2013-10-10 10:00:00
Renault Grand Scénic Energy
Renault Grand Scénic Energy vo výbave Privilege
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Renault Grand Scénic – rodinný kočiar po facelifte

Nie je celkom obvyklé, aby automobilka v krátkom čase omladila svoj model. V prípade Scénicu sa to však stalo.

Tretia modernizácia za štyri roky – veľa, alebo málo? Netrafili sa konštruktéri do noty s dizajnérmi? Nie, prebiehalo to tak, že tretia generácia modelu uvedená v polovičke roka 2009 toho už mala čo-to za sebou, keď na konci roka 2011 absolvovala rozsiahlu modernizáciu. Zmenila nielen vzhľad, ale aj techniku. Hlavne motory posunuli Scénic do kategórie grandCióznej ponuky vďaka pokroku v kultivovanosti naftových motorov. Nový turbodiesel 1,6 dCi urobil z modelu Grand Scénic napriek rozmerom jedno z najúspornejších kompaktných viacúčelových MPV, pričom mu prepožičiava veľmi slušnú dynamiku. Posledná modernizácia vyladila vzhľad hlavne prednej časti s väčšinou nových modelov v štýle nového Clia. Tvár auta je teraz príjemná a pasuje k autu viac, ako predchádzajúce. Módne LED svetlá denného svietenia patria do štandardu od druhého stupňa výbavy Dynamique. My sme skúšali najvyššiu výbavu Privilege.

Až sedemmiestny, ale nie „autobus“

Grand Scénic má páčivé krivky aj zboku a hlavne zozadu... Napriek tomu, že to môže byť sedemmiestne auto s vysokou úžitkovou hodnotou, jeho línie pôsobia veľmi atraktívne, dynamicky a pritom vyvážene. Zaujmú zadné svetlá v tvare bumerangu. Na rozdiel od päťmiestnej verzie, kde je zahnutý smerom dovnútra piatych dverí, v prípade predĺženého Grand  je „vystrčený“ efektnejšie smerom von do bokov karosérie, čím opticky rozbíjajú jednoliatu plechovú plochu auta. Nielen zvonka, ale aj zvnútra pôsobí auto vzdušne aj vďaka dvom veľkým príplatkovým strešným oknám. Predné sa dá prakticky otvárať kruhovým ovládačom v štyroch polohách. Pri celkovom otvorení sa „vystrčí“ aj deflektor v podobe sieťky. Keď si chcete „pricloniť“, ľahko sa ovláda aj krycia roleta okien.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Interiér má na dotyk príjemné materiály a farebné kombinácie. Iba niektoré plasty sú až neprimerane veľké pre interiér a pôsobia mohutne a stroho. Napríklad priestor za volantom a obidve polovice stredového panelu. Teda nielen tá, kde je radiaca páka, ale aj tá, kde je lakťová opierka predných cestujúcich. Plasty majú zväčša prémiovú kvalitu, no nájdu sa aj také, o ktorých životnosť máte obavy o poškriabanie. Priestor pre vodiča pôsobí vzdušne a priestranne, na čom má najväčší podiel nadpriemerná výška, dostatočná šírka, vysoká poloha sedadla a široké možnosti nastavenia sedadla aj volantu už od základu.

Versatilita, alebo univerzálnosť v praxi

Variabilita interiéru má základ v posuvných, sklopných a demontovateľných sedadlách druhého radu. Keďže sme nemali sedemmiestnu verziu, ktorá má po novom už zaklápateľný tretí rad sedadiel, ktorý netreba vyberať, vyskúšali sme si len manipuláciu s druhým radom sedadiel. Práca s nimi je jednoduchá. Bežne vás k tomu neprinúti hlavne základná veľkosť batožinového priestoru. Ale keď treba, môžu ísť von. V tom momente zvolávam: „Buď pochválený nápad tento!“. Je len málo áut, kam vopcháte bicykel bez demontáže predného kolesa. Nuž, rodinný veľký Scenic ho zhltne ako malinu. Veľkosť batožinového priestoru je od 752 po jaskynných 2050 litrov. Vstupuje sa doň cez široké a vysoko vyklápateľné zadné dvere. A to máte so sebou ešte dojazdovú rezervu. Odporúčam však určite sieťový program, lebo bežný nákup sa bude naháňať po tomto futbalovom ihrisku tam a sem. Kufor päťmiestnej verzie je totiž o veľmi podstatných 23 cm dlhší a má o 208 litrov viac ako krátka verzia. Medzi konkurentmi má najdlhšiu ložnú plochu. Tak preto.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Posádku celkom iste poteší  u Renaultu „klasika“ v podobe interiérových schránok a odkladacích priestorov vrátane leteckých stolíkov, pohyblivého stredového boxu, ale aj priestorov v podlahe auta – dohromady až 90 litrov. Sedadlá sú pomerne pohodlné aj pri dlhých cestách a hlavové opierky za príplatok nastaviteľné aj zo strán oceníte napríklad pri dlhšej ceste na dovolenku. Udržia totiž hlavu na mieste aj keď zaspíte. Nie za volantom! Tam si jazdu celkom vychutnáte.

Pohodlnosť kočiara

Podvozok oproti nemeckej konkurencii je naďalej mäkší. No to neberte ako zlú vlastnosť. Naopak, veď MPV ako auto pre rodinu má poskytnúť najmä pohodlie a prietor. Alebo naopak, ale vždy súčasne. Ostatné veci vám „očekuje“ elektronika. Stabilizačný systém vám totiž do riadenia „kecá“ troška priskoro, s obavou a vývoj vecí budúcich, ale zasa veľmi mierne. Nepotešil nás len systém štart/stop aktívny ihneď po naštartovaní motora, ktorý nečakal, kým sa motor zohreje... Neviem si predstaviť dopad tejto „úspory za každú cenu“ na životnosť časticového filtra DPF. Ale treba povedať, že motor pradie zamatovo – s odhlučnením si dali v automobilke záležať! A keď sme pri ňom, aj vďaka dobre nastavenej a pomerne veľmi presnej šesťstupňovej prevodovke necítite, že by auto strácalo dych, pritom spotreba je celkom príjemná. Nedosiahli sme celkom na údaje výrobcu, ale jazdiť s takým veľkým autom po meste za 6 litrov, mimo mesta za 4,2 a na diaľnici pri maxime za 6,4 naozaj nie je zlé. Troška by to stúplo, keby sme boli vo „full“ obsadení, ale aj tak – dobré údaje.

Aby sme len nechválili, alebo čo mu možno vyčítať

Nový Grand Scénic má elektrický posilňovač s premenlivým účinkom, len pri pomalšej jazde by bolo vhodnejšie, keby sa volantom krptilo ľahšie – a pri vysokých rýchlostiach zasa menej ľahko. Parkovanie však bolo jednoduché aj vďaka tomu, že nechýbala parkovacia kamera a k nej predné a zadné parkovacie snímače. Znervózňoval ešte žblnkotavo-pukotavý zvuk smeroviek...

Grand Scenic si nepomýľte s koncertnou sálou. Žiaľ, nemyslí na priaznivcov hudby za volantom svojou audiosústavou. Škoda, že aj v základe nehrá tak dobre ako s príplatkovou aparatúrou Bose... To by už bola skoro nirvána za volantom. Ak si však nechcete kaziť ticho za volantom muzikou, nič som nepovedal. Už aj základ so 4 reproduktormi však má Bluetooth, USB a AUX, či ovládanie pod volantom.

Résumé Grande:

Grand Scénic si svoje označenie zaslúži nielen po stránke veľkosti. Je veľkorysý na priestor, na pohodlie, ale nie je nadmerne smädný, lebo disponuje dobrým a úsporným motorom. Na denno-denné presúvanie sa po meste by skôr pasoval nejaký menší model, ale ak potrebujete veľa miest na sedenie, zvoľte sedemmiestnu verziu. Tá je tiež výborným spoločníkom hlavne na dovolenkové cesty.  V takom prípade vyhraďte zadný rad sedadiel iba pre deti, či drobné postavy. Druhý rad má bočné sedadlá širšie na úkor prostredného, takže ani tam nejakého valibuka neposadíte. Ale inak – dobrá voľba vo všetkom, čo sa už o ňom popísalo.

 

Technické údaje

Model: Renault Grand Scenic Energy 1,6 dCi
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  96/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,1/4,0/4,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4573/1845/1645
Rázvor náprav (mm): 2770
Objem batožinového priestoru (l): 752/2050
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1599
Užitočná hmotnosť (kg): 580
Rozmer pneumatík: 205/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 17 690 €
Základná akciová cena modelu: 16 190 €
Základná cena verzie: 22 710 €
Cena testovaného vozidla (akcia): 25 635 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku