2016-07-20 04:45:00
Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Volkswagen e-Golf – prúd pod kapotou skúšaný s napätím

Nech je váš názor na súčasnú generáciu Golfa akýkoľvek, toto auto patrí vo svojej kategórii k najobľúbenejším a najpredávanejším hatchbackom na svete.

Pomohla mu v tom navyše aj elektrina? Alebo za ňu dostane mínus? Pred dvoma rokmi sa predstavila spolu s hybridným modelom GTE aj  čisto elektrická verzia. Dostala veľmi jednoduché označenie e-Golf. Už pri prezentácii som konštatoval, že auto jazdí neuveriteľne dobre – v meste a blízkom okolí. Čo však diaľkové trasy?

Otázok okolo elektrických áut je vždy veľa. Kdekoľvek sa človek s takým autom ukáže. Navyše tam, kde by sme boli zostali v anonymite, lebo rozdiely si pri tomto aute všimne na prvý pohľad naozaj iba zainteresovaný, „pomohlo“ výrazné označenie auta nálepkami. Aj evidenčné číslo vozidla BA – EGOLF. No, ubráňte sa potom otázkam! Všetečným, zvedavým aj veľmi konkrétnym. Bolo ich dosť. Vlastne dosť veľa. Poviem vám celú pravdu: pýtali sa takmer všetci...

Nedalo sa odpovedať na všetky a všetkým. Hádam tento „test“ bude takou netradičnou formou odpovedí na (možno) všetky, ktoré sa na nás zosypali počas týždňového spolužitia s Golfom, ktorý nás držal v napätí. Prečo? Vysvetlím neskôr.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Toto nie je klasický spotrebiteľský test. Golfu sme sa už venovali párkrát. „Nalistujte“ si aj niektorý z predchádzajúcich testov, aby ste sa dozvedeli viac. Teraz som sa zameral iba na rozdiely a najvýraznejšie technologické odlišnosti.

V prvom rade napätie

Nielen pod kapotou a pod zadkom (aj inde, kde sú umiestnené batérie elektrického pohonu). Ale aj obavy, či ten deklarovaný dojazd 130 až 190 kilometrov naozaj vydrží a neostaneme stáť niekde so „suchou nádržou“. Teda vybitými baterkami. Inak nebyť výrazných polepov s označením, že jazdíme na prúd (pozor, to „ú“ tam naozaj patrí!) a evidenčného čísla, si  väčšina ľudí ani nevšimne nejaké zmeny. Sú decentné. Napríklad uzavretá predná maska a celkom odlišné dizajnové plné disky kolies, ktoré znižujú aerodynamický odpor vozidla pri jazde. No aby som nezabudol – ešte logá a drobnosti v modrej farbe. Väčšine ľudí to vyhovuje a chválili, že auto nie je vzhľadovo tak „technologické“ a odlišné, ako napríklad Leaf. Je to jednoducho Golf so všetkým, čo k tomu patrí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Platí to aj pri pohľade do interiéru. Najvýraznejšie zmeny sú v prístrojovom vybavení. Namiesto otáčkomera špeciálny (združený) „budík“, ktorý indikuje, že sedíte v inom, ako klasickom Golfe. Ak je ručička vľavo – rekuperujete – ak je vpravo – míňate energiu. Až na pár detailov skoro to isté, ako v každom ďalšom Golfe. Akurát, že v štandardnej výbave sú full LED hlavné svetlá, tempomat, navigácia a automatická dvojzónová klimatizácia. A vlastne ešte aj online pripojenie. Ak chcete silou-mocou minúť „pár peňazí“ navyše, tak už asi len za predĺženú záruku.

Pod kapotou elektrika

Čo iné by ste tam očakávali, ak nie elektrický motor? Je to synchrónny striedavý elektromotor EEM-85 s permanentnými magnetmi, ktorý sa dokáže „vytočiť“ až na 12 000 otáčok. Má výkon 85 kW (115 k), ktorý dosiahne pri 3000 otáčkach – a potom lineárne stúpa až po uvedené maximum. Je spriahnutý s jednostupňovou prevodovkou EQ270 z dielne VW. Táto kombinácia poháňa prednú nápravu vďaka energii z 264 článkovej li-ion batérie, ktorá má výsledné napätie 323 Voltov. Kapacita tejto „nádrže“ je 24,2 kWh, hmotnosť však až 317 kilogramov. Napriek tomu má auto hmotnosť 1585 kg, čo je o 210 až 300 kilogramov viac, ako má (podľa výbavy) Golf 2,0 TDI s prevodovkou DSG.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Batérie sú rozmiestnené naozaj takmer všade, nielen „pod zadkom“, lebo sú pod prednými aj zadnými sedadlami, ale tiež namiesto nádrže a integrovali ich takisto do podlahy auta a stredového tunelu. Nie je však pravda, že „všade zavadzajú batérie“ a vďaka tomu je auto malé. Okrem batožinového priestoru, ktorý je asi o 40 litrov menší a mierne zvýšenej podlahy pod sedadlom spolujazdca je to klasický Golf. Nízke ťažisko nabáda k ostrému rezaniu zákrut, kde sa elektrický Golf nebráni a veľmi pripomína auto sa ideálnym rozdelením hmotnosti 50:50 na nápravy a veľkou chuťou zatáčať. Počas športovejšej jazdy sas právalo neutrálne a takmer sa nenakláňalo. Elektrický Golf v porovnaní s ostatnými elektromobilmi zaujme najmä štyrmi stupňami intenzity rekuperácie - teda brzdenia motorom a premeny kinetickej energie na elektrinu a jej ukladanie do batérií.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jednostupňovú prevodovku vodič ovláda ako klasický automat bez možnosti manuálneho radenia. Ako však môže jednostupňová prevodovka fungovať ako „automatická“? Je to skôr redukčná prevodovka, ktorá premieňa vysoké otáčky elektromotora na použiteľný rozsah pre poháňanú nápravu. Aj tak sa zdá, že stačí viac šliapnuť na „plyn“, teda akcelerátor – a vyrazíte vpred s pískajúcimi pneumatikami. To je však asi najsilnejší zvuk, ktorého sa s týmto autom dočkáte. Parádnou výhodou väčšiny elektromobilov je totiž ticho v kabíne. e-Golf nie je v tomto smere výnimkou, skôr opak je pravdou - prispieva k tomu aj veľmi dobrá aerodynamika.

Ako funguje nabíjanie?

Jazdiť čisto na elektrinu je dosť zásadná zmena filozofie mobility. Vďaka obmedzenému dojazdu a nižšej rýchlosti je to o neustálom plánovaní nabíjania a hľadania ideálnej trasy. Úplne ideálne  je využiť na Slovensku pomerne hustú sieť rýchlonabíjacích staníc. Dosť ich je aj popri diaľniciach. Čiže aj cesta z Bratislavy do Tatier, alebo do Košíc (alebo naopak) je možná. Len rátajte s tým, že bude podstatne dlhšia – povinné prestávky na nabíjanie využijete na oddych, občerstvenie, alebo niečo iné.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V niektorých obchodných centrách sa ešte dá dobiť elektromobil zadarmo, ale jazdenie úplne „zadarmo“ sa už pomaly končí a v sieti najväčšieho poskytovateľa musíte mať už predplatený kredit. Batéria sa v elektrickom Golfe nabije na 80 percent kapacity za približne 35 minút. Čosi vyše ďalšej hodiny trvá potom dobitie na plnú kapacitu. Ak chcete využiť sieť nabíjačiek, rátajte s tým, že po odklopení viečka bývalej nádrže na vás vykuknú dva konektory – jeden na menič z 230 V zásuvky a potom konektor typu 2 (Mennekes, alebo tiež Combo2). No nie všetky nabíjacie stanice ho majú! V nemenovanom obchodnom dome som preto (núdzovo) nabíjal z klasickej zásuvky tri hodiny.

Stihol som medzitým obed a dve pracovné stretnutia, na ktoré však partneri museli prísť za mnou – ja som „tankoval“. Dobil som tak batériu z 15 na vyše 45 % kapacity. Takže nabiť batériu doplna z „domácej“ zásuvky chce naozaj viac ako 8 hodín na nabíjačke. Vyzerá to na takých poctivých 10 hodín a cena za nabitie vyjde približne na 2,5 až 3 eurá. Podľa sadzby, akú máte doma. Stále hovorím o dome – no viete si predstaviť, že by ste nabíjali auto na sídlisku, ak bývate na 7-12 poschodí?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aký je naozaj reálny dojazd?

Záleží od mnohých okolností. Nepriateľom číslo jeden je štýl jazdy (hlavne veľa rozjazdov, brzdenie namiesto rekuperácie... Ani zima neprospieva kapacite batérií. Vykúriť auto v zime je asi najväčší problém. Skúšali sme ho iba v miernych teplotách, no z výduchov sme dostali iba vlažný, nie teplý vzduch a kapacita batérie doslova padala pred očami. Riešením je teplejšie oblečenie a vyhrievané sedadlá, ale ani to nie je „zadarmo.“ Potrebujú na to energiu – skracuje to dojazd. Ak by ste mali ideálne rovnú cestu, bez zdržaní, križovatiek a obmedzenej rýchlosti, bola by méta 190 km dosiahnuteľná. Toľko aj ukázalo auto po nabití na 100 %. Stačilo zapnúť autorádio, ventilátor a klimatizáciu – a hneď „spadne“ na 160. Bežne sa dojazd pohybuje okolo 120 - 140 km. Spotreba v meste bola menej ako 11 kWh/100 km, priemerná spotreba energie sa dostala na 13,2 kWh/100 km. Neviem, či je to málo, ale keď treba, viem jazdiť sa naozaj veľmi ľahkou nohou.

Oplatí sa elektrické auto?

Súčasné nízke ceny nafty hrajú proti elektrine, ale rovnaká vzdialenosť stojí s dieselovým autom aj pri súčasných nízkych cenách nafty troj- až štvornásobne viac. Naftové auto bude pri nákupe výrazne lacnejšie. Model s podobne výkonným motorom a automatickou prevodovkou a skoro rovnakou výbavou ako má testovaný e-Golf prekročí cenu 31-tisíc eur. Ušetrili ste zhruba 10 000.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nie je to ideálny prostriedok, ak sa potrebujete neustále presúvať na dlhšie vzdialenosti – a všade kam prídete nemusia byť (a ani nie sú!) nabíjačky. Ak aj sú, stáva sa, že je obsadené (stalo sa mi to raz z troch pokusov o nabíjanie), alebo nie je k dispozícii správny konektor (vyskytol sa jeden prípad). Vtedy je čas vašim nepriateľom a program zrazu nebezpečne nabitý – ale auto nie. Takže reorganizujete, alebo nestihnete stretnutie.

Pre koho je „elektrika“

Pre dojazd z neveľmi vzdialeného domu (cca 50-60 km) do práce a naspäť domov s malou rezervou na nepredvídanú jazdu. Nabíjať buď cez noc doma, alebo, ak je to možné, tak v práci. Neviem si však predstaviť, keby sa zrazu to drobné percento áut na elektriku zmenilo na 15-20%. Nemali by sme ich kde nabíjať. Nie je infraštruktúra. Cenovo vychádza kilometer jazdy lacnejšie, ako na naftu, ale dokedy? Distribučné spoločnosti investujú teraz do nabíjacích staníc, rátajú, že sa im to vráti. Nezvýšia ceny za nabíjanie? Na tieto otázky dá odpoveď čas, ale nebude to také ružové, ako sa zdá.

Zdroj: Jozef Vydra

Je to vôbec na niečo dobré, veď to nemôže fungovať

To je častá pripomienka zúčastnených diskutérov. Dovtedy, kým ich nepreveziete. Skepsa sa však mení na nadšenie už po prvých metroch. Záťah, ticho a celkový dojem prehlušia pochybnosti a prichádzajú ďalšie zvedavé otázky. K tomu tichu ich je najviac – lebo najprv nepočuť naozaj nič, potom sa pridáva zhruba v 30-ke odvaľovanie (občas pískanie) pneumatík a nakoniec jemné bzučanie s „plynom“ na podlahe. Keď vystúpite do reálneho sveta, okolitý hluk vás poriadne prekvapí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako je auto vybavené?

Cena testovaného auta je vyše 41-tisíc eur. Má 8-palcový farebný displej, na ktorom sa dá pekne pozrieť tiež tok energie a množstvo zrekuperovaných wattov nahnaných späť do batérie, ale aj navigácia. Autu nechýbal radarový tempomat, full LED svetlá, automatické parkovanie a ďalšie prvky, ktoré zjednodušia život. Priplatiť sa oplatí za cúvaciu kameru – auto nevydáva žiadny zvuk a pri cúvaní nemáte ako „odplašiť“ chodcov. Bez kamery to radšej ani netreba skúšať. Tichý elektromobil si žiada kvalitné spracovanie – nikde ani náznak vŕzgania, podvozok je tiež výborne odhlučnený, a hoci auto malo vyše 27 000 kilometrov, no ani náznak opotrebovania, či používania.

Koľko vydržia batérie?

Volkswagen tvrdí, že osem rokov a 160-tisíc kilometrov. Náhradné batérie stoja pekných pár tisíc. To sa neskôr zmení k lepšiemu. V porovnaní s klasickým autom odrátajte náklady na pravidelný servis v podobe výmeny oleja,  navyše má auto teoreticky menej porúch. To by malo byť z dlhodobého hľadiska plusom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dlhé jazdy krížom po Slovensku

Treba vopred dobre a starostlivo plánovať, lebo cestou musíte auto dobiť. Sieť nabíjacích staníc to umožňuje a z Bratislavy na Východné Slovensko bude cesta trvať aspoň 6 hodín. To je väčší problém, ako obmedzený dojazd. Preto je aj e-Golf viac vhodný ako druhé auto do mesta a na blízke okolie. Hodí sa pre človeka, čo má dom, alebo vlastnú garáž, kde ho v noci nabije. Ešte dlho však nenahradí vaše naftové auto sa dlhým dojazdom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako jazdí „električka“?

Napriek vyššej hmotnosti prekvapujúco dobre. Ťažisko je nízko, auto je stabilné. Poteší okamžité zrýchlenie – z križovatky som odchádzal prvý – len potom spotreba energie rastie a rapídne klesá dojazd.

Budúcnosť...?

V tejto podobe asi nie. Ako medzistupeň vývoja s praktickým určením hlavne do mesta a okolia – to áno. VW e-Golf je príjemné auto s malými finančnými nárokmi na jazdu. nevýhodou sú vysoké vstupné náklady, čo by sa malo postupne zmeniť. Nie je to pritom žiadne medzikontinentálne čudo, ale bežné auto, len s iným druhom pohonu. Akurát že to chce zmenu myslenia – a dať auto do zásuvky každý deň – ako smartfón. To je práve najviac obmedzujúci faktor rozšírenia auta, ktoré nie je „bezemisné“, ale v mieste použitia neprodukuje žiadne emisie. A to môže byť v mnohých prípadoch práve dôvod, prečo sa jazýček na váhach prikloní na stranu elektriny pod kapotou.

Technické údaje

Model: Volkswagen e-Golf
Typ motora: Synchrónny elektromotor
Zdvihový objem motora (cm3): -
Prevodovka: 1 - stupňová redukčná
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  85/3 000 - 12 000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 270/0 - 3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 140 (el. obmedzená)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (kWh/100 km): ´- / ´- /12,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4270/1799/1450
Rázvor náprav (mm): 2631
Objem batožinového priestoru (l): 341/1231
Kapacitali-ion batérií (kWh): 24,2
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1585
Užitočná hmotnosť (kg):  
Rozmer pneumatík: 205/55 R 16
   
Základná cenníková cena modelu: 35 580 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 41 295 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku