2015-10-09 10:55:00
Plaubný počítač už nie
Plaubný počítač už nie je doménou iba áut...
Zdroj: Miriam Bednárová

TEST: Párová terapia na sedadlách ebajku

Posledné pekné dni sú už pravdepodobne minulosťou, využili sme ich na netradičný test.

Tentoraz do našej redakčnej garáže „zaparkovala“ netradičná dvojica dopravných prostriedkov. Aj test je trocha netradičný, nrjazdili sme iba po cestách. Rovnako aj hodnotenie na záver a formát technických údajov sú iné. Zmena je život a my sme sa tentoraz zamerali na dámsky horský ebajk Ghost a pánsky horský ebajk Haibike.

Tráviť víkend vo dvojici je úžasné. Ak k tomu pridáte program, ktorý podporí tvorbu adrenalínu a zároveň endorfínov, bude to zmena. K lepšiemu. Budete na čerstvom vzduchu, prevetráte kosti a svaly, bude to dokonalé. Primerane na stav mojej a partnerovej kondície sa stal nástrojom na všetky tieto aktivity horský ebajk. Bicykel, ktorý pomáha, keď chceme.

V predajni ebajkov nám požičali na testovanie dámsky horský elektrobicykel Ghost Teru 6 Lady s 27,5-palcovými kolesami, odpruženou prednou vidlicou, s pevným uložením zadného kolesa, motorom  a baterkou Bosch a kompomentami Shimano. Druhým bol pánsky horský ebajk Haibike SDURO HardNine SL s odpruženou prednou vidlicou, s pevným zadným rámom, motorom a baterkou od Yamaha Midmount. Mal 29-palcové kolesá.

Zdroj: Miriam Bednárová
Zdroj: Miriam Bednárová

Možnosti sú sloboda

Ak ste doteraz nepočuli o elektrických bicykloch a myslíte si, že je to niečo ako babeta, možno vám pomôže malá definícia. Ebajk je spojenie bicykla, elektromotora a batérie vo funkcii asistovaného elektrického pohonu. Pripája sa len v prípade, že na bicykli skutočne krútite pedálmi. Kombinuje tak silu cyklistu so silou motora. Výsledný efekt takéhoto spojenia potom cítite ako podstatne ľahšie „pedálovanie“. Najmä pri rozbehu, pri jazde do kopca, ale aj pri dlhej jazde, keď vám ubúda energia výrazne pomalšie. Vydržíte potom jazdiť ako Sagan... Intenzita pomoci sa dá regulovať úrovňou asistencie, ktorú si sami nastavíte z riadidiel počas jazdy. Palubný počítač nie je doménou iba áut a tak sa priebežne dozvedáte, akou rýchlosťou idete, aký máte dojazd pri momentálnom stupni pomoci, akou priemernou rýchlosťou idete a iné prospešné údaje

Zdroj: Miriam Bednárová
Zdroj: Miriam Bednárová

Jednoducho hra

Našu testovaciu etapu sme si vytýčili s tým, aby sme absolvovali viac jázd v teréne. Po výjdení z domu sme išli po klasických uliciach Bratislavy, dlažobných kockách alias „mačacích hlavách“, použili sme aj cyklochodníky, kvalitnejšie lesné cesty pre dvojstopové vozidlá, ale nevynechali sme i užšie chodníky a dokonca aj trávnatú plochu a lesný terén. Po zžití sa s bicyklom sa dostavia okamžité endorfínové stavy. Vtedy si uvedomíte „ľahkosť“ šliapania do pedálov. To nás dovoedlo k tomu, že sme sa začali s ebajkom „hrať“. Prepínanie prehadzovačky na ľavej strane riadidiel a prepínanie módu asistencie motora na pravej je totiž veľká zábava. Keď to dostenete do ruky, máte pocit, že ste objavili Ameriku. Alebo prinajmenšom teplú vodu... Bez lichôtok, je to niečo ako malá revolúcia v bicyklovaní.

Zdroj: Miriam Bednárová
Zdroj: Miriam Bednárová

Načo sú vlastne ebajky?

Bicykel s motorom je na pomoc pre nie až tak zdatných „Saganov“, pre totálne zeneprázdených obdivovateľov prírody, nostalgikov. Ale aj (alebo hlavne?) pre tých, čo sa po nejakom okrúhlom výročí chcú vrátiť do detstva, kedy sa bicyklovali a pre tých, čo sa rozhodli, že je lepšie sedieť na ebajku ako pred televízorom (toto ale neplatí iba v prípade prenosov z Tour de France, alebo Majstrovstiev sveta...). Možno je to aj pre tých, ktorým srdce nebije tak ako má, alebo pre tých, ktorým neslúži ideálne nejaký kĺb, noha, prípade majú príkaz bielych plášťov hýbať sa - ale s mierou.

Zdroj: Miriam Bednárová
Zdroj: Miriam Bednárová

Motor

Motor a batéria majú pri ebajku zásadný vplyv a to najmä na dĺžku výdrže baterky, teda na dojazd. Na ten vplýva najmä profil trate, hmotnosť cyklistu, spôsob jazdy (radenie a pod.), použitý výkon  a podobne. Samozrejme svoju rolu hrajú aj faktory ako vietor, konštrukcia bicykla a iné. Naša testovacia trať merala 40 km a pri rôznych asistenciách (4 módy sú eco, standard, high a turbo) nám palubný počítač ukazoval dojazd v rozsahu 80 až 130 km pri pánskom a 60 až 170 km pri dámskom elektrobicykli. Po prejdení našej trate nám po mixe asistenčných nastavení ukazoval počítač dojazd ešte pri eco móde ďalších 50 km, alebo v percentách 60%. Minimálne tretinu a viac terénu sme išli po rovine a zjazdom, kde asistent nepracuje vôbec. Pritom každá asistencia je obmedzená rýchlosťou 25 km/h. Ak prekročíte túto rýchlosť, motor prestáva pracovať. Buď preto, že vyhodnotí, že ste taký „pedáloborec“, že každý motor strčíte do vrecka, alebo len preto, že to takto podľa zákona musí byť. Takže každý ebajker, ktorý ide rýchlejšie ako 25 km/h buď šliape sám, alebo sa vezie z kopca.

Batéria, akumulátor, zdroj energie (skrátka baterka)

Na súčasných a najbežnejších ebajkoch je baterka tam, kde majú všetci tradiční bajkeri fľašu s vodou. Je na zámok a nabíjať ju môžete na mieste, kde parkujete ebajk jednoduchým zasunutím kábla od nabíjačky. Alebo si ju vezmete domov a nabijete ako mobilný telefón. Už za cca 3-4 hodiny ju máte zasa plnú. V kvalitných elektrobicykloch nájdete batérie typu Li-Ion. V súčasnosti sa za špičkové parametre batérie považujú kapacity 400 Wh a zvládnutie 500 – 1000 celkových nabíjacích cyklov, menej ako 10% ročná strata kapacity a hmotnosť asi 2,6 kg. Nabíjanie batérií elektrobicyklov sa teda deje pomocou externých nabíjačiek z klasickej 230 V zásuvky. Cena jedného nabitia 400 Wh batérie sa pohybuje približne okolo 10 eurocentov.

Zdroj: Miriam Bednárová
Zdroj: Miriam Bednárová

Adrenalín a endorfín

To nie sú dvaja páni, ktorí by boli ako Mr. Jekkyl a Dr. Hyde. Sú však s vami počas celej cesty. Zástupca pánskych ebajkov Haibike SDURO HardNine SL a zástupkyňa dámskych Ghost Teru 6 Lady sú v prvom rade horské modely, ale v meste im asfalt vôbec neprekáža. Mestá majú cyklochodníky v rôznom stave a sú často kopírované nepeknými zjazdami na cestu a späť. Nájazdy a zjazdy sú často nekvalitne zabetónované, len „dolepené“. Ak ste dokonca nútení ísť po ceste, nastáva ešte väčší problém. Horským ebajkom teda určujem rovné právo s bratislavskými (ale myslím si aj s celoslovenskými) cestnými ebajkami. Adrenalínu si s nimi užijete na našich nekvalitných cestách viac ako dosť. A zaslúžený endorfín po dojazde tiež...

Zdroj: Miriam Bednárová
Zdroj: Miriam Bednárová

Obidva testovacie elektrobicykle mali odpruženú prednú vidlicu s pevným zadným rámom a hoci sú v predajni v kolónke horské, sú podľa nás na základe našej testovacej jazdy viac ako vhodné aj na cross a na pevné cesty. Pri všetkých terénoch, ktoré sme prešli, nám každý z nich poskytol stabilné a bezpečné vedenie stopy. Hoci si široké plášte a masívny rám ich síce predurčujú na jazdu do terénu, naše cesty si však často pomenovanie terén zaslúžia.

Stretnutie s klasikou

Na ebajku sa samozrejme stretnete aj s cyklistami, ktorí znervóznejú, pretože ich v kopci predbehnete. Máte pripravené nejaké hlášky ako odpoveď na ich komentáre, pretože väčšinou sa nevedia vyrovnať, že ich niekto predbieha. Ale potom vám to bude jedno. Veď každá revolúcia mala svojich odporcov a o pár rokov bude situácia niekde inde. A potom sme na Železnej studienke stretli oproti idúceho, dobre „vyrysovaného“ zhruba 50-ročného bajkera v obtiahnutom cyklistickom drese, ktorý to pekne nakladal – na ebajku. Spoozornel, ke´d videl, že holdujeme tiež takému, ako má ona a pekne sme si spolu zakývali...

Zdroj: Miriam Bednárová
Zdroj: Miriam Bednárová

Hoci je ebajk oproti klasickému bicyklu ťažší o niekoľko kilogramov a v zjazde to môže ovplyvniť rýchlosť aj schopnosť spomaliť, skúsili sme svoju „maximálku“. Hoci sa obe rýchlosti na dámskom a pánskom ebajku pohybovali iba od civilných 40 do 47 km/h, naše centrá odvahy boli naplnené a adrenalín vyplavený. Aj keby sme mohli mať vyššiu rýchlosť, asi nemusíme, lebo nechceme. Ebajkeri túto túžbu asi nemajú nastavenú takto extrémne. Skôr sme testovali reakciu bŕzd. Tie boli špičkové a v pohode by zvládli aj núdzovú situáciu, ale riskovať sme to za seba nechceli.

Záverečný verdikt

Ak sa hovorí, že v niektorých prípadoch je skúsenosť neprenosná, v tomto ebajkovom prípade to platí dvojnásobne. Nikdy by som nepovedala, že bicyklovanie na ebajku môže zaplniť toľko priestoru v mysli, v duši, aj v tele. Ebajkovanie vo dvojici bol čas strávený plnohodnotne a pri tom adekvátne nášmu životnému štýlu. Náš verdikt na nástroj relaxu so športovým vyžitím – teda ebajk, je veľmi pozitívny. Zahadzujeme všetky mýty o tom, že ebajk je pre lenivých a starnúcich, pretože toľko zábavy sme si dávno neužili.

Technické údaje

Dámsky horský ebajk Ghost Teru 6 Lady

Rám: Teru Lady 27.5 aluminium

Motor: Bosch Performance 250 Watt max. 60 Nm

Batéria: Bosch Performance Lithium-Ionen 400 Wh

Prehadzovač: Shimano XT Plus 10-Speed

Radenie: Shimano Deore SL

Kazeta: Shimano CS-HG50 11-36

Vidlica: Rock Shox Recon Gold Solo Air 120 mm Poploc 15 mm

Predstavec: GHOST AS-GH1 31.8 mm

Riadidlá: GHOST Low Rizer light 700 mm 31.8 mm

Brzda predná/zadná: Shimano 506

Plášte: 180 mm Schwalbe Smart Sam 2.25

Ráfiky: Ryde Rival 21 Shimano Deore 15 mm Shimano Deore QR

Sedlovka: GHOST light SP DC1 31.6 mm

Sedlo: GHOST VL 4212 Lady

Zdvih prednej vidlice: 120 mm

Hmotnosť: 19,6 kg

Cena: 2 499 € s DPH

PLUSY, MÍNUSY:

+ pekný dámsky dizajn

+ kvalitná konštrukcia

- hmotnosť pri manipulácii ženou

 

Pánsky horský ebajk Haibike SDURO HardNine

Motor: Yamaha 36 V, 250 W

Batéria: Li-Ion 36 V, 400 Wh

Prehadzovačka: Shimano Deore M 591

Rám: Aluminium 6061, 29 "

Displej: Yamaha multifunctional display with operation unit

Vidlica: Suntour XCR Air RL-R, Remote lockout, suspension: air/oil

Radenie: Shimano Acera SL-M 390, Rapidfire with gear indicator

Kľuky: Sduro aluminium

Kazeta: Shimano HG 200-9, 11-34 Teeth, 9-gear

Reťaz: KMC X9e

Brzdy, brzdové páky: Tektro Auriga, hydraulic disc brake

Plášte: Schwalbe Rapid Rob 29x2,25

Ráfiky: Rodi Black Rock Disc, alloy-double wall

Riadidlá: Sduro Lowriser aluminium

Gripy: XLC Ergo Šport lock on grips

Predstavec: Sduro aluminium, A-Head

Hlava: FSA No. 57, A-Head, semi-integrated, tapered

Sedlo: Selle Royal Sirio

Sedlovka: Sduro Alu 31,6mm, Al Patent, clamp with QR

Pedále: aluminium CNC

Nosnosť: 120 kg

Hmotnosť: 21,5 kg

Cena: 1999 € s DPH (zľava)

PLUSY, MÍNUSY:

+ Kvalitná konštrukcia

+ motor Yamaha

+ ovládateľnosť

- Hmotnosť v ťažkom teréne

 

Poznámka celkom na záver:

V našom magazíne testujeme, porovnávame a skúšame hlavne autá, už druhý rok aj motocykle. No bicykel, aj to s pomocným elektromotorom  sme mali iba raz. Teraz to bola dvojica celkom iných e-bajkov. Preto výnimočne za požičanie pre nás netradičného testovacieho „náčinia“ predajni ebajk – Svet elektrobicyklov

Miriam Bednárová

Komentáre k článku