30.04.2013

TEST: Renault Twingo R.S. je poriadne nadupaný, športovo naladený „štoplík“

Keď sa na „zadku“ akéhokoľvek Renaultu objavia písmenká R.S. znamená to dôvod, prečo sa máte tešiť.

Platí to však aj v prípade najmenšieho modelu? Na rovinu: facelift posledného Twinga je podľa názorov množstva ľudí opticky trocha za hranicou predchádzajúceho. Veľké okrúhle „kukadlá“ integrované do prednej masky sú síce tak sexy - ako doplnkové svetlá na rely autách. V tomto prípade by vraj menej bolo viac.

Mne sa však do vizáže „pretekárskej“ verzie celkom hodili. Spolu s rozšírenými blatníkmi, prahmi, zmenenými nárazníkmi a zadným spoilerom. Nechajme však hneď na začiatku bokom vizuálnu stránku podoby. Veď vy budete sedieť vo vnútri a vychutnávať si, ako vám táto mrštná blcha pod zadkom dokáže preusporiadať vnútornosti. Twingo R.S. je totiž jasným dôkazom toho, že aj s malým autom dokáže byť zábava. No a to si píšte, že poriadna...

Na prvý pohľad nič extra

Renault Twingo nie je modelom, ktorý by spĺňal predstavy o športovom aute. Dá sa s tým súhlasiť iba do chvíle, kým si nesadnete do top verzie. Vlastne sedieť nestačí, treba ho vyskúšať. Od momentu, keď naštartujete sa vám zmení pohľad na svet. Na vec. Na Twingo. Zažiť toľko radosti v takom malom balení... to naozaj nebýva časté. Len pozor, lebo v prípade Twingo R.S. ide o prudko návykové náradie. Čo upúta vašu pozornosť ako prvé, je podvozok prekliato nízko nad cestou. Spolu s nízkoprofilovými pneumatikami 195/45 na 17 palcových kolesách dávajú tušiť športové ambície a kopec zábavy. No to hej, ale čo ešte?

Druhý pohľad odhalí naturel

Keď sa posadíte a sedadlá vás napriek trocha vzpriamenejšej polohe dokonale objímu, cítite sa súčasťou auta. Tu sa mi to stalo po dlhšom čase. Škrupinové sedadlá patria k tomu lepšiemu. Výborne „naladené“ sedenie za volantom s držaním tela, k tomu pohodlie bez známky únavy. Jednoducho športové sedadlá ako sa patrí. Keď chytíte do ruky volant s hrubším vencom a menším priemerom, ako bývajú v bežných autách, šípite, že Twingo R.S. sa na športové auto iba nehrá. Iba málo áut má nárok a guráž tváriť sa už z výroby takmer ako špeciál pre WRC. Ale vlastne prečo nie? Twingo R.S. k nim určite patrí. Čo myslíte, právom? Presvedčí vás hneď po tom, ako naštartujete motor a preveziete sa prvých pár metrov.

Tuhé a športovo tvrdé

Zabudnite na komfortne mäkké francúzske pruženie! Sedíte v športovej verzii, kde označenie R.S. nie je na parádu. Podvozok je naozaj naladený na športový režim. Ešte šťastie, že sme toto auto skúšali pred najväčším výskytom výtlkov a dier na našich cestách. Lebo aj tú najmenšiu nerovnosť precítite do detailu. Je to daň za inak excelentné jazdné vlastnosti, kde drží stopu ako prilepené. Nie vždy je šanca vyskúšať si auto s takýmito parametrami a rozmermi. No toto nás presvedčilo, že športová jazda nie je len o výkone, či o cene. Podvozok je základným kameňom, na ktorom stojí zvyšok. Kolesá až v rohoch a takmer žiadne previsy karosérie sú receptom na „fun“ jazdenie. Nízka hmotnosť a dobre točivý motor sú ďalšie správne prísady, ktorého výsledkom je výrazne živočíšny, vysoko dravý produkt. Máte sa ho báť? To v žiadnom prípade. Renault Twingo R.S. má limity poriadne ďaleko, kam bežný vodič zväčša ani len nepomyslí, nie žeby na ne siahal... Ak by vám takto tvrdé naladenie nechutilo, presedlajte radšej na niečo civilnejšie. Ale prečo by ste inak pokukovali po športovom aute?

Nikto nie je dokonalý

Platí to aj v tomto prípade . O dizajne prednej časti sme už hovorili, je to vec vkusu a názoru. Hrubý veniec volantu poteší, menej jeho „autobusový“ sklon. Hliníkové pedále sa pri mokrých podrážkach trocha šmýkajú. To všetko sú veci, ktoré sa vám nemusia pozdávať, ale dá sa na ne zvyknúť. Škoda však, že v sídle Renault Sportu v Diepe nepopracovali pri aute s tak športovým duchom na lepšom radení päťstupňovej prevodovky. Dráhy sú síce krátke a bez vôle, ale menej presné, majú "gumové" dorazy a pri radení cez neutrál páka trocha zadrháva. A keď sme už pri prevodovke – je odstupňovaná krátko, čo prospieva dynamike jazdy. Ale diaľničných 130 km/h znamená porciu 4200 otáčok za minútu, čo spolu s aerodynamickým  šumom a hlukom od pneumatík pri športovo neveľmi odhlučnenom motore znamená nápor pre uši. Pravoverení priaznivci športových špeciálov zasa tvrdia, že motor je v tejto kategórii zasa odhlučnený až príliš dobre... tak si vyberte. Jazda po diaľnici však určite nie je dôvod, prečo by ste sa mali stať majiteľom takéhoto auta.

Dobrý motor, podstata úspechu

Keď sa predchádzajúce Twingo R.S. objavilo s atmosférickou tisícšestovkou s výkonom 98 kW (133 k) a krútiacim momentom 160 Nm, bol to v tom momente najlepší atmosférický motor tejto kubatúry. Veľmi ochotne ide za plynom, dokonca ochotnejšie ako pred faceliftom, má taký príjemný „neturbový“ mechanický zvuk. Najlepšie sa cíti v rozmedzí od 6000 otáčok za minútu po obmedzovač, ktorý účinkuje pri hodnote 6900 ot/min., ale na dynamiku sa nemožno sťažovať ani v okolí 5000 otáčok.  Motor teda „cvičí“ s ľahkým, iba približne tonovým autom dosť výrazne a pritom sa nepreleje cez jeho útroby enormné množstvo paliva. Má síce apetít, ale čo by ste chceli od takého žihadla, ktoré dokáže zrýchliť z nuly na 100 km/h za papierových 8,7 sekundy a pokoriť 200 kilometrovú rýchlosť? Na diaľnici to bolo pri rýchlostnom maxime tesne nad 8l/100 km, po okreskách si vypýtal aj menej ako 6,5. Mesto bolo za mierne nadštandardných 8,5 litra na stovku. Ale keď som skúšal hranice dynamiky a ovládateľnosti, vyšplhala sa spotreba aj nad 12 litrov. No ale nedoprajte si, keď máte k dispozícii všetko potrebné.

It´s a joyride

Verte, či nie, Twingo R.S. je taký polovičný diablik v barančom kožúšku. Polovičný preto, že dokáže viac, ako vám bežne dovolí. Ak chcete viac, musíte mu prejsť cez rozum. Navyše v bielom lakovaní a so srdiečkom na kapote malo auto tak blízko k anjelskému vzhľadu... No keď  sa už odviaže, dá vám pocítiť zrýchlenia, o akých sa vám v iných autách iba sníva. Viem o čom hovorím, akcelerometer má totiž na palube a zobrazuje aj hodnoty výkonu, krútiaceho momentu, aj úrovne stlačenia akceleračného pedála. Lepšie je však pozerať sa na cestu, ako na displej. Lebo dokáže síce  jazdiť nenápadne, ale aj poriadne divoko. Mušia hmotnosť a krátky rázvor prepožičali ostrému Twingu vlastnosti doslova motokárové. Máte na výber, či sa do zákruty vyberiete s ľahko nedotáčavým štýlom, alebo s presnosťou chirurgického rezu zvolíte ideálnu stopu. Podvozok vás podrží a všetko zvládne so samozrejmosťou. Kde má limity? Skúšal som aj tie – pre istotu sám. A nie po výdatnom obede, miešať telesné tekutiny v takom prípade nie je dobrý nápad.

Ako prekabátiť techniku

Keď Twingo má „naložené“ a drží stopu, máte pocit, že sa ani nedá dostať do limitnej situácie. Keď mu v zákrute ľahko uberiete, zadná náprava drží a dodáva pocit istoty. Ale keď posuniete bežný prah vnímania a pud sebazáchovy a chcete vedieť, kde a či vás zradí, dostanete sa mu na kobylku. Stačí ubrať plyn razantnejšie a prichádza “vytúžená“ pretáčavosť vozidla. Ani to však nie je katastrofa, naopak. Twingo R.S. je aj v tomto prípade predvídavo čitateľné a vhodnou manipuláciou s plynom a volantom ho udržíte na hranici adhézie. Spätnú väzbu zabezpečuje presné riadenie s primerane tuhým posilňovačom riadenia, ktoré dobre komunikuje s podvozkom. No pozor, ak sa chcete dostať až do takýchto hraničných polôh, kam vás auto normálne nepustí, treba vypnúť systém riadenia stability. Renault sa tento krok snaží skomplikovať aspoň naoko tak, že vypínač je bežnému oku „schovaný“  na spodnej strane stĺpika volantu. Pre neskúsených absolútne neodporúčam!

Do voza aj do koča

Twingo je ale tiež veľmi poslušné a užívateľsky prítulné. Podvozok napriek tvrdému naladeniu výborne tlmí nerovnosti, rázy do karosérie sa však na hlbších nerovnostiach prejavujú. Istým nekomfortom budete trpieť hlavne vďaka krátkemu rázvoru, vďaka ktorému je auto na nerovnostiach nervózne. Ale ak chcete športové auto, čo sa čudujete? Twingo R.S. má strmý prevod riadenia, vďaka tomu sú zákruty jeho doménou a pritom sa takmer nenakláňa. Dilemou je len to, či v ňom budete jazdiť sami, alebo s partnerkou. Lebo hoci má auto štyri sedadlá, tie zadné, posuvné sú také – no aby sa nepovedalo. Dá sa na nich odviezť, ale s prednými sa nedajú porovnať. Aspoň variabilne zväčšujú batožinový priestor, ktorý má trocha väčšie kabelkové rozmery. Zdôrazňujem: pre tieto parametre si toto auto kupovať nebudete. Mimochodom, od začiatku roka je na len objednávku. Aspoň vidno, že to nie je tuctový model.

Krátko a stručne na záver

Rýchle a dynamické auto potrebuje aj dobré brzdy. Rozbehnúť sa dá vždy, zabrzdiť je umenie.  Twingo R.S disponuje takými, čo sa dajú nazvať neúnavné. Ani po viacnásobnom zabrzdení „nevädnú“. Možno pôsobia trocha „gumovo“, ale keby boli ešte trocha strmšie, hrozil by vám možno úraz pri necitlivom stlačení brzdového pedála. Už teraz majú rýchly nástup, výborný účinok a čo je výhodné, dajú sa primerane dávkovať.

Ak teda chcete malé športové auto, ktoré poslúži ako druhé, či tretie auto v rodine a prinesie navyše hŕbu zábavy, veľký výber na trhu nie je. Twingo jednoznačne patrí do ponuky. Ani po ďalšom facelifte sa nestratilo a pri (relatívne) nízkych nákladoch na prevádzku vám dá zážitky pri rýchlostiach, kde nejde ani o život, ani o vodičák. O tom sa väčším a drahším hothatchom môže  iba snívať.  Vy môžete svoj sen pretaviť do reálu s výkonným a štýlovým drobcom.

Technické údaje

Model: Renault Twingo  R.S. 1,6 16V 98 kW
Počet valcov/ventilov: 4 / 16/
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 98/6750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 160/4400
Maximálna rýchlosť (km/h): 201
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,7/5,4/6,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3699/1949/1460
Rázvor náprav (mm): 2368
Objem batožinového priestoru (l): 165-285/959
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1125
Užitočná hmotnosť (kg): 305
Rozmer pneumatík: 195/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 8 890 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: * od 14 190 €
Cena testovaného vozidla: * 14 990 €
   
* vozidlo nie je v bežnej ponuke, iba na objednávku

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku