2014-02-11 19:30:26
Peugeot 308
Peugeot 308
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

DVOJITÝ TEST: Peugeot 308 e-HDi proti Peugeot 308 THP. Nafta, či benzín?

Peugeot 308 sa stal autom roka 2014 na Slovensku. A nielen tu. Je za nádherným vzhľadom aj niečo viac? A má na Golfa?

Začnem od konca. Áno, na Golfa má. Zároveň pridávam: ako v čom...

Nová 308-čka akoby na prvý pohľad popierala svoj pôvod. Je to vôbec Peugeot? Po dlhšom obzeraní a zvažovaní tvrdíme: je, ale krajší než kedy predtým.

A to je riadna pochvala. Nakoniec, Francúzi boli vždy známi svojim zmyslom pre štýl a dizajn, avšak doterajšie Peugeoty boli na niekoho až príliš... iné. 308-čka útočí na konzervatívnejšie vody a pritom prináša to najlepšie, čo značka ponúka.

Horúci kandidát na európske Auto roka má však aj nejaké muchy. Pozreli sme sa mu na zúbok v našom prvom dvojteste. Porovnávali sme dve podobné a predsa odlišné motorizácie. Avšak nielen to. Mali sme tiež možnosť porovnať čo znamená Peugeot 308 vo Francúzsku a čo zas na Slovensku. Rozdiely tam sú.  

Obe autá boli v najvyššej výbave, a tak sme nemohli vyskúšať, čo ponúka auto v základe, škoda. Jediné rozdiely vo výbavách boli poťahy sedadiel a disky. Zatiaľ čo Francúz s motorom e-HDi mal leštenú čiernu kožu, Slovák THP (predajom, nie výrobou) mal kombináciu koža + alcantara. Francúz mal 16-tky, Slovák 17-tky a hneď na začiatok treba uviesť, že 16-tky sú pre toto auto lepšie. Francúzsky komfort tlmenia sa pri sedemnástkach rýchlo vytratil, hlavne ak išlo o zvukovú kulisu.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Motory: nafta, či benzín?

Začínal som s naftovou motorizáciou e-HDi (malé "e" v tomto prípade znamená špeciálny štart-stop systém a zopár podobných úprav) a po pár dňoch som ju vymenil za benzínový prepĺňaný motor THP s vyšším výkonom, no nižším krútiacim momentom (detaily nájdete v tabuľke). Prechod z nafty na benzín bol ako zjesť pálivú osolenú polievku a potom sa pustiť do mdlého, neosoleného hlavného chodu. Postupom času sa rozdiel zmenšil, no i tak mi viac učaroval "nafťák".

Motor 1,6 eHDi je v súčasnosti jeden z najlepších motorov v ponuke Peugeotu. Samozrejme, pri nákladoch na servis nemá na jednoduché atmosférické motory VTi, no jeho úspornosť, spoľahlivosť a schopnosti učarovali mnohým spokojným majiteľom. Navyše systém štart-stop tu funguje úplne inak než pri bežných systémoch. Vypína a zapína motor tak, že o tom ani neviete a vydrží omnoho viac než konkurenčné systémy. Tak ako všetky naftové motory ani tomuto sa nevyhnú ich muchy, no medzi konkurenciou má slušnú povesť.

V 308-čke však sotva zistíte, že pod kapotou máte naftový agregát. Motor je tak dobre odhlučnený, že typické zvuky vznetového motora začujete až pri jeho výraznom podtočení (alebo pri vystúpení z auta). Krútiaci moment 270 Nm je k dispozícii veľmi skoro. Auto je v nízkych otáčkach športovo živé a dych nestráca až takmer k červenému pásmu. Motor sa relatívne rýchlo zahrieva, no teplomer nikdy neukazoval viac než 70 stupňov (spôsobené pravdepodobne umiestnením senzora). K výrobcom udávaným hodnotám spotreby sme sa ani nepriblížili. Autá sme testovali počas silných mrazov, a tak sa priemerná spotreba pohybovala okolo 5,5 litra. Pri razantnejšej jazde po meste bola spotreba o liter vyššia, naopak pri ľahkej nohe a pozvolnom zrýchľovaní sme sa s motorom prebojovávali až ku štyrom litrom na sto.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Druhý motor 1,6 THP s výkonom 92 kW (125 k) je relatívne nový a turbo v jeho prípade znamená skôr úsporu paliva než športové schopnosti. Napriek tomu je auto dosť dynamické a 308-čka s týmto motorom pri predbiehaní nesklame. V nižších otáčkach je však nemastný-neslaný a ťah sa objavuje až s rapídnym nárastom otáčok, tak ako pri klasických atmosférických motoroch. Počas prvých kilometrov po výmene nafťáku za benzín som hľadaním strateného krútiaceho momentu dosiahol nepríjemných 7,5 litra na 100 km. Neskôr sa mi počas plynulých jázd po meste podarilo znížiť spotrebu pod sedem litrov. Tesne nad hranicou sedem litrov na sto som sa točil aj pri jazde po diaľnici. Pri vyšších ako povolených rýchlostiach spotreba dramaticky stúpa. Pri ustálenej jazde mimo mesta naopak príjemne klesá.

Z dvoch motorov tak vychádza lepšie naftový agregát. Všetci dobre vieme, že dízel je zbytočné kupovať pri občasnom jazdení do obchodu na nákup. Pre záujemcov s menším ročným nájazdom je tak lepšou voľbou atmosférický motor 1,2 VTi.

Pri Peugeote 308 sa celkovo význam kúpy preplňovaného výkonného benzínového motora stráca. Teda pre Slováka a na slovenské cesty. Najmä ak ide o zdôvodnenie najvýkonnejšej motorizácie 1,6 THP 115 kW (156 k). Prečo je to tak zistíte v nasledujúcej kapitole.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Pocit z jazdy

Peugeot pri svojej novinke menom 308 vsádza okrem dizajnu aj na jazdné vlastnosti. Ako sa mohol kolega presvedčiť počas prvej jazdy s autom vo Francúzsku, "tristoosmička" drží stopu a na cestách sa správa skutočne športovo, ba priam sebavedomo. K športovým pocitom prispieva aj maličký volant a „budíky“ umiestnené v netradičnom usporiadaní. Mnohí autu vyčítajú aj malý volant, ale najmä vymenené pozície otáčkomera s rýchlomerom a protichodné ručičky meračov. Nevadilo mi to. Stačila mi asi minúta, aby som sa preprogramoval na toto usporiadanie a pri hľadaní jazdných údajov som vôbec netápal. Naopak, prišli mi úplne v poriadku. Zvyk je však železná košeľa a zatiaľ čo mne usporiadanie vyhovovalo, kolegovi nebolo po chuti. Treba vyskúšať, potom hodnotiť. Rovnako je na tom malý volant. Známy jazdí na BMW radu 7 (osobný šofér) a na malý volant povedal, že je: „hnusný.“ Áno, ak prestúpite z obrovského bavoráku do "tristoosmičky", veľa vecí nebudete chápať. Aj v tomto prípade mi priam motokárový volant vyhovoval. Načo krútiť kolesom od traktora, keď môžete mať všetko „poruke?“ Reklama o skvelom pocite z jazdy, ktorú už všetci poznáme naspamäť, neklame. Už od nasadnutia si v aute pripadáte ako v pretekárskom špeciáli. Tento pocit vám zostane až do momentu, kým sa kolesá auta nedotknú bežných slovenských ciest a obzvlášť priečnych nerovností. Niekto môže brať nestabilitu na priečnych nerovnostiach ako výchovný element vzhľadom na nechuť mnohých vodičov držať volant oboma rukami, no pri pozdĺžnej klesajúcej zákrute v rýchlosti sto kilometrov za hodinu vás mostový spoj, či odvodňovací kanálik môžu „vychovať“ až príliš.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

V danom okamihu som volant zvieral oboma rukami a napriek tomu som mal pocit, že auto robí niečo úplne iné než to, čo mi hovorí riadenie. Odskočenie do strany bolo naozaj výrazne a chuť do športovej jazdy ma razom prešla. Aj napriek tomu, že Peugeot upravil zadnú nápravu (smerom k lepšiemu komfortu pruženia) stále ide o jednoduchú nápravu a s tým spojené nedostatky.

Ak teda chceme porovnávať Peugeot 308 a Volkswagen Golf, rovno si poznačme, že v jazdných vlastnostiach a hlavne v stabilite na ceste sa "tristoosmička" na Golfa skrátka nechytá. Na kvalitných cestách na západe to problém nie je, no ako je každému z nás jasné, tu nie sme na západe (Európy) a naša cestná sieť má ďaleko od dokonalosti.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak ste Slovák/Slovenka a po 308-čke poškuľujete, vedzte, že pri športovejšom narábaní s autom treba byť opatrný. Nie je to nič hrozné a mnoho áut má horší podvozok... Jednoducho som to nečakal a nepríjemne ma to prekvapilo. Ak ale auto budete využívať najmä ako pohodlné vozidlo s ľahšou nohou (či jazdami na západ) s vyššie uvedenými informáciami si veľkú hlavu robiť nemusíte. Auto je hlavne na sériových šestnásť palcových kolesách pohodlné a spája v sebe dobré jazdné vlastnosti a pohodlie. K stabilite okrem iného prispievajú aj široké pneumatiky.

Výbava a interiér.

V čom však s Golfom drží krok je výbava.

Slušná už v základe, no bohatá v najvyššej výbave. Ocenili sme elektrické nastavovanie sedadla a  potešila aj masážna funkcia veľmi dobre tvarovaných sedadiel. Možnosť nastaviť bedrové operadlo rozradostila obzvlášť môj chrbát. Široká lakťová opierka a kožený volant sú ďalšie prvky pridávajúce na dobrom pocite v aute, no ani z ďaleka nie sú to hlavné. Hlavné je odhlučnenie a pocit robustnosti. Ako som už naznačil vyššie, auto je veľmi dobre odhlučnené od zvukov z motorového priestora, no to isté sa dá povedať aj o filtrovaní zvukov z okolia a od podvozku. Pri nastupovaní na rušnej ulici sa švihom čarovného prútika (a zavretím dvier) všetko zmenilo. Nastalo totiž ticho. Nádhera. Načo si vôbec púšťať rádio, keď ticho znie tak dobre? Ani pri vyšších rýchlostiach sa auto neopúšťa a stále vám poskytuje veľmi dobré tlmenie zvukov všetkého druhu.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

A čo je to ten pocit z robustnosti? Je to pocit, ktorý sa obvykle dostaví o triedu vyššie. Peugeot 308 vyzerá dobre z vonku, no to vás pri sedení v aute nepoteší. Poteší vás pohodlie, štýlová palubná doska, mohutný stredový panel, obrovský dotykový displej a vydarený dizajn radiacej páky. Použitie kovu na radiacej páke je veľmi nevšedné a pritom také... iné. Skrátka, radosť radiť. Pri väčšine áut som neocenil presklenú strechu, no tu som sa hlavne v noci chcel stať spolujazdcom a sledovať dianie na oblohe (no romantika ;) ). LED svetlá a LED podsvietenie všetkého čo v aute nájdete spolu s chrómom pôsobí chladne, čo už samo o sebe znamená, že vyvoláva emócie. A to konkurencia skrátka nevie. Čo možno vytknúť, je trochu neprehľadné menu palubného počítača, no dá sa naň zvyknúť. Parkovacie senzory fungovali dobre, no parkovacia kamera akosi nestíhala. Jednak cez ňu nebolo v noci nič vidieť, navyše sa mi pár krát stalo, že pri rýchlej zmene prevodov z jednotky na spiatočku sa ani nezapla... Opäť platí to isté čo v predchádzajúcej kapitole: ani systému v aute sa nepáči priveľká rýchlosť a všetko by radšej pomaly a rozvážne...

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Je zaujímavé, že aj medzi v podstate rovnakými autami sa nájdu rozdiely. Slovenská špecifikácia je akosi „vyššie“ než tá francúzska. Druhý rozdiel podobného druhu možno nájsť pri prevodovke. Francúzska prevodovka šla ľahúčko, prevody zapadali samé, až som mal pocit, že po desiatkach tisíc kilometrov nebude jasné, ktorý prevod tam vlastne je. Slovenská prevodovka bola naopak tuhšia a presná. Mimochodom, šesťstupňová prevodovka bola v obidvoch prípadoch dobre vyladená a samotné prevody boli veľmi dobre synchronizované (žiadne trhanie ani pri prudšom podradení na dvojku).

Miesto na zadných sedadlách ustúpilo zväčšenému kufru a síce sa za sebou odvezú aj dvaja 190 cm vysokí chlapi, kolená spolujazdca vzadu budú vtlačené do predného sedadla. Auto je prednostne určené mladým rodinám s malými potomkami, no vzadu sa pri troche skromnosti odvezú aj dospelí. Kufor je naozaj slušne veľký (420 litrov), no veko treba ťahať viac než za polovicu jeho dráhy a ani potom sa vzperám príliš nechce do otvárania. Fajn sú držadlá z oboch strán zámku kufra. Škoda je, že po sklopení zadných sedadiel sa objaví vysoký schod.

A teraz k cene.

Dali sme si tú námahu a porovnávali sme cenníky 308-čky a Golfa. Výsledok (ne)bol prekvapivý. Golf s podobným motorom (1,4 TSI a 1,6 THP) a podobnou výbavou (ide o Allure pri Peugeote a všetky možné doplnky) vychádza o zhruba 3000 eur drahšie (a pokojne aj viac podľa špecifikácie). A to ani pri sumách okolo 25 000 eur nie je málo!

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Takže áno, Golf je väčší športovec, má navyše verzie GTI a R, jeho meno má väčší cveng, no rozdiel v cene je naozaj veľký.

Záver

Peugeot 308 rozhodne rozvíril stojaté vody, no na kráľa triedy menom VW Golf to celkovo ešte nestačí. A pritom by pomohlo tak málo! Viacprvková náprava istotne nestojí pár centov a cena auta by asi stúpla, no aspoň poskytnúť možnosť výberu medzi jednoduchou a viacprvkovou zadnou nápravou by výrazne zlepšilo nádeje Peugeotu v oblastiach, ktoré tak výrazne propaguje.

308-čka je komfortné, krásne a celkovo veľmi prijemné auto. Porovnávaniu s Golfom sme sa nevyhli ani my, no popravde to nevedie k ničomu. Aj keď si v „triede“ žiaci konkurujú, nakoniec sú to úplne iné autá, ktoré svojim budúcim majiteľom ponúkajú úplne iné vlastnosti. Peugeot 308 je doslova preplnený emóciami, chytí vás za srdce a ak mu to dovolíte, nepustí vás.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Ak ide o porovnanie dvoch modelov, ktoré sme mali k dispozícii, vďaka naftovému motoru a komfortu vyšiel zo súboja lepšie Francúz. Ak by sme však vložili naftu a menšie disky do slovenského auta, vznikla by ideálna 308-čka. Tá so slovenskými značkami je totiž lepšie pripravená znášať údely našich ciest a nášho jazdenia. Nielenže je prevodovka tuhšia a ráta s väčším namáhaním (či skôr s potrebou dlhšej výdrže?), aj výška auta je lepšie pripravená znášať jamy a diery na cestách.

Bolo to príjemné zvezenie.

 

Technické údaje

Model: Peugeot 308 1,6 e-HDi Allure Peugeot 308 1,6 THP Allure
Počet valcov/ventilov: 4/8  
Zdvihový objem motora (cm3): 1560 1598
Prevodovka: 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná predná
Výkon (kW/ot.): 85/3600 92/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 270/1750 200/1400
Maximálna rýchlosť (km/h): 196 202
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2 9,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,2/3,3/3,7 7,9/4,6/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4253/2043/1457 4253/2043/1457
Rázvor náprav (mm): 2620 2620
Objem batožinového priestoru (l): 420/1228 420/1228
Objem palivovej nádrže (l): 53 53
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1395 1375
Užitočná hmotnosť (kg): 385 395
Rozmer pneumatík: 205/55 R16 225/45 R17
     
Základná cenníková cena modelu: od 14 190 € od 14 190 €
Základná akciová cena modelu: 12 890 € 12 890 €
Základná cena verzie:  21 890 € (20 590 € - uvádzacia cena) 19 810 € (18 510 € - uvádzacia cena)
Cena testovaného vozidla: 25 980 € 22 750 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku