28.05.2014

TEST: Honda PCX 125 – jednoducho zábavná a odsúdená na úspech

Aj vás svrbia dlane a chceli by ste sa prevetrať inak, ako iba v kabriolete? Poďte s nami na motocykel!

Po vyše šesťdesiatich redakčných testoch štvorkolesových „tátošov“ vám ponúkame na stránkach nášho magazínu prvý test motocykla. Teda presnejšie skútra, ktorý sa tak trocha vymyká predstave obyčajného malého mestského približovadla.

Novinka medzi skútrami disponuje viacerými inovatívnymi technológiami, ktorých je viac, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Znamená to, že budeme o tomto skúri hovoriť iba v superlatívoch? Nie, nemusíte sa obávať. Budem sa snažiť byť objektívny, ako to len pôjde. Samozrejme istému osobnému pohľadu sa nevyhnem rovnako, ako kolegovia pri testoch áut. No aj mne prešlo cez ruky už pekných pár motoriek rôznych typov, druhov, kategórií a značiek, aby som vedel oddeliť zrno od pliev a posúdiť ich vlastnosti. Nemusí sa to páčiť všetkým, ale cením si viac veľkú mieru nezávislosti a objektivity, ako bezbrehé pochlebovanie. Dosť však lyriky, poďme sa lepšie pozrieť, čo „péceikska“ ponúka.

Ešte sa nevyrába dlho, no Honda už s modelom zaknihovala nemalé úspechy (napríklad 23 000 predaných kusov za rok 2011 v Európe). V roku 2012 prešiel skúter prvou modernizáciou. Dizajn a rozmery ho radia medzi dospelejšie skútre, čo ho odlišuje od čisto mestských. Športový vzhľad zvýrazňuje aj celkovo športovo-elegantne strihnutá kapotáž.

Svojím dizajnom patrí PCX medzi to krajšie, čo sa potuluje po našich cestách. Pomerne agresívny dizajn a športový vzhľad podporuje najmä veľký, pôvodne do X tvarovaný predný svetlomet, ktorý má svoje korene vo veľkej Honde VFR 1200F. Reflektor má výbornú svietivosť a je vybavený aj denným svietením, ktoré sa však stráca práve vo svetle dvojice stretávacích svetiel, tie sa totiž nedajú vypnúť. Predný štít sa môže zdať malý, veľmi dobre však rozráža vzduch aj pri maximálnej rýchlosti, ktorej hodnota sa pohybuje niekde na hranici okolo 100 km/h v sólo obsadení. Vo dvojici poklesne asi na 90. Aj pri daždi zmoknete len od ramien hore, pri mojej výške nad 190 cm mi troch fúkalo na kolená, ale zostali suché.

Prístrojový panel je naozaj prehľadný, ponúka rýchlomer, indikátory smeroviek a start&stop systému, kontrolku teploty motora a na mini displeji sú ešte aj najazdené kilometre, tripmaster a ukazovateľ paliva. Celkom to stačí, po kritike pridali od nového modelového roku ešte aj hodiny, čo poteší. Ocenil som hlavne veľké kontrolky smerových svetiel. Aj cez deň som si hravo všimol zabudnuté zapnuté smerovky, ktorými som zbytočne miatol vodičov idúcich za mnou. Totiž ovládanie smeroviek na riadidlách má prehodenú pozíciu s klaksónom oproti "veľkým" motocyklom. Preto som zo začiatku viac trúbil ako odbočoval...

Spínacia skrinka je chránená špeciálnou západkou. Tá sa otvára pomocou špeciálnej matice na opačnej strane kľúča. Asi som občas pôsobil skôr ako zlodej skútrov, kým som si odomkol otvor na spínačke. Pri slabšom svetle to nejakú chvíľku totiž trvá. Kým nie je skúter váš, že by ste mali úkon natrénovaný aj po pamäti, pár dní na „nácvik“ nestačí... Pri určitej polohe kľúča v spínacej skrinke sa dvojicou tlačidiel otvára veko palivovej nádrže a odomyká zámok sedadla. Pod riadidlami je neuzamykateľná skrinka vhodná na dočasné uloženie kľúčov, puzdra okuliarov a podobne. Skrinka je to síce praktická, aspoň mi nič nevypadlo z vreciek, ale je úzka tak akurát na ženskú ruku. Mal som problém vytiahnuť kľúče, čo boli až na jej dne.

Sedadlo jazdca i spolujazdca je viac ako pohodlné a výborne pohlcuje nerovnosti vozovky, ktoré tradične malé skútrové kolesá nedokážu úplne odfiltrovať. Celkovo je posed na PCX-ku veľmi pohodlný, bočné lišty slúžiace ako stúpačky sú dostatočne široké.

Jednotku by som dal tichému a živému motoru, ktorý pre 125-ku poskytuje výborný výkon i krútiaci moment. Vďaka elektronickému vstrekovaniu je spotreba paliva na úrovni okolo 2 litrov na 100 km, navyše Honda prvý raz priniesla do sveta skútrov novinku z automobilov. Honda PCX je totiž vybavená vypínateľným systémom Štart-Stop (automatické vypínanie motora pri zastavení), ktorý znižuje spotrebu paliva hlavne v mestskej premávke. Motor skútra má zníženú hmotnosť absenciou klasického štartéra aj vďaka novému štartéru ACG, ktorý zároveň slúži aj ako alternátor. Alebo by sa dalo povedať, že alternátor, ktorý slúži ako štartér... Motor sa pri zastavení po troch sekundách vypne, ale až po zohriatí. Naskočí rýchlo a bezhlučne okamžite po pridaní plynu. Zaujímavá je zvuková kulisa, pri štartovaní úplne chýba zvuk štartéra. Motor skrátka „zrazu ide“.

Pohon zadného kolesa motorom je dnes už klasický prostredníctvom variátora. Zadné koleso je odpružené dvojicou tlmičov. Honda sa vôbec nezdá, že by bola určená len do mesta a plavne prekonáva aj dosť rozbité cesty. Do PCX-ka zabudovali brzdný systém CBS. To znamená, že keď zabrzdíte zadnou bubnovou brzdou, aktivuje sa aj predná kotúčová a brzdenie je oveľa účinnejšie.

Celkovo je pocit zo skútra veľmi pozitívny. V tomto prípade sa stretli vyspelá technika a priaznivá cena. Navyše výborne jazdí, málo „žerie“ a čo je asi to najdôležitejšie: je pre všetkých. Totiž netreba si naň robiť vodičák na motorku. Vďaka novele ho totiž môžete osedlať aj vtedy, ak máte vodičské oprávnenie na osobné auto. Poviem vám, som pravoverný vyznávač jednej stopy, ale tento skúter mi priniesol počas pár spoločne prežitých dní toľko zábavy, ako už dávno žiadna motorka.

Technické údaje

Model Honda PCX 125
Typ motora Štvortaktný kvapalinou chladený 2-ventilový jednovalec SOHC
Vŕtanie x zdvih 52,4 x 57,9 mm
Zdvihový objem (cm³) 125
Kompresný pomer 11:1
Výkon (kW/ot.): 8,6/8500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 12/5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 110
Spotreba (l/100 km): 2,11
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka variátor
Dĺžka/šírka/výška (mm): 1915/740/1100
Rázvor náprav (mm): 1315
Výška sedadla (mm): 760
Svetlá výška (mm): 135
Objem palivovej nádrže (l): 8
Pneumatiky - predné 90/90-14
Pneumatiky - zadné 100/90-14
Odpruženie - predné 31 mm teleskopická vidlica, zdvih 100 mm
Odpruženie - zadné kyvná vidlica s dvoma tlmičmi, zdvih 75 mm
Brzdy - predné 220 mm kotúčová trojpiestiková
Brzdy - zadné 130 mm bubnová
Prevádzková hmotnosť 130 kg
Cena motocykla 2 590 €
Ján Drobný

Komentáre k článku