TEST: Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI 4MOTION - prejde takmer všade
Volkswagen Golf patrí k stabilne najpredávanejším autom v Európe. Nečudo, veď má množstvo verzií.
Jednou z nich je aj „módna“, do plastového „brnenia“ odetá a zdvihnutá verzia Alltrack. Ako sám názov napovedá, je vhodná na všetky povrchy a trate. Kľúčovým slovom v názve je totiž Alltrack, preto je samozrejmý pohon všetkých kolies 4Motion. Poháňanou nápravou je štandardne predná, avšak pri strate trakcie sa 50 % krútiaceho momentu presúva na zadnú nápravu. A to nie je všetko, čo tento model dokáže.
Na rozdiel od štandardného Golfu sa Alltrack okrem zvýšeného podvozku so 17 palcovými kolesami odlišuje aj iným tvarom nárazníkov a ochranou ich spodných partií. No a samozrejme aj nevyhnutnými „dobrodružnými“ plastmi na blatníkoch i prahoch. Nenechajte sa však oklamať iba peknou vizážou takmer obyčajného Golfu s výraznými doplnkami. Alltrack zvládne v teréne nečakané výkony.
Golf bol v rámci koncernu VW posledný, ktorý po súrodencoch Škoda Octavia Scout a Seat Leon X-perience dostal do vienka svoj „allroad“ variant. Presne o to ide, že pre svoj Variant, teda kombi verziu s pohonom 4Motion pomocou medzinápravovej spojky Haldex 5. generácie, si nechal nejaké to eso v rukáve. Alltrack vybavil niečím navyše, čím sa súrodenci pochváliť nemôžu.
Nový Golf Alltrack má napríklad spomedzi trojice súrodencov najvyššiu svetlú výšku, hoci len nepatrne o 20 mm viac, ako bežné kombi. Nič významné pre náročné offroad úseky tých 175 mm nie je, ale poteší to nielen pri zdolávaní málo udržiavanej cesty na chalupu. Alltrack má na rozdiel od Octavie napríklad tiež systém pre regulované schádzanie zo svahu, ktorý stráži automatickým brzdením rýchlosť jazdy. Oproti veľkým SUV a pravým offroad autám ale je jeho štýl použitia iný. Na hranu svahu treba prísť s nohou na brzde so zhruba požadovanou rýchlosťou (v rozmedzí od 5 do 20 km/h). Elektronika sa ju potom snaží v rámci možností udržiavať.
Prispôsobíte si ho na svoj obraz
Voľba jazdných profilov umožňuje prispôsobiť Golf Alltrack optimálne k štýlu jazdy. Nastavenie voľby jazdných profilov Normal, Eco, Sport, či Individual zaisťujú prispôsobenie vozidla vašim potrebám. Meniť sa dá veľa parametrov a výsledkom môže byť množstvo kombinácií. Podľa toho, čo preferujete. Špeciálny Offroad pomôže aj s prejazdom v ťažkom teréne. V ňom sa sprístupní funkcie schádzania svahov a protiprešmykovania, dôjde k zmene mapovania plynu a k preprogramovaniu radenia prevodovky. Pri pomalej jazde potom dokáže veľmi dlho jazdiť na prvý prevodový stupeň. Kompenzuje tak do istej miery absenciu redukčnej prevodovky. Príjemným zistením je aj prítomnosť takých vychytávok na informačnom dispeji ako sú kompas, výškomer a merač uhla natočenia kolies prednej nápravy. Nie sú to iba „fičúry“ navyše, v náročnejšom teréne sa to môže celkom zísť.
Schádzanie z prudkého kopca v režime offroad pomocou automatického brzdenia je opatrné, smerom nadol idete krokom. Len si uvedomte, že nesedíte v SUV, ale v kombi verzii jedného z najrozšírenejších áut v našich končinách. Vyčítať mu teda opatrnosť na poľných, či ľahších lesných cestách by bolo zbytočné. Rovnako ako pri iných podobných autách si treba uvedomiť, že Golf Alltrack nie je žiadny „tereňák“. No keď príde na lámanie chleba, mimo cesty zvládne predsa len viac, ako bude vyžadovať od neho typický majiteľ.
Odvážnejší, ako vodič
Schopnosti v teréne sú ale pre odvážnejších limitované pneumatikami a zároveň praktickým obmedzením tohto kultivovaného Nemca sú nájazdové uhly (vpredu 15,2 stupňa, vzadu 13,3) a dĺžka auta, resp. rázvor. Tie zasa obmedzujú prechodovú uhol na vrchole stúpania, respektíve hĺbku najväčších bubnov v teréne. Oproti obyčajnej verzii je to výrazne lepšie, ale určite budete pred zdolaním prudkých zlomov, či na stúpaniach premýšľať, či pôjdete ďalej. Pritom prakticky žiadne stúpanie nerobí autu problém, stačí len pridať viac plynu. Dovolím si tvrdiť, že schopnosti auta najviac zo všetkého limituje odvaha vodiča. Na suchom povrchu pritom Golf Alltrack zvládne aj dramaticky prudké zjazdy, či strmé výjazdy. Pri prvom pohľade naň by ste to ani nepovedali.
Obávate sa, čo to auto urobí, keď sú na zvlnenom povrchu jednotlivé kolesá na chvíľu vo vzduchu? Alltrack nezaváha a prejde. Rovnako ako iné štvorkolky, pri ktorých funguje presmerovanie, teda vektorovanie krútiaceho momentu pribrzďovaním kolies, však che od vodiča špecifickú techniku jazdy. Keď prídete na „bubny“, netreba dbať na to, že sa auto prestane hýbať. Len udržiavať konštantný plyn. Elektronika potom „pochopí“, čo chcete a postupne dostane hnaciu silu na koleso, ktoré sa má o čo oprieť. Auto sa pohne dopredu, dokonca aj keď sú vo vzduchu dve protiľahlé kolesá. Klobúk dole!
Golf Alltrack filtruje nerovnosti na poľnej ceste veľmi dobre, podvozok celkom slušne tlmí ruchy od kolies. Máte pocit, že ani nejdete mimo asfaltovej cesty. Práve na ceste cítiť, že Volkswagen nechcel dopustiť výrazné zhoršenie jazdných vlastností, hoci je zvýšený podvozok podopretý pomerne tuhými tlmičmi. Vďaka nim je však auto objektívne naozaj veľmi stabilné. A to dokonca aj pri pomerne odvážne dynamickej jazde, akou bežne nebudú majitelia „duriť“ svoj „óltrek“. Miernym negatívom tohto riešenia je ale o čosi výraznejší prenos vibrácií pri prejazde hrubého asfaltu do priestoru kabíny. Nuž, vždy je to tak: niečo za niečo. Ideál sa dosiahnuť nedá.
Pod kapotou benzín a j nafta
Golf Alltrack je v ponuke s benzínovým motorom 1,8T (132 kW) a dvoma dieselovými: 1,6 TDI 81 kW, ako aj dvoma výkonovými variantmi motora 2,0 TDI (110 a 135 kW). Všetky verzie majú pohon všetkých kolies a kratší stály prevod. Automatická prevodovka DSG nasadená pre benzínový a najsilnejší naftový motor je robustnejšia šesťstupňová s „mokrými“ spojkami. To preto, aby zvládla aj náročnejšie nasadenie v teréne a ťahanie prívesu (až do 2000 kg). Pd kapotou nami skúšaného auta bol vznetový radový štvorvalec s objemom 1968 cm³ s priamym vstrekovaním paliva s maximálnym výkonom 135 kW (184 k) pri 3500 otáčkach za minútu a silným krútiaci moment 380 Nm. Celkový priemer dosiahnutej spotreby bol tentoraz vyšší – hodnota 6,5 litra na 100 km však nie je extra vysoká, lebo je v tom zarátaná aj takmer tretina jázd po nespevnených povrchoch a rôznych poľných a lesných zákutiach nášho Slovenska.
Poďme konečne aj do kabíny
Dalo by sa povedať v skratke: klasika (takmer až nuda). No ak máte pocit, že interiér Golfu je akýsi fádny, skúste nahliadnuť do kabíny niektorých konkurentov. Nájdete oveľa horšie riešenia. Tu aspoň máte istotu perfektnej ergonómie, veľmi dobrého spracovania a tiež kvalitných materiálov. Sedadlá sú dobrým spoločníkom aj pri dlhých cestách a pre troch menej urastených šuhajov sa nájde dostatok miesta aj na zadných sedadlách. Poteší tiež centrálny dotykový displej i palubný počítač s ukážkovo jednoduchým a intuitívnym ovládaním. Príjemné zistenie – nájdete dosť miest, kam si môžete odložiť počas cestovania mobil, fľaše, peňaženku a ďalšie drobnosti, aby boli poruke.
Batožinový priestor v Golfe Alltrack sa môže hrdiť v kategórii kombi verzií s pohonom na všetky štyri kolesá nadštandardným objemom 605 litrov. Operadlá zadných sedadiel sa dajú ľahko sklopiť pomocou páčok dostupných zo zadnej časti vozidla. Úložný priestor sa zvýši až na 1620 litrov. Sklopené operadlá vytvárajú schod, čo vyriešilo zvýšené dno batožinového priestoru.
Teraz niečo z exteriéru: bol som vďačný za funkciu Auto-Hold. Drží auto zastavené aj pri zaradenom rýchlostnom stupni až kým nepridáte plyn. Nemusel som na križovatkách stáť na brzde a svietiť tým za mnou do očí. Čo je hlavne v tme nepríjemné. Ešte jedna zmienka v súvislosti so svetlami: ak sa adaptívne xenónové svetlomety v rámci jazdného režimu nastavia ako športové, veľmi rýchlo sa natáčajú do zákruty. To je v tme na nezaplatenia hlavne pri jazde v prudkých serpentínach.
Záver
Golf Alltrack nie je ani v teréne hrubý grobian, ktorý by vás obmedzoval vo svojich excesoch v ťažšie zdolateľných úsekoch. Je to naopak veľmi dobré rodinné kombi. Na rozdiel od bežných však v teréne schová nejedno významne sa tváriace SUV. Zároveň je to priestranný spoločník rodiny. Má nevýhodu vo vyššej cene spomedzi (aj koncernovej) konkurencie. No predsa je iný. Ak sa teda chcete odlíšiť od záplavy Golfov na cestách, jeho kúpa dáva zmysel. Najmä ak nemáte práve najúprimnejší vzťah k tradičným modelom SUV, máte pritom horšie dostupnú chatu a zároveň potrebujete dve autá v jednom - reprezentatívne na prácu a praktické kombi pre rodinu.
|
Komentáre k článku