2016-11-09 04:30:00
Hyundai Tucson 1,7 CRDI
Hyundai Tucson 1,7 CRDI A/T
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Hyundai Tucson 1,7 CRDi A/T – všade dobre, na ceste najlepšie

Po benzínovej štvorkolke sme zvolili naftovú verziu s pohonom predných kolies. Naplnila očakávania.

Model Hyundai Tucson je vydareným crossoverom nižšej strednej triedy. O tom sme sa presvedčili už pri teste vrcholnej benzínovej verzie s motorom 1,6 T-GDI, s pohonom 4x4 a s novou automatickou sedemstupňovou prevodovkou 7DCT. Po teste sme vodičom s nižšími nárokmi odporúčali poohliadnuť sa po vozidlách aj bez pohonu všetkých štyroch kolies. Na to, na čo je Tucson postavený je 4x4 vlastne iba žrút peňazí. Jedinou škodou je, že neexistuje verzia s vydareným prepĺňaným motorom 1,6 T-GDI bez pohonu všetkých kolies. Existuje však verzia s naftovým motorom a bez pohonu všetkých kolies. Tak sme ju testovali.

Testovaný automobil Tucson bol vybavený výkonnejším z dvojice agregátov 1,7 CRDi. Motor mal maximálny výkon 104 kW pri 4000 ot/min a maximálny krútiaci moment 340 Nm, ktorý dosahoval pri 1750 až 2500 ot/min.

Automobil s poháňanými prednými kolesami bol obdarený príplatkovou automatickou prevodovkou s dvoma spojkami, ktorá tak ako motor, pochádza priamo z vývoja kórejskej automobilky.

Výbava obsahovala prvky ako automatickú dvojzónovú klimatizáciu, navigačný systém a xenónové svetlomety so statickým prisvecovaním zákrut.

Zdroj: Ján Hargaš

Nový Tucson zaujme veľkou a masívne pôsobiacou prednou maskou s „prižmúrenými očami“. Vozidlo je dizajnovo vyvážené, svojim spôsobom nadčasové a vzhľadné takmer z každého uhla, menšie kolesá môžu pod masívnou zadnou časťou pôsobiť trochu utopene. Rozmer 17 palcov je z hľadiska dizajnu minimum. Auto sa bez akýchkoľvek zaváhaní začlení do parkoviskovej šedi (najmä v šedej farbe). Počas celého testu som pri rozoznávaní automobilu mal problém. Takých tvarov sú jednoducho parkoviská plné a auto ani medzi výrazne odlišnými autami nevytŕča. Pritom si nepomôžete ani odlišnou farbou, taká červená je rovnako okukaný odtieň ako ktorákoľvek iná farba z repertoáru modelu. Azda jediná farba, ktorá pôsobí mierne excentricky je svetlo modrá.

Stručne a skrátka: auto je pekné, ale dych vám nevybije. Ani vám, ani susedovi, ani zlodejovi. To môže i nemusí byť zlé. Bez masívnej prednej masky by na ňom ani nebolo čo obzerať.

Zdroj: Ján Hargaš

Bez automatu ani na krok

Naftové motory zvyknú mať s dvojspojkovými prevodovkami problémy. Postupom času sa ale rôzne trhané pohyby vytrácajú aj odtiaľ, kde boli doteraz vždy. V prípade automobilky Hyundai je pozornosť oprávnená, veď 7-stupňová dvojspojková prevodovka 7DCT je v podstate prvý vážny pokus automobilky s dvojspojkovými prevodovkami. Doteraz obe kórejské automobilky využívali výhradne tradičné automaty s hydrodynamickým meničom, pravda svojej výroby. Svojej výroby je i nová prevodovka a musíme uznať, že i tak háklivá kombinácia vysokého krútiaceho momentu s nízkym spektrom využiteľných otáčok a dve spojky sa automobilke podarila vyvážiť bez strát na životoch.

Je pravdou, že preraďovanie prevodovky cítiť, po čase ho vnímať prestanete, nie je nijak zvlášť rušivé. Navyše prevodovka zazmätkuje skutočne výnimočne, skôr v prípadoch, keď zazmätkujete sami. Nevadí jej ani pokojná jazda, ani snaha víťaziť v neexistujúcich súbojoch na semaforoch. Ak už na nejaký problém narazíte, bude to problém motora, nie prevodovky.

Motor silu má, zázraky nečakajte

Naftový agregát 1,7 CRDI je v prípade kórejských automobiliek starou známou a netreba ho nijak zvlášť predstavovať. Že ide už o x-tú generáciu, že sa prechodom na novú emisnú normu opäť zmenil, to je druhá vec. Motor patrí svojim zvukovým prejavom k tomu lepšiemu na trhu. Výrazne tomu pomáha i dobré odhlučnenie motorového priestoru. V kabíne je ho počuť pomenej.

Motor má maximum krútiaceho momentu v dispozícii od 1750 do 2500 ot/min. V nízkych otáčkach tak môžete cítiť úctyhodný záťah vrcholiaci pri cca 3500 ot/min. Následne sa divadlo rýchlo končí, opona zaťahuje, spoza nej už počuť iba bezduché hučanie.

Zdroj: Ján Hargaš

O to väčší tlak je na samotnú prevodovku. Primäť ju občas k rýchlej reakcii je bez aktivácie športového režimu náročnejšie, súvisí to však s jazdným štýlom vodiča a schopnosti riadiacich jednotiek prispôsobiť sa svojmu „pánovi.“ Keď má auto každý týždeň iného majiteľa, niekedy naozaj nemôže hneď pochopiť, čo to od neho vlastne chcete.

Plynový i brzdový pedál sú nastavené v prospech ostrejšej jazdy. Tak plynový i brzdový pedál reagujú doslova jedovato už pri jemnom dotyku nohou. Je tak o kus ťažšie zachovať si dekórum a jazdiť komfortne a ekonomicky. To sa ešte zvýrazní pri športovom režime.

Predbiehanie pre auto nie je problém. Vodič si ale musí uvedomiť, že po zošliapnutí pedálu a prvotnom kopanci od turbodúchadla nemôže očakávať prísun ťahu aký možno pozná z väčších naftových motorov. Záťah je plynulý, vo vyšších rýchlostiach vozidlo zrýchľuje rozvážne. To neznamená, že do predbiehania nemožno ísť po hlave, vodič si nemusí robiť veľký plánik útoku, musí však zvážiť, či na predbiehanie kolóny na krátkom úseku skutočne má.

Kým pri rýchlostiach do 80 km/h je Tucson tak suverénny ako naznačujú čísla, vyššie už vplyvom hmotnosti (1470 kg pohotovostná) a odporu vzduchu môže byť predbiehanie viacerých áut na krátkom úseku problémom.

V zásade platí, že s autom v tejto konfigurácii sa nemusíte báť nedostatku sily, pocit absolútnej suverenity, ktorý vám môže dať vysoký posed však radšej kontrolujte. Podkapotou nemáte ani benzínovú V6-tku, ani naftové bi-turbo.

Že jazdenie s crossoverom má v porovnaní s hatchbackom s rovnakým motorom svoje špecifiká, sa dozviete i pri spotrebe. Palubný počítač nemá žiadny problém ukazovať pri jazdení Bratislavou počas pracovného týždňa spotrebu prevyšujúcu 11 litrov. Mestský priemer činil 9,1 litra nafty na 100 km. Na diaľnici je to obdobné. Rýchlosť 140 km/h (tachometer) znamená, že sa vaša spotreba bude pohybovať do 10 litrov v závislosti od situácie (profil, počasie...). Spomalenie na tachometrových 130 km/h znamená priemernú spotrebu cca 8 až 8,5 litra paliva.

Zdroj: Ján Hargaš

Tí túžiaci po papierových hodnotách, by sa mali pripraviť na sklamanie. Napriek tomu je s jemnou nohou a defenzívnym jazdným štýlom možné dosiahnuť priemernú spotrebu 7 litrov (krátkodobo sa mi podarilo dosiahnuť spotrebu 6,5 litra podľa PP). Skôr rátajte s reálnym priemerom okolo 7,5 až 8.

Dôvod je jednoduchý – vyššia stavba, hmotnosť a jazdy v mestskom prostredí, či na diaľnici a samozrejme omamný záťah odspodu, ktorý vodiči naftových automobilov radi využívajú. Svoju úlohu tiež hrá i zdedený výraznejší apetít motora.

Vpredu dobre, vzadu horšie. Pocit zlepšujú mäkšie sedadlá

Posed za volantom je priemerný a vyhovie veľkej časti vodičov. Veľké mínus ale automobilka dostáva za vytŕčajúci plast stredového tunela. Ten je tvrdý a síce nie tak nepríjemný ako v prípade menšej i20, je tam a vodičov s dlhšími nohami obťažuje. Mojich 192 cm neznamená problém v žiadnom smere, poľahky si sadnem i sám za seba (za sedadlo nastavené na moju výšku). Veľkým plusom je volant nastaviteľný v širokom rozpätí. Mínusom iba pozdĺžne nastaviteľná stredová opierka.

Sedadlo patrí k priemeru, vďaka nastaviteľnej krížovej opierke je komfort vyšší. Na dlhšej trase už môže vodičovi stŕpnuť sedacie svalstvo. Vzhľadom na triedu automobilu je to ešte celkom bežné.

Kým vpredu vníma vodič nastavenie podvozku zväčša dobre, pasažieri vzadu už o komforte pruženia až takí presvedčení nie sú. Môže za to ich poloha nad zadnými kolesami.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Vďaka mäkším zadným sedadlám sa ale posádka bude sťažovať až na veľmi zlých cestách. Veľkým plusom sú nastaviteľné zadné operadlá. Vďaka nim si vzadu poľahky pospíte.

Vzadu sa bez najmenších problémov odvezú dvaja vysokí pasažieri. Traja by sa už tlačili. V prípade detí bude všetko záležať na veľkosti detských sedačiek.

Veľkým plusom automobilu je batožinový priestor vo veľkosti automobilov kombi v segmente C. 488 litrov s plnohodnotnou rezervou je pekné číslo. Ak potrebujete uprednostniť batožinový priestor, zväčšíte ho ľahko vďaka nastaviteľným operadlám zadných sedadiel. V prípade prevozu väčších predmetov po sklopení operadiel nastane úplná rovina a celkovo 1503 litrov.

Tucson je mestuodolný, no tiež univerzálny spoločník

Tucson patrí k najlepším crossoverom tejto triedy a cenovej relácie. Jeho kvality sú také veľké, že sa len ťažko hľadajú argumenty pre kúpu väčšieho a výrazne drahšieho modelu Santa Fe. Univerzálnosť je mantra, ktorú si jeho tvorcovia opakovali vo všetkom. Auto je vhodné ako do mesta, tak i na pravidelné dochádzanie i rodinné výlety. V prípade uplatnenia v pozícii služobného vozidla s dlhými jazdami naprieč krajinami by bol vhodnejší výkonnejší naftový agregát. 1,7 CRDI, obzvlášť vo výkonnejšej verzii je ale skutočne všetkým čo môže zákazník chcieť. Paradoxom je, že sa Tucson s týmto motorom a automatickou prevodovkou mimoriadne dobre hodí do mesta. I keď nafta do mesta nepatrí, naftový Tucson s automatom a pohonom predných kolies si s nástrahami mesta poradí. Škoda je, že neexistuje adekvátne výkonná benzínová alternatíva bez pohonu všetkých kolies ale s automatom. Hovoriť o vyššej bezpečnosti vďaka 4x4 nemožno, všetku bezpečnosť zaobstará aj tak ESP a jazdiť po meste s manuálom síce nie je nemožné, ale časom čoraz viac otravné, najmä pri crossoveroch, ktoré sa od nepamäti spájajú s vyšším zážitkom, vyšším pohodlím a vyššou cenou ako klasický zástupcovia triedy C.

Zdroj: Ján Hargaš

Tucson je mestuodolný a vo všeobecnosti je lepší ako ten, kto mestuodolnosť medzi crossovermi vynašiel. Ako v spracovaní interiéru, tak v jazdnom komforte, účelnosti i použitej technike (napr. pri automate). Žiaden vysoký obrubník nebude problémom, žiadna diera nebude problémom. I na horšiu viditeľnosť vzad existuje liek – parkovacie senzory a kamera.

Tucson nie je auto, ktoré vyrazí dych, nemá ale ani vážne nedostatky a ak ho človek naozaj chce, odpustí mu aj menšie prehrešky.

Verzia Tucson 1,7 CRDi 2WD A/T je zlatou strednou cestou v ponuke automobilky. Nie je najlepšia, ale ani najhoršia, je dostatočne silná, komfortná a vybavená na to, aby bola populárnou voľbou európskeho zákazníka. Tucson 4x4 nepotrebuje, ak ho nepotrebuje vodič. Auto do terénu nepatrí, a málokto ho pre terén kúpi. 4x4 by v prípade tohto automobilu malo byť skutočne okrajovou záležitosťou, ktorú si vyberú iba tí, ktorí chcú mať v aute všetko, alebo tí, ktorí majú chatu na kopci a boja sa horšieho počasia. 7 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Hyundai Tucson 1,7 CRDi A/T 
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1689
Prevodovka: 7-stupňová dvojspojková automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 104/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 265/1750-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,4/4,7/4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4475/1850/1660
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru lepiaca sada-rezerva (l): 513-488/1503-1478
Objem palivovej nádrže (l): 58
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1623
Užitočná hmotnosť (kg): 615
Rozmer pneumatík: 225/60 R 17
   
Základná cena modelu: od 18 990  €
Základná cena modelu 1,7 CRDi 104 kW 7DCT 24 490 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku