2016-11-15 04:50:00

TEST: Suzuki Baleno 1,2 Dualjet GLX – bude hit ako Vitara? Má silné argumenty

Testovali sme nový model Suzuki Baleno s benzínovým štvorvalcom v najvyššej výbave GLX.

Baleno sme na základe prvých zverejnených informácií aj my pasovali na japonský bič na Fabiu. V skutočnosti viac než konkurent, ide o svieži vietor do stojatych vôd európskeho trhu s malými automobilmi v segmene B.

Ozajstným japonským bičom na model Škoda Fabia je totiž Suzuki Vitara. To preto, lebo sa jej podarilo zosadiť Fabiu z trónu najpredávanejšieho automobilu a aj po tomto trumfe naďalej bojujú vyrovnané bitky mesiac čo mesiac.

Priamym konkurentom kráľa nášho trhu modelu Fabia je však práve Baleno. Ako si teda nový Japonec s európskymi génmi poradí s konkurentmi v segmente? Štatistiky pritom zatiaľ do úvahy neberieme, predaj sa ešte len rozbieha, skutočná bitka sa rozbehne najmä v budúcom roku. Z nášho pohľadu Baleno nemá taký výtlak ako Vitara, no dokáže konkurovať všetkým automobilom v triede a vo viacerých ohľadoch im dokonca úspešne vzdorovať. Poznáme na Balene miesta, kde je lepšie prižmúriť všetky oči.

Pohľady do cenníkov nám dokazujú, že práve testovaná verzia – „základný“ motor s manuálnou prevodovkou v kombinácii s najvyššou výbavou je najsilnejšia zbraň Suzuki. Baleno v tejto kombinácii nielenže má prvky, ktoré väčšina konkurentov nie, dokáže ich ešte aj podliezť cenou. V iných konfiguráciách to ale také svetlé nemusí byť. Naša spotrebiteľská rada hneď na úvod? Ak Baleno, tak toto. Ale nielen toto.

Model Suzuki Baleno bol od začiatku koncipovaný ako praktickejší brat malého športového modelu Swift. Nie toho súčasného, ale toho budúceho. Nový Swift sa na náš trh chystá budúci rok. Pritom aj nový Swiftík trošku podrastie, zvýrazní najmä svoju športovú stránku. Už len predstava, že by Swift vo verzii Sport mohol získať vydarený prepĺňaný motor s objemom 1,4 litra, ktorým disponuje Vitara S nás napĺňa veľkými očakávaniami. Ale to je iný príbeh.

Baleno prišlo na náš trh s typicky stručnou, zrozumiteľnou ponukou. Japonec sa nehrá na marketingové fígle a lákavé „ceny už od“ kde si musíte dokúpiť volant, kolesá či záruku... Nie, základná výbava GA zahŕňa všetky nevyhnutné prvky vrátane dobrého motora. Vyššia výbava GL dopĺňa ponuku alternatívou v podobe automatickej CVT prevodovky, inak je takmer totožná s výbavou GA. To zaujímavé skrýva najvyššia výbava GLX. Suzuki tak de facto svoju ponuku skresalo na číslovku 2. 2 stupne výbav – základný a plný; 2 motory, 2 prevodovky. Vlastne tri. Okrem CVT totiž Baleno núka i nový automat. Vrchol, ktorý vám cenou môže vybiť dych necháme radšej teoretikom.

Väčšina zákazníkov sa bude rozhodovať medzi novým motorom Dualjet vyznávajúcim atmosférické plnenie a štvoricu valcov a medzi novým motorom BoosterJet s menším objemom, vyšším výkonom, turbodúchadlom a trojicou valcov.

Ako je na tom nový Dualjet?

Motor so štvoricou valcov s celkovým objemom 1242 cm3 disponuje maximálnym výkonom 66 kW (90k) a maximálnym krútiacim momentom 120 Nm pri 4400 ot/min. Ide v podstate o prepracovanú verziu už známeho štvorvalca, ktorý disponoval o 3 kW vyšším vrcholom výkonu v rovnakých otáčkach (6000 ot/min), avšak nižším krútiacim momentom, navyše vo vyšších otáčkach (118 Nm pri 4800 ot/min). Vďaka zmenám motor poskytuje vyšší krútiaci moment nižšie a je tak lepšie pripravený na bežné pokojné jazdenie.

Z 0 na 100 km/h zrýchli ľahké Baleno za 12,3 sekundy (rovnako ako súčasný Swift so staršou verziou motora). Pre porovnanie motor 1,2 TSI s rovnakým maximom výkonu, no s vyšším krútiacim momentom položeným nižšie – 160 Nm pri 1400 až 3500 ot/min, zrýchli ťažšiu Fabiu za 10,9 sekundy. Rozdiel 1,4 sekundy nie je veľký, na to že TSI disponuje turbodúchadlom ale TSI vo Fabii s týmito parametrami je pri šprinte rýchlejšie aj ako výkonnejší Boosterjet – o 0,5 sekundy. To sú zaujímavé parametre. Pritom Fabia je o 100 kilogramov ťažšia ako porovnateľné Baleno. Pohotovostná hmotnosť (teda aj s vodičom 75 kg) Balena Dualjet je v maximálnej výbave  s manuálom 995 kg.

Dualjet vyznáva tradičný prístup nielen k plneniu, počtu valcov, ale aj ku charakteristike. Motor sa vyznačuje sympatickým lineárnym nárastom výkonu, prijateľným zvukom a veľmi slušnou dynamikou. Zároveň je ale pri diaľničných rýchlostiach relatívne hlučný – pri 130 km/h má cca 3500 ot/min. Hlučný možno, ale nie pažravý. Spotreba ani na diaľnici neprekročí úroveň 6 litrov na 100 km. Za to vďačí aj dlhším prevodom 5-stupňovej prevodovky. Priemerná spotreba počas testu sa ústálila na úrovni 5,5 litra benzínu na 100 km. Pritom pokojné jazdenie mimo mesta po okresných cestách vyprodukuje výslednú spotrebu aj pod 4 litre. V mojom prípade to bolo v rovinatom teréne 3,7 l/100 km, kým v kopcoch a s vyšším podielom zábavy za volantom to bolo 4,5 l/100 km. Ozajstné dupanie po plyne a agresívna športová jazda s udržiavaním vysokých otáčok (ako to s 5-stupňovou prevodovkou ide) znamená, že aj Baleno pýta cez 10 litrov. Verte, že si občas tak zajazdíte, aj Baleno totiž na suchých cestách predvádza pekné jazdné vlastnosti a motor svojou ochotou umožňuje zábavnejšie jazdenie. V meste sa aj bez systému štart-stop (nemá ho) udržiava pod 6 litrami. Všetko vynikajúce hodnoty. I s malou nádržou s objemom 37 litrov dokážete priemerne najazdiť cez 600 kilometrov na tankovanie.

Jazdné vlastnosti Balena sa výrazne odlišujú podľa poveternostných podmienok. V prípade suchých vozoviek sa s ním jazdí príjemne, dokáže potešiť dušu novinára rozmaznaného športovými autami s desaťnásobnou cenou. Pružné zrýchlenie motora patrí k dobrým, zaťaženie cca 250 kilogramov cítiť iba v kopcoch, no ani tam vás nebude obmedzovať a nebudete si pripadať ako v návrate do nedávnej minulosti, keď ste sa pred vrcholom kopca doslova modlili, aby ste nemuseli radiť jednotku. Radiť ale budete, tým si môžete byť už teraz istí.

Zmena počasia dojem zo zábavnosti Balena zmení. Nepokazí úplne, ale zmení. Myslím, že konštruktéri mohli pri nastavovaní podvozku urobiť lepšiu prácu. Na mokre nepôsobí auto príliš isto. Zhoršenie vnemu spôsobujú ako nekomunikatívne riadenie, tak i užšie pneumatiky. V riadení cítiť väčšiu vôľu. Na prípadné nedorozumenie medzi skutočnosťou pod kolesami a vnemom vodiča auto reaguje zaplávaním a počuteľnými "odliepaním sa" pneumatík. V mojom prípade boli pocity ovplyvnené letnými pneumatikami v chladnejšom počasí, no ani zimné gumy by vyššie uvedené tvrdenia úplne nevyvrátili. Riadenie núti človeka k výrazne opatrnejšiemu jazdeniu. V istých momentoch som sa dokonca stal brzdou premávky, pretože mi strach nedovolil jazdiť suverénnejšie.

Intenzívny dážď, chladné počasie a silný bočný vietor boli v tom prípade mojimi spoločníkmi. Treba podotknúť, že v danej triede to nie je úplne nezvyčajné, ale tá spomínaná Fabia sa chová o poznanie lepšie, suverénnejšie. Výhrady mám aj k nastaveniu zavesenia zadných kolies. Zvykol som si, že aj jednoduché riešenia vzadu vedia konštruktéri v súčasnosti nastaviť tak, aby bol zadok stabilný a pohodlný zároveň. Podvozok Balena nie je ani pohodlný a ani stabilný. I keď so cťou zvláda priečnu nerovnosť v zákrute na suchu, problém má s priečnou nerovnosťou na rovinke. Pohľad na konštrukciu vlečných ramien dáva tušiť prečo. V praxi sa väčšia priečna nerovnosť pri jazde prejaví pocitom, akoby kolesá nereagovali tlmeným priamym pohybom smerom hore, ale pohybom pod uhlom. Akoby vám kolesá odskočili dozadu. To je navyše sprevádzané tvrdým nárazom do tiel posádky na zadných sedadlách.

Baleno tak paradoxne trpí na vyššiu bezpečnosť, ktorú posádke poskytuje tuhšia konštrukcia pri nižšej hmotnosti. Prechod na nové tuhšie konštrukcie horšie zvládli aj väčší machri – menovite VW Passat, ktorý bol bez adaptívnych tlmičov v prvých mesiacoch výroby novej generácie doslova stratený. Ako to chápať? Nuž jednoducho. Čím pevnejší a tuhší je skelet, tým menšiu vôľu poskytuje pruženiu. To znamená, že to, čo v minulosti doriešila konštrukcia pohybom (vlnením), dnes musí vyriešiť výhradne tlmič a pružina, prípadne sedadlo (pena). Baleno sa snaží vyvážiť typickú vyššiu tvrdosť modelov Suzuki (spojenú so športovosťou), s potrebou zmeny charakteristiky podvozku vďaka novým technológiám výroby, a to všetko urobiť tak, aby posádka neprišla pri jazde cez väčšie diery o zuby. Výsledok je teda rozpačitý a síce nie vyslovene zlý, dá sa to aj podstatne lepšie. Opäť ale platí, že nedostatok v komforte na nerovnostiach pocítia skôr pasažieri vzadu ako posádka vpredu.

Bežný, opatrný vodič pri svojej bežnej opatrnej jazde k takémuto záveru nemusí prísť, stretne sa akurát so silou, s ktorou bočný vietor dokáže zamávať autom napríklad na moste, či vyššou tvrdosťou na veľkých nerovnostiach. Kľúčovým z hľadiska užívateľa je prezuť keď treba prezuť, no a samozrejme jazdiť za mokra obozretnejšie. Pozitívom je, že prípadnú neistotu podvozku za zhoršených podmienok na ceste odhalíte rýchlo a skôr než by vám reálne hrozilo nebezpečenstvo.

Tým sa dostávam k úrovni bezpečnosti, ktorou ovplýva Baleno GLX. V najvyššej výbave nemusíte priplácať vôbec nič za také prvky ako xenónové reflektory, adaptívny tempomat, automatická výstraha a brzdenie v prípade hroziacej kolízie. Už základná výbava disponuje prvkami ako ESP, ABS + EBD, 8 airbagov a iné. V crash testoch EuroNCAP získalo Baleno GLX 4 hviezdy. Nižšie výbavové stupe bez núdzového brzdenia získali tri hviezdy. Pritom pasívna ochrana posádky je vďaka tuhej konštrukcii, deformačným zónam a airbagom na adekvátnej úrovni, dôraz na asistentov ale Balenu ubral hviezdu – tomu jeho starší konkurenti čeliť nemuseli.

GLX pridáva ku všetkému spomenutému taktiež informačný systém s dotykovým displejom, so vstavanou navigáciou a rádiom so 6-timi reproduktormi, vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčové odomykanie, štartovanie, cúvaciu kameru, parkovacie senzory vpredu i vzadu, elektrické sťahovanie všetkých okien a dobre informovaný palubný počítač.

Pozor na hlavu vzadu

Kabína Balena pôsobí na prvý pohľad hodnotne. Suzuki opäť preukazuje schopnosť dobre zakryť lacnejšie riešenia premysleným dizajnom. Až dotyk, či detailnejší pohľad prezrádzajú, že napríklad plasty na palubnej doske nepatria k najkvalitnejším, mäkčenie nenájdete. Poteší kožený volant a hlavica radiacej páky, nepoteší nastavovanie palubného počítača cez tykadlá vytŕčajúce z prístrojového panela. To už by sa naozaj dalo aj inak.

Posed za volantom patrí do kategórie priemerných a viac vyhovie osobám s menšou telesnou stavbou. Vodiči s výškou nad 185 centimetrov pocítia horšie anatomické tvarovanie sedadiel intenzívnejšie. A tiež im neunikne, že operadlo im končí na úrovni lopatiek. Nedostatky možno nájsť aj pri lakťových opierkach, či absencii bedernej opierky. Bočné vedenie sedadiel je základné, auto si očividne nerobilo veľké ambície pri športovaní, túto oblasť prenecháva menšiemu Swiftu. Radenie patrí opäť k priemeru. Krátka radiaca páka sa vyznačuje menej presnými dráhami a vyššou vôľou.

Baleno očarí nadpriemerným výhľadom z predných sedadiel. Vďaka vyššiemu posedu, i vyššej stavbe si vodič nepripadá ako v malom aute, skôr ako v modernom crossoveri. Nevýhodou vyššie postavených predných sedadiel je horší výhľad zo zadných sedadiel. I keď aj vysoký pasažier dokáže nájsť dosť miesta pre svoje nohy a ramená, pasažier s výškou 190 cm má hlavu opretú o strop kabíny a navyše pod nepríjemným uhlom. Nechcem polemizovať o tom, čo spraví tvrdší podvozok na deravej ceste, určite to nebude príjemné. Vzadu je ale miesta dosť. Ak patrí vaša rodina medzi veľmi vysokých, Baleno si odpustite. Prístup dozadu je podpriemerný, ale v poriadku.

Plusom je rozmerný batožinový priestor. 320 litrov skrývajúcich sa pod platom a dvojitou podlahou v tejto triede očarí. Batožinový priestor síce nemá dokonalý tvar, odvezie dosť. Po sklopení operadiel delených v pomere 60/40 (v nižšej výbave máte lavicu) nastane vzadu pekný priestor s celkovou maximálnou kapacitou 1085 litrov.

Asistenčné systémy na čele s adaptívnym tempomatom fungujú spoľahlivo. Adaptívny tempomat pracuje dobre, odporúčam ho používať najmä pri redšej premávke na diaľnici. Najmenší odstup od vpredu idúceho vozidla je vhodný, reakcie systému sú ale menej plynulé a ostrejšie ako v prípade najvyspelejších systémov na trhu. Platí však, že systém patrí k tomu lepšiemu a po troche cviku si zvyknete. Zaujímalo ma ako funguje systém výstrahy pred kolíziou a prípadné automatické brzdenie. Skúšať ho v premávke neodporúčam, nemusí vám to vyjsť. Zaujme, že systém dokáže reagovať vo veľmi nízkych rýchlostiach, v mojom prípade zareagoval aj na chodca. Reaguje v dostatočnom predstihu, aby dokázal úplne zabrániť zrážke – predovšetkým to platí o rýchlostiach do 30 km/h. Najprv sa spustí výstražný tón a ikonka na palubnom počítači, hneď systém udrie do brzdy. Nemusí vždy zastaviť, podľa nastaveného vzorca môže iba znížiť rýchlosť tak, aby napr. prekážka v podobe chodca prešla cez prechod a uhla z cesty. Predstih je veľký, ak jazdíte na „bratislavské tesnotky“ môže vás pár krát aj vyľakať. Aspoň zistíte, že jazdiť tak nie je správne. Mne do riadenia zasiahol počas testu 2 x. Práve pri podobných situáciách. Napríklad keď som sa chystal odbočiť mimo cestu, dobrzďoval som za vozidlom pomaly sa rozbiehajúcom v kolóne. Pekne na tesnotku by som odbočil, no systém preventívne zapípal a kopol do brzdy. Účinok bol skôr v zmysle upozornenia, než vyhnutia sa kolízii – je dobre, že funguje aj takto. Pochváliť musím spoľahlivo fungujúce parkovacie senzory, čitateľnú parkovaciu kameru a taktiež dobre svietiace xenóny. K dokonalosti im chýba už len prisvecovanie zákrut, to by mohli vyriešiť hmlovky s touto funkciou. Baleno nimi ale v súčasnosti nedisponuje.

Plusové body má Baleno za skutočne bohatú výbavu, prehľadný a jednoduchý cenník. Pozitívne hodnotím i ponuku motorizácií a prevodoviek, taktiež asistenčné systémy. Mať auto v tejto triede s adaptívnym tepomatom, navigáciou, automatickou klimatizáciou a hŕbou ďalšieho vrátane metalízy za menej než 14-tisíc je veľmi zaujímavé. Konkurenti ponúknu menej za rovnakú alebo vyššiu cenu - ak píšeme o vrcholných verziách. I základná verzia má čo ponúknuť a dokáže konkurovať rovnako vybaveným vozidlám od iných značiek, cena ale nebude taká priaznivá.

Mínusky dostáva Baleno za možno až príliš nevšedný dizajn, ktorý môže pre konzervatívneho európskeho zákazníka znamenať problém. Mínus má tiež za horšiu ergonómiu v kabíne, použitie výhradne tvrdých plastov. Negatívom je i vyslovene priemerný podvozok vozidla so slabším komfortom i slabšími jazdnými vlastnosťami za zhoršených podmienok. Vyvážiť to možno kvalitnými pneumatikami a rozumným jazdením – na športovanie tu bude Swift. Niektoré veci ale môžu zmeniť jedine konštruktéri, tým je napríklad menej isté riadenie a rozpačité zadné zavesenie kolies. Ak by nebolo slabšieho podvozka, Balenu by som bez zaváhania udelil o bod viac. Takto to bude za 6 z 10. 

 

Technické údaje

Model:

Suzuki Baleno 1,2 Dualjet GLX

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 242
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 66/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 120/4400
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,2/3,7/4,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3995/1745/1460
Rázvor náprav (mm): 2520
Objem batožinového priestoru (l): 320/355/756/1085
Objem palivovej nádrže (l): 37
Pohotovostná hmotnosť (kg): 995
Užitočná hmotnosť (kg): 485
Rozmer pneumatík: 185/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 10 690 
Základná cena verzie: 13 590 €
Cena testovaného vozidla: 13 940 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku