2014-03-25 11:00:00
Mercedes-Benz A 250 Sport
Mercedes-Benz A 250 Sport 4MATIC
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Mercedes-Benz A250 4MATIC – anjel s čertovsky dobrými génmi AMG

Mercedes pred časom vsadil na klasickú formu a zdá sa, že v prípade triedy A urobil dobre.

Vyplatilo sa to, hoci nové Áčko má dve tváre – existuje extrémne šporovlivá verzia, ale aj brutálne zábavný variant. Je model A 250 Sport 4MATIC mixom toho najlepšieho z oboch? Nová trieda A pôsobí na pohľad neskutočne dynamicky a jej technika vyvoláva dosť veľké očakávanie.

Oproti prvej aj druhej generácii „skoroakobyminivanu“ je teraz z triedy A celkom normálne auto. Prečo si však nechalo označenie, keď odišlo z pôvodnej kategórie? Prvé zvezenie pred zhruba rokom a pol, keď prišlo aj k nám napovedalo, že sa nové Áčko, napriek výraznej zmene vzhľadu, celkom nerozlúčilo s predchádzajúcou genetickou výbavou. Ale o tom neskôr.

Treba priznať, že trieda A má, na rozdiel od početnej konkurencie svoju vlastnú tvár. Má dokonca aj charakter a zvláštne fluidum, ktoré sa niektorým iným konkurentom úspešne vyhli. Priťahuje hlavne mladšiu generáciu a nebude to iba tvarom karosérie. Napriek tomu, že ňou chce konkurovať hothatchom zvučných mien. Ako uspeje v porovnaní s nimi?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Krivkami zaujme aj na druhý pohľad

Hneď na prvý pohľad zaujme na bielej farbe karosérie predná maska verzie Sport posiata množstvom lesklých bodov. Pôsobia ako trblietavé flitre na luxusnej dámskej róbe. Pod nimi pripomína svoj temperament červená linka na prednom aj zadnom nárazníku. Červená sa opakuje aj na brzdových strmeňoch a v interiéri sú červené aj pásy. Kombinácia anjelsky bielej a diabolsky červenej vyvoláva očakávanie. Spolu s čiernym interiérom a diódovými svetlami dodali autu práve tú správnu dávku vzhľadu, ktorý priťahuje pohľad. Ten sa na aute zastaví už aj na fotografii, ale musím priznať: toto auto vôbec nie je fotogenické! Reálne „naživo“ pôsobí totiž ešte lepšie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Že auto vyzerá všeobecne dobre, je každého osobný názor na vkus. Ale správne „grády“ tomu dodávajú dynamické línie športového paketu AMG. Áčko vyzerá v akejkoľvek verzii dobre, no v tej testovanej vystavuje svoje atraktívne rysy v správnom svetle. Ostro rezané predné svetlomety v mohutnej „tlame“ prednej masky, či naopak subtílne sa tváriace koncové svetlá v nižšej zadnej časti rámujú auto. No keď pribudli výraznejšie nárazníky a prahy, ktoré opticky ešte viac „pričapili“ znížený podvozok k zemi, to je ešte len ono! Spredu nadupaný kompaktný bitkár so zjemňujúcou elegantnou maskou. zozadu športový hatchback. No a k tomu predĺžený nízky profil so skromným zasklením dodávajú autu akurátne proporcie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Áno, predná kapota je možno trocha vysoko, predný previs trocha dlhší, spätné zrkadlá pomerne mohutné a trocha nenápadné a dozadu posunutá kabína zasa dosť pripomína inú značku, ale čo to mení na fakte, že toto auto je taký „light“ tank Panter pre cestné použitie. Aspoň mne tak pripadá: že „priletí“, zasadí úder a zmizne. A keď naštartujete, nakopne vás bublavý zvuk motora... No kým sa spamätáte, ešte na obdiv vystaví viaclúčové disky kolies, spoza ktorých presvitajú krvavo červené strmene bŕzd, oválne koncovky výfukov, dozadu natiahnutý strešný spojler a atraktívne výduchy chladiaceho vzduchu po stranách zadného nárazníka. Nemyslel som, že pre nemecké auto použijem francúzsky výraz, ale je jednoducho „šik.“

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Čo (sa) skrýva pod kabátom

Otvoríte dvere a privíta vás elegancia v čiernom. Nielen na prvý pohľad, patrí naozaj k top interiérom. Zanechá výborný celkový umelecký dojem a k tomu pridáva technicky a remeselne perfektne zvládnuté detaily. Napríklad prešívanie palubovky. Budete sa cítiť nielen dobre, ale aj výnimočne.

Predné sedadlá s integrovanými opierkami hlavy sú veľmi pohodlné. Zapadnete do nich ako do dobre vyrobenej topánky na mieru. Pritom nezabudli ani na v troch stupňoch nastaviteľnú bedrovú opierku. Celé ovládanie je typicky „mercedesovské“, teda vo dverách, celkovo poloha za volantom s nielen subjektívne veľmi dobrým volantom s primerane hrubým vencom bola tak akurát. A to som „nekonfekčná veľkosť“ s dlhými nohami a nadpriemernou výškou.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Prekvapenie: číselníky prístrojov boli biele so sivým orámovaním, no v noci sa zmenil podklad na čierny – ako to ladí s čiernym interiérom a čiernou nocou, ktorú prerezávali výborné svetlomety! S dobrým rozlíšením a výborným zobrazením sa predstavil aj displej medzi „budíkmi“. Všetko úžasné? No, nie celkom. Napríklad 5,8 palcový displej v stredovej konzole by mohol byť polohovateľný. Súvisí s ňou ešte jedno ale: V noci vám parkovacia (cúvacia) kamera vypáli oči – hoci s vysokým rozlíšením, je veľmi, až príliš jasná. Potrebovala ba individuálnu korekciu jasu, alebo aspoň prepínanie do nočného režimu. Odstup prednej časti od prekážok signalizujú „klasicky“ kontrolky v hornej časti prístrojovky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ovládanie funkcií je pomocou otočného ovládacieho „joysticku“ v stredovej konzole, čo je určite lepšie riešenie, ako v poslednom čase preferované dotykové obrazovky. Ozvučenie auta je výborné, dokáže prehrávať aj hudbu z telefónu cez bluetooth, alebo z iPodu alebo iného zariadenia s USB výstupom. Keďže automatická prevodovka má v Mercedese radiacu páku pod volantom, jej miesto zaujali ďalšie odkladacie priestory. Občas k nim mávnete rukou v snahe zaradiť režim, rýchlo si zvyknete. Radiť sa dá aj páčkami pod volantom

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Chcete (vy)vetrať?

Máte šancu nielen cez okná, či dvojzónovú klimatizáciu. V streche je veľké okno z jedeného kusa. Najprv sa pootvorí a keď trváte na ďalšom otvorení, vyklopí sa a odsunie celkom dozadu.  Nebráni na výšku ani vyšším postavám na zadných sedadlách. Teda ak nemajú viac ako 180-185 centimetrov. V tom prípade sa tam človek uvelebí s primeranou rezervou aj na nohy. A to ani veľmi nemuseli ubrať z batožinového priestoru, ktorý má miesta podstatne viac, ako iba na vak s golfovými palicami.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Anjelská tvár, ale srdce divocha

Hoci športový paket pritvrdil tvary modelu A smerom k verzii AMG, stále je to svojim zjavom elegán. Pod kapotou mu však drieme dvojlitrový preplňovaný štvorvalec, ktorý sa stravuje na benzínovom menu. Dopovaný turbodúchadlom, priamym vstrekovaním a variabilným časovaním ventilov vie poriadne nadýchnuť svoje pľúca a vydať zo seba 155 kW (211 k). Ešte ostrejšia verzia, hoci s nižším kompresným pomerom, ale vyšším výkonom sa ukrýva vo verzii A45 AMG. Takže je jasné, že hoci nešlo o výkonovú špičku, skôr papierovo o podpriemer, Mercedes nesklame svojim prejavom a silou, hoci je motor na prvý pohľad pokojný, vyrovnaný. No ak potrebujete výkon, vie zabrať vďaka vysokému krútiacemu momentu už od nízkych otáčok a kombinácia so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou a pohonom všetkých kolies je dobrou (až adrenalínovou) kombináciou. Subjektívne pôsobí táto verzia rýchlejšie, ako skutočne je.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Správanie nielen motora, ale tiež prevodovky tiež ovplyvňuje aj to, čo máte stlačené. Teda aby nedošlo k omylu – ktorý režim z trojice M,S a E zvolíte tlačidlom na prístrojovej doske. Mení správanie prevodovky aj celého auta. V „eco“ režime E auto radí skôr a obľubuje nižšie otáčky, pričom plyn je trocha „ekologicky“ vláčny. Pri zaradení M  radíte výhradne manuálne a sekvenčne páčkami pod volantom. Nuž a S je, ako iste tušíte, športový mód. To sa Áčko Sport prejaví skoro akoby malo niečo do činenia s AMG. Nemá, ale môžete si vychutnať radenie pri vyšších otáčkach, výfuk pridá svoje „brumendo“ a pri brzdení motorom sa vám tento odvďačí „strieľaním“ (alebo aj „odpľúvaním“) do výfuku. Nepomôže to síce ničomu, ale ten zvuk je na nezaplatenie. A pri stiahnutých oknách zažijete, ako pri radení rýchlostí „odfukuje“ turbo. Práve v športovom režime radí prevodovka na pokyn páčok rýchlo a veľmi dobre smerom hore aj dole. Nechá vás zabudnúť na drobné trhnutie pri prudkom pridaní, či náhlom ubratí plynu. sa ukázala vo výbornom svetle. Potešila by ešte rýchlejšia reakcia pri prudkom zošliapnutí plynu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Auto má ešte jedno tlačidlo (mimochodom všetky sa ovládajú výborne a jednoznačne) s označením Eco. Nejde o žiadny ekologický stupeň navyše. To iba zapínate/vypínate systém štart / stop.

Bude na vás tvrdý

Hovoríme o podvozku. Je naladený rovnako, ako jeho silnejšia verzia s prívlastkom AMG a tiež má rovnaké 18 palcové disky obuté do pneumatík s rozmerom 235/40 R18. Na komfort na rozbitých cestách zabudnite. Všetky nerovnosti vám dá poriadne pocítiť. Nie je však vyslovene nepohodlný. Neprenáša totiž tvrdé údery kolies do karosérie. Ak nie ste z cukru a len trocha tolerantní, dajú sa prežiť aj prejazdy nerovnými úsekmi. Predsa len, na dobrom povrchu sa poveziete ako vo vatičke. Vždy je niečo za niečo, takže odmenou za tuhý podvozok sú výborné jazdné vlastnosti. Keďže toto Áčko malo poháňanú všetky štyri kolesá, preniesť výkon na vozovku nemá problém ani pri menej priľnavých povrchoch. Zákruty prechádza presne, drží aj na nerovnom povrchu. Brzdy nezrádzajú ani po poriadnom prídele predvádzania svojich schopností. Daňou za takmer príkladnú neutralitu až po limit je jemnú nedotáčavosť. Dá sa však kompenzovať použitím plynu a predná náprava tiež neodvráva pokynom volantu. Vďaka primerane ostrému prevodovému pomer riadenia je natočenie volantu do zákruty pri športovej jazde veľmi presné a jednoznačné.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pohon 4MATIc, teda 4x4 funguje bezproblémovo a pomáha k väčšej istote aj bezpečnosti na ceste. Nenamáha sa však tam, kde nie je potrebný a bežne jeho funkciu ani nezbadáte. Aj tak vo väčšine prípadov auto funguje ako predokolka. Na okruhu by sa verzia Sport musela skloniť pred silnejšou verziou AMG. No na „bežné denné“ použitie dostanete v podobe tohto modelu vyrovnaný mix vlastností, hoci v nižších dávkach.

Koľko a čo za to?

Ak máte na mysli jedálny lístok v podobe spotreby, k tomu iba stručne: v meste od 8,1 do 9,5 l/100 km. Na diaľnici pri rýchlosti 110 km/h (podľa rýchlomera) to bolo od 7,1 l do 7,5/100 km a pri 130 km/h 8,3 – 9,9 l/100 km. Na okresných cestách bolo Áčko najmenej smädné, vypýtalo si 6,0 až 6,4 l/100 km. Ani to nie je málo, ale ako tvrdí klasik: šport je šport, vážení... Celkový priemer bol 7,2 l/100 km. V porovnaní so zvyškom v triede to však vôbec nie je zlé, naopak.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra


Ak spomíname diaľnicu, trocha nás prekvapila vyššia hlučnosť v kabíne, najmä od pneumatík. Zrejem dôsledok širokých gúm orientovaných na priľnavosť a výkon, nie na hluk. Ani aerodynamický hluk nebol absolútne najnižší, čakali sme podvedome asi trochu viac.

Čosi navyše

Bežne sú takéto autá orientované na športové vlastnosti. Mercedes má aj adaptívny tempomat a veľmi dobrým zobrazovaním vzdialenosti auta pred vami. Aj systém upozornenia na potenciálnu kolíziu so spomaľujúcim autom pred vami. No v porovnaní s konkurenciou reaguje dosť zavčasu a pomerne výrazne, niekedy sa zdá, že až zbytočne.

A hoci mi nerobí problém rýchly prejazd zákrut s náznakom driftu a motorom zavýjajúcim v okolí obmedzovača, stále je vo mne kus nedôvery v schopnosti týchto výdobytkov techniky na palube auta. Presnejšie ako veriť úplne a bez výhrad, že vie samotné zastaviť (doslova viac ako natesno) za predchádzajúcim autom a znova sa rozbehnúť, keď ste doteraz verili iba a len sebe? Ja viem, že to pomáha pri zápche. Samozrejme dopravnej. Stačí potom už len krútiť volantom. Až keď sa presvedčíte, že to fakt funguje, spoľahnete sa na auto bez toho, aby ste si museli meniť spodnú bielizeň.

Ďalším plusom je, že auto vidí v noci napríklad aj neosvetlených chodov a cyklistov. To môže rozhodovať o bytí a nebytí.

Záver, alebo len začiatok?

To záleží od vás, či sa rozhodnete takýto stroj vyskúšať a vlastniť. Ale ak chcete štýlové a rýchle kompaktné auto, ktoré nie je ani na pohľad tuctové, naopak dobre vyzerá a v ktorom sa nebudete nudiť, skúste Mercedes-Benz A250 4MATIC. Dokážete sa v ňom „vyblázniť“ skoro ako v tom silnejšom, ale pravom AMG. Ale nie úplne. Neminiete pritom za vagón financií. No pozor, ani toto auto nie je lacná náhrada. V danom segmente je viacero podobne rýchlych a tiež zábavných áut. Aj za menej peňazí. Aj preto si viem predstaviť takúto verziu len s pohonom prednej nápravy. Punc exkluzivity a meno prémiovej značky tiež nie sú zadarmo. A k tomu hneď na začiatku testu spomínaná vlastnosť: charakter. Sami zvážite, či bezplatný servis so zárukou na šesť rokov je primeranou (ďalšou) náplasťou za zvýšenú investíciu.

Slovo na koniec: jednoducho toto auto možno vizuálne ukazuje viac, ako na čo má. Nuž nevie všetko, s tým sa treba zmieriť. Väčšinu svojich zákazníkov však svojimi schopnosťami zvládne uspokojiť. A o to ide. Koniec koncov, je to nielen po stránke jazdných vlastností ďaleko najlepšie Áčko, aké kedy Mercedes vyrobil.

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz A 250 Sport 4MATIC
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1991
Prevodovka: 7-stupňová automatická dvojspojková
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 155/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1200-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 240
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,4/5,6/6,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4294/1781/1432
Rázvor náprav (mm): 2699
Objem batožinového priestoru (l): 341/1157
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1505
Užitočná hmotnosť (kg): 525
Rozmer pneumatík: 235/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 23 400 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 36 660 €
Cena testovaného vozidla: 48 960 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku