2016-03-31 09:30:00
Mitsubishi ASX 1,6 DI-D
Mitsubishi ASX 1,6 DI-D
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Mitsubishi ASX 1,6 DI-D 4WD – Japonec s francúzskym motorom

Momentálne najúspešnejšie Mitsubishi v Európe absolvovalo od uvedenia v roku 2011 už niekoľko zmien.

Aj preto, že kategória crossoverov a malých SUV momentálne fičí a tak všetci musia držať krok. V priebehu roka 2013 prešlo ASX pomerne rozsiahlym omladením. Na jeho konci pribudol aj motor 2,2 DI-D so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. ASX si ich „vypožičalo“ od svojho väčšieho súrodenca Mitsubishi Outlander.

Koncom minulého roka to boli drobné, takmer neviditeľné vizuálne zmeny a nová automatická prevodovka pre verzie 1,6 MIVEC a 1,8 DI-D. Zmeny spočívali v zmenšení a lakovaní nárazníkov do farby karosérie, zjemnení lemu otvoru pre chladič a k hmlovým svetlám pribudli dnes celkom bežné LED svetlá na denné svietenie a disky kolies v dvojfarebnom vyhotovení. Dizajn vonkajšku aj vo vnútri sympatického ASX je teraz kompaktnejší, uhladenejší, modernejší. No a teraz pribudli aj iné zmeny

Zmeny pod kapotou

Mitsubishi nahrádza v modeli ASX svoj starší diesel 1,8 DI-D úspornejším, ale aj slabším motorom francúzskeho pôvodu od PSA Peugeot Citroën. Na 100 km má spotrebovať len päť litrov nafty. 1,6 litrový naftový štvorvalec s výkonom 84 kW/114 k sa dodáva iba so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a zapínateľným pohonom všetkých kolies. Je to ale dosť na konkurenciu a prečo vôbec k zmene došlo?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mitsubishi dalo zbohom vlastnému motoru 1.8 DI-D, s ktorým sa síce nejazdilo zle, ale „vynikal“ vysokými servisnými nákladmi a jeho prestavba na Euro 6 by sa nevyplatila. Než by sa automobilka pustila do náročného prerábania tohto motora s neveľmi slávnu povesťou a malým objemom výroby na prísnu normu Euro 6, zelenú dostalo jednoduchšie a lacnejšie riešenie. Pod japonskú kapotu sa nasťahoval francúzsky štvorvalec 1.6 BlueHDi od PSA Peugeot Citroën. Prečo práve on? Pretože francúzske modely Peugeot 4008, respektíve C4 Aircross (dnes už nie sú u nás v ponuke) sú vlastne klony ASX. Preto sa nasadenie ich masovo vyrábaného motora aj v japonskom trojčati priamo núkalo. Mitsubishi sa rozhodlo ponúkať nový motor označený 1.6 DI-D výhradne s manuálnym radením a pohonom všetkých kolies, záujemcovia o automat musia siahnuť po väčšom štvorvalci 2,2 l/110 kW. Výhradne s predným pohonom sa dodáva už len benzínová 1,6-ka. Francúzska „pôžička“ v podobe rozšírenej tisícšestovky (v origináli 1.6 BlueHDI) tak udržiava ASX v hre v žiadanom segmente malých dieselov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Je to HDi, nie je to HDi...

Motor DI-D je naozaj inak dobre známy 1,6 HDi, no určite by ste ho „na prvé počutie“ nespoznali. Na rozdiel od najnovšej konkurencie už má jeho základ niečo za sebou. Je pozoruhodné, že niekto vyzdvihuje jeho zamatový zvuk, no (nebol som sám) mne sa naopak zdal byť o čosi zvukovo ostrejší a hlučnejší. Má ale zase lepšiu pružnosť v nižších otáčkach. Mitsubishi ASX sa s týmto motorom pomerne slušne zbiera aj z nízkych otáčok. Opäť ale platí, že to najlepšie prichádza v strednom pásme. Výborne reaguje na stlačenie akcelerátora. No tak si vyberte...

Pomerne ostrá spojka vyžadovala umnú spoluprácu s ľavou nohou, inak si do vás motor bez milosti „kopne“ a zhasne vám pri rozjazde. Inak je to celkom prívetivá kombinácia. Menej objemný (aj menej výkonný) motor je oproti predchádzajúcej 1,8-ke „lenivší“, lebo rozbehnúť sa z ničoho na 100-ku mu trvá teraz „až“ 11,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 180 km/h. V akcelerácii si teda ASX pohoršilo o 1,8 sekundy a v maximálke o 20 km/h. Ale maximálny krútiaci moment 270 Nm, ktorý sa dá využívať od 1750 otáčok (dokonca pri ustálenej jazde funguje aj pri 1400 otáčkach) spôsobil, že auto nepotrebuje tak časté radenie rýchlostí.  

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Radiť treba vedieť...

Mimochodom, radenie je pri rýchlejšom prechode cez neutrál neveľmi komfortné, so snahou o pribrzdenie v niekoľkých polohách, kde sa prejavuje mechanický odpor. Keď ale začnete dlhou radiacou  pákou hýbať plynule, budete si krátke a presné dráhy radenia celkom užívať. Vo výsledku sa ASX uspokojilo s neveľkým prídelom nafty. O niečo väčším, ako píšu príručky. Palubný  počítač sa v celkovej kombinovanej spotrebe dostal na veľmi slušnú hodnotu 6,2 l/100 km.

Dobrá spotreba

Nie je to však zadarmo a takáto rozumná spotreba vyžaduje sebadisciplínu. O to viac, že s rastúcou rýchlosťou rastie v ASX-ku aj smäd. Čo na diaľnici znamenalo pri 130 km/h spotrebu 6,7 litra. V meste to bolo variabilné podľa okolností, ale spotreba sa hýbala okolo 6 l/100 km. Na diaľnici pri rýchlosti 110 km/h si ASX usrkávalo približne 5,0 l/100 km, pri 120 km/h už takmer o liter viac. Mimo mesta sme sa dostali tesne nad 5 litrovú hranicu (5,1 l/100 km) a to sa priemerná rýchlosť dostala na 70 km/h. Práve vďaka kratšiemu sprevodovaniu sa s autom pohodlne jazdí aj v meste. Na asistenta radenia, ktorý radí veľmi tolerantne, tak môžete zabudnúť. Prečo ho tam potom montujú? Lebo móda? Neviem. Motor pri rýchlosti 50 km/h má na štvorke približne 1500 otáčok. Päťka sa dá zaradiť zhruba od 65 km/h vyššie. Keď vyjdeme mimo mesta a zaradíme šestku, má pri rýchlosti 90 km/ motor 1800 otáčok.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Je to 4x4

Systém pohonu všetkých kolies využíva na zapnutie elektromagnetickú spojku. V bežnom móde poháňa motor prednú nápravu, v režime 4WD Auto sa pripája zadná náprava automaticky. Ak zvolíte režim 4WD Lock, zadná náprava je pripojená nastálo. Teda ako sa to vezme, lebo pri vyššej rýchlosti sa automaticky odpojí. Len jeden poznatok z terénu – ASX sa ho nebojí a veľmi dobre jazdí aj tam! Nie je to teda žiadny (auto)salónový naleštený krásavec, ktorý sa bojí vstúpiť hoci len na nespevnenú krajnicu, ale fakt slušná štvorkolka.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Bezproblémová jazda

Musím sa priznať, čakal som, ako sa bude ASX nakláňať a čo všetko nezvládne. No, v tomto bode ma tri diamanty na kapote Mitsubishi prekvapili. Nebolo žiadne hrkotanie po nekvalitnej ceste. Nerovnosti totiž „žehlí“ podvozok priam ukážkovo a občasné búchanie náprav je veľmi dobre odizolované. Modelu ASX však najviac „reže“ najmä pokojná, vyvážená  jazda. To isté sa dá povedať aj o riadení – že je vyvážené, aj keď som si neraz prial viac spätnej väzby. Nie je to úplne nekomunikatívne, ale v tomto prípade by som so želal viac cítiť podvozok cez volant. Možno nabudúce. K jazde ešte pripomienky o zvukoch (a hlukoch): Aerodynamický hluk neobťažuje, ale počuť ho, hluk z odvaľovania pneumatík je mierne vyšší. Najviac počuť motor, ktorého hlas sa prejavuje najviac v rozmedzí otáčok 3000 až 3500.

V kabíne tak akurát

Mitsubishi ASX nie je práve auto, ktoré vsádza na efekt. Je celkom nenápadné, pri pohľade naň zvyčajne nezahoríte láskou na prvý pohľad. Ani vecný interiér na prvý pohľad neoslní a nezaujme snímače emócií. Praktickú jednoduchosť oceníte postupne a časom. Na prvý pohľad je interiér ASX jednoduchý, ale účelný. Nachádza sa v ňom mix mäkkých a tvrdých plastov. Japonská štylistika je inak celkovo umiernená a hoci hlavné plochy nepôsobia zle, niektoré detaily zaváňajú minulosťou.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

 Napríklad veľmi ťažko je dostupné tlačidlo vyhrievania sedadiel. Vy môžete spolujazdcovi a on zasa vám - zapnúť a vypnúť vyhrievanie. Aj ovládanie palubného počítača je síce na palubnej doske, ale dobre „ukryté“ vľavo za volantom. Navyše v noci bez podsvietenia, takže vidíte..., vlastne nič. Kde by ste ho podvedome čakali, teda na konci páčky pod volantom, je ovládanie ostrekovača svetiel. No čo už, je jasné, že ASX to s nami ťahá už päť rokov. To sa onedlho zmení, ale o tom potom. Stačí povedať, že ASX má vnútri oveľa bližšie ku kompaktnej triede, kde má vzdušnejší priestor. Čo mňa a hlavne spolucestujúcich na zadných sedadlách ohúrilo, to bol dostatok miesta  pre chodidlá pod prednými sedadlami.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Určite je plusom aj množstvo odkladacích priestorov. Len pozor na „nedržiak“ na poháre. Dva v stredovej konzole dopĺňa tretí, kde však log, či piktogram upozorňuej, že na pohár nie je... V pomerne veľkom objeme pod lakťovou opierkou sú prípojné miesta (USB, Aux a zásuvka na 12V). Multimediálny systém cez dotykový displej ovláda rádio, prehrávanie MP3 z CD a z externých zdrojov. Funguje tiež ako obrazovka pre parkovaciu kameru. Tu už trocha cítiť vek vzniku a celé ovládanie pôsobí nemoderne. No hoci môj vzťah k dotykovým riešeniam je skôr odmietavý, musím pochváliť prehľadné menu, slušnú odozvu a hlavne  veľké virtuálne tlačidlá.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Za volantom je miesta dosť

Príjemne hrubý veniec volantu a vyššia pozícia pri sedení sú v tejto triede áut samozrejmé. Predné sedadlá sú jednoduché, ale pohodlné a uvelebia sa v nich aj dlháni s dvoma metrami. Vzadu je miesto pre pasažierov s výškou tak maximálne 185-190 cm. Vyšší sa už budú dotýkať strechy. Bonusové body získalo ASX za miesto na nohy pod prednými sedadlami.

Objem 419 litrov batožinového priestoru sa dá zväčšiť o pár litrov znížením sklonu zadných operadiel. Prípadne je možné zväčšiť kufor. Existuje riešenie na jeho zväčšenie na 488 litrov za 160 eur aj s montážou.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver

ASX je typickým zástupcom japonskej školy - nenadchne, neurazí a na chuť mu prichádzate postupne. Trvá pár chvíľ (dní, možno aj dlhšie), kým si zvyknete. Ale potom sa už celkom páči. „Nový“ naftový motor v ASX má veľmi slušnú spotrebu a akceptovateľnú dynamiku. Spolu s pohodlným podvozkom a akurátnym a priestranným interiérom  je Mitsubishi ASX dobrý tip. V prípade, že hľadáte crossover s pohonom všetkých kolies, ktorý sa terénu naozaj nebojí.

ASX dokážete vyhnať aj do ľahšieho terénu, kde pohon 4x4 a svetlá výška 180 mm boli plusom. A je už len na vás, že si pomocou tlačidla vyberiete, či pôjdete s predným pohonom, zamknutým 4x4, alebo necháte rozdeľovanie krútiaceho momentu na elektronike. Pohon všetkých kolies nepatrí pri malých autách k veľmi žiadaným prvkom. Neraz je preto v cenníku v menšine, lebo automobilky nekladú dôraz na offroadové vlastnosti takýchto modelov. ASX je však v tomto iné. Pochádza z rodiny drsných terénnych áut, preto sa snaží dokázať viac. Odvážili sme sa s Mitsubishi aj do ľahšieho terénu a fungovalo tam bezproblémovo. Tu Japonec jednoznačne zabodoval.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Po zvážení osobných priorít môže byť preto práve Mitsubishi ASX vašim víťazom v porovnaní s ostatnými. Je dostatočne priestranné a jazdí vyrovnane. Verím, že nová generácia bude ešte o hodný kus lepšia. No ani tá terajšia sa nemusí za nič hanbiť.

Technické údaje

Model: Mitsubishi ASX 1,6 DI-D 4WD Intense+
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1560
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  84/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 270/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,6/4,7/5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4295/1810/1635
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 419(422)/1219
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1495
Užitočná hmotnosť (kg): 484
Rozmer pneumatík: 225/55 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 18 700 €
Základná akciová cena modelu: 14 900 €
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 24 300 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku