2013-04-12 12:30:10
TEST: Renault Mégane 1,2
Renault Mégane Bose je zvláštna edícia s audiosústavou od špičkového výrobcu audiotechniky.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Renault Mégane 1,2 TCe Bose – tak dobrý, tak citlivý

Renault to zasa raz na motoristov vybalil a skúša zaujať lacnou technikou v peknom kabáte. Vie to veľmi dobre.

Mégane je šarmantné auto, o tom niet pochýb. Veď dizajn súčasných Renaultov  nebol nikdy (až na pár výnimiek) tuctový. Po facelifte začiatkom minulého roka sa Mégane chváli aj dennými LED svetlami. Nové tvary by ste však márne hľadali. Zmeny sa odohrali hlavne v interiéri a pod kapotou. Ale v kombinácii s nadčasovými tvarmi karosérie bol výsledok skúšaného modelu naozaj príjemný pre oko, aj pre ucho.

Mégane s novým zážihovým motorom a špeciálnou výbavou Bose sa prezentoval aj v novom modrom laku Majorelle. Pristalo mu to, hlavne v kombinácii so 17 palcovými diskami kolies Black Sari v čierno – striebornej kombinácii. Tie sa pod prevahou modrej metalízy trocha strácali a celostrieborná alternatíva by bola výraznejšia.

O dizajne, krivkách a tvaroch karosérie veľa hovoriť netreba, sú už nejaký ten piatok známe. Príjemným spestrením však určite bola nie celkom bežná panoramatická, v prednej časti otvárateľná presklená strecha. Hlavne s príchodom teplých dní poteší možnosť prevetrať si hlavu. Hoci kabriolet z auta neurobíte, presvetlenie interiéru a kontakt s okolím je fajn „chuťovka“ navyše.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ukončite nástup, dvere sa zatvárajú

Päťdverová karoséria je praktickejšia alternatíva trojdverového modelu, nastupovanie na zdané sedadlá je bez problémov. Iba cestujúci nad 185 cm nebudú nadšení. Nie žeby im chýbal komfort sedadiel a pruženia. Vzadu je len menej miesta, ako vo väčšej kombiverzii Grandtour. Interiér neprekvapil žiadnymi extra zmenami, ak nerátame analógovo-digitálne „budíky“ pred vodičom namiesto dovtedajších analógových. Niekomu možno vyhovujú veľké číslice rýchlomera, hrubá indikácia zostatku paliva v nádrži a teplota motora v novom stvárnení, tvrdím, že niet nad klasiku. Viac sme sa tomu venovali v teste už spomínaného kombi. V strede palubnej dosky tróni navigácia TomTom. A funguje náramne dobre. Len málo vstavaných navigácií má také intuitívne a logické ovládanie. Mapy sa dajú aktualizovať na SD karte, ktorá sa  vkladá do slotu vedľa displeja.  Ovládanie navigácie je na stredovom stĺpiku pred radiacou pákou, takže je v dosahu pre vodiča aj pre spolujazdca. Sedadlá (máme na mysli predné) sú štandardne dobré a majú primerané bočné vedenie, dokonca obšité kožou. Sú vybavené mimoriadne účinným a rýchlym vyhrievaním aj v mínusových teplotách. Plusové body si Mégane môže pripísať za nastaviteľnú bedrovú opierku, aj za hlavovú opierku s nastavením výšky aj sklonu. Nájsť optimálnu polohu však bolo takmer vedeckým bádaním.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

 

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nový motor obľubuje zošliapnutý plyn

Predpísané mantinely pre emisie nútia konštruktérov využívať dnes „módny“ downsizing. Za za týmto „škaredým“ slovom nečakám nikdy nič dobré. Nie som priaznivcom znižovania objemov a naháňania výkonu prepĺňaním. Hoci tvrdenie „objem ničím nenahradíš“ prekonali práve turbomotory, má to ALE. Potvrdením je aj 1,2 litrový preplňovaný motor TCe z triedy malých výkonných motorov. Tiež je určený vodičom, čo majú veľmi ľahkú nohu. Podľa spôsobu jazdy sa totiž pri týchto malých svalovcoch výrazne mení spotreba. Dosiahnuť hodnoty udávané výrobcom je v prípade, že neláskate plynový pedál len jemným pohladením, absolútne nemožné. Inak sa vyšplhá do výšin, ktoré nie sú absolútne vhodné pre malolitrážny motor. TCe-čku sa navyše (podľa predpokladov) nepozdáva pobyt v pásme nízkych otáčok. Nedostatok prepĺňaných motorov ale vynikajúco nahrádza svojou akčnosťou od 1 500 až 5 000 otáčok. Ešte vyššie už preniká jeho zvuk do kabíny, naháňať ho teda tesne pod červeným rozsahom nemá veľký význam, navyše si výrazne „usrkne“ z nádrže. Aký má teda 85 kW motor apetít? Po meste s dynamickým zrýchľovaním to bolo asi desatinku-dve nad 7 litrov na sto kilometrov. Vypustite rýchle štarty a ste pod touto hodnotou. Diaľničné tempo 130 km/h znamená asi 2750 otáčok za minútu na šiestom prevodovom stupni.  Dynamiku vtedy od motora nežiadajte. Stačí jemne zrýchliť na 140 podľa rýchlomera a stádo sa prebudí. Zhruba s rovnakými nárokmi na spotrebu ako v meste. Okresné cesty a dodržiavanie limitov vám „naúčtujú“ spotrebu pod 6 litrov na 100 km. Od tých papierových hodnôt je to však stále dosť ďaleko. Napriek tomu, že auto malo systém štart-stop, ktorý paradoxne fungoval aj v mrazoch pri zapnutom vyhrievaní zadného okna a predných sedadiel.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Podvozok je... no tak akurát

Teda ako pre koho. Mégane je zacielený pre väčšinu, ktorá nebude hnať (s týmto motorom pod kapotou) auto do extrémov. Podvozok je pri rekreačnej jazde veľmi príjemný, dobre utlmený a komfortný. Tak po francúzsky. V zákrutách poslušne drží stopu a krok. Pri dynamickej jazde na limite a na nerovnom povrchu je náchylný na odskakovanie. Takže nestojí za veľa? Kdeže, je s ním kopec zábavy. Výbornou šancou sú (naše) rozbité cesty, kde jednoduchá zadná náprava už siaha až na dno svojich možností. Mégane neustále vyžaduje pozornosť a korekcie volantom. Pre sviatočného vodiča otrava, pre ostatných cibrenie jazdeckého umenia. Viacprvkové zavesenie zadnej nápravy by určite pomohlo, ale nuda, ktorá by nastala, za to asi nestojí. Pozor, jednoduchší podvozok výrazne mení svoje správanie podľa zaťaženia. Prázdny Mégane sa správa v rámci už uvedených schopností korektne, keď mu naložíte plný kufor a spolucestujúcich, zvoľnite tempo. Auto sa stane viac nedotáčavé a rozkmitá sa na väčších nerovnostiach. Sériové tlmiče nedokážu už kompenzovať hmotnosť pasažierov a plného kufra. No len čo prejdete na rovný povrch, dožičí vám Mégane stabiltu. V zákrute sa síce mierne nakloní, ba aj „pokľakne“, ale inak drží a drží... stopu. Len pozor, aby ste netrafili nejakú jamu, vyvedie ho to z rovnovážneho stavu a potom je zasa viac potrebné umenie jazdca.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Potešia sa aj vaše uši

Verzia Bose nemá meno renomovaného výrobcu špičkovej audiotechniky len tak nadarmo. Integrovaný audio systém značky Bose obsahuje 9 reproduktorov, má rádio s CD a MP3, USB vstup a podporu Bluetooth. Páni a dámy, držte si klobúky, je to domáce kino na kolesách!  Tentoraz naozaj a zodpovedne môžem povedať, že zvuk je – jednoducho výborný. A to vynikne ešte viac v kombinácii s dobrým, vlastne výborným odhlučnením motora.  Po naštartovaní takmer nezistíte, či beží, aj keď si otvoríte dvere. Nechcem preháňať, ale v tomto prípade je to odhlučnenie „a lá Rolls-Royce“, teda minimálne o nejaké tie triedy vyššie. To sa Renaultu vážne podarilo.

Namiesto záveru

Pekný kabát... a čo ešte navyše? V kombinácii s motorom v štýle downsizingu to nie je celkom to, čo by (sme) motoristi chceli, ale diktát emisií je veľký pán. Čo tam po jazdení... Navyše životnosť malých motorov je nižšia. Aká presne, ukáže čas. Aj preto sa o nich nedá hovoriť ako o ekologickejších. Nevraviac o spotrebe, výrazne závislej na štýle jazdy. Za to Renault nemôže. Mégane je naozaj fajn auto a v konkurencii podobných sa v žiadnom prípade nestratí. Aj keď má svoje chybičky, okrem dobrého dizajnu a vyváženého celku zaujmú príjemné jazdné vlastnosti, tichý motor a naozaj kvalitne reprodukovaná hudba.

Technické údaje
Model: Renault Mégane Bose 1,2 TCe 85 kW
Počet valcov/ventilov: 4 / 16/
Zdvihový objem motora (cm3): 1198
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 85/4500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 190/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 10,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4302/1808/1471
Rázvor náprav (mm): 2641
Objem batožinového priestoru (l): 372 - 1162
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1280
Užitočná hmotnosť (kg): 507
Rozmer pneumatík: 205/50 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 10 290 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 15 590 €
Cena testovaného vozidla: 19 065 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku