc športovosti a to nielen vizuálne, ale aj technicky. Úprava riadiacej jednotky pridáva ďalšie koníky navyše.

Terén? Dajte gumy, dáme aj terén

Nebojte sa, verzia CC ponúka aj terénnejšie ladené sériové gumy a zvoliť si iné obutie je vždy možné. Ak sa ale pozrieme na dostupné disky a pneu, najmenší rozmer kolies je 18 palcov. Takéto kolesá obúva základná verzia CC bez ohľadu na motorizáciu. Pneumatiky s rozmerom 235/50 už naznačujú veľa. S poriadnym dezénom (AT) by ste tak terénny potenciál vozidla mohli využiť. Lebo aj keď je to prémiové auto a aj keď je to „len“ kombi, schopnosti na jazdu v teréne skutočne má. Často väčšie než konkurenčné SUV modely.

Zdroj: Ján Hargaš

Robotnícke gény tu sú. Skrývajú sa za vizáž

Ak by sme teda odstránili prvky, ktoré auto zlepšujú na ceste, dostali by sme ozajstného „prémiového robotníka.“ Čo je toto za výraz, pochopíme ťažko. Snažím sa predstaviť si dobre situovaného manažéra, ktorý je zo svojej strnulej kancelárskej práce tak vynervovaný a frustrovaný, že celé víkendy trávi v prírode, stanuje, prediera sa lesmi. Dobre, už to mám. Takže toto je skutočný hrdina príbehu Volvo V90 CC.

No a potom je tu alternatívny hrdina, ktorý by takýto život chcel žiť, ešte sa ale k tomu neodhodlal a tak svoje terénne kombi na poslednú chvíľu dovybavil balíkom Polestar a veľkými diskami, aby jeho nové auto vedeli pochopiť aj kolegovia a obchodní partneri vyznávajúci nemeckú diaľničnú dravosť.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Auto sa na poľno-lesných cestách správa mimoriadne solídne. Tuhosť novej konštrukcie cítiť na každej nerovnosti. Nič nevŕzga, necítite, že by sa jazvečík ohýbal v polovici. Všetko to filtruje pneumatický podvozok. Veľké disky mu nepomáhajú, ale ani vyslovene neškodia. Pohon všetkých kolies akoby nemal slabú chvíľu. To platí aj v zákrutách na asfalte. Práve tu veľké a široké gumy zlepšujú prejazdnosť. Na suchu sa auto drží cesty ako prikované a to aj napriek slušnému výkonu a pohotovo a športovo radiacej prevodovky. Keď už ide do tuhého, gumy povolia a pískaním prejavia svoje limity, no dynamika musí byť skutočne vysoká. Auto sa v istých momentoch dokáže správať aj pretáčavo, väčšinu času je ale neutrálne a jazdí ozaj veľmi dobre. Nepochybujem o tom, že s nižším podvozkom by to bolo o ešte o kus lepšie, no k jazdným vlastnostiam na oboch povrchoch nemám výhrady.    

Koní má na rozdávanie, treba ich držať na uzde

Aj keď má motor iba štyri valce a objem 2,0 litra. Vďaka prepĺňaniu kompresorom a turbodúchadlom dokáže konkurovať benzínovým šesťvalcom. To nielen parametrami, zrýchlením a pružnosťou, ale aj spotrebou. Iba ten zvuk medzi šesťvalce nezapadne.

Výhodou štvorvalca je, že pri troche snahe s ním dokážete jazdiť ako so štvorvalcom a spotreba sa drží na znesiteľných 8,5 až 9 litrov. To je na 1,9 tony vážiace vyvýšené kombi s benzínovým motorom pekné. Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h sa spotreba v chladnom počasí dostáva tesne pod úroveň 10 litrov (9,7). Ak sa rozhodnete pravidelne využívať potenciál motora, spotrebu očakávajte nad 12 litrov. V meste to bude za desať a viac litrov. Nástup výkonu a krútiaceho momentu pri akcelerácii je rýchly, zároveň auto netrhá asfalt a zrýchľuje plynulo.

Zdroj: Ján Hargaš

Na palube dizajn a priestor

Je to veľké kombi, takže absenciu priestoru nemožno očakávať. Má ho o kus viac ako predchodca, najmä pasažieri vzadu ocenia viac miesta na nohy. Batožinový priestor patrí do kategórie kompaktných jaskýň a pojme ozaj veľa. SUV rovnakého radu ale ponúkne viac a ponúkne tiež vyššiu univerzalitu vďaka vyššej úrovni strechy. To znamená, že babkinu almaru v XC90 odveziete určite ľahšie.

Vďaka koncepcii s motorom naprieč a pohonom primárne prednej nápravy som ale čakal o kúsok viac miesta pre pasažierov vzadu. V90 ale disponuje skutočne dlhočiznou kapotou. Tá samozrejme zvyšuje bezpečnosť, prenáša ťažisko ďalej, no tiež uberá pár centimetrov z kabíny. Vo Volve je teda prakticky rovnako veľa priestoru ako u áut s motorom pozdĺžne a pohonom zadnej nápravy. Myslím tým priamych konkurentov, napríklad spomínaný Mercedes Triedy E, či Audi A6.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Azda jedinú výčitku, ktorú k autu mám, sú tvrdé anatomické sedadlá. V tejto oblasti je snaha o nemeckosť z môjho pohľadu na škodu. Mám doma starého Švéda a jeho mäkké a pritom pohodlné a široké fotelky by som nevymenil. Iste, chrbtica je na správnom mieste, sedenie je zdravé. Ale tlak na kríže i bedrá nepovažujem za prínosný pri dlhých trasách. Tu sú dokonca aj konkurenční Nemci výrazne ohľaduplnejší. Citlivé chrbtice tak môžu už po pár hodinách za volantom reálne bolieť. To platí ako vpredu, tak i vzadu. Vo výsledku som ja, manželka, mama, ba i svokra po hodinovej jazde vychádzali z auta utlačený a ubolený. Časom si azda aj rozmaznané zadky zvyknú, počas týždňového testu sa to ale nepodarilo.  

Volvo V90 CC je tank, ale krajší a praktickejší

Tak ako predchodca, aj nové vyfešákované Volvo je stále oplastovaný švédsky tank tak ako predchodca s odlišným názvom XC70. Aj keď vám ho môže byť ľúto, nie je to len oplastované kombi. Na terén je pripravené a zvládne ho. Iba vás prípadné šrámy budú viac bolieť.

Volvo sa v priebehu jednej generácie nezbavilo len päťvalcov. Zbavilo sa aj šesť a osemvalcov. Aj keď má T6 výkonu až-až, charakterný zvuk benzínového, či aspoň naftového päťvalca jednoducho chýba a dlho chýbať bude. Lenže čas nezastavíš. Už dnes vieme, že tak ako nám teraz chýbajú päťvalcové motory, tak nám už o pár rokov budú chýbať neelektrifikované štvorvalcové turbomotory.

Zdroj: Ján Hargaš

S presvedčením ale tvrdím, že tých, ktorým valce navyše chýbajú je dramatická menšina. Nové Volvo V90 CC totiž dokáže svojim dizajnom, štýlom a schopnosťami osloviť zákazníkov, ktorí o modely značky Volvo doteraz nikdy ani len nezakopli. Nová V90 CC je schopná pobrať zákazníkov Allroadu od Audi a dokáže presvedčiť aj zákazníkov bažiacich po SUV. Teda mala by. Má na to všetky predpoklady.

Ide o vynikajúce auto. Získava veľmi dobré známky v spracovaní, v materiáloch, v dizajne, v štýle, v praktickosti, v univerzalite, v schopnostiach svetiel, asistenčných systémov vrátane asistenta pre jazdu v pruhoch a v zápche. Získava vysoké hodnotenie za kvalitné audio Bowers a Wilkins, za veľký batožinový priestor, za správanie sa prevodovky, za silu motora. Slušná je spotreba, komfort. Z môjho pohľadu je nedostatočný iba komfort sedadiel. Netvrdím, že sedadlá nie sú dobré. Svojou charakteristikou však nedokážu vyhovieť každému a to je negatívum.

Zdroj: Ján Hargaš

Napriek tomu nemôžem udeliť menej než 9 bodov. Nemôžem, lebo je to skvelé auto v skvelej verzii. Ak chcete terénnejšiu verziu, nekupujte cestné gumy. Ak chcete úspornejšiu verziu, kúpte slabší turbobenzín, alebo naftu. Hybrid k CC-čku nedostanete. Jednoducho by ste s ním pri cestách krajinou aj tak nič neusporili. Testovaná verzia sa cenou šplhala na úroveň 85-tisíc eur. Auto však malo na palube vlastne úplne všetko. Lesné kombi od Volva môžete mať aj za 53 tisíc, s pár doplnkami za 60 aj s rezervou. S nemeckými konkurentmi rovnakej triedy môžete uletieť podstatne viac. Na druhú stranu, ak chcete terénneho robotníka, ktorého vám nebude tak ľúto ako Volva, je tu Subaru Outback. Nižšia cena je vyvážená nižšou výbavou a slabšími motormi s užšou ponukou verzií a doplnkov. Na druhú stranu, Outback je tým, čím už Volvo V90 CC ani Mercedes E All Terrain, či Audi A6 Allroad nie sú. Nová generácia V90 CC vystúpila zo šedej zóny prémiových áut, opustila Outback a zamierila k luxusným Nemcom. Je medzi nimi ako ryba vo vode. 

 

Technické údaje

Model: Volvo V90 Cross Country Pro
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora: 2,0
Výkon (kW/ot.):  228/5700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/2200-5100
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predá aj zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,6-7,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4939/1879/1543
Svetlá výška (mm) 210
Rázvor náprav (mm): 2941
Objem batožinového priestoru (l): 560/1526
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť od (kg): 1807
Rozmer pneumatík: 235/50 R19
Základná cenníková cena modelu: 54 700€
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 67 400 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku