2013-04-05 11:55:00
TEST: Honda CR-V 2,2
Honda CR-V vo štvrtej generácii predstavuje evolúciu toho najlepšieho z predchodcu a ešte kúsok viac.

TEST: Honda CR-V 2,2 i-DTEC – pokračovateľ zakladateľa rodu

Dajte do hrnca najlepšie vlastnosti predchodcu, okoreňte vynoveným dizajnom, pridajte pár technologických vylepšení.

Čo z toho možno uvariť? Nástupcu doteraz troch úspešných generácií modelu, ktorý patrí k zakladateľom kategórie SUV. Honda CR-V v tej štvrtej stavia na spoľahlivých základoch predchodcu. Má všetko, čo bolo dobré v minulom modeli. Tu by sme mohli naše hodnotenie uzavrieť s konštatovaním, že je to dobré auto a hotovo.

Ale až také rýchle, jasné a jednoduché to zasa nebude. Prejdime si to pekne spoločne a po poriadku. Vyskúšali sme verziu s naftovým motorom 2,2 i-DTEC s výkonom 110kW (150k) spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a s pohonom 4x4 vo výbave Lifestyle.

Najviac zaujme celkový výzor

Na prvý pohľad je jasné, že toto auto je nové. Honda CR-V nikdy nepatrila do kategórie Miss Universe, ale medzi krásky minimálne krajského preboru rozhodne patrí. Krása je vysoko individuálna záležitosť. Európskemu vkusu asi vyhovujú trocha iné tvary, no celok je veľmi príjemný. Karoséria, ktorá sa už zdala byť mierne obnosená, dostala nový život v podobe výrazných kriviek a ostrých hrán. Spolu s novou výraznou maskou chladiča dizajn stavia na doterajších tvaroch, ale nie je to revolúcia, iba evolučný vývoj prechádzajúceho skoku. Nezabudlo sa ani na obľúbené denné LED svetlá, ktoré sú súčasťou hlavných svetlometov, pritom diódy sú aj v zadných svetlách. K SUV nevyhnutne patria  (nelakované) ochranné plasty, ktoré v tomto prípade obopínajú celú karosériu. Dĺžka, aj šírka zostali takmer na chlp rovnaké. Výška je o 3 cm nižšia, čo ubralo z masívneho výzoru  a s dizajnovými prvkami prospelo dynamike vzhľadu. Dieselová verzia má teraz väčšiu svetlú výšku, stúpla zo 155 na 165 mm. Priestor vo vnútri zostal zachovaný.  Zvýšila sa torzná tuhosť karosérie, znížila sa nakladacia hrana karosérie a zlepšilo sa odhlučnenie interiéru. Takže pokrok v mnohých smeroch.

Pohľad do vnútra

V interiéri vidno inšpiráciu predchodcom aj súčasným modelom Civic. Vyššie umiestnená radiaca páka, ktorá je príjemne blízko pri volante, zostala zachovaná. Rovnako prehľadný prístrojový štít. Inováciou je centrálne umiestnený informačný displej a oblo tvarovaná palubná doska, vďaka čomu je viac priestoru pre cestujúcich. Hoci interiér má tvrdé plasty, patria medzi kvalitné a spracovanie auta, ktorého rodiskom je anglický Swindon, sa radí  medzi špičkové. Aktuálny trend je vyšší stredovú tunel. Aj nová Honda CR-V ho má. Jeho súčasťou je lakťová opierka. Medzi sedadlami je miesto na tri fľaše. Príjemnosť, ktorú ocenia hlavne dlhonohí vodiči, je čalúnenie tunelu v mieste, kde sa môže dotýkať (aj sa tak stáva), vodičovo koleno. V Honde sa naučili vyrábať veľmi pohodlné sedadlá, za čo im česť a chvála a stotisíc pozdravov. Akurátna tvrdosť, primerané bočné vedenie a pár možností nastavenia dodávajú pocit, že sedíte v obývačkovom kresle. Priestoru je možno o čosi menej, ako ponúkajú konkurenti, ale ak nemáte viac ako 190 cm, budete sa pohodlne cítiť aj na zadných sedadlách, ktoré majú príjemný sklon operadiel, vhodný aj na dlhšie cestovanie. Príjemnou novinkou je otváranie zadných piatych dverí podporované elektricky. Môžete si však zvoliť, či to necháte aj so zatváraním na elektriku, alebo to „vybavíte“ ručne. Aj z batožinového priestoru sa dajú jednoducho sklápať zadné sedadlá. Zatiahnete za páčku a o preklopenie sedadla a sklopenie operadla sa už postará samotný mechanizmus. Návrat do pôvodnej polohy však musíte urobiť ručne. To na elektriku nie je... Ešte čosi: tlačidlo na otváranie kufra nehľadajte pod značkou, ako bolo zvykom, „pošmátrať“ musíte ešte nižšie.

Chcete motor, alebo motor?

Na výber je totiž jeden benzínový a jeden naftový. Ten dokonca poznáme už z predchádzajúcej generácie, ale Honda avizuje aj ďalšie novinky, ktoré sa dostanú postupne pod kapotu CR-V. K vznetovému motoru 2,2 i-DTEC sa dá vybrať buď päťstupňová automatická prevodovka, alebo šesťstupňová manuálna. Mali sme druhú alternatívu. Sprevodovanie konštruktérom vyšlo, medzi stupňami nie sú „diery“. Pre mestské rýchlostné maximum je optimálny 4. stupeň, vtedy má motor 1500 otáčok za minútu. Deväťdesiatke svedčí už šestka a 1800 otáčok no a diaľničné tempo si ich na šestke uzurpuje okolo 2500. To je však stále v pásme maximálneho krútiaceho momentu (2000 – 2750 ot./min) a motor vôbec „nevädne“, lebo maximálny výkon má až pri 4000 ot./min. Napriek tomu je v kabíne ticho na okreskách aj na diaľnici a okrem mierneho dunenia pri jazde po meste motor nevnímate. To všetko s reálnou priemernou spotrebou medzi 6,5 – 6,8 l/100 km. Pritom na cestách bol sneh, zimné pneumatiky tiež niečo pridali. Takže výborná spotreba.  Pri trvalom diaľničnom tempe stúpla na 7,1 l/100 km. Ak ale chcete jazdiť dynamicky, rátajte aj s prídelom tesne pod desať litrov. A mimochodom, CR-V s týmto, oproti benzínovému pohonu slabším motorom, nie je žiadny leňochod. Aj napriek svojim vyše 1600 kilogramom „živej váhy“ akceleruje z 0-100 km/h za 9,7 sekundy. Zrýchlenie na diaľnici mu nerobí problém a elektronický obmedzovač rýchlosti zastaví cval pri 195 km/h, krátko pred dosiahnutím maxima výkonu.

 

Na všetky štyri

Modernizovaný pohon všetkých kolies má vplyv na nižšiu spotrebu a funguje tak, že o ňom ani neviete. Nová generácia systému Real Time AWD má namiesto dvojice mechanicky poháňaných hydraulických čerpadiel jedno elektrické. Úspora 16 kg a zníženie vnútorného trenie o 59 %, súčasne sa zrýchlili reakcie. Pohon sa automaticky prispôsobuje aktuálnym podmienkam na ceste, pri rozjazde ide hneď časť krútiaceho momentu na zadné kolesá. Real Time AWD sa prispôsobí aj údajom o trakcii kolies a náklonu vozidla, takže napríklad pri jazde na snehu, alebo do kopca sa môže na zadné kolesá prenášať viac krútiaceho momentu  ako na predné. Posilňovač riadenia prešiel na elektromechanickú koncepciu, napriek tomu si zachoval primeranú odozvu kolies, aj presnosť reakcie pri natočení volantu. Prepracované nápravy zlepšujú komfort jazdy, na zadnej náprave je o desatinu účinnejšie tlmenie – a cítiť to na komforte jazdy. Hoci CR-V dobre kopíruje terén, patrí medzi najpohodlnejšie vozidlá SUV. Na cestách jazdí takmer ako dobre vyladené rodinné kombi. Jediná nectnosť podvozka je, že sa vo veľmi rýchlych prejazdoch zákrut so zvlneným povrchom pozdĺžne rozhúpe.

Záverečný pohľad

Nie žeby bola Honda CR-V dokonalosť sama. Ale vo svojej štvrtej generácii už má vychytané takmer všetky muchy. Hľadať nedostatky je teda problém. Predsa ma však obmedzila jedna vec: pod vyklopené zadné dvere sa nezmestím. Ale ani nikto, kto má viac ako  180 cm, si nemôže byť istý svojou hlavou. Keď zlepší Honda ešte tento detail, nemám jej čo vyčítať. Odhliadnime od dizajnu, ktorý sa môže páčiť, alebo nie – záleží na vkuse. Pre Európanov nemusí byť stelesnením krásy. Kvalita, technika, úroveň spracovania – tu je to však za plný počet bodov. Honda celkom sebavedomo (a oprávnene) vstupuje na čoraz plnší trh modelov SUV vediac, že má čo ponúknuť: poctivé SUV za rozumnú cenu. Niekomu síce nemusia vyhovovať všetky detaily, ale ako celok je to zásah do čierneho. Potvrdil to fakt, že celkový dojem z auta sa zlepšoval s pribúdajúcimi kilometrami. Škoda, že ho bolo treba vrátiť.

 

Technické údaje
Model: Honda CR-V Lifestyle 4x4 2,2 i-DTEC 
Počet valcov/ventilov: 4 /16
Zdvihový objem motora (cm3): 2199
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj obidve
Výkon (kW/ot.): 110/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/2000-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,7/5,3/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4570/1820/1685
Rázvor náprav (mm): 2630
Objem batožinového priestoru (l): 589 - 1627
Objem palivovej nádrže (l): 58
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1658 - 1753 podľa výbavy
Užitočná hmotnosť (kg): 522
Rozmer pneumatík: 225/60 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 20 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 26 690 €
Cena testovaného vozidla: 33 240 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku