23.05.2018

TEST: Opel Insignia Country Tourer – všestranné kombi s veľkým potenciálom

Opel priviezol na Slovensko Insigniu vo svojej vidieckej verzii. Záhradkárske náradie by mala mať v základnej výbave.

Insignia Country Tourer je vôbec prvá Insignia novej generácie, ktorá sa mi dostala do rúk. Hneď na začiatok chcem napísať, že medzi predchádzajúcou generáciou Insignie a tou súčasnou je obrovský rozdiel. Najmä hmotnostný. Aj keď je dnes trendy kritizovať autá za vysokú hmotnosť, predchádzajúca generácia Insignie bola vozidlom odolným k tejto kritike. Vďaka spoločnému vývoju v rámci koncernu GM sa z Vectry stala Insignia a oťažela presne o toľko, o koľko v tom čase oťažievali všetky prémiové automobily. Pretože áno, geneticky je predchádzajúca Insignia skutočne prémiovým automobilom, ktorý vzišiel z toho istého vývoja ako najlepšie švédske auto svojho času SAAB 9-5 druhej generácie. Kým druhý menovaný automobil bol posledným skutočným výstrelom umierajúcej značky, Insignia dokázala prinášať do fabriky potrebné peniaze, a síce Opel z červených čisel nevytiahla, rozhodne si zaslúžila nástupcu.

Nástupca je výrazne ľahší a jeho nižšia hmotnosť sa prejavila aj na dizajne. Auto je moderné, esteticky vyvážené a vo verzii kombi má taktiež, čo ponúknuť. Musím ale napísať, že z môjho pohľadu dizajn novej generácie nemá na vzhľad a štýl pofaceliftovej verzie minulej generácie. Je však urobený presne tak šalamúnsky ako sa na dnešnú dobu patrí. A síce sa vizuál auta prudko zlepšuje, čím viac peňazí doň vložíte. Azda najkrajšia je Insignia v športovej verzii GSi. Športová verzia kombi modelu je ozaj skvostná. Ako však z tohto hľadiska dopadne oplastovaná vidiecka verzia?

Slama v botách a úsmev v očiach

Nie zlé, nie zlé. Stále tvrdím, že so športovými doplnkami vyzerá Insignia najlepšie, ale zas ani tie plastíky okolo nárazníkov, blatníkov a dverí neškodia a pridávajú autu punc vyššej odolnosti.

Plastové maskáče dopĺňa o 2,5 cm vyššia svetlosť. Centimetre navyše získava auto jednoduchým spôsobom: obutím špeciálnych 18 palcových diskov s pneumatikami s vyššou bočnicou. Svetlosť na úrovni 14,6 cm je však pri takmer trojmetrovom rázvore skutočne minimálna.

 Kombinácia väčších kolies a adaptívneho podvozku je overená u prémiových výrobcov a Insignia si od nich berie príklad. Zakrytovanie spodných častí vozidla nie je zlé, žiaden z dôležitých komponentov nevyčnieva pod úroveň nosníkov, no dole žiaden veľký kovový dekel nečakajte. Je to jednoducho len „zdrsnené“ kombi. Jeho veľkosť, štýl a schopnosti síce nedokážu plnohodnotne konkurovať vydareným modelom SUV tak ako v prípade Volva V90 Cross Country, avšak majitelia sa lesnej, poľnej, či rozbitej cesty nemusia báť toľko, ako v prípade bežných manažérskych kombi strednej triedy.

Tlmiče sú neuveriteľné

Adaptívny podvozok FlexRide je naozaj vydarený. Rozdiel medzi komfortným a športovým pružením je obrovský. Kým komfortný režim auto rozhúpe v štýle azda najväčšieho konkurenta menom Škoda Superb, športový režim zas dá vyniknúť mimoriadne dobre urobenému pohonu všetkých kolies. Inteligentný pohon nielenže prerozdeľuje krútiaci moment medzi nápravy, dokáže presúvať väčší podiel krútiaceho momentu na koleso s lepšou trakciou, respektíve na vonkajšie koleso. Údajne to nerobí brzdením kolesa vnútorného, ale priamo navýšením krútiaceho momentu tam, kde treba. Bez diferenciálu s určitým stupňom obmedzenia svornosti si to predstaviť neviem, azda je za tým systém podobný tomu z novších Saabov – tzv. ediff. Oblúky, ktoré s veľkým a ťažkým kombi môžete vyrobiť sú skutočne výnimočné. Auto prechádza ostrými zákrutami natoľko suverénne aj vo vysokých rýchlostiach, až sa tomu nechce veriť. Jediné, čo ho brzdí je celkom zreteľne motor. 170 koní a 400 Nm nie je málo, ale ani veľa a motor jednoducho nestačí potenciálu podvozku.

Spomienkam na Saaby sa nevyhnem ani v ďalšom odseku. Jazda v komfortnom režime má ozaj veľmi blízko k jazde s veľkou 9-5. Na veľkých nerovnostiach a vlnách sa vláčne hojdá, menšie krátke nerovnosti akoby filtrovať nevedel a oznamuje ich tvrdými údermi do karosérie a citov posádky. Síce badať snahu o utlmenie, predsa len viete o každom jednom výmole, či dilatačnej špáre. Nuž nemôžete mať všetko, najmä v tejto cenovej kategórii. Nemyslite si, Superb sa správa rovnako, aj keď je nerovnostiach pocitov ľahší.  

Riadenie je taktiež moderné. Odozva minimálna, posilňovací účinok veľmi silný. Výhoda pre manévrovateľnosť v nízkych rýchlostiach, nevýhoda pre športovú jazdu, či jazdu v horšom teréne.

Motor je zlatý stred. Chýba jeho kombinácia s automatom a s 4x4

Ako som už písal vyššie. Insignia je vymyslená šalamúnsky, veď je to kľúčový prostriedok k zarábaniu peňazí pre fabriku. Svedčí o tom nielen dizajn, ale najmä cenník. V ňom absentuje zlatá stredná cesta, ktorou by v tomto prípade bol testovaný naftový motor s pohonom všetkých kolies a automatickou prevodovkou. Môžete mať buď automat, alebo pohon všetkých kolies. Rovnako tak chýba slabšia verzia dvojlitrového turbobenzínu taktiež spojiteľná s pohonom všetkých kolies a s automatickou prevodovkou. Lebo pre bežnú Insigniu môže byť benzínový motor s objemom 1,5 litra prijateľný, s pohonom všetkých kolies ho nespojíte. Keď nechcete GSi, nemáte veľmi na výber. Riešenie predsa existuje. Je ním práve Country Tourer, ktorý silný dvojliter ponúka. Prípadne vrcholná naftová motorizácia s výkonom 210 koní, s krútiacim momentom 480 Nm a s novou 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Pochopiteľne si za ňu priplatíte, ale o to predsa ide, no nie?

Ani by som sa nad cenníkom nezamýšľal, keby sa radenie s manuálnym šesťkvaltom aspoň trošku posunulo. Tak ako mnohé iné komponenty, aj radiaca páka je rovno prebraná z predchádzajúcej generácie, a to v podstate bez zmien (rovnako displej infotainmentu, ovládacie prvky atď). Kulisa je rovnaká. Presnosť je nižšia, páka ide do polohy z tuha a neznesie prudšie radenie. Pri snahe o rýchle preradenie nemusíte byť úspešný. Páku poloha neprijme. Niekedy je tiež ťažké určiť, aký prevod máte práve zaradený. Kým Renault v tejto oblasti vyskočil o kilometer vyššie a Škoda aspoň mierne zlepšila pôvodný produkt, tu stagnujeme. Pre niekoho to ale môže byť aj pozitívum, najmä na majiteľov predchádzajúcej generácie. Nič sa skrátka nezmenilo.

Motor Opel svojho času nazýval whisper diesel, teda šepkajúci naftový motor. Isteže je tichší než starý chrapčáci, no žeby bol v konkurenčnom porovnaní nejaký obzvlášť kultivovaný, to sa povedať nedá. I jeho vibrácie cítiť, najmä na neutrále. V zábere je počuť, no kto má rád naftové štvorvalce, určite si príde na svoje. Jeho hlučnosť je neporovnateľne vyššia ako hlučnosť benzínových agregátov, avšak ani vysoká diaľničná rýchlosť nezvyšuje zvuky v kabíne za prijateľnú hranicu. Ani tu ale necítiť nejaké medzigeneračné zlepšenie. Pozitívne môžem hodnotiť odhlučnenie kabíny v prípade aerodynamického hluku (príplatok za laminované sklá) a slušné je odhlučnenie odvaľujúcich sa kolies. Jednoducho bežný priemer triedy.

Spotreba pri vodičovi s citlivou nohou môže klesnúť aj bližšie k šiestim litrom, väčšina vodičov ale bude jazdiť za viac. V mojom prípade znamenalo cca 900 kilometrov v mixe diaľnic, okresných ciest a mesta 6,5 litra nafty na 100 km. Pravdou je, že som jazdil najmä pohodlne, užíval som si komfort pruženia a ticho auta v bežných rýchlostiach. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h sa spotreba prehupla cez sedem litrov a kulminovala niekde pri 7,5. Pekné vzhľadom na rozmery a hmotnosť auta. Insignia Country Tourer s týmto motorom zrýchli z 80 na 120 km/h na štvrtom prevodovom stupni za 7,7 sekundy. Papierovo to na päťke zvládne za 8,2. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za takmer presných 7 sekúnd na rovnakom prevodovom stupni. Pekné čísla, ktoré umožňujú vodičovi bezpečne predbiehať aj na kratších voľných úsekoch. Poteší presnosť ukazovateľa rýchlosti. Odchýľka je len cca 2 km/h v porovnaní s GPS.

Opel naďalej preukazuje, že systém štart-stop je najlepší vypnutý. A odporúčam ho vypnúť vždy pred každou jazdou. Nielen pre zreteľné dôvody zníženia opotrebenia mechanických častí, ale tiež pre jeho polo-funkčnosť. Keď je systém od začiatku jazdy aktívny (vodič ho nevypne), motor znova nabehne stlačením plynového pedálu. Ak som ale systém deaktivoval a následne aktivoval v čase, keď som uznal za vhodné (pred železničným priecestím), spustenie motora jednoducho neprišlo. Mohol som dupať po pedáloch ako na klavíri, skúšal som rôzne kombinácie i s radiacou pákou, no aktivácia motora neprišla. Budíky svietili, hudba hrala, ventilácia pracovala, dokonca posilňovač riadenia fungoval, iba motor nešiel. Situácia sa v simulovaných podmienkach zopakovala ešte dvakrát. S vysokou pravdepodobnosťou išlo o chybu testovaného automobilu, no poviem vám, že mi nebolo všetko jedno. K naštartovaniu došlo až po vypnutí štartovacím tlačidlom a následnej štartovacej sekvencii.

V kabíne obrovský priestor

Insignia kombi patrí medzi najväčšie kombi autá na trhu vôbec. Priestrannosť kabíny konkuruje najväčším kombi prémiových výrobcov vo vyššej strednej triede a Insignia do nej rozmerovo skutočne patrí. Nečudo, veď auto má vyše 5 metrov. Pasažieri vzadu v porovnaní so Superbom nájdu o kúsok lepšie tvarované sedadlá, no rovnakú ponuku priestoru (Superb si pomáha kratším nosom). I kufor auta je obrovský a na menší nákup ho treba patrične rozčleniť, inak po jazde nezostane kameň na kameni. Sklopenie operadiel zadných sedadiel síce nevytvorí úplnú rovinu, no priestor je to beztak úctyhodný.

Vodič i spolujazdec majú miesta skutočne požehnane. Pozícia za volantom je opäť príjemná, miesta je v každom smere dostatok a svoju pozíciu si nájde azda každý. Ako nás ale upozornila čitateľka na FB, určite investujte do nastaviteľných predných sedadiel. Chcite ergonomické s možnosťou nastavovania výšky sedadla pre obe predné sedadlá. Možno detail, no iba tak zabezpečíte, že váš nižší spolujazdec, či spolujazdkyňa nebudú mať bezpečnostný pás zarezaný do krku, či rovno v tvári. Nová Insignia má nastavovanie výšky bezpečnostného pásu bez nastavovania (prechádza cez úzku štrbinu - nápad dobrý, realizácia zlá). Táto fičúra síce funguje pri nastaviteľných sedadlách, no najmä to spolujazdcove nastaviteľné byť nemusí (nie je základnou výbavou) a to môže byť skutočne nepohodlné a môže to predstavovať i bezpečnostné riziko – mať pás cez krk určite nie je príjemné.

Mínus má Insignia za zlý preklad infotainmentu. Nielenže máte často problém nájsť v menu to, čo hľadáte, ovládanie klimatizácie je doslova hlúpe. Spustenie klimatizácie vykonáte cez ikonu v menu dotykového displeja, ktorá znie AC Vypnout. Potom sa ikonka zmení na AC Zapnout, tým ju vypnete. Vážne... Rovnako hlúpy je tiež údaj o priemernej spotrebe. Priemernú spotrebu nájdete v kaplnke prístrojov pod skratkou Pr. úsp. pal. Teda niečo v duchu: priemerná úspora paliva. Nie je to ale ukazovateľ úspory paliva, ale priemernej spotreby paliva.

Hodnotenie

Insignia je vlajková loď značky Opel. V mnohých ohľadoch na mňa ale dýcha ako typický produkt predchádzajúceho vlastníka značky. Rýchlo-rýchlo, detaily doladíme potom. Auto má ale veľmi silné argumenty. Priestrannosť, pohodlie, dizajn, množstvo verzií, slušná štartovacia cena i bohatá výbava. Skvelé sú Matrix LED svetlá, výborný je head-up displej, podvozok, jazdné vlastnosti, adaptívne tlmiče. Pozitívne hodnotím dizajn, priestrannosť kabíny i kufra. I v tejto verzii vyzerá dobre, s naftovým dvojlitrom si výborne rozumie. Vysoké hodnotenie mierne okliešťujú malé nedostatky, ktoré nie je ťažké odstrániť, alebo si na ne treba zvyknúť.  Aj napriek nim auto predstavuje výbornú alternatívu pre prémiové kombi terénne modely ako Audi A6 Allroad, Mercedes E All Terrain i Volvo V90 CC. Samozrejme, že Insignia nie je tak dobrá, ale v kľúčových parametroch drží krok. Najmä ponúka silné a lákavé verzie s benzínovým dvojlitrovým turbomotorom s výkonom 260 koní s pokročilou automatickou 8 stupňovou prevodovkou i naftový ekvivalent s biturbo štvorvalcom. Testovaná verzia je z hľadiska konkurovania prémii výbornou rozpočtovou alternatívou. Veď bohato vybavenú Insigniu s naftovým štvorvalcom, manuálom a vydareným pohonom všetkých kolies kúpite za cca tretinu ceny bohato vybavenej prémie. A to je skutočne silný argument.

Ak ale hľadáte kombi s výraznejšími terénnymi schopnosťami, neďaleko Insignie sa nachádza drahšie Subaru Outback. V naftovej i benzínovej verzii síce Outbacku v porovnaní s Insigniou chýba výkon, no je zas podstatne schopnejší v teréne. Konkurent od Škody alternatívu v tejto generácii nemá (i keď ho môžete vybaviť paketom pre zlé cesty so zvýšením podvozku o 1,5 cm a ochranou podvozku). Menšia Octavia Scout je o kúsok terénnejšia, najmä lacnejšia. Nemá však potrebnú reprezentatívnu auru segmentu akou je obdarená Insignia a spomínaný Superb. Na všetky spomínané nedostatky, ktoré odhalil test sa dá zvyknúť. V cenníku sa dá nájsť verzia pre každého, isteže to bude niečo stáť, úvodné ceny sú ale nastavené veľmi pekne. Veď najsilnejšia verzia Country Tourera s naftovým motorom a bohatou výbavou je za 37 340, testovaná verzia je o 3000 eur lacnejšia. Insignia si aj v tejto verzii zaslúži pozornosť, je to schopné auto, no jeho vlastníctvo sa nezaobíde bez kompromisov. Za tú cenu ich ale urobiť treba. Tak veľký a schopný kus auta za takúto cenu v podstate nikde nekúpite. Preto 8 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Opel Insignia ST Innovation 2.0 CDTI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1956
Prevodovka: 6. stupňová manuálna 
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  125/3250
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,0/4,7/5,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5004/2093/1525
Rázvor náprav (mm): 2829
Objem batožinového priestoru (l): 560/1665
Objem palivovej nádrže (l): 62
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1558
Užitočná hmotnosť (kg): 682
Rozmer pneumatík: 245/55 R18
Základná cenníková cena modelu Country Tourer: 27 190 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena testovanej verzie: 34 340 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku