2016-11-11 10:35:56
Peugeot 208 1,6 BlueHDi
Peugeot 208 1,6 BlueHDi 2016
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Peugeot 208 1,6 BlueHDI – s malým hatchbackom na rodinnú dovolenku? Áno!

Je možné napratať malú rodinu do malého auta na týždňovú dovolenku pri mori? Skúšali sme na konci tohto leta.

Priestor, priestor, priestor. Všade len priestrannosť, hlavne priestranne. Veľký kufor, väčší kufor, najväčší kufor. Litre, milimetre plus, milimetre mínus. To sú dnešné hlavné trendy. Ľudia potrebujú priestranné autá, kašľať na istoty. K tomu displeje, asistenti, výkon a športovosť. Ale hlavne priestor. Nebudeme sa predsa tlačiť.

A tak kupujeme čoraz väčšie autá pre svoje čoraz menšie egá. Nechceme rozmýšľať, vozíme litre voľne pohodeného vzduchu v batožinovom priestore. Lebo raz, či dvakrát za rok tie litre využijeme, tak prečo sa obmedzovať? Obmedzovanie je proti nášmu vyznaniu.

Ľudia sú ochotní priplatiť si za luxus, športovosť a priestrannosť. Ak máte v aute všetko, jazdíte vo vozidle v cene domov.

Kedysi sme boli všetci akýsi skromnejší (lebo museli). Kolega spomínal ako pred rokmi zbalil na dovolenku celú rodinu do Favorita a nemali žiaden problém (3 synovia, 1 manželka a kopy batožiny). My sme sa vedeli na víkend zbaliť piati aj so psom do Fábie a tiež nebol problém. Do starého Passata sme sa vošli 7-mi a do Furgona aj viac ako desiati... Lebo tak to bolo, tak sme žili a so sprostosťami sme sa netrápili.

A tak som si povedal, že stačí. Veľké auto som nechal doma a na desaťdňovú dovolenku zbalil seba, svoju polovičku, ročného syna a tridsaťkilového psa do Pevžota 208. Z rodiny som si spravil pokusných králikov. Batožina bola v kufri, pes bol v utesnený na igelite tiež v kufri (nesťažoval sa), detská sedačka sedela vzadu, polovička so synom tiež vzadu. Vpredu som bol ja a kočík. A išli sme. 8 hodín po nočných maďarských cestách a chorvátskych diaľniciach. V Maďarsku nám robila spoločnosť iba prichádzajúcou jeseňou nabudená vysoká zver, v Chorvátsku sme sa znova, tak ako každý rok, nechali unášať kľukatými diaľnicami s vysokými poplatkami.

Zdroj: Ján Hargaš

A mohli sme porovnať. Následne som totiž na dovolenku zobral päť a pol metrovú dodávku s nákladným priestorom s dĺžkou cez dva metre. A úprimne? Lepšie nám bolo v Pežote.

1,6 BlueHDI 55 kW (75 k) a 5 stupňová manuálna prevodovka

Malé auto a ešte k tomu slabý motor? No pohroma!

Napíšem to takto: keby tých 75 koní bolo benzínových atmosférických v norme Euro6 (teda atmosférický litrový trojvalec), chápal by som. Ale malý naftový prepĺňaný agregát v malom hatchbacku. Fajn. Ani našich cca 220 kilogramov človečiny a batožiny mu nerobilo žiaden problém.

Dôvodom je samozrejme nízko položené maximum krútiaceho momentu. 233 Nm pri 1750 ot/min a maximálny výkon pri 3800 ot/min znamená, že všetku silu máte k dispozícii v rozmedzí od 1800 do 3500 ot/min, teda presne tam, kde väčšinu času budete. A to aj pri ostrejšom jazdení, či predbiehaní.

Zdroj: Ján Hargaš

Na diaľnici auto nemalo problém. Zrýchľovanie v poriadku, (spomaľovanie tiež), tempomat nastavený na 130 km/h a ide sa. Priemerná spotreba počas najazdených 1500 km bola na nádrž 5,6 litra nafty na 100 km. Palubný počítač ukazoval cifry v rozmedzí 5,2 až 5,5. Priemer zdvihla diaľničná štreka. Tam si Peugeot pýtal 6,2 až 6,5 litra podľa okolností. Spomalenie na 120 km/h priemer stlačí pod 6 litrov.

Zaujme prekvapivo presné meranie. Nielen spotreby (odchýlka je minimálna), ale tiež meranie zostatkového paliva v nádrži, no hlavne meranie rýchlosti. Ak vám v 208 tachometer ukazuje, že idete 130 km/h, navigácia podľa GPS ukazuje 129 km/h. A tak som po dlhom čase šiel po diaľnici 137 km/h namiesto 140 až 145 km/h, a to som mal rovnakú rýchlosť. Fajn, také presné neboli ani testované BMW. Samozrejme, všetko záleží od kolies a nastavenia systému, ale toto ma potešilo.

Zdroj: Ján Hargaš

Nemôžem tvrdiť, že by daný agregát spĺňal požiadavky na dynamiku aj vo väčšom aute. Ale v malom a ľahkom 208 je adekvátny. Záťah turbodúchadla umožňuje bezproblémové predbiehanie aj pri rýchlostiach okolo 100 km/h i bez podrobného plánovania, či náčrtu.

Nepochybne ale nemôžete predbiehať bez skúseností a vystihnutia správneho momentu. Vytláčať auto bez preradenia spoza autobusu v nižšej rýchlosti vám neodpustí ani turbo.

Keď už manuálnu prevodovku s malým naftovým motorom, osobne uprednostňujem päťstupňovú. Oceníte to predovšetkým v meste, ale tiež v kopcoch. Dobre odladená päťstupňová prevodovka s dlhšími prevodmi síce mierne utlmí motor a zníži spotrebu, odbremení vás od neustáleho „kvadlania“ pákou. V meste väčšinu situácií okrem zápchy zvládate na trojke, na sídliskách je použiteľná i dvojka. Štvorku na mestskom okruhu, päťku nad 90 km/h ako „diaľkovú“ rýchlosť. Motor má pri 130 km/h cca 2600 ot/min.

Jazdné vlastnosti

Auto toleruje i športovejšiu jazdu. Vzhľadom na ťažký motor vpredu, nízku hmotnosť  konštrukcie a jednoduché riešenie zavesenia zadných kolies má v šmyku tendenciu k nedotáčavosti. Nikto by nečakal iné. Auto je predvídateľné a do šmyku sa len tak ľahko nedostane. Obzvlášť na suchu. Kombinácia jednoduchšieho podvozku s jeho komfortným nastavením robí jazdu suverénnejšou. Vodič si skrátka verí a dovolí si viac. Auto ho potrestá jedine za zhoršených podmienok – napríklad za dažďa, kde odskok pri priečnej nerovnosti v zákrute v klesaní vydesí i odvážnych.

208 je nastavené pohodlne, nepláva, drží. Riadenie nepatrí medzi obzvlášť komunikatívne, no zvyknúť sa dá bez problémov. Poteší, že pri manévrovaní na parkovisku ide volant zľahka.

Exteriér

Testovaný model bol vybavený v súčasnosti už neponúkaným balíkom Urban Soul. Výbornú vec v podobe farebných doplnkov karosérie si ale môžete kúpiť i dnes. Individualizáciu môžu tomuto modelu závidieť mnohí konkurenti. Francúzsky šarm je v šedej farbe mimoriadne prítomný. Auto vyzerá dobre. Najväčšou výhodou je ale „rapavý“ lak. To, čo niekto dobieha fóliou má tento Peugeot ako lak celej karosérie (aj zvnútra). Matný lak so špeciálnou povrchovou úpravou je odolný voči menším škrabancom, ťapkancom a veľmi ľahko sa umýva. Vodou, nie vlhčenými papierovými utierkami... Lak vám nezbrúsia ani rastliny popri poľnej ceste, ani konáriky. Sused s kľúčom už stopu zanechá, ale schopnosť laku odolávať drobnostiam, ktoré časom pokazia vizáž auta je pozoruhodná.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Interiér

Z palubnej dosky je cítiť výraznú snahu zachovať moderný šmrnc aj po rokoch. Pomôcť tomu mal facelift. Veľký displej je ale v prípade zakúpenia automobilu bez navigácie iba na okrasu. Radšej by som mal tlačidlá ako dotykovú plochu, ale iné to už asi nebude.

Motor i exteriér je príkladne utlmený, počas jazdy nepočuť šum vetra, pri vyšších rýchlostiach je zreteľnejší zvuk motora, stále v norme triedy.

Sedenie za volantom patrí k lepším v segmente. Kým vo väčšom Peugeote 308 mi malý volant vadí, k 208-čke sedí ako uliaty. I budíky tesne pod úrovňou pohľadu uľahčujú jazdenie - lacný head up displej.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Polohu za volantom si nájde i rozmernejšia postava, poteší nastaviteľná lakťová opierka v strede i dobré tvarovanie sedadla. Dlhú trasu som zvládol bez bolestí chrbta, čo v mojom prípade nie je úplne obvyklé, obzvlášť v malom aute. Sedák je mäkký, nebolí teda ani zadnica.

Sedenie na zadných sedadlách ale o komforte práve nie je. Strávil som tam len niekoľko kilometrov, no sklon operadla je príliš príkry na pohodlné sedenie. Navyše nižšia strecha pôsobí klaustrofobicky. Vidieť to i na dverách zarezaných do konštrukcie vozidla. Napratať sa dozadu je pre vysokých a ťažkých ťažšie než v premiantoch triedy. Zato má ale Peugeot na svoju triedu veľký, hlboký a dobre tvarovaný batožinový priestor. Je o dobrý kus väčší ako vo Fabii predchádzajúcej generácie, na tú novšiu trošku stráca, ale skutočne len trošku. Napriek tomu sme doň napratali všetko potrebné na týždňový pobyt pri mori a ešte zostalo miesto i pre stredne veľkého psa.

Hodnotenie

Peugeot 208 s najslabším naftovým motorom je výborný spoločník. Nežerie ani po naložení, vie predbiehať, vie porušovať predpisy, no rýchlostného rekordéra z neho mať nebudete. Zákonné diaľničné maximum je preň strop. Nie rýchlosti ale komfortu a únosnosti spotreby. Auto sa dobre ovláda, pekne drží stopu, na nerovnostiach si poskočí, ale nesnaží sa vás ohroziť. Prinajhoršom zareaguje ESP. Jazda je pohodlná.

Zdroj: Ján Hargaš

Dnešný tlak na priestrannosť robí z hatchbackov triedy B to najmenšie čo si môžete dovoliť. Málokto by si ako rodinné auto zvolil práve 208-čku. Radšej aspoň Fabiu combi, prípadne niečo o segment vyššie. Cesta na dovolenku do Chorvátska so všetkou bagážou, ktorú potrebuje žena, jednoročné dieťa a čo si žena myslí, že jednoročné dieťa potrebuje, zvládol aj malý hatchback bez zaváhania. Stačí, že otec rodiny kedysi v detstve hral hru zvanú Tetris a stačí tiež, že žene poviete, aby sa zbalila skromne, že nepotrebuje celý šatník a ani dieťa nemusí mať pri mori na každý deň desať „bodyčok“ lebo aj tak najradšej behá holé. Stručnosť je cnosť pri písaní textu, skromnosť je cnosť vo všeobecnosti. Aj malý hatch môže byť dokonalou voľbou. Dokonca aj v prípade, že máte dieťa, či nebodaj dve. Lebo voziť v kufri vzduch je luxus, máte naň?

Sympatický Peugeot bol výborným spoločníkom a pre mňa veľkým prekvapením posledných dní leta. Pretože dokázal prekvapiť, aj keď ho už dlho poznáme. 208 patrí jednoznačne k vrcholu triedy, svojim sympatickým zjavom a rozumným prístupom k cene aj vlastnostiam ľahko tromfne i najsilnejších. Facelift ho zmenil len v drobnostiach, no pomohol mu žiť bez starostí ďalšie roky. 8 z 10.

 

Technické údaje

Model: Peugeot 208 1,6 Blue HDi Urban Soul
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1560
Prevodovka: 5 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  55/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 230/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 171
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 15,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,2/3/3,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3973/1739/1460
Rázvor náprav (mm): 2538
Objem batožinového priestoru (l): 311/1152
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1235
Užitočná hmotnosť (kg): 475
Rozmer pneumatík: 185/65 R 15
   
Základná cenníková cena modelu: 10 340 €
Základná akciová cena modelu: 9490 €
Základná cena verzie: 14 490 €
Základná akciová cena verzie: 12 990 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku