31.07.2015

Elektrické autá majú ďalšiu možnosť nabíjania - u predajcov Volkswagenu

Do roku 2020 by mala v Európe vzniknúť dostatočná sieť nabíjacích staníc pre elektromobily.

Elektromobilitu ešte stále obmedzujú neštandardné riešenia. Nie každé elektrické auto dnes nabijete na každej nabíjačke. Hoci elektromobily nie sú zatiaľ prioritne vhodné na dlhé cesty, ich majitelia mohli mať pri cestách po krajinách EÚ problém s nabíjaním. Stále sa používajú tri odlišné koncovky nabíjačiek - japonský typ 1, nemecký typ 2 a taliansky typ 3.

Je to podobné, ako pred časom pri rozvoji pohonu na LPG, kde tiež existuje niekoľko koncoviek, alebo v prípade nabíjačiek na mobilné telefóny. Ak nemáte tú správnu, iná vám nepomôže. U nás sa najviac využíva japonský štandard známy ako CHAdeMO. Ním však nenabijete prakticky žiaden elektromobil nemeckej výroby.

Európska únia sa preto rozhodla urobiť poriadok aj v nabíjaní elektromobilov. Zástupcovia Európskeho parlament, Európskej komisie a členských štátov EÚ sa dohodli na jednotnej nabíjačke pre celú EÚ. Presnejšie na jej koncovke pre všetky nabíjacie stanice. Európskym štandardom sa nakoniec stal systém  vychádzajúci z nemeckej nabíjačky typu 2, ktorý vyrába spoločnosť Mennekes. Lenže nie je to také jednoduché a existuje ešte nabíjanie systémom CCS, ako aj ďalší konektor Combo2 na rýchle dobíjanie. Spôsobov nabíjania je totiž viac - nielen striedavým prúdom, ale aj jednosmerným elektrickým prúdom s rôznymi výkonmi.

Koncern Volkswagen si už pred dvoma rokmi stanovil ambiciózny cieľ, stať sa do roku 2018 celosvetovým lídrom v oblasti elektromobility. Trend elektromobility na Slovensku odštartoval aj autorizovaný importér značky Volkswagen. U vybraných dealerov značky ponúka možnosť nabiť si elektromobil.  V spoločnom areáli importéra Porsche Slovakia a predajcu Porsche Interauto na Vajnorskej 162 v Bratislave je k dispozícii najmodernejšia a najvýkonnejšia kombinovaná nabíjacia stanica ABB Terra53CT pre nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 50 kW konektorom CCS a striedavým prúdom s výkonom 22 kW konektorom Menekes. Tento výkon umožňuje nabiť napríklad batériu modelu e-Golf na 80 % kapacity za 30 minút, resp. na 100 % za 50 minút. Nabíjačka je prístupná počas pracovných dní od 6:00 hodiny rannej do 20:00 hodiny večernej a v sobotu od 9:00 do 12:00. Podmienkou je prítomnosť vodiča počas nabíjania pri stanici kvôli organizácii nabíjania iných vozidiel. Počas dni pracovného pokoja a štátnych sviatkov nie je prístup k nabíjacím staniciam možný z dôvodu bezpečnosti a ochrany majetku.

Okrem rýchlonabíjačky na Vajnorskej 162 v Bratislave sú na Slovensku u prvých piatich e-Predajcov nabíjačky s výkonom 3,6 kW (230 V/16). Sú to Porsche Interauto na Vajnorskej 162 v Bratislave, BOAT na Vajnorskej 167 v Bratislave, Autoprofit Galanta, DS Car Dunajská Streda a Automax Považská Bystrica. Umožňujú úplne nabiť batériu elektromobilu za 6 hodín. Nabíjačky sú pre zákazníkov voľne prístupné počas otváracích hodín predajne. Majitelia si môžu batérie dobíjať pomocou adaptéra aj z bežnej elektrickej zásuvky (230 V/10 A) v domácnosti, čo trvá dlhšie, približne 8 hodín.

Od jesene 2013 sa v bratislavskom závode vyrába elektrický model e-up!, ktorý poháňa motor s výkonom 60 kW. V optimálnych podmienkach umožňuje dojazd 160 km a z bežnej elektrickej siete v domácnosti sa dá úplne dobiť za 6 hodín. Na jar roku 2014 spustili v materskom závode vo Wolfsburgu výrobu kompaktného modelu e-Golf. Jeho elektromotor s výkonom  85 kW (115 k) zabezpečuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,4 sekundy, maximálna rýchlosť je obmedzená na 140 km/h. Batéria s kapacitou 24,2 kW umožňuje dojazd až 190 km. Rovnako ako e-up! sa aj e-Golf vyrába štandardne s päťdverovou karosériou.

Okrem elektromobilov má značka Volkswagen momentálne v ponuke aj jeden model s hybridnou technológiou – Touareg hybrid a dva modely s plug-in hybridnou technológiou Golf GTE a Passat GTE. Ich pohon kombinuje benzínový motor 1.4 TSI s elektromotorom 75 kW (Golf), resp. 85 kW (Passat) a špeciálne modifikovaná 6-stupňová prevodovka DSG. Lítiovo-iónová akumulátorová batéria je uložená pod zadnými sedadlami a dá sa nabíjať aj z vonkajšieho zdroja. S úplne nabitou batériou môže Golf GTE a Passat GTE jazdiť výlučne s elektrickým pohonom rýchlosťou do 130 km/h na vzdialenosť 50 km, čo postačuje pre každodennú mestskú premávku. Spaľovací motor pri tom umožňuje vysokú jazdnú dynamiku (maximálna rýchlosť 220 km/h) a komfortnú jazdu na dlhé trasy.

Jozef Vydra
ZDROJ: Porsche Slovakia

Komentáre k článku