2017-05-27 15:59:58
Najväčšia zvolávacia akcia histórie
Najväčšia zvolávacia akcia histórie – kvôli airbagom musia autá do servisov

Kupujete jazdenku aj podľa crash testov? Skontrolujte funkčnosť airbagov!

Mnohí vodiči si myslia, že jazdené auto im dáva rovnakú mieru bezpečnosti ako nové. Nemusí to tak byť a nejde len o prirodzené starnutie konštrukcie.

Kúpa jazdeného auta je pre väčšinu z nás jedinou možnosťou ako sa bez enormných dlhov dostať k vozidlu, ktoré splní naše požiadavky. Často si jazdené auto vyberáme aj na základe výsledkov v crash testoch. Plný počet hviezdičiek od EuroNCAP je ako balzam na dušu. Päť hviezd dosahujú najmodernejšie automobily vďaka množstvu bezpečnostných prvkov počínajúc tuhosťou konštrukcie, správne nastavenými deformačnými zónami, airbagmi a dnes aj množstvom aktívnych asistenčných systémov. Kým na pevnosť konštrukcie sa môžeme spoliehať iba v prípade ak vieme, že auto nebolo havarované, respektíve ak aj bolo, bolo kvalitne opravené (závažnejšie opravy vedia obvykle zabezpečiť iba autorizované servisy). Lenže ani jedno zo súčasných hviezdičkami ovenčených automobilov by v crash testoch neobstálo, ak by malo deaktivované airbagy. Poviete si, načo by niekto deaktivoval airbagy? Nuž napríklad preto, lebo uvedenie auta do pôvodného stavu po nehode môže byť pre podvodníka pridrahé a "neoplatí" sa mu opravovať vystrelené airbagy (veď nejde o jeho život) a zvolí jednoduchšie riešenie.  

Airbag je významným prvkom bezpečnosti automobilu, ktorý ale motoristi zvyknú podceňovať. Nájdu sa aj takí, ktorí volia jednoduchšie deaktivovanie celého systému alebo iné finty pred nákladnou výmenou riadiacej jednotky. Práve kontrola funkčnosti airbagu pri kúpe ojazdeného vozidla môže predísť nepríjemnostiam zo samovoľného vystrelenia alebo naopak nefunkčnosti vzduchového vankúša. 

Riadiace jednotky nechávajú nezodpovední motoristi v snahe ušetriť namiesto výmeny reaktivovať, čo má za následok samovoľné vystrelenie airbagu bez príčiny. Často sa stáva aj to, že majiteľ nechá riadiacu jednotku airbagov deaktivovať, tak akoby vzduchové vankúše neboli v aute nikdy namontované. Miesto nich použije kryt vyzerajúci ako originálny airbag.

„Ďalšou bežnou fintou je nahradenie vankúšov skrytých pod prístrojovou doskou alebo v čalúnení vozidla odpormi, ktoré evokujú riadiacej jednotke „ilúziu“ namontovaného aktívneho airbagu. Väčšina týchto vozidiel končí v malých autobazároch bez možnosti ďalšej reklamácie,“ popisuje konanie majiteľov vedúci servisu Mototechna Miloslav Knap. „Veľmi často sa pri výkupe automobilu stáva, že sa nám zákazníci snažia predať automobily s nefunkčnými airbagmi. Tento podvod však rýchlo odhalíme, keďže máme sofistikovaný a riadený proces kontroly pri výkupe vozidla, prítomnosť a funkčnosť airbagov je jednou z nich,“ dopĺňa generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.

Najčastejším problémom vyplývajúcim z nadmerného užívania vozidla alebo chybnej konštrukcie je zlý kontakt svorkovníc drôtových zväzkov okruhu riadenia airbagov. Väčšina týchto problémov býva v káblových zväzkoch vo dverách alebo s pripojením elektrického zväzku pod sedačkou vodiča a spolujazdca. Tieto poruchy rozsvietia červenú kontrolku airbagu na prístrojovej doske. Vodič by nemal otáľať a navštíviť servis.

Kontrola vzduchových vankúšov prebieha pripojením diagnostického prístroja. Využívané sú aj lacné prístroje z Číny, ktoré však môžu pri načítaní chybového hlásenia riadiacej jednotky aktivovať jeden z bezpečnostných prvkov alebo zablokovať riadiacu jednotku vplyvom neaktívneho softvéru. Diagnostickým prístrojom sú vyčítané hlásenia riadiacej jednotky a na základe nich servis prevedie kontrolu príslušných komponentov. Ak je chybové hlásenie bez chýb, mal by byť systém plne funkčný. „Pri kúpe ojazdeného auta však odporúčam fyzickú kontrolu prítomnosti a zapojenia týchto bezpečnostných prvkov,“ radí Knap.

Životnosť airbagov je odhadovaná na 10 až 15 rokov. Na tento údaj sa radšej nespoliehajte, ak vám airbag nevystrelí, poisťovňa sa vám môže otočiť chrbtom. Kontrola airbagov by mala byť súčasťou celkovej údržby automobilu, ak však pravidelne navštevujete servis, ktorý postupuje podľa pokynov výrobcu, nemali by ste sa obávať.

Ako airbag funguje?

V automobile sú rozmiestnené sledovacie zariadenia citlivé na prudké spomalenie, ktoré ak prekročí určitú razanciu, je okamžite vyslaný signál riadiacej jednotke airbagu. Tá zapáli hnacie náplne príslušných vankúšov,  ktoré sa nafúknu skôr než telo vodiča narazí na volant.

 

 

jh
ZDROJ: AAA Auto

Komentáre k článku


Stream naživo