2013-12-27 14:20:05
Renault Captur 1,5 dCi
Renault Captur 1,5 dCi Dynamique je vysoko konkurencieschpné mestské SUV.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Renault Captur 1,5 dCi – praktický, štýlový mestský crossover

Pár rokov dozadu by ste ťažko hľadali v ponuke automobiliek mestské autá, ktoré sa vydávajú za SUV.

Dnes je situácia celkom opačná. S menšími SUV, ktoré vyzerajú ako zmenšenina väčších off-roadov sa doslova roztrhlo vrece. K nim patrí aj štýlový kríženec Renault Captur. Mieri presne do kategórie, v ktorej rastie dopyt. Toto je crossover, čo v danom prípade znamená malé veľkopriestorové auto, ktoré robí všetko preto, aby nevyzeralo ako veľkopriestorové auto.

Už vôbec nie off-road, ale skôr patrí do skupiny tých, čo sa spoliehajú len na pohon prednej nápravy. Svetlá výška je však jeho výhodou. S 20 centimetrami sa pokojne môže rovnať so štvorkolkami. Skúšali sme najdrahšiu verziu 1,5 dCi Dynamique s manuálnou prevodovkou a stop-štart systémom.

Renault Captur je postavený na podvozkovej platforme Clia. Podoba s predlohou je zrejmá, no dostal celkom novú prednú i zadnú čas. Zmena na crossover však priniesla úplne novú karosériu. Auto je viac ako 6 centimetrov dlhšie. To sa pozitívne prejavilo na objeme batožinového priestoru. Nastupovanie a priestor zabezpečí plus dvanásť centimetrov na výšku a päť na šírku. Na rázvore náprav pribudlo minimálnych 15 mm.

Štýlový, hravý, farebný…

Efektná silueta, výrazne plasticky tvarované boky karosérie, farebná zladenosť. To je v skratke dizajn Captura, ktorý navyše ponúka rozsiahle možnosti individualizácie. Napríklad zvoliť si môžete dvojfarebnú karosériu, kde je iná farba spodnej časti s bielou alebo čiernou strechou. S ňou ladia biele alebo čierne doplnky, ako sú kryty zrkadiel, lišta prednej masky, lemy hmlových a denných LED svetiel. Farebnosť sa dá „potiahnuť“ ešte aj na disky kolies. Komu to nestačí, má na výber niekoľko rôznych motívov kontrastných polepov prednej kapoty, strechy a zadných dverí. Tým sa dokážete naozaj výrazne odlíšiť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vyššia karoséria v porovnaní s Cliom uľahčuje prístup do interiéru. Ale nečakajte, že  interiér v Capture je rovnaký, ako v Cliu. Captur nezdedil interiérové prvky tak, ako Peugeot 2008 po služobne staršom súrodencovi 208. Za dizajnové riešenie volantu Captura by sme však radi „pozdravovali“ do Francúzska. Plastová spodná časť je nešťastné riešenie. Captur má celkom novú palubnú dosku aj dverové výplne, vďaka čomu pôsobí robustným dojmom. Dobre to korešponduje so „svalnatými“ tvarmi karosérie. Aj keď má odlišnú palubnú dosku, sú v nej známe ovládacie prvky, prepracovaný prístrojový panel a multimediálny systém R-Link. Väčšina interiéru je obložená tvrdým štruktúrovaným plastom. No dosť je z Clia prevzatých lesklých čiernych plastov, ktoré sú lapačom odtlačkov prstov a prachu. Fádne plastové plochy možno oživiť farebnými dekoráciami v oranžovej, tyrkysovej či zelenej, s čím ladia aj poťahy sedadiel. Sú na zips a dajú sa ľahko oprať a znova nasadiť. Okrem toho to aj dobre vyzerá.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Viac miesta v interiéri

Captur boduje najväčším tromfom, čo je priestor. Vyššia  a viac vztýčená poloha sedenia zabezpečila lepší výhľad, aj pár centimetrov na nohy pre cestujúcich vzadu, ktorí si môžu zasunúť chodidlá pod predné sedadlá. Veľkosť tých zadných, spolu s úzkou lavicou a krátke operadlá však neutaja pôvod z Clia. Oveľa lepšie to vyzerá vpredu, kde sedadlá, ktoré sú na  prvý pohľad pomerne ploché, ponúkli veľmi komfortné sedenie. Za volantom sa tak cítite dobre aj po pár sto kilometroch. Výhrady však musíme mať k chýbajúcim tlačidlám dotykového ovládania pre vstup do základných funkcií menu. Preklikávať sa vždy cez rôzne úrovne obrazovky k nastaveniu jednoduchých vecí je nielen únavné, ale hlavne to odvádza pozornosť od šoférovania. Spínač tempomatu sa nepresťahoval z miesta medzi prednými sedadlami. Škoda.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Za zadnými posuvnými sedadlami je batožinový priestor so základným objemom slušných 377 litrov. Len pre porovnanie - oproti Cliu o podstatných 70 litrov viac a o 20 viac, ako má Clio Grandtour. Keď posuniete sedadlá vpred, už si na ne (takmer) nikto nesadne, ale kufor sa zväčší na 455 litrov. Narastie na celkový objem 1 235 litrov, ak sklopíte operadlá (zadná lavica je pevná, nedelená). To zabraňuje pri posúvaní zadných sedadiel zväčšiť len časť kufra. Navyše vznikne medzi podlahou batožinového priestoru a posunutými sedadlami veľká medzera, ktorú nie je možné ničím prekryť. A keďže má Captur dvojitú podlahu, dá sa využiť priestor aj pod ňou. Ak podlahu nepotrebujete, dá sa uložiť jednoducho na dno, pod ktorým je príplatkové rezervné koleso (v sérii len pre 1,2 TCe). Alebo ju zasuniete šikmo do držiakov, čím sa kufor rozdelí na dve časti. Zabránite tým pohybu predmetov, ale napríklad aj tašiek s nákupom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dobrým nápadom je obrovská schránka pred spolujazdcom, ktorá sa vysúva ako zásuvka. Pri vysúvaní si schránka prekáža s kolenami spolujazdca. Originálne sú aj gumené pásiky na zadných stranách operadiel predných sedadiel. No malé veci tam neuložíte. Možno kombinácia s bežnou kapsou by bolo lepšie riešenie.

Úsporný, ale málo výkonný

Motor 1,5 dCi 90 s výkonom 66 kW a krútiacim momentom 220 Nm sme už vyskúšali v Cliu Grandtour, kde nemal veľkú potrebu spotrebovávať naftu a sily mal tiež tak akurát. V ťažšom  Capture s horšou aerodynamikou je však s výkonom už na hrane. Nie žeby to nešlo, ale zaťaženému autu už dochádzajú sily. Hlavne pri vysokých rýchlostiach, hlavne ak sa rýchlomer blíži k diaľničnému limitu 130 km/h. Výkonová rezerva chýba, vidno to aj na hodnote zrýchlenia. Preto pozor hlavne pri predbiehaní. V ostatných prevádzkových režimoch je však motor prekvapujúco dobre odhlučnený a na diesel veľmi kultivovaný.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Päťstupňová prevodovka s takmer excelentný  radením je odstupňovaná na ekonomiku jazdy. To sa prejavuje priaznivým apetítom. Piaty stupeň v meste nevyužijete, veď napríklad pri 130 km/h má motor na piatom stupni len 2500 otáčok a spotrebu okolo 5,9 litra na 100 kilometrov. V meste zasa tesne nad 4,5 litra, mimo mesta sme to dokázali za 3,8 litra. Celkový priemer bol 4,6 l/100 km vrátane jázd po diaľnici. Pomohol k tomu aj používaný voliteľný Eco režim a asistent radenia, ktorý podľa nás nabádal radiť smerom hore skôr, ako bolo treba a motor bol mierne podtočený.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Štart/stop systém však nefungoval správne. Vlastne iba absolútne na úsporu. Po zastavení na križovatke motor zhasol. Naštartovať ho však bolo treba klasicky, teda našťastie stačilo stlačiť tlačidlo Štart. Tento výdobytok technológie nás prinútil deaktivovať štart/stop systém po každom naštartované, lebo trvalo sa vypnúť nedá. Importér nám potvrdil, že šlo o poruchu v tomto testovanom vozidle. No, stáva sa. Na dotykovom paneli sa dá vyvolať grafický systém, ktorý vyhodnocuje štýl jazdy. Zobrazuje percentuálne ako zrýchľujete, predvídate, ako správne radíte, To tiež môže pomôcť k úspornej jazde.

Komfortný, no tvrdý podvozok

Podvozok nás prekvapil. Nie úplne príjemne, lebo na rozdiel od ťažšej benzínovej motorizácie mal tvrdšie pružiny. Dokázal síce dobre filtrovať nerovnosti aj na 17-palcových diskoch, čo je však vďaka vyššiemu profilovému číslu pneumatík. No s priečnymi nerovnosťami si veľmi nerozumel a keď boli v zákrute, Captur sa zrazu stal kamzíkom na ceste. To je vlastnosť, ktorá sa na slovenských (všelijakých, len nie rovných) cestách dá ťažko odpustiť. Inak držal stopu veľmi slušen a ovládanie bolo bezproblémové. K plusom prirátame aj dobré odhlučnenie podvozka a priame riadenie, ktoré potrebuje len 2,5 otáčky volantom. To robí z Captura obratné mestské vozidlo. Ani vyššie ťažisko sa neprejavilo negatívne na jazdných vlastnostiach. Captur zvláda mierne náklony karosérie v zákrutách v medziach normy. Veľká svetlá výška je zasa devízou v ľahkom teréne, alebo pri vysokých obrubníkoch pri parkovaní.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak nechcete 4x4, lákadlo je to silné...

Renault Captur je veľmi príjemným a dizajnovo dobre zvládnutým autom, ktoré priťahuje pozornosť a „neopozerá“ sa príliš rýchlo. Možnosť voľby dvojfarebnej karosérie, personalizácia interiéru a netradičné prvky výbavy robia z neho ideálne auto do mesta. Tam prekvapí pomerne malým polomerom otáčania, vďaka čomu sa s ním ľahko manipuluje aj v stiesnenom priestore.

Ak chcete mať štýlové auto s dostatkom priestoru, môže byť práve Captur správnou voľbou. Vybrať mu ideálny motor však nie je ľahké. Za optimálny motor považujeme 88 kW benzínový 4-valec 1,2 TCe. Je však k dispozícii len s automatickou prevodovkou. Celkom na spodku sa to začína preplňovaným benzínovým trojvalcom 0,9 TCe s výkonom rovnakým, ako mal nami skúšaný naftový. Kto chce silnejší naftový motor, zatiaľ má smolu. Možno neskôr príde 1,6 dCi Energy.

No keby sme mali zhodnotiť celok jedinou vetou: Takto to vyzerá, keď sa automobilka trafí do čierneho.

Technické údaje

Model: Renault Captur 1,5 dCi Dynamique
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1461
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 66/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 171
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 13,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,2/3,4/3,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4120/1778/1566
Rázvor náprav (mm): 2606
Objem batožinového priestoru (l): 377-455/1235
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1245
Užitočná hmotnosť (kg): 559
Rozmer pneumatík: 205/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 11 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 16 790 €
Cena testovaného vozidla: 18 840 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku