06.07.2015

PRVÁ JAZDA: Nový Hyundai Tucson – tichší, lepší s novým dizajnom

Hyundai sa vracia k pôvodnému názvu svojho úspešného modelu SUV, novú generáciu nám predstavil v európskom rodisku.

Od začiatku predaja modelu Santa Fe prvej generácie v Európe v roku 2001 dodala spoločnosť Hyundai Motor na európske trhy vyše 1,2 milióna automobilov SUV a v roku 2014 už vyše 25 % automobilov Hyundai predaných v Európe pripadlo na segment SUV. Nový model nadväzuje na úspešný predaj SUV.

Nový Tucson ako kompaktné SUV v ponuke naznačuje budúce smerovanie značky Hyundai v Európe. Chce osloviť aj široké spektrum nových zákazníkov, ktorí s ňou v minulosti neuvažovali. Pokúša sa o to nielen novým dizajnom, ale aj jazdnými vlastnosťami auta na ceste i v teréne. Výrazným dizajnom, vysokou úrovňou komfortu a širokým využitím nových technológií predstavuje nový Tucson veľký skok vpred a má ambície prezentovať značku Hyundai.

Koncepcia dizajnu nového modelu Tucson vychádza z uhladeného mestského štýlu, ktorý kombinuje s výraznou vizuálnou robustnosťou, typickou pre automobily SUV. Na prednej časti karosérie nového modelu Tucson dominuje charakteristická šesťuholníková maska chladiča Hyundai, v spojení s prednými LED reflektormi vytvára typický identikit. Predný nárazník tiež obsahuje denné LED svetlá. V zadnej časti karosérie definujú Tucson výrazné horizontálne línie, ktoré sú pokračovaním lemov blatníkov. Zadné skupinové svetlá a odrazové sklá sú pretiahnuté až na okraje karosérie. Dvojitý výfuk a zadný nájazdový štít dodávajú vozidlu športový nádych.

Cieľom dizajnérov interiéru Hyundai bolo zabezpečiť, aby potenciálnych zákazníkov pri prvom nastúpení do vozidla prekvapil vnútorný priestor kabíny a veľká pozornosť venovaná aj najmenším detailom. To sa aj podarilo. Na väčšine povrchov kabíny sú použité nové mäkké materiály (soft-touch) vysokej kvality a nové horizontálne delenie stredovej konzoly umocňuje pocit priestrannosti a dodáva interiéru eleganciu.

Okrem 11 farieb karosérie a 3 farieb interiéru je množstvo komfortných prvkov, ktoré zvyšujú pohodlie v kabíne. Dajú sa napríklad objednať vyhrievané predné sedadlá a volant. Čo sme však ocenili v týchto horúčavách, to sú ventilované sedadlá, ktoré sú k dispozícii po prvý ako jedinečný prvok v tomto segmente. A napriek skoro 38 stupňovému teplu sme sa vďaka tomu nelepili na kožený povrch sedadiel. Predné sedadlá majú teraz dlhší sedák a dajú sa objednať s 8-smerovým elektrickým nastavovaním a 2-smerovou elektricky ovládanou bedrovou opierkou. V ponuke sú aj vyhrievané zadné sedadlá s nastaviteľným sklonom operadla. Nové výduchy vzduchu v zadnej časti kabíny zvyšujú klimatický komfort pasažierov na zadných sedadlách.

Nový Tucson je skonštruovaný na úplne novej platforme, vďaka čomu vyniká v segmente C-SUV veľkorysými vnútornými rozmermi interiéru. Inteligentné usporiadanie technických komponentov (packaging) umožňuje vynikajúci pomer rozmerov exteriéru ku interiéru. Pri normálnej polohe zadných sedadiel má batožinový priestor šírku 1030 mm, dĺžku 889 mm a výšku 806 mm. Základný objem (podľa normy VDA 211) je 513 litrov. Sklopením operadiel zadných sedadiel sa dá zväčšiť až na maximálny objem 1503 litrov. Manipuláciu s batožinou uľahčuje nízka nakladacia hrana a dvojitá podlaha. Batožinový priestor je vybavený odnímateľným pružným roletovým krytom.

K novým komfortným prvkom, ktoré sú k dispozícii pre nový Tucson, patria inteligentné, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru Smart Power Tailgate. Otvoria sa automaticky po priblížení osoby s elektronickým kľúčom smart key vo vrecku. K ďalším komfortným prvkom patrí odomykanie a štartovanie bez kľúča, elektronická parkovacia brzda a parkovací automat Smart Parking Assist System (SPAS), ktorý umožňuje paralelné aj kolmé parkovanie. Systém pomocou snímačov identifikuje vhodné parkovacie miesto a ovládaním riadenia doň vmanévruje vozidlo. Vodič musí ovládať iba brzdy (pri automatickej prevodovke a prevodovke 7DCT) alebo brzdy a akcelerátor (pri manuálnej prevodovke). Funkcia podpory pri výjazde uľahčuje výjazd z parkovacieho miesta.

Pre optimálnu ergonómiu je stredová konzola orientovaná na vodiča. Združený prístroj bol posunutý ďalej k prednému oknu pre lepšiu viditeľnosť a minimálne odpútanie pohľadu vodiča od premávky pred sebou. Tvar predných stĺpikov zmenšuje mŕtvy uhol pri výhľade smerom šikmo dopredu, na želanie dodávané panoramatické strešné okno má o 30 % väčšiu plochu oproti predchodcovi ako u predchodcu.

Na stredovej konzole je namontovaný veľký 8-palcový (20,3 cm) dotykový monitor navigačného systému novej generácie, ktorý je viac ako trikrát rýchlejší ako predchádzajúce systémy montované do modelov Hyundai. Navigačný systém využíva digitálne mapy na karte SD, čo umožňuje rýchlejšiu aktualizáciu. Súčasťou kompletu je bezplatné poskytovanie služieb TomTom LIVE, zahŕňajúce dopravné informácie TomTom traffic, Places, radary a počasie. Vďaka tomu, že má veľmi presné informácie o dopravných zápchach, prácach na ceste a ďalších obmedzeniach, dokáže navigačný systém vypočítať realistický predpokladaný čas príjazdu do cieľa. To sa v hustej premávke o Frankfurte a v okolí ukázalo ako prednosť pri dodržiavaní časového harmonogramu prezentácie.

K dispozícii je aj nový audiosystém s CD prehrávačom, integrovaným tunerom digitálneho rozhlasového vysielania DAB+ a šiestimi reproduktormi. Na stredovej konzole sú vstupy USB a AUX na pripojenie mobilných prehrávačov k audiosystému vozidla.

Nový Tucson je vybavený systémom pre autonómne núdzové brzdenie Autonomous Emergency Braking, ktorý upozorní vodiča pri neočakávaných kritických situáciách a v prípade potreby automaticky začne brzdiť. Systém AEB, využívajúci radarové senzory a kameru, pracuje v troch stupňoch. Najprv vodiča upozorní vizuálne a akusticky a začne pribrzďovať vozidlo. Ak hrozí riziko kolízie s iným vozidlom idúcim vpredu alebo chodcom, automaticky začne brzdiť plnou intenzitou aby zabránil kolízii alebo aspoň zmiernil jej následky. Rozsah rýchlosti pre identifikáciu chodca je do 70 km/h, pre reakciu na iné vozidlá do 180 km/h.

K zvýšeniu aktívnej bezpečnosti prispieva aj asistenčný systém Lane Keeping Assist System (LKAS), zabraňujúci neúmyselnému opusteniu jazdného pruhu , systém Blind Spot Detector (BSD) s funkciou Lane Change Assist využíva radar, ktorý pri jazde monitoruje priestor okolo vozidla v oblasti mŕtvych uhlov vonkajších spätných zrkadiel pre zvýšenie bezpečnosti pri zmene jazdného pruhu. Snímače BSD využíva aj systém Rear-Cross Traffic Alert (RCTA), ktorý pri cúvaní znižuje riziko kolízie s vozidlami prichádzajúcimi zboku v oblastiach s obmedzeným výhľadom vodiča. Pre zvýšenie bezpečnosti Vehicle Stability Management (VSM) prepája elektronický stabilizačný systém ESC a elektrický posilňovač MDPS na stabilizáciu vozidla pri náhlom núdzovom manévri. Pri akcelerácii a brzdení na povrchu s rozdielnymi hodnotami adhézie na jednotlivých stranách vozidla systém VSM prostredníctvom riadenia stabilizuje vozidlo. Systém Speed Limit Information Function (SLIF) pomocou kamery registruje dopravné značky obmedzujúce rýchlosť a zobrazuje ich na displeji TFT v združenom prístroji a na monitore navigačného systému.

Nový Tucson má bohaté vybavenie prvkami pasívnej bezpečnosti. Posádku pri nehode chráni sústava 6 airbagov, pre zvýšenie bezpečnosti chodcov a cyklistov bezpečnostný systém Active Hood System pri čelnej kolízii zdvihne kapotu motora aby sa znížila intenzita nárazu. Nová štruktúra karosérie obsahuje podiel 51 % ocele ultra vysokej pevnosti, vďaka čomu má oproti predchodcovi zvýšenú torznú pevnosť (o 48 %) a väčšiu odolnosť pri náraze.

Široká ponuka motorov

Nový Tucson bude mať jednu z najširších ponúk motorov vo svojej triede. Na výber sú dva benzínové motory s priamym vstrekovaním paliva: 1.6 GDI s výkonom 97 kW (132 k) a nový, turbokompresorom prepĺňaný motor 1.6 T-GDI s výkonom 130 kW (177 k) plus tri turbodiesle: 1.7 CRDi s výkonom 85 kW (115 k) a 2.0 CRDi s výkonom 100 kW (136 k) alebo 136 kW (185 k).

Vyskúšali sme si hlavne motor 1.6 T-GDI s výkonom 130 kW (177 k) a maximálnym krútiacim momentom 265 Nm v pásme otáčok od 1500 do 4500 min-1 s novou 7-stupňovou prevodovkou DCT s dvoma spojkami. Prevodovka 7DCT, vyvinutá priamo automobilkou Hyundai, umožňuje plne automatický režim (ideálny pre jazdu v meste) alebo sekvenčné manuálne radenie pre zvýšenie jazdnej dynamiky. Nová prevodovka 7DCT má naozaj plynulé radenie vďaka alternatívnemu ovládaniu dvoch spojok, pričom jej výhodou je výrazne väčšia mechanická účinnosť oproti automatickej prevodovke  s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Tým prispieva k zníženiu spotreby paliva a emisií CO2 pri zachovaní vysokého komfortu ovládania a bez negatívneho ovplyvnenia výkonnosti vozidla. Dlhšie sprevodovanie najvyššieho stupňa prispieva k zníženiu otáčok pri jazde vysokou rýchlosťou a tým k zvýšeniu akustického komfortu a zníženiu spotreby paliva i emisií. Oproti 6-stupňovej automatickej prevodovke úspora paliva môže dosiahnuť až 20%.

Pohon všetkých kolies

Benzínový motor 1.6 T-GDI a turbodiesel 2.0 CRDi sa dajú kombinovať s elektronicky ovládaným systémom pohonu všetkých kolies 4WD, ktorý za normálnych podmienok prenáša 100 % krútiaceho momentu na predné kolesá. Pri zhoršenej adhézii systém podľa podmienok automaticky rozdeľuje krútiaci moment na nápravy až do pomeru 50/50 %. V manuálne nastavenom režime ‘Lock Mode’ je rozdelenie fixne 50/50 % na zlepšenie trakcie pri nízkej rýchlosti do 40 km/h. Variant s naftovým motorom sme vyskúšali na "soft off road parkúre", teda offroadovej trati tesne pri areáli centrály Hyundai. Auto sa správalo presne tak, ako očakávate, bočný náklon zhruba 38 stupňov už navodzuje obavy, ale Tucson pevne sedí na povrchu zemskom aj v takomto režime. Problém mu nerobili ani strmé 45 stupňové stúpania a klesania, kde funkcia Down Hill udržiava rýchlosť zjazdu na úrovni rýchlej chodze - 7 km/h pri zachovaní manévrovateľnosti auta.

Nový podvozok modelu Tucson bol vyvinutý pre európskych zákazníkov s dôrazom na komfort bez negatívneho ovplyvnenia jazdnej dynamiky. Nové hrebeňové zariadenie s elektrickým posilňovačom, namontovaným priamo na prevodovke riadenia je presné a bezprostredné, spolu s pružinami a tlmičmi pruženia vyladenými pre európske podmienky zabezpečuje vysokú úroveň komfortu. Aj po prepnutí do športového režimu je miera komfortu ešte únosná, riadenie pritom stvrdne a odozva je lepšia, ako v normálnom móde.

Predná náprava využíva tlmičové vzpery McPherson s novými dorazovými pružinami na pomocnom ráme, upevnenom ku karosérii štyrmi silentblokmi pre zníženie prenosu hluku a vibrácií z podvozka do karosérie. Vylepšené viacprvkové závesy zadných kolies prispievajú k zvýšeniu dynamiky vozidla. Rovnako ako predná náprava je aj zadná náprava upevnená na pomocnom ráme so štyrmi silentblokmi. Predĺžené horné a dolné ramená zväčšujú rozchod, zlepšujúci stabilitu vozidla.

Každý komponent podvozka bol optimalizovaný pre zvýšenie stability pri rýchlej jazde a v zákrutách. Dlhý rázvor (2670 mm) spolu so širokým rozchodom uľahčili vyladenie podvozka a jazdných charakteristík pre podmienky európskych ciest a podľa vkusu európskych zákazníkov.

Brzdová sústava s kotúčovými brzdami na všetkých štyroch kolesách má zväčšený priemer kotúčov (vpredu ventilované ø 305 mm / vzadu plné ø 302 mm) a modifikované brzdové valčeky pre skrátenie brzdnej dráhy a zvýšenie odolnosti pri veľkom namáhaní.

Nový elektrický posilňovač riadenia MDPS s elektromotorom namontovanom priamo naprevodovke hrebeňového riadenia a novo vyvinutým softvérom zabezpečuje rýchlu reakciu a presnú ovládateľnosť.

Jazdné vlastnosti v zákrutách zlepšuje funkcia Advanced Traction Cornering Control (ATCC), ktorá kombinuje variabilné rozdeľovanie krútiaceho momentu systémom pohonu všetkých kolies 4WD a funkciu elektronického stabilizačného systému ESC. Pri vzniku tendencie k nedotáčavosti sa na zadnú nápravu začne prenášať väčší podiel krútiaceho momentu motora a súčasne sa pribrzdí vnútorné koleso v zákrute, vďaka čomu Tucson agilnejšie zatáča.

Nová funkcia Drive Mode Select (DMS) pri verziách s automatickou prevodovkou umožňuje vodičovi nastaviť dva režimy – Normal a Sport – s odlišnými charakteristikami posilňovača riadenia a radenia (pri automatickej prevodovke a 7DCT) podľa individuálnych preferencií.

Komfortná a tichá kabína

Nová, pevnejšia štruktúra karosérie modelu Tucson umožnila konštruktérom Hyundai  výrazne znížiť úroveň hluku a vibrácií (NVH), čím vytvorili jednu z najtichších kabín v segmente. Zvýšená absorpcia hluku v uzloch pripojenia predných, stredných a zadných stĺpikov karosérie k podlahe chráni posádku pred prenosom vibrácií z cesty, nové hlukové tlmiace materiály vysokej hustoty na strednej a zadnej časti podlahy karosérie znižujú prenikanie zvuku do kabíny.

V motorovom priestore je namontovaný spodný kryt, v zadnej časti silentbloky na pomocnom ráme nápravy izolujú kabínu od prenikania hluku a vibrácií od zadnej nápravy.

Testovaný na európskych cestách

Aby európski zákazníci dostali čo najlepšiu kombináciu komfortu, jazdných vlastností a ovládateľnosti, nový model Tucson bol vyvinutý s extenzívnym využitím vývojových a testovacích zariadení Hyundai v Európe. Každý komponent podvozka bol testovaný s cieľom zvýšiť stabilitu pri vysokej rýchlosti a pri prejazde zákrut. Pri optimalizácii jazdných charakteristík pre európske cesty konštruktéri využili benefity dlhého rázvoru a širokého rozchodu. 

Každý nový Tucson pre Európu bude vyrobený v Európe

Spoločnosť Hyundai Motor bude 100 % produkcie nového modelu Tucson pre európsky trh vyrábať vo svojom závode v Českej republike – čo predstavuje výrazný príspevok pre región. Výrazom dôvery značky vo vysokú kvalitu európskej výroby je jedinečná päťročná záruka bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov.

Lokálna výroba prináša mnoho výhod pre európskych zákazníkov. Nielenže umožňuje značke Hyundai koncentrovať sa na vývoj špecifikácií a verzií vybavenia poskytujúcich skutočné hodnoty zákazníkom v regióne ale aj redukuje komplexnosť výroby a reštrikcie, čím prináša úspory nákladov.

Nový Hyundai Tucson pre európsky trh sa začal vyrábať v júni 2015, predávať sa začne v druhom polroku 2015.

Jozef Vydra

Komentáre k článku