2014-11-03 04:00:00
Volvo S 60 T5
Volvo S 60 T5 R Design
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Volvo S 60 T5 R-Design – športová limuzína

Už na prvý pohľad vidno v nadpise istý nesúlad: limuzína a športovosť? Čítajte ďalej, vysvetlenie nájdete v texte.

Vďaka nášmu týždňovému spolužitiu s výrazne a lákavo červeným modelom v odtieni nazvanej Passion (vášeň) to už vieme posúdiť. Volvo S60 nedávno prešlo faceliftom. Preč sú svetlomety rozdelené na dve časti, nová predná maska so svetlami z jedného dielu je oveľa viac „učesaná“ a vyzerá bezpochyby atraktívnejšie než kedykoľvek predtým.

Optické prvky výbavy R-Design autu pomohli a vďaka tomu ho radím k najkrajším autám strednej triedy. Stačia malé drobnosti, napríklad tenučký zadný spojler, či športové kolesá a zrazu je z Volva S60 lákavo vyzerajúce auto, ktoré má sebavedomý a elegantný vzhľad. Atraktívne doplnky, ako dve koncovky výfuku či decentný bodykit dávajú tušiť, že by mohol vedieť aj športovať, najmä keď má na zadnej časti nápis T5 a súčasťou vybavenia je tiež znížený športový podvozok.

Jednoducho toto auto má čosi do seba. No nielen opticky, hoci sa na prvý pohľad zdá byť akési malé. Skutočne, S60 pôsobí oveľa kompaktnejšie, ako jeho predchodca. Celkovému dojmu to vôbec neuškodilo, skôr naopak. Snažili sme sa zistiť, ako funguje kombinácia ostro sa tváriaceho sedanu s papierovo úsporným benzínovým štvorvalcom, športovým podvozkom a nápisom Volvo na zadnom veku kufra.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Interiér – starý známy...

Po usadení sa za volant začnete pochybovať o športovosti auta. Predné sedadlá síce naznačujú športovejšie ambície, hlavne keď bočné vedenie sedadiel R-design bolo ukážkové a potešila možnosť nastavenia sklonu sedáku. Poloha za volantom je pomerne dobrá aj pre športovejšiu jazdu, no takto vysoko by ste za volantom sedieť nemali, či nie? Máte síce lepší výhľad, ako by sa mohlo zdať z pohľadu na nízku stavbu karosérie, ale chcelo by to možnosť nastaviť si sedadlo ešte o čosi nižšie. Volant mal dobrý tvar a hrúbku venca.

Interiér je taký... jednoducho až príliš dobre známy. Mal som v ňom pocit, že toto všetko už akosi dobre poznám napriek tomu, že nejazdím autami tejto značky tak často. Napríklad tlačidlá na spúšťanie okien sa výrazne podobajú na tie, čo sme spoznali pred vyše desaťročím, aj dizajn sa veľmi podobá. Teda žiadne ostré hrany, ale ani žiadne výstrelky. To, čo je osvedčené a dobré, je tam a hotovo. Je to akoby dobre známy priestor na relax a oddych (vaša obývačka?), čo je vlastne dobre, lebo sa tam cítite ako doma. Pohodlne a uvoľnene. Celá kabína pôsobí solídne, čo podporujú všade mäkké plasty.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Stačí pohľad na prístroje a pochopíte, že toto auto nebude len o bezpečnosti a pohodlí. Nový informačný systém Sensus funguje rýchlo a ovláda sa pomocou dvoch otočných tlačidiel na stredovej konzole. Audiosystém má niekoľkopásmový ekvalizér. Zvuk znel veľmi vyvážene a verne reprodukoval aj basy.

Navigácia je intuitívna, zvyknete si a rýchlo sa naučíte, ako na ňu. Vydareným detailom je bezrámové vnútorné zrkadlo, ktoré pripomína skôr šperk ako funkčnú vec. Klasické „budíky“ nahradil displej s vysokým rozlíšením. Dynamicky zobrazuje údaje. Napríklad rýchlosť číselne v strede otáčkomera. Môžete si vybrať niektorú farebnú schému. A keď sa nezobrazujú údaje palubného počítača, zväčší sa napríklad údaj teplomera. A ešte zaujímavosť: ukazovateľ „Power reserve“ by ste bežne mali predsa nájsť len na značke Rolls-Royce... Nepáči sa mi však prepínanie údajov palubného počítača bez toho, aby ste pustili pravú ruku z volantu. Aj na resetovanie palubného počítača je potrebných príliš veľa úkonov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Palubná doska je z kvalitných materiálov a celkovo sa vo vnútri auta budete cítiť útulne. Čo sa týka priestoru, ani na predných sedadlách to nie je žiadna vlajková loď, no na daný segment toľko miesta stačí. Na zadných sedadlách je pre približne 180 cm vysokého človeka, ktorý si sadne sám za seba ešte asi 5-6 cm voľného miesta na nohy a zhruba 4 centimetre má rezervu nad hlavou. Ja mám vyše 190 a už to bolo poriadne natesno. Hlavne nad hlavou. Potešili však výduchy ventilácie pre cestujúcich vzadu umiestnené v B stĺpikoch. Dvere sa dajú zamknúť priamo aj z oboch zadných sedadiel.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra


Objem batožinového priestoru 380 litrov mohol byť väčší, no viac ako jeho veľkosť nepoteší  relatívne malý nakladací otvor. Má však ukryté pánty. Na druhej strane je auto vďaka kratšej zadnej časti kompaktnejšie. Testovaný kus mal aj parkovaciu kameru s neveľkým rozlíšením, no prednosťou je, že sa dal priblížiť zadný nárazník, vďaka čomu bola vyššia presnosť parkovania. Automatické parkovanie je jednou z príplatkových funkcii. Po stlačení tlačidla si auto nájde vhodné miesto a upozorní vás. Zaradíte spiatočku a krútenie volantom už necháte na auto.

Auto malo tiež adaptívne svetlomety, ktoré ma spočiatku zaskočili. Doteraz som totiž mal možnosť vyskúšať inteligentné osvetlenie auta len v kombinácii s diódovými svetlometmi. Volvo S60 s bixenónovými svetlami umožňuje tiež mať neustále zapnuté diaľkové svetlá a auto si samo pomocou klapiek reguluje kam a či vôbec bude svietiť. V noci tak auto svieti všade, len nie do očí protiidúcich vodičov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Stráži vás, kde sa dá

Podobne ako v iných modeloch švédskej značky má auto veľa rôznych bezpečnostných systémov. Napríklad systém kontroly vybočenia z pruhu vám v prípade Volva aktívne, ale nie rušivo pomáha udržať auto v pruhu. Jeho zásah príde až keď ste príliš blízko k čiare a to veľmi jemne. O prekročení čiary bez smerovky vás zas informuje trojitým vibrovaním volantu. Auto má aj systém sledovania únavy a v prípade potreby vám odporučí prestávku. Pred rizikom nárazu do auta pred vami vás upozorní pípnutím rozsvietením troch červených svetiel na palubnej doske. Dokonca do rýchlosti 50 km/h dokáže v auto v špecifických prípadoch aj samé zastaviť. Auto tiež kontroluje mŕtvy uhol a v prípade, že sa tam nachádza auto, rozsvieti sa kontrolka na priľahlom stĺpiku (Systém BLIS).

Systém čítania dopravných značiek zobrazuje aktuálne platné dopravné obmedzenie na displeji pred vodičom. Na rozdiel od väčšiny ostatných dokáže identifikovať aj hranaté značky (napr. koniec či začiatok diaľnice), no má problémy so zrušením rýchlostného obmedzenia bez značky (križovatkou).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Motor a prevodovka ladia hlavne na papieri

Pri označení  T5 si väčšina ľudí si v súvislosti s Volvom predstaví dvaapollitrový päťvalec s podmanivým zvukom. Lenže časy sa menia. V novom Volve S60 je pod týmto označením druhý najvýkonnejší motor v ponuke, preplňovaný štvorvalec s výkonom 180 kW, ktorý spĺňa prísnu emisnú normu Euro 6 a má spotrebovať iba 6,1 litra benzínu na sto kilometrov. Motor poháňa predné kolesá a spolupracuje aj s novou osemstupňovou automatickou prevodovkou Geartronic od firmy Aisin s meničom krútiaceho momentu. Motor je produktom novej stratégie značky Volvo vyrábať motory s rovnakou veľkosťou valcov s čo najviac unifikovanými dielcami. To je dôvod, prečo z ponuky zmizol päťvalec, ktorý mal krásny zvuk. Nový štvorvalec v T5 je jedných z najtichších a najkultivovanejších motorov. Počuť ho budete pri bežnej jazde tak zhruba do 50 km/h, ak si nezapnete rádio, či ventilátor. Prevodovka totiž drží najčastejšie otáčky do 2000. Preto pri jazde po diaľnici máte pocit, že ste stratili motor, alebo jazdíte na elektrinu.

Po šliapnutí na plyn sa však T5 ochotne rozbehne. Napríklad z nuly na 100 km/h za 6,3 sekundy. Čo je skutočne dobré. Ale nie je všetko také skvelé, ako sa zdá. Ak idete pokojne, je všetko v poriadku. „Osemkvalt" radí hladko, takže o jeho práci nemáte takmer potuchy. Pri rozjazde by mohol reagovať svižnejšie. Po prudkom stlačení plynu totiž prevodovka spočiatku „premýšľa“ a až potom auto vyrazí vpred. Reakcia na plyn je však v ostatných prípadoch dobrá. Keďže motor má iba klasické turbo, po stlačení plynu sa dočkáte aj mierneho oneskorenia, asi jednu sekundu. Kde turbo zaberá zistíte v praxi ťažko, lebo má pozvoľný nástup a akcelerácia je plynulá.

Prevodovka nepoteší pri ostrejšej jazde. Nie že by reagovala zle, problémom je trocha čudné sprevodovanie. Hoci má osem stupňov, niektoré prevody na seba nenadväzujú dobre. Napríklad medzi dvojkou a trojkou je celkom zbytočný a veľký odstup, dokonca väčší, ako u predchádzajúceho šesťstupňového automatu. Prevodovka má aj režim plachtenia (vyradenia do neutrálu pri pustení plynu), čo funguje približne od 34 km/h. Aj pri 5000 otáčkach je však motor tichý a jeho (inak celkom príjemný) zvuk si príliš neužijete. Niekedy ho bez otvoreného okna nebudete ani počuť. Cestovanie v S60 je skôr o pokoji a pohodlí. Pri najvyššej diaľničnej rýchlosti pritom motor točil len okolo 1950 – 2000 otáčok. Je pritom dosť flexibilný, takže mu neprekážalo ani 1200 otáčok zhruba pri 55 km/h. Aerodynamický hluk na diaľnici bol nízky a hluk spôsobený valivým odporom kolies prijateľný. Volvo S60 je tak veľmi dobré auto viac na dlhé cesty.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spotreba – široký rozptyl

Napriek tomu, že motor je preplňovaný dvojliter, jeho prejav je dosť nevýrazný. Na papieri sú jeho parametre vynikajúce, iba maximálna rýchlosť je nižšia ako u konkurencie, ale to je dané obmedzovačom. Pri jazde auto nepôsobí tak rýchlo, ako by ste od auta so 180 kW čakali. Ak dúfate, že nový dvojliter bude výrazne úspornejší ako starší päťvalec, potom vás musím sklamať. V diaľničnom tempe sa spotreba S60 pohybovala okolo ôsmich litrov na sto kilometrov, po meste sme jazdili za sedem, ale aj za jedenásť. Nuž nie že by sa s autom mimo mesta nedalo jazdiť aj za tých  udávaných zhruba šesť litrov, dokonca aj za menej. V našom prípade 5,1 s rýchlostným priemerom 67 km/h. Na to však musíte dokonale splynúť s prevádzkou a viac sa iba pozerať na pedál plynu, ako sa ho dotýkať. Po prvom svižnejšom predbehnutí bude palubný počítač ukazovať o liter, ale aj o dva litre viac. Celkový priemere 6,4 litra na 100 preto považujem skôr za umenie úspornej jazdy, ako bežnú hodnotu.

Úprimne ma však veľmi potešilo a príjemne prekvapilo rýchle zohriatie motora na prevádzkovú teplotu. Stačilo pár sekúnd aj metrov a bol na polovičnej hodnote. Do jedného kilometra úplne zahriaty. Môže za to inteligentný manažment tepla a variabilná elektrická vodná pumpa.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Športový podvozok by som oželel

Podvozok S60 má svoj pôvod v minulej spolupráci s Fordom. Rovnaký základ nájdete aj v Mondeu. Je to jeden z najlepších podvozkov v tejto triede. V tomto prípade bol súčasťou príplatkového balíka R-design aj 18 palcové kolesá a zníženie podvozka o 15 mm, naladeného skôr tvrdšie. Športové zavesenie kolies s klasickými pasívnymi tlmičmi ale inak pokojne zameranému vozidla veľmi nesvedčí. Hoci kolesá príliš neodskakujú ani na menej kvalitných cestách, väčšinou sa hlavne v meste dočkáte len rázov pri prejazde nerovností a obmedzeného komfortu. Inžinierom Volva musíme však vzdať hold v jednej veci, a tou je fenomenálna trakcie. Aj keď ide o auto s poháňanou prednou nápravou s 350 Nm krútiaceho momentu, tak aj na jednotku s vypnutým ESP nemá automobil problém naplno akcelerovať bez preklzu kolies. Rovnako ak pridáte plný plyn v zákrute, nečakajte žiadnu drámu. Auto jednoducho celkom iste odíde v požadovanom smere, čo je pri tomto výkone úspech.

Kvality auta sa však prejavia na diaľnici, kde má Volvo veľmi dobrú smerovú stabilitu a ak odhliadneme od už spomínaného hlučnejšieho podvozku, je to vynikajúce cestovné auto. Pohodlné sedadlá, tichý motor a istý podvozok robia zo zdolávanie dlhých trás hračku. Aby som nezabudol, za účinnosť aj nástup sily musím pochváliť brzdy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záverečné zhodnotenie

Volvo S 60 je auto, ktoré sa mi páčilo zvonka aj zvnútra. Je to príjemný, bezpečný, tichý, solídny, dynamický a dobre vyzerajúci sedan s priemerným priestorom v interiéri, no jeho výbava (a nemám na mysli iba tú bezpečnostnú) je bohatá. Má výkonný a tichý motor a slušnú spotrebu. Na dlhých cestách je veľmi príjemným spoločníkom. Nižší a tvrdší podvozok sa však podľa mňa pre túto limuzínu až tak nehodí. Jedine ak by ste sa s ním chceli za každú cenu vyblázniť na kľukatých cestách. Raz za čas možno, ale vždy? Možno by celkové hodnotenie a hlavne jazdné vlastnosti vyzerali inak, keby bola k dispozícii verzia s komfortným podvozkom Touring. Nová prevodovka je lepšia ako predchádzajúca šesťstupňová, ale zvláštne a nepraktické je odstupňovanie najmä nižších prevodov. Volvo S60má veľa svetlých stránok, pri konfigurácii ale treba postupovať obozretne a nastaviť ho tak, aby bol príjemným a pokojným autom. Má na to viac, ako iba papierové predpoklady.

Technické údaje

Model:       Volvo S60 T5 Drive-E     8AT R-Design
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 969
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 180/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1500 - 4800
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,4/4,8/6,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4635/1865/1484
Rázvor náprav (mm):  
Objem batožinového priestoru (l): 380
Objem palivovej nádrže (l): 67,5
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1664
Užitočná hmotnosť (kg): 500
Rozmer pneumatík: 235/40 R18
  2776
Základná cenníková cena modelu(T3 Base): od 28 990 €
   
Základná cena verzie (T5 Momentum): 42 190 €
Cena testovaného vozidla: 50 270 €

 

Komentáre k článku