2013-08-29 06:00:00
Renault Fluence
Renault Fluence je po facelifte ešte elegantnejší, ako bol.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Renault Fluence 1,6 dCi – decentná elegancia za primerané peniaze

Ako urobiť auto elegantné a pritom lacné? Keď lacný sedan získa dobrý facelift. To je aj prípad modelu Fluence.

Renault Fluence je sedan určený pre trhy s menšou kúpnou silou. Napríklad doma vo Francúzsku ho Renault vôbec nemá v ponuke. Na Slovensku patrí medzi najpopulárnejšie Renaulty. Vyzerá to tak, že aj v najbližšom období ním aj zostane. Fluence v tomto roku prešiel decentným omladením po troch rokoch od uvedenia.

Zmenila sa hlavne predná časť vozidla, vo vnútri sú zmeny skôr kozmetické – iný rýchlomer a pre drahšie stupne výbavy multimediálny systém Renault R-Link s dotykovou obrazovkou. S faceliftom prichádza však aj naftový motor 1,6 dCi Energy. Určite patrí na vrchol nízkonákladovej ponuky. Aj v rámci značky, no tiež na trhu. Priniesol pre Fluence pokropenie živou vodou a nečakanú dynamiku. Záujemcovia, ktorí hľadajú a našli lacné a veľké auto na pohodlné jazdenie, tak získali nečakane vhodný pohon v podobe najsilnejšieho naftového  motora v ponuke.

Výmena tváre prospela vzhľadu

Fluence v rámci omladzovacej kúry dostal plastiku prednej časti v štýle nového Clia a ešte ho aj predbehol. LED svetlá má Fluence na rozdiel od Clia zakomponované prirodzenejšie a harmonicky v okolí hmloviek. LED svietenie je štandardom pre dve najvyššie výbavy. Interiér vychádza, podobne ako zvyšok auta z Renaultu Mégane. Jeho prerod do „nízkonákladovej“ kategórie je ale evidentný. Napriek tomu, že materiály pôsobia trocha menej kvalitne, takmer nič nehrkalo, no až na pár drobností. Kruhový displej rýchlomera v strede prístrojového panelu pôsobil akosi staromódne, či skôr príliš lacno. Ale inak fungoval perfektne. Heuréka! To zvolanie patrí ukazovateľu teploty motora. Renault za to dostane jednu pochvalu navyše, lebo tento prvok je podľa mňa ohrozený druh na vymretie nielen v lacnejších autách.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Primerane, primerane, ale nie všade

Sedan ponúka viac ako iba pohodlné cestovanie štyrom priemerne veľkým dospelým ľuďom s nadpriemernou batožinou. Nakladací otvor kufra nie je príliš veľký aj výška batožinového priestoru je len približne 50 centimetrov. Pánty veka pri zatváraní dosť prekážajú, ale inak batožinový priestor je ako malá jaskyňa. Pre cestovanie je dostatok miesta na nohy aj na zadných sedadlách, ktoré sú pohodlné a tie predné ešte o kúsok viac. Napriek šírke auta spôsobujú šikmé bočné línie, že sa hlava cestujúcich je nebezpečne blízko strechy karosérie. Daň za krásu... Miesto vzadu nad hlavou je tak dostatočné približne pre pasažierov do 180, maximálne 185 cm výšky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Srdce ako sa patrí

Okrem novej tváre je hlavnou novinkou faceliftu najsilnejší naftový motor 1,6 dCi Energy. Je to naozaj viac ako dostatočný pohon pre top verziu modelu. Už výkon 96 kW (130 k) priniesol poriadny krok dopredu. Čo však skutočne prekvapí, je jeho vzrast maximálneho krútiaceho objemu takmer o 50 % z 240 Nm pri 1,5 dCi na veľmi pekných 320 Nm. Motor vzhľadom na svoj zdvihový objem tak príjemne prekvapí poriadnym záťahom. Najviac sily prejaví vo vyšších otáčkach, ako sa dnes nosí, ale keď už zaberie, stúpa ručička otáčkomera plynule až po červené pole pri 4 500 otáčkach za minútu. Vďaka tomu nebudete mať ani pri plne naloženom Fluence s motorom 1,6 dCi nedostatok výkonu. Stále nástojčivejší však bol pocit, že motoru prestáva stačiť s dychom podvozok. Bonus tohto motora v Renaulte Fluence je v jeho kultivovanosti. Ani pri studených štartoch ho prakticky nepočuť, no a počas jazdy ho takmer vôbec nevnímate.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Skoro šampión (v spotrebe)

Fluence s novým motorom sa derie v spotrebe na špičku spotreby a určite patrí do prvej ligy. V cieľovej rovinke zaostal iba o prsia po zatiaľ najúspornejšom motore Honda 1,6 i-DTEC. Jazda po meste bola za 5,7 litra, čo je fajn. No okresky v extraviláne miest a obcí  pod 4 litre už potešia viac. Na diaľnici pri 110 km/h „papal“ Fluence 3,8 l/100 km, pri 120 km/h necelých 4,5 l/100 km a pri diaľničnej 130-ke je 5,3 litra jednoducho balzamom. Môže za to aj šesťstupňová prevodovka, motor vtedy točí na šestke príjemných asi 2 400 otáčok za minútu. Pre zaujímavosť, motor je dosť pružný a 50 km/h môžete jazdiť aj na 4. prevodovom stupni (1350 ot./min.). No ak je potreba zrýchlenia, asistent radenia vám naznačí podradenie do trojky (turbo sa tiež potrebuje rozkrútiť). Pri 90-ke točí 1700 otáčok (VI.), zatiaľ čo na diaľnici (130 km/h) je to 2400 ot./min. Najvyšší prevodový stupeň môžete radiť tesne pred 90 km/h, po preradení klesnú otáčky z 1900 (V.) na 1600 (VI.).

Nič však nie je zadarmo. Motor 1,6 dCi Energy je pomerne nový a výkonný. Preto si zaň treba priplatiť. Oproti klasike 1,5 dCi (81 kW/110 k) dať na drevo o 1 400 eur viac, čo nie je málo. No získate prakticky kompletne vybavený sedan s vynikajúcim naftovým motorom. A konkurencia nevie ponúknuť za cenu modelu Fluence taký silný motor.

Motor pod 1400 otáčkami toho veľa nepredvedie a potrebuje sa nadýchnuť, no potom zrazu zaberie a ťahá až po červené pole otáčkomera. Fluence je s motorm 1,6 dCi veľmi dynamické auto.

Podvozkom je Fluence typický Francúz

Teda s pohodlným, až komfortným pocitom z jazdy. Platí to pre nižšie a stredné rýchlosti a hlavne pre kvalitné povrchy. Keď naň ale zatlačíte, prejaví svoje vrtochy, hlavne nervózny zadok. V kombinácii s výkonným motorom musíme žiaľ konštatovať, že motor je o dosť rýchlejší než podvozok. S výkonnejším motorom získal rodinný sedan dynamiku, no záťah v priamom smere nie je vrcholom umenia jazdy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak neuberiete plyn, predvedie sa zadná náprava. Občas dá búchaním najavo, že je ešte tam, diery síce filtruje, ale na väčších odskočí do strán. Komfortne naladený podvozok už pri vyšších rýchlostiach nestíha a v zákrute ide do náklonu, zadok sa nevie „upratať“. Je jednoducho na hranici svojich možností, keď naklonená priečka zadnej nápravy pošle obe kolesá na hranu, kde strácajú priľnavosť. Nedá sa potom čudovať „kockatému“ poskakovaniu. Stačí pritom jemné pribrzdenie a Fluence poslušne zatočí zadkom...

Ale dosť! Fluence nie je žiadny pretekár! Prestaňte sa opájať výkonom a uberte plyn. Zrazu je tu prirodzená vlastnosť auta – filtrovanie nerovností a veľmi solídny komfort jazdy pre posádku. Výkonové parametre nech slúžia ako rezerva pri predbiehaní. A na príjemnú jazdu bez problémov aj s plne naloženým autom napríklad na dovolenke v hornatých častiach sveta...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záverečné zhrnutie

Obrovským tromfom modelu je jeho cena, ako aj priaznivé ceny príplatkovej výbavy. Tak veľké auto za takéto ceny ponúkne málokto. Renault Fluence je tak príjemne sympatický sedan so zaujímavou cenovkou a dobrou výbavou už v základnej verzii. Hoci sa netvári ako lacné auto, na pár miestach vidno, kde sa šetrilo. Nemá hviezdne jazdné vlastnosti a dokáže byť aj mierne nepraktický. Aj tak je to ale veľmi vhodné rodinné auto, ktoré si však obľúbili aj taxikári. Keby sa ešte z tohto sedanu podarilo urobiť kombi verziu, čo Renault žiaľ neplánuje, bol by na svete pravdepodobne predajný trhák.

Technické údaje

Model: Renault Fluence 1,6 dCi Dynamique
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1588
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  96/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,7/3,9/4,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4618/1809/1479
Rázvor náprav (mm): 2702
Objem batožinového priestoru (l): 530
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1424
Užitočná hmotnosť (kg): 426
Rozmer pneumatík: 205/55 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 11 990 €
Základná akciová cena modelu: 10 990 €
Základná cena verzie: 13 990 €
Cena testovaného vozidla: 19 970 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku