2014-10-17 07:00:00
Volvo S40 2,0i 107
Volvo S40 2,0i 107 kW 2010
Zdroj: Ján Hargaš

JAZDENÉ AUTO: Volvo S40 2,0i – ako mať Volvo za málo

Volvo S40 je menší sedan ťažiaci z technickej spolupráce s Fordom a s PSA. Benzínový dvojliter mu dáva potrebnú šťavu i spoľahlivosť.

Keď Volvo, tak päťvalec! Veru, švédska automobilka sa svojimi radovými päťvalcami preslávila, a to ako z hľadiska benzínových, či naftových agregátov. T5-ťka a D5-ťka sú však len vrcholom ľadovca ponuky motorov do tohto solídneho sedanu. Dvojlitrový štvorvalec s výkonom 107 kW (145 k) a s krútiacim momentom 185 Nm je mimoriadne živý a navyše celkom spoľahlivý agregát.

Volvo S40 s týmto motorom sme zapožičali z AAA Auto Bratislava.

Ak som na začiatku napísal, že S40-tka ťaží zo spolupráce s Fordom a s koncernom PSA, toto tvrdenie musím trocha rozvinúť. S40-tka z nich nielenže ťaží, ona z nich vychádza. Presnejšie vychádza z Focusu. S Focusom zdieľa veľké množstvo súčiastok, vďaka ktorým sa trošku znižuje povestná nevýhoda drahých náhradných dielov automobilov tejto severskej značky. Ani zďaleka to nie je stratené dvojča, a tak ako má veľa spoločného, má aj veľa odlišného.

Volvo S40 sa prvý krát objavilo na svetle sveta v roku 2003, facelift prišiel o štyri roky neskôr a v roku 2012 sa ukončila výroba tohto modelu. Základnou motorizáciou pre menší švédsky sedan bola benzínová 1,6-tka s výkonom 74 kW (100 k). Tá pochádza zo spomínaného Focusu a ponúka priemerné výkonnostné parametre s celkom slušnou spotrebou i spoľahlivosťou. Viac sily masívnemu Volvu poskytovala staršia forďácka benzínová 1,8-čka s výkonom 92 kW (125 k), ktorá sa dlhé roky montovala do Mondea. Dvojliter, ktorý bol osadený v testovanom aute je pochopiteľne tiež od Fordu (pôvodom z Japonska) a vznikol zväčšením vŕtania pôvodnej 1,8-čky. Výkon sa vďaka úpravám zvýšil na 107 kW (145 k) a to je veľmi slušný parameter, hlavne ak si k nemu prirátame krátke, takmer športové sprevodovanie iba päťstupňovou prevodovkou.

Zdroj: Ján Hargaš

Nad týmito štvorvalcami sa vyníma prvý „volvácky“ motor v ponuke – päťvalec 2,4 i s nižším výkonom ako má štvorvalec – 103 kW (140 k), no s vyšším krútiacim momentom 220 Nm. Ten istý motor sa ponúkal aj vo vyššej výkonnostnej verzii naladený na 125 kW (170 k). Nad ním je opäť päťvalec vybavený veľkým T, legendárna T5-ťka, ktorá vďaka prepĺňaniu dosahuje výkon 162 kW (220 k).

Pri naftových agregátoch sa výpočet začína (ne)populárnou 1,6 D, známou tiež pod francúzskym označením HDi. Aj tento motor však vedel S40-tku prijateľne rozpohybovať. Veď naftový výkon 80 kW (109 k) a krútiaci moment 240 Nm je celkom dosť. Vyššie je motor 2,0 D tiež pôvodom z Francúzska, ktorý prestaval Ford. Vo Volve mal výkon 100 kW (136 k) a krútiaci moment 340 Nm. Oba motory hnevalo to, čo ich hnevá ako u Francúzov tak i vo Forde – klasické problémy ako zanesené vstrekovače Comon-rail, haprujúce turbo, dvojhmota, netesnosti, pokazené EGR ventily a aj DPF, či FAP filtre. Nad týmito motormi sa opäť vyníma 2,4 litrový päťvalec od Volva, ktorý síce bol robustnejší, no trápili ho tie isté problémy, ktoré navyše korunovali vyššie obstarávacie náklady náhradných dielov. Motor však poskytuje poriadnu dávku dynamiky vyjadrenej v číslach: 132 kW (180 k) a pre viacerých vodičov služobných áut jazdiacich najmä po západných diaľniciach bol ideálnou voľbou.

Aj auto v teste pochádza z firemného vozového parku, konkrétne z oranžového parku oranžového mobilného operátora. Počas svojho života najazdil takmer 100-tisíc kilometrov a tomu zodpovedal aj slušný stav automobilu.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto bolo vybavené päťstupňovým manuálom, ktorý mu pomáhal k živému prejavu, no tiež k vyššej, dnes už nepopulárnej priemernej spotrebe okolo 8 litrov na 100 km. Volvo do S40 vkladalo aj šesťstupňové manuálne prevodovky, no výhradne k päťvalcom, ktoré si tak dokázali držať spotrebu takmer na rovnakej úrovni (plus mínus autobus...). K dispozícii tiež boli päťstupňové automaty.

Malé Volvo, malé výdavky, veľký ochranca

Volvo S40 nepatrí k priestorovým zázrakom a hlavne na zadných sedadlách si veľa miesta nenájdete, obzvlášť ak vpredu sedia basketbalisti. S40-tka má tiež klasické problémy sedanov – málo miesta vzadu nad hlavou a ani do šírky to nie je ktovie čo. Päť ľudí sa teda odvezie ozaj iba núdzovo. Aj keď S40-tka nie je najväčšia, štyria pasažieri sa v ňom odvezú omnoho pohodlnejšie ako v rozmerovo porovnateľných hatcbackoch, či sedanoch nižšej triedy. Dôvodom sú ergonomicky tvarované sedadlá a to nielen vpredu, ale i vzadu. A hlavne: menej miesta má čo to spoločné s mohutnosťou a bezpečnosťou auta.

Kufor má síce slušný objem 405 litrov, ale veľkosť predmetov v ňom je limitovaná ako užšími dverami, tak i plytkým dnom.

Vpredu je však miesta dostatok, i keď vás neopúšťa typický Volvo pocit vysokej bezpečnosti a robustnosti. Sedenie za volantom je skutočne prémiové a polohu si nájde ako malý, tak i veľký. Sedadlá sú ergonomické, príjemne mäkké, no zároveň odolné. Veľký volant dobre sedí v rukách, pritom je riadenie klasicky preposilované, no nie gumené.

Zdroj: Ján Hargaš

Radenie ide hladko, motor počúva na slovo aj po tisícoch kilometrov a vo vyšších otáčkach má príjemný zvuk. Prevodovka je však skutočne krátka. Päťku motor zvládne už tesne nad päťdesiatkou, čo naznačuje, že pri 130-tke sa ručička otáčkomera šplhá nad 3700 otáčok. To spôsobuje, že si Volvo ujedá z nádrže približne 9 litrov na 100 km pri danej rýchlosti. Pri troche snahy sa s ním na okresných cestách dá zajazdiť za 6,5 litra, v meste sa podľa štýlu jazdy budete pohybovať okolo 9-tich. Celkový priemer 7,5 až 8 je tak síce bežný, no dnes už menej populárny.

Aj keď by sa z dnešného hľadiska mohli údaje o spotrebe zdať ako nepríliš lichotivé, v porovnaní s náročným servisom naftových agregátov a tiež veľkého a ťažkého päťvalca je to malá daň za komfort, bezpečnosť a cveng značky Volvo. A práve o to pri malom/nemalom sedane S40 ide.

S40-tka vyniká aj po toľkých rokoch kvalitne urobeným interiérom. Vzhľad je nadčasový, všetko je dostupné a plne funkčné. Aj keď sa biela kombinácia nebude páčiť rodinám s malými deťmi, práve v nej vyzerá auto najlepšie. Kvalita poťahov je prekvapivo dobrá, okrem vypálených miest od cigariet nemali žiadnu chybu. Zda sa však, že predchádzajúci majiteľ, či skôr používateľ/ka obľuboval vlasové tužidlá, vosky, či gély... Nevýhoda svetlého interiéru je tak hneď jasná a je možné, že daný poťah na sedadle vodiča bude treba vymeniť. Poťahy sú v interiéri príjemné na dotyk a vydržia naozaj veľa, no sú náročné na údržbu. Po osobnej skúsenosti by som poťahy (tmavej farby) uprednostnil pred kožou. V kabíne možno nájsť aj mäkčené plasty, no ani tie tvrdšie po 100 000 km nevŕzgajú a nie sú ani ošúchané. Pravda, záleží na spôsobe používania a údržby.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Množstvo najazdených kilometrov podporuje aj stav podvozku, kde tak ako v interiéri ľahko zistíte ako na tom auto je. Hrdze bolo minimum, výfuk sa zdal byť už menený, no to je pri takom nájazde v poriadku. Odskúšaný model bol vo veľmi dobrej kondícii a nebiť mierne zapáchajúcej klimatizácie a spomínaných vypálených miest od cigariet, auto by bolo v dokonalom stave. Brzdy mali primeraný účinok, nezanášali, ručná brzda fungovala tiež bez problémov, motor pri akcelerácii nevydával žiadne pazvuky, naopak. Ovládanie bolo presné a komfortné, s Volvom bola radosť rezať zákruty i pokojne plachtiť krajinou. Po kúpe by tak bolo treba iba navštíviť servis, vymeniť filtre, olej, vyčistiť klimatizáciu a auto by bolo pripravené na desaťtisíce v podstate bezproblémových kilometrov.

V poslednej dobe čoraz viac počúvam o technických problémoch vozidiel značky Volvo. Opäť za to môžu ako nedoriešené problémy už z výroby tak i nesprávny servis, nevhodná údržba no hlavne stočené kilometre, ktoré z ojazdených áut robia takmer nové a tým pádom na pohľad znižujú trvácnosť jednotlivých dielov. Tak ako pri iných automobiloch, aj pri Volvách platí, že najmenej náročná na údržbu bude benzínová atmosférická verzia s čo najmenším množstvom elektronických serepetičiek. Pravda však tiež je, že čím vyššiu triedu a čím lákavejšiu a luxusnejšiu značku si kupujete, tým budú nároky na servis vyššie. Kúpou podobného vozidla ako je toto od prémiovky by ste rodinný rozpočet až tak netrápili.

S40-tku som pred testovaním na cestách prehliadal. Iste, ako každé Volvo vyzerá dobre a okamžite (a oprávnene) vzbudzuje predstavu bezpečnosti. S40 je bezpečná, v crash testoch mala plný počet hviezd, no tiež má výborný súčiniteľ odporu vzduchu, čím výrazne prispieva k slušnej spotrebe, ktorá možno vyzerá vysoká, no vzhľadom na váhu a robustnosť auta sa nešplhá do absurdných výšin. S nízkym odporom vzduchu tiež mierne súvisí aj pohodlie pri jazde vo vyšších rýchlostiach. Aj keď pri vyšších otáčkach počujete motor a postupom tachometra vyššie, tiež prichádza mierny šum vzduchu okolo karosérie, úroveň hluku je nízka a nielenže nemusíte pridávať na hlasitosti rádia, počuť sa budete aj šeptom.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Benzínová S40-tka by si možno zaslúžila 6-kvalt vzhľadom na spotrebu, no stratila by dosť zo svojej pohyblivosti, a to by na prémiové auto nepasovalo. I tak dvojliter nemá na rovinke šancu proti veľkým naftovým šesťvalcom konkurencie, no s nimi sa ani nemusí porovnávať. Momentálne na mňa ojazdená S40 pôsobí ako Volvo pre „chudobných“, či aspoň menej solventných. Chudobný si Volvo a auto ako také sotva kúpil, to je fakt.  

Je to dobré, reprezentatívne auto s nestarnúcim dizajnom a istotou, ktorú pre (menšiu) rodinu, alebo sami pre seba potrebujete. Na trhu sa dá paradoxne zohnať väčší päťvalec lacnejšie, no dôvod je opäť jednoduchý – väčšinou ho nájdete v horšom stave, starší, prípadne stočený. Dobré dvojlitre z Nemecka s obdobným dátumom výroby sa pohybujú v rozmedzí 7500 až 11 000, no ľahko nájdete aj kúsky za 15 000. Záleží tiež na stupni výbavy.

Technické údaje

Model: Volvo S40 2,0 Duratec 2010 
Počet valcov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1999
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 107/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 185/4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 10,2/5,7/7,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4476/1806/1454
Rázvor náprav (mm): 2640
Objem batožinového priestoru (l): 404
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg) bez vodiča: 1345
Rozmer pneumatík: 205/55R16
   
Cena vozidla: 8 990 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku