2016-09-29 04:10:00
Hyundai Santa Fe 2016
Hyundai Santa Fe 2016 2,0 CRDi 4x4
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi A/T Premium – trúfa si na prémiu. Má na to?

Facelift modelu Santa Fe priniesol vynovený dizajn a nové technológie. Prémiovek sa nebojí.

Model Hyundai Santa Fe je už dlhé roky pojmom. Patrí medzi veľké 5-miestne SUV, ktoré sa snažia zabodovať pocitom prémiovosti. Úspešný model akoby z oka vypadol menšiemu Tucsonovi. Nenechajte sa zmiasť podobnosťou, Santa Fe je väčšie, komfortnejšie a aj drahšie SUV.

Santa Fe tretej generácie je vozidlo, ktoré prišlo na trh v roku 2013. Po troch rokoch prešlo faceliftom. Zmeny zaznamenáte na vzhľade prednej časti vozidla. Upravená je vizáž mriežky chladiča, svetlomety, hmlovky. Vzadu je pozmenený nárazník a upravená grafika združených svetlometov. V interiéri možno badať detailné zmeny na palubnej doske. Ponuku ozvláštňujú nové disky z ľahkých zliatin. Najvýznamnejšou zmenou sú nové asistenčné systémy.

Novinky

Dizajnovo sa automobil ponáša na svojho menšieho súrodenca menom Tucson možno ešte viac než pred faceliftom. Ak ale autá postavíte vedľa seba, razom odhalíte, že ide o odlišné modely, na cestách a na parkoviskách sa budú modely väčšine populácie zlievať do jedného. To je dobré pre majiteľov menšieho a lacnejšieho Tucsona, horšie pre majiteľov drahšieho Santa Fe.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Zdroj: Ján Hargaš

Santa Fe je väčšie do všetkých smerov. Ide skutočne o veľké SUV, aj keď má len o 3 cm väčší rázvor ako Tucson. Zato však ponúkne výrazne viac miesta a pohodlia než menší súrodenec. Zmeny v interiéri patria do kategórie: nebadateľných. Musíte skutočne porovnávať detaily, aby ste niečo našli.

Zato zmeny v ohľade bezpečnosti sú výraznejšie.

Vyzdvihnúť treba asistent pre premávku za vozidlom RCA. Asistent sa aktivuje v prípade cúvania na cestu z parkovacieho miesta. Vďaka radarovým senzorom v zadnej časti vozidla dokáže detekovať blížiaci sa objekt. Detekuje všetko od kamiónov, cez prichádzajúce autá rôznych karosárskych úprav, no varuje tiež pred motorkami, cyklistami i chodcami a v mojom prípade dokonca zaznamenal pohybujúce sa dieťa za vozidlom, či psa. Systém je dôležitou súčasťou auta najmä pre vonkajšie rozmery auta a zlú viditeľnosť smerom vzad.

V tejto oblasti do veľkej miery pomáhajú ako veľké spätné zrkadlá s asistentom mŕtveho uhla, tak aj kamery rozmiestnené naprieč karosériou vozidla. Pri cúvaní môžete meniť jednotlivé pohľady – kamery sú umiestnené vpredu, vzadu i po bokoch. Jednotlivé pohľady si môžete meniť podľa potreby, zabudnúť netreba ani na parkovacie senzory a tiež asistent pozdĺžneho parkovania. Ďalším pomocníkom je adaptívny tempomat. Ten síce nepatrí medzi najpokročilejšie, spolu so systémom aktívneho brzdenia a varovania pred kolíziou tvorí dôležitú súčasť bezpečnostnej výbavy vozidla.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

S adaptívnym tempomatom sa dá jazdiť, jeho reakcie však možno charakterizovať ako reakcie začínajúceho vodiča a tak je najväčší potenciál využitia pri voľnejšej diaľnici, napr. pri jazde v noci. Riadiaci systém nemá problém pri výraznejšom spomalení (napr. za kamiónom) v prípade uvoľnenia jazdného pruhu akcelerovať aj s podradením o jeden, či dokonca dva stupne. K asistentom treba zarátať tiež kontrolu jazdných pruhov. Funguje spoľahlivo, mínus si zaslúži za upozorňovanie prostredníctvom hlasného pípania. Pípanie nielenže zobudí aj mŕtveho, pôsobí diskomfortne na posádku, ktorá môže nadobudnúť pocit, že vodič nie je schopný udržať auto v pruhu – to je fajn, ak vodič skutočne zaspáva, no ak napríklad zabudne dať „blinker“ alebo systém zareaguje na staré značenie (v prípade napr. dočasnej úpravy pruhov) iba ho to nahnevá. Ja som po pár kilometroch toto pípanie vypol a vypnuté bolo aj pri preberaní vozidla.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pípanie kórejským automobilom vyčítam vždy a neprestanem ani teraz. Auto pípa, keď vodič nechá automobil naštartovaný a otvorí vodičove dvere, pípa, keď vystúpi z auta a nechá bežať motor – to všetko môže byť fajn pri určitých situáciách, väčšinou je to len otravné pípanie. Hnevá ma tiež fakt, že keď nechám naštartované, vystúpim a prejdem napr. ku dverám vzadu, tie zostávajú zamknuté a nepomôže ani stlačenie tlačidla na kľúči. Jednoducho sa musím vrátiť späť k dverám vodiča a odomknúť cez tlačidlo umiestnené na dverách ako za starých čias. To nepoteší napríklad, keď máte dieťa vzadu v sedačke a chcete ho len rýchlo vyložiť (napr. pred škôlkou). Na všetky tieto detaily si užívatelia zvyknú, prvé dojmy sú však kľúčové pri rozhodovaní sa o kúpe. Toto poteší málokoho.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď už sme pri elektronických zariadeniach, pozitívne hodnotím systém štart-stop. Ten je síce po každom naštartovaní aktívny, dá sa regulovať jemnejším pribrzdením auta, no najmä sa po jeho ručnej deaktivácii neaktivuje pri zmene jazdného režimu. Napríklad vo vozidlách BMW má každý režim inak nastavený štart-stop a každá zmena režimu automaticky opätovne spustí zhasínanie motora na križovatke. Tu nie.

Santa Fe má v prípade automatickej prevodovky tri jazdné režimy – normal, eco, sport. Režimy menia nastavenie plynového pedálu. Pri Eco musíte viac šliapať, kým šport reaguje bleskovo. Režimy ovplyvnia i správanie sa prevodovky. Tá pri športe udržiava otáčky vyššie, auto je pripravené rýchlo vyraziť. Ak stlačíte plyn, auto sa aktivizuje, pre plný ťah treba zatlačiť pedál až na podlahu.

Ďalším veľkým plusom sú vyhrievané i klimatizované predné sedadlá a vyhrievané zadné sedadlá v základnej výbave stupňa Premium. Najmä za klimatizované sedadlá si musíte v každej prémiovke obdobných rozmerov priplácať, niektorí konkurenti takýto systém ani nemájo. Klimatizovanie (odvádzanie tepla z kožených sedadiel) je veľmi účinné, avšak nedokáže odvádzať teplo z celého sedadla. Robí to iba na jednom mieste na sedáku a na jednom mieste na operadle, pričom odvádzanie na operadle je účinnejšie než na sedáku. To spôsobuje nerovnováhu. Citlivé chrbty sú odsúdené iba na najpomalšie ochladzovanie, ak vôbec. Odvetrávané časti sú ale tie najdôležitejšie a  dobre odvádzajú teplo i z oblasti slabín. Teplotný komfort zabezpečuje aj účinná duálna automatická klimatizácia. Prospievajú jej najmä atermické sklá vpredu a tónované sklá vzadu. Vďaka nim dokáže Santa Fe udržať vo vozidle prijateľnú teplotu i v horúčavách. Nepochybným plusom je tiež biela (perleťová) farba, výduchy v B-stĺpikoch pre zadné sedadlá a tiež silný motor, pre ktorý spustená klimatizácia nepredstavuje takmer žiaden problém.

Za volantom s nadhľadom

Posed za volantom patrí medzi priemerné v danej triede. Plusové body získava za komfortné a dobre nastaviteľné sedadlo vodiča, volant s príjemnou povrchovou úpravou obruče a za dobre čitateľné informácie z „kaplnky“ prístrojov a z infotainmentu (navigácie), mínusy získava za nemožnosť nastaviť stredovú lakťovú opierku, za nemožnosť nastaviť bočné vedenie a tiež za menší rozsah nastavenia hĺbky volantu. To všetko zmenšuje komfortné nastavenie pre všetky typy postáv, i keď i vysoký vodič sa za volantom bude cítiť dobre aj na dlhých cestách. V prémiových konkurentoch sa ale môže cítiť lepšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Posed je nepopierateľne vysoký. Síce sa na ostatných účastníkov premávky nepozeráte z výšky prvého poschodia ako napr. v Jeepe Grand Cherokee, ste vyššie než väčšina a máte slušný rozhľad.

Nevýhodou vysokého posedu a masívnej konštrukcie je samozrejme výhľad von. Ako som už spomenul, cúvanie bez senzorov a kamier je problematické. Vodič tiež ťažšie odhadne kde sa mu auto vlastne končí a začína, bude mať teda tendenciu jazdiť ako kráľ a aj parkovať ako kráľ – s pocitom, že sa nikam nezmestí, lenže zmestí. Najmä zo začiatku nie je žiadna hanba vystúpiť a porovnať odlišný vnem za volantom s realitou (pri parkovaní).

Pre posádku raj

Hyundai Santa Fe môže slúžiť aj ako rodinný automobil, ideálny je ale na prepravu štyroch dospelých osôb. Piaty sa bude musieť uskromniť. Ak sa ale vydáte na cestu vo štvorici bez extrémne preplneného batožinového priestora, pasažieri vzadu si budú pochvaľovať. Dôvodom sú slušne anatomicky tvarované sedadlá s prijateľným bočným vedením (najmä smerom ku karosérii). Sedadlá majú dostatočne dlhé a vhodne nastavené sedáky. Nad hlavou i pred kolenami má dostatočnú rezervu aj cestujúci s výškou 190 cm. Tým najlepším na zadných sedadlách sú polohovateľné operadlá. Na dlhej ceste môžete vzadu uplatniť doslova polohu polo-ležmo. Áno, na sedadlách vzadu sa výborne spí. V prípade potreby maximalizovania batožinového priestoru zároveň môžete operadlá nastaviť kolmo na podlahu i posunúť o kúštik vpred, prípadne sklopiť do úplnej roviny. Nebadaným, ale významným detailom je možnosť upevniť kryt batožinového priestoru v dvoch polohách – práve preto môžete nastaviť operadlo až do polohy polo-ležmo.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Santa Fe ako bonus prikladá v najvyššej výbave rolovacie slnečné clony a tiež zástrčku na 230V v kufri. I keď by sme mohli namietať, že praktickejšie je umiestnenie v stredovom operadle, šnúra od čohokoľvek (okrem kávovaru) dočiahne dozadu a aspoň nemusíte mať obavy, že na zástrčku narazí dieťa skúmajúce zákutia zadných sedadiel (nemusí to byť za jazdy...).

Praktickosťou oplývajú aj úložné priestory, najmä kufor s minimálnym objemom 585 litrov. Disponuje dvojitým dnom a troma oddeleniami. Výhodou je, že i bez sieťového programu môžete pod podlahou prenášať viac ako len drobnosti, pokojne menší nákup, či šesť fliaš od minerálky, ktoré tak počas jazdy nepoletujú po celom batožinovom priestore.

200 koní a poriadny krútiaci moment

Naftový štvorvalec s objemom 2,2 litra disponuje veľmi pekným maximálnym výkonom 147 kW (200 k) pri 3800 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 440 Nm pri 1750 – 2750 ot/min. Motor s priamym vstrekovaním Common Rail a veľkým turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek je typický starosvetský vysokozdvihový agregát. Pôsobí veľmi pružným dojmom s ozaj slušným záťahom medzi 2800 až 4000 ot/min. Motor však točí maximálne 4200 ot/min, následne zasahuje obmedzovač. Faktom ale je, že vyššie otáčky nepotrebuje. Iné motory, ktoré dovolia točiť až k 5000 ot/min aj tak nad 4000 rýchlo strácajú dych.

S motorom sa dá jazdiť športovo (ako to na veľké a ťažké SUV ide). Vozidlo akceleruje slušne – pri automatickej prevodovke zrýchli z pokoja na 100 km/h za 9,6 sekundy. Zaujímavejšie je pružné zrýchľovanie pri predbiehaní. Vozidlo nepotrebuje veľkú rezervu a vďaka pohotovej prevodovke dokáže vystreliť spoza kamiónu tak rýchlo ako to na veľké SUV ide. 

Zdroj: Ján Hargaš

Maximálna rýchlosť je 203 km/h. Automobil mal počas testu priemernú spotrebu 8,6 litra nafty podľa palubného počítača, reálna spotreba bola do 9 litrov. Jazdil som obvykle pokojne, no s využívaním potenciálu motora na predbiehanie a na príjemne svižné zrýchľovanie.

Diaľničné tempo tachometrovou rýchlosťou 140 km/h ťahalo z nádrže 9,5 litra nafty na 100 km. To znamená, že pri nádrži s veľkosťou 64 litrov na jedno natankovanie prejdete na diaľnici zhruba 650 kilometrov.

Defenzívne jazdenie s pozvoľným akcelerovaním môže priemer stiahnuť pod 8 litrov, no na papierovú spotrebu môžete rovno zabudnúť.

Motor pri rýchlosti 140 km/h točí približne 2500 ot/min. Jazda je i pri takejto rýchlosti tichá, pohodlná. Zrýchlenie na 160 km/h zvýši otáčky tesne pod 3000 ot/min, no výraznejšie zvýši aerodynamický hluk prenikajúci do kabíny. Stále ale nestráca dekórum a vysokej rýchlosti čelí so cťou.

Zdroj: Ján Hargaš

Šesťstupňová prevodovka je už citeľne zo starších. I keď preraďovanie obvykle necítiť, v istých momentoch vie byť podraďovanie dosť nepríjemné. 6 prevodov sa už môže zdať málo. Aj to je jeden z dôvodov prečo je spotreba vyššia. Zato je prevodovka pohotová a pri pokojnej jazde o nej ani neviete.

Zábava v zákrutách

Santa Fe nepatrí medzi SUV, pri ktorých by ste očakávali veľký jazdný zážitok. Disponuje len pripájateľným pohonom zadných kolies a minulé generácie boli len ťažké nedotáčavé kravy. Nové Santa Fe je predsa len iné. Cítiť to už pri pokojnej jazde. Automobil je stabilný, diery pod veľkými 19-palcovými kolesami cítiť, ale jazda nápadne pripomína nemeckých konkurentov. Priečne nerovnosti v zákrute zvládne s jemným zhupnutím.

Zaujímavé je správanie sa auta v ostrých zákrutách. Pri akcelerácii zo zákruty sa auto v prvom okamihu pristihne pritom ako zadok naznačí predbiehanie prednej časti. To bleskovo stopne kontrola trakcie pribrzdením vnútorného zadného kolesa. Následne sa auto pár okamihov správa neutrálne so sklonom k výraznej nedotáčavosti na limite. Limit v prípade Santa Fe prichádza rýchlo.

Dôvodom na nedotáčavosť je jednak ťažký nos s veľkým naftovým motorom, no tiež vysoká hmotnosť, vysoké ťažisko a menší rozchod s komfortnejším nastavením podvozku. Pohon všetkých kolies v takomto prípade len zmierňuje nedotáčavosť posielaním menšieho podielu krútiaceho momentu na zadnú nápravu. Najlepšie toto správanie vozidla dokumentujú ostrejšie zákruty, výjazdy na diaľnicu a podobne. Auto ide von po nose, no stále sa zubami nechtami drží vozovky a nenechá sa úplne vytiahnuť z určeného smeru jazdy, ale ďalej piští všetkými pneumatikami a samozrejme spomaľuje. Po vypnutí kontroly trakcie sa nedotáčavosť zväčší, avšak svojim spôsobom sa zväčší aj zábavnosť, vďaka možnosti mierne zvýšiť prejazdovú rýchlosť zákruty. Pri dostatku priestoru nedotáčavý šmyk nevadí, na konci zákruty sa auto rýchlo chytí povrchu a silný motor auto vtiahne späť do zákruty. Vďaka vyššie popísanému so Santa Fe ani zďaleka nemôžete rýchlosťou v zákrutách konkurovať nižším vozidlám s obdobným výkonom, stále sa ale môžete zabaviť a pískaním gúm ukázať všetkým naokolo, že jazdu myslíte vážne. Pneumatiky na veľkých 19-palcových diskoch sa rýchlo rozozvučia, zaujímavé by bolo porovnanie s pneu s menším rozmerom a väčším podielom gumy, ktoré by teoreticky mohli udržať autisko prilepené na cestu o kúsok dlhšie.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

V teréne vozidlo ukáže vysokú tuhosť konštrukcie. Auto sa nebude snažiť žehliť deravý povrch, takže si posádka slušne poskáče. Svetlá výška 180 mm zaručuje schopnosť čeliť i stredne rozbitým poľno-lesným cestám. Veľké nerovnosti by už mohli ohroziť podvozok auta. Vzhľadom na teplé počasie počas testu sme nemohli skúšať čo v teréne dokáže pripájateľný pohon všetkých kolies Dynamax, ktorý pre Kiu a Hyundai montuje Magna Steyr. Zo skúsenosti ale vieme, že systém nedokáže nadchnúť fanúšikov offroadu a pôsobí skôr ako stabilizačný prvok so schopnosťou udržať auto v pohybe i na klzkom povrchu. Ísť cez rozbahnenú „poľňačku“ ale neodporúčame.

Záverečné hodnotenie

Hyundai Santa Fe je i po facelifte konkurencieschopné auto. Novinky ktoré facelift prináša sa určite hodia. Veľkým plusom sú asistenčné systémy pomáhajúce pri parkovaní a opúšťaní parkoviska. Plusom je tiež komfort na palube, korunovaný klimatizovaním predných sedadiel a vyhrievaním všetkých sedadiel spolu s možnosťou pohodlného posedu aj na zadných sedadlách. Veľký kufor k veľkému SUV patrí tak ako suverénny motor. Naftová 2,2 CRDi ponúka všetko čo potrebujete. Nenadchne, nie je to žiaden naftový zázrak a nemôže sa vyrovnať naftovým šesťvalcom konkurentov, môže ponúknuť lacnejšiu alternatívu.

Zdroj: Ján Hargaš

Pohľad do cenníkov napovie, že najväčšími konkurentmi pre dvojicu Santa Fe a Grand Santa Fe (test väčšieho už čoskoro) je napríklad Kia Sorento vychádzajúca z tých istých technických základov. Napriek tomu je Santa Fe menšie, pritom drahšie. Ponúka ale viac výbavy i keď bez 7 miest. Sorento je rozmerovo posadené medzi Santa Fe a Grand Santa Fe. Trojica kórejských SUV disponuje silnými zbraňami a síce nedosahujú prémiovosť nemeckých silákov ako Tuareg, či X5. V najvyšších výbavách ponúkajú množstvo príplatkových prvkov daných vozidiel.

Keď sme otvorili cenníky a konfigurátory, zistili sme, že Santa Fe v plnej výbave kúpite za 44-tisíc. Tuareg začína síce pod touto cenou (42), ak navolíte všetky prvky, ktoré má Santa Fe už vo výbave, dostanete sa na rovných 60-tisíc. Samozrejme, Tuareg má väčší a silnejší motor. Sám je väčší, je suverénnejší a v interiéri využíva kvalitnejšie materiály, vo finále ale rozhoduje cena. Rozdiel min. 10-tisíc je aj v tejto kategórii naozaj slušný.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak teda hľadáte veľké, suverénne SUV s adekvátnym motorom a komfortom na palube a nepatríte k tým, pre ktorých je cena len číslo a pre ktorých je meno viac než zdravý rozum, Santa Fe patrí do výberu. Ponúka naozaj veľa za menej peňazí. Nemá na nemecké prémiovky, no rozdiel je menší než čo reflektuje rozdiel v cene. Sympatický dizajn je tiež plusom, dodáva autu punc inakosti, avšak pretrvávajúcej európskej prijateľnosti.

Hyundai k automobilu ponúka 5-ročnú neobmedzenú záruku a 12-ročnú záruku na prehrdzavenie karoséri. Na vozidle vidieť, že chce konkurovať väčším a starším "žiakom", napriek tomu ponúka v danej cenovke a segmente dosť. 8 z 10.

 

 

Technické údaje

Model: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi VGT 4x4 A/T Premium
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2199
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.): 147/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 440/1750-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 203
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,8/5,9/6,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4700/1880/1680
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru lepiaca sada-rezerva (l): 585/1680
Objem palivovej nádrže (l): 64
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1965
Užitočná hmotnosť (kg): 566
Rozmer pneumatík: 235/55 R 19
   
Základná akciová cena modelu: od 34 990  €
Základná akciová cena vo výbave PREMIUM: 40 690 €
 
Doplatok za 6 stupňovú automatickú prevodovku 2000 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku